۱۰۶۱۰۲۶
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

کارت زردی که زندگی نکونام را عوض کرد

او در میان بازیکنان خارجی بیشترین بازی را با اوساسونا انجام داده است: ۱۴۹ بازی در لالیگا و ۲۲ بازی در لیگ دسته دوم.

ورزش سه: او در میان بازیکنان خارجی بیشترین بازی را با اوساسونا انجام داده است: ۱۴۹ بازی در لالیگا و ۲۲ بازی در لیگ دسته دوم.

تیم ملی ایران با جواد نکونام که متولد ۷ سپتامبر ۱۹۸۰ ( ۱۶ شهریور ۱۳۵۹) است راهی مرحله نهایی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان شد. باشگاه اوساسونا در این زمان با نگرانی از اینکه باشگاه های دیگر کیفیت این بازیکن را متوجه شده و او را به خدمت بگیرند با علاقه بازی های او را دنبال می کرد.

ایران در مقابل مکزیک (۳-۱) و پرتغال (۲-۰) شکست خورد و برابر آنگولا به تساوی (۱-۱) رسید اما آنجایی بخت با اوساسونا یار بود که نکونام به خاطر محرومیت بازی سوم برابر آنگولا را از دست داد. این یک اتفاق خوب برای باشگاه اسپانیایی بود چرا حواس باشگاه ها در آخرین دور از بازی ها به تیم های موفق اروپایی و آمریکایی جنوبی و بازیکنان سرشناس آن ها پرت شده بود.

خوانکو لورنزو مدیرورزشی اوساسونا در مصاحبه خود در ۵ ژوئیه ۲۰۰۶ گفت:"ما امضای قرارداد را با آگاهی کامل انجام دادیم و او بازیکنی است که تحت نظر ما قرار داشت. آخرین ارزیابی ما در آلمان بود. ما می دانستیم که قرارداد او تمام شده و می توانیم به عنوان بازیکن آزاد با او امضا کنیم. او در جام جهانی دو بازی انجام داد و در سومین بازی به خاطر محرومیت حضور نداشت. ما معتقدیم او عملکرد خوبی در این مسابقات داشت. امیدواریم هرچه زودتر با شرایط فوتبال اسپانیا سازگار شود چرا که این می تواند بزرگترین چالش او باشد."

نکو اما در گفت و گویی که با خبرنگاران داشت گفت:" دلیل اصلی که من تصمیم گرفتم با اوساسونا امضا کنم این است که این باشگاه اهداف بزرگی دارد و می خواهد در لیگ قهرمانان اروپا بازی کند. خیلی خوشحالم که اولین ایرانی هستم که برای اوساسونا و در لیگ اسپانیا بازی می کنم. تمام تلاشم را می کنم که بهترین عملکرد را در این باشگاه داشته باشم و پیروزی های زیادی همراه تیم کسب کنم. اوساسونا را انتخاب کردم چون معتقدم اینجا می توانم حداکثر توانایی هایم را نشام بدهم. من یک هافبک دفاعی هستم و دوست دارم زمان زیادی را در ترکیب بازی کنم."

کارت زردی که زندگی نکونام را عوض کرد

اما یکی از موانع ورود نکونام به اوساسونا ، بند فسخی بود که در فوتبال ایران وجود نداشت و همین باعث قطع روند مذاکرات نکونام و اوساسونا شد. در نهایت اما نکو متقاعد شد که این کار ضروری است و با قراردادی دو ساله که یک فصل دیگر نیز تمدید می شد و با مبلغ 5 میلیون یورو به اوساسونا پیوست.

اولین فصل حضور او با لباس قرمز خوب بود اما در 14 آگوست 2007 و طی یک بازی دوستانه پیش فصل برابر ویارئال دچار پارگی رباط صلیبی در زانوی راست خود شد. او در دوران بهبودی اش شماره "6" تیم را انتخاب کرد و این در حالی بود که باشگاه یاروسلاف پلاشیل هافبک تیم ملی چک را به خدمت گرفت. نکو چند روز بعد در آگسبورگ تحت عمل جراحی قرار گرفت و برای مداوای آسیب دیدگی خود برای ماه های بعدی نیز در آنجا ماند.

در نوامبر و سه ما بعد از آن مصدومیت او به بلافاصله به نابارا بازگشت و همچنین قرارداد خود را تا سال 2011 با باشگاه پامپلونا تمدید کرد. او قرارداد را برای دو فصل جدید 5 میلیون یورو نگه داشت اما فصلی که در آن مصدوم بود را به نصف کاهش داد.

کارت زردی که زندگی نکونام را عوض کرد

نکو پس از بهبود یافتن از مصدومیت بهترین فرم خود را ارائه داد و تبدیل به یک بازیکن کلیدی در مرکز زمین شده و لحظه های خاطره انگیزی را به یادگار گذشت؛ مانند گل به بوردو که اوساسونا را به یک چهارم نهایی لیگ اروپا رساند.

آخرین بازی او با لباس اوساسونا در فصل ۲۰۱۱/۲۰۱۲ بود. اگر چه این بازیکن تمایل خود را برای ادامه حضور در باشگاه نشان داد اما سیاست های جدید درباره حقوق ها و دستمزد بالای او و سرانجام تمایل به بازی در کشورش باعث جدایی این بازیکن ایرانی از اوساسونا شد. او در ژوئیه ۲۰۱۲ قراردادش را با اوساسونا فسخ کرد.

در آخرین فصل حضور خود در پایتخت نابارا ، که تیم تا آخرین روز شانس رسیدن به سهمیه اروپایی را داشت ، نکونام در سی و یک بازی ۵ گل به ثمر رساند. پس از حضورش در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل به همراه تیم ملی ایران ، او به اوساسونا بازگشت و برای دو فصل با این باشگاه قرارداد امضا کرد. علیرغم داشتن پیشنهادات جذاب تر از باشگاه های رده بالای قطر و چند گزینه اروپایی حاضر به بازی با اوساسونا در لیگ دسته دو شد:" وقتی قراردادم تمام شد به ایران بازگشتم، بعد از پنج ماه می خواستم برگردم اما آن ها اجازه نمی دادند.اما خب اکنون در اوساسونا هستم. حضور در اوساسونا همیشه برای من یک افتخار است." اینکه چرا؟ جواب جواد روشن بود:" اوساسونا خانه من است. من اهل پامپلونا نیستم اما اینجا زندگی می کردم و خاطرات خوبی دارم و انگار اهل اینجا هستم." بدیهی است که این انتقال از نظر اقتصادی برای او مقرون به صرفه نبود.

" نه قبلا و نه الان من برای پول بازی نمی کنم. همیشه حرفه ای هستم و برای اعتبار و آینده ام بازی می کنم. اولین چیزی که به آن فکر می کنم بازیکن بودن است. اوساسونا همیشه در ذهن هست و خواهد ماند." او این حرف ها را در یک کنفرانس مطبوعااتی در ۵ آگوست سال ۲۰۱۴ در پامپلونا گفت.

این بازیکن ماه ها بعد در یک کنفرانس مطبوعاتی به باشگاه نگرانی هایی را ابراز کرد و آن در مورد روش صدور ویزار برای بازگشت این بازیکن و خانواده اش به اسپانیا بود.

کارت زردی که زندگی نکونام را عوض کرد

جواد سه بازی اول را به خاطر دوری از فرم بدنی از دست داد و آخرین باری که با پیراهن اوساسونا به میدان رفت در بازی هفته سی و نهم برابر لاس پالماس بود که در نهایت با گلی که خاویر فلانیو به ثمر رساند مانع از سقوط تیم شد.

نکونام یک بازیکن خارجی بوده است که بیشترین بازی را با اوساسونا انجام داده؛ 149 بازی در لالیگا و 22 بازی در لیگ دسته دوم. مهمترین گل او بدون تردید گلی است که باضربه سر در وقت اضافی بازی لیگ اروپا وارد دروازه بوردو کرد و باعث موفقیت تیم اوساسونا شد.

پس از دومین حضور او در اوساسونا، نکو برای بازی در کشورش به تیم سایپا و سپس به قطر و تیم العربی رفت. او در سال 2016 دستیار کارلوس کی روش شد و در سال 2017 هدایت تیم" خونه به خونه"را به عهده گرفته و رسما پا به عرصه مربیگری گذاشت.

دیگر ایرانی های اوساسونا

مسعود شجاعی متولد 9 ژوئن 1984(19 خرداد 63): در 22 ژوئن 2008 با عقد قراردادی سه ساله به اوساسونا پیوست که بعداد تا سال 2013 تمدیدشد. او 96 بازی در لالیگا انجام داد و شش گل به ثمر رساند. جذاب ترین خاطره از این هافبک ، بازی مقابل اتلتیکو مادرید در ویسنته کالدرون بود که او کمر مدافعان روخی بلانکو را شکست و یک گل زیبا به ثمر رساند. شجاعی بعدها بری لاس پالماس و تیم هایی از قطر ، یونان و ایران بازی کرد.

کارت زردی که زندگی نکونام را عوض کرد

کریم انصاری فرد متولد ۲ آوریل ۱۹۹۰(۱۴ فروردین ۱۳۶۹): بعد از کسب عنوان آقای گلی لیگ ایران وارد پامپلونا شد و در ۱۷ مسابقه در لیگ دسته دو اسپانیا حتی یک گل هم به ثمر نرساند. او حتی در یک کنفرانس مطبوعاتی مربی خود جان اوربان را متهم کرده و گفت که باید در ترکیب اصلی بازی های بیشتری انجام بدهد. انصاری فرد پس از اوساسونا در تیم های پانیونیوس ، المپیاکوس، ناتینگهام فارست ، السیلیه قطر بازی کرده و اکنون در آاک آتن حضور دارد.

کارت زردی که زندگی نکونام را عوض کرد

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج