جاباما
۱۰۶۵۱۰۷
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

۴۰ فایده منظم ورزش کردن

اگر تاثیر مداخلات مختلف بر یک جامعه و افزایش طول عمر آن جامعه را در نظر بگیریم و با هم مقایسه کنیم، تاثیر فعالیت فیزیکی را یکی از قوی ترین مداخلات خواهیم یافت.

خبرگزاری ایسنا: اگر تاثیر مداخلات مختلف بر یک جامعه و افزایش طول عمر آن جامعه را در نظر بگیریم و با هم مقایسه کنیم، تاثیر فعالیت فیزیکی را یکی از قوی ترین مداخلات خواهیم یافت.

دانش امروزه اثبات کرده که ورزش یک درمان بسیار موثر و معادل یک داروی چندین کاره است و تحقیقات نیز نشان داده اند که هر یک متر افزایش ظرفیت ورزشی موجب کاهش ۱۷ درصدی مرگ و ومیر می شود. همچنین اثبات شده است که ورزش منظم می تواند سن بیولوژیک (شاخصی از وضعیت تندرستی عمومی یک فرد و در واقع میانگینی از وضعیت سلامت بافت‌های مختلف بدن است) یک فرد را حتی تا ۱۰ سال جوانتر از سن تقویمی او نگه دارد.

فعالیت فیزیکی و ورزش در تمام مراحل زندگی دارای فواید بی شماری است. توصیه عمومی در افراد بالاتر از ۱۸سال، حداقل ۱۵۰دقیقه ورزش هوازی متوسط در حداقل پنج روز در هفته با شدت متوسط است و علاوه بر فعالیت هوازی، لازم است دست کم ۲ روز در هفته برنامه های تمرینات قدرتی با وزنه هایی که فرد می تواند آن را هشت تا ۱۰ بار حرکت دهد، انجام دهد. در صورتی که فرد مایل به کاهش وزن باشد باید دست کم ۳۰۰ دقیقه در هفته ورزش کند، همچنین در کودکان توصیه به حداقل یک ساعت فعالیت فیزیکی در روز است.

فواید ورزش منظم

بر اساس این مطلب که از سوی لاله حاکمی، رئیس کمیته سلامت فدراسیون پزشکی ورزشی تهیه شده و در اختیار ایسنا قرار گرفته آمده است: افزایش کلسترول خوب خون، کاهش تری گلیسرید، کمک به پیشگیری از دیابت، بهبود کنترل قند خون، کاهش عوارض دیابت، کمک به پیشگیری و کنترل فشار خون بالا، کاهش فشار خون سیستولیک در حال استراحت، کاهش فشار خون دیاستولیک در حال استراحت، کاهش فشار خون در فعالیت‌های زیر بیشینه، کاهش فاکتورهای التهابی، کمک به کنترل وزن، پیشگیری و کمک به درمان چاقی و اضافه وزن، پیشگیری و کمک به درمان و کاهش عالئم آرتروز، پیشگیری و کمک به درمان و کاهش علائم کمردرد، پیشگیری و کمک به درمان پوکی استخوان، بهبود کیفیت زندگی، بهبود تصویر بدنی، افزایش اعتماد به نفس، افزایش خود باوری، مثبت نگری، کاهش استرس و اضطراب، بهبود تمرکز و توجه، افزایش سرعت عمل و نیز بهبود عملکرد شغلی و تحصیلی از مهم ترین فواید منظم ورزش کردن است.

همچنین کاهش مرگ و میر، کاهش شیوع بیماری های مزمن، کاهش نیاز عضله قلب به اکسیژن در حال استراحت، بهبود عروق کولترال (جانبی) برای تامین خون رسانی به عضله قلبی، کاهش ضربان قلب در فعالیت های با شدت زیر بیشینه، افزایش آستانه تحمل ورزشی در افراد دارای بیماری قلبی عروقی، بهبود قدرت انقباضی قلب، بهبود عملکرد پوشش داخلی عروق، افزایش آستانه تولید الکتات در خون، کاهش تجمع پالکتی، کاهش تون عروقی، بهبود بیشینه اکسیژن مصرفی با اثر مرکزی و محیطی، افزایش تراکم مویرگی در عضلات اسکلتی، کاهش تهویه دقیقه ای مورد نیاز در فعالیت های با شدت زیر بیشینه و کاهش کلسترول بد خون را می توان از دیگر فواید منظم ورزش کردن نامید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج