۱۰۶۵۱۶۴
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

لیگ زنان با ماسک نفس می‌کشد

متخصص مغز و اعصاب می‌گوید: ماسک‌زدن موقع مسابقه، احتمال ایست قلبی را بالا می‌برد.

روزنامه همشهری: متخصص مغز و اعصاب می‌گوید: ماسک‌زدن موقع مسابقه، احتمال ایست قلبی را بالا می‌برد.

در همه لیگ‌های ورزشی که در حال برگزاری است، همه سعی می‌کنند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. تست می‌‌گیرند، ضدعفونی می‌کنند، آنهایی که تست کرونایشان مثبت است را قرنطینه می‌کنند و... اما در لیگ‌ والیبال زنان، سختگیری‌ها بیشتر است. نه اینکه مسئولان برگزاری لیگ و فدراسیون قوانین جداگانه‌ای برای زنان داشته باشند، این خود آنها هستند که پروتکل‌ها را جدی‌تر گرفته‌اند و حتی بعضی از بازیکنان موقع مسابقه هم ماسک می‌زنند. بعضی‌ها می‌گویند آنها بیش از حد حساس هستند، نظر بعضی‌ها هم این است که آنها وسواسی‌اند. اما خود زنان می‌گویند برای پیشگیری از بیماری ماسک استفاده می‌کنند.

لیگ والیبال زنان از ۲۹آبان آغاز شده و بازی‌ها در ۲گروه در تهران و اصفهان انجام می‌شود. در چند بازی‌ که در اصفهان برگزار شده، ۳بازیکن از ذوب‌آهن و ۲بازیکن از پیکان در بیشتر دقایق بازی ماسک داشته‌اند. هانیه محتشمی‌پور بازیکن پیکان است که ترجیح می‌دهد با ماسک به زمین برود. او می‌گوید به ماسک عادت دارد:‌ «ما قبل از شروع لیگ ۲ماه تمرین داشتیم و همه در تمرینات ماسک می‌زدیم. من به ماسک عادت کردم و دیگر موقع بازی هم با ماسک بازی می‌‌کنم.» اما چرا در تمرینات پیکان بازیکنان مجبور به استفاده از ماسک بودند؟ هانیه می‌گوید: «همه پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شد و هر روز برای تمرین سالن را ضدعفونی می‌کردند اما چون این امکان وجود نداشت که برای هر نوبت تمرین تست بدهیم، همه ماسک می‌زدیم تا مشکلی پیش نیاید.»

هانیه در بازی سوم تیمش که مقابل ذوب‌آهن برگزار شد، ماسک نداشت: «۲بازی اول حتی از تمرینات هم سبک‌تر بود و مشکلی برای زدن ماسک نداشتیم اما بازی با ذوب‌آهن خیلی سنگین بود و نمی‌شد ماسک زد. موقع تمرینات هم وقتی فشار خیلی بالا می‌رفت یک گوشه‌ای از سالن می‌رفتم، ماسکم را درمی‌آوردم و نفس می‌گرفتم.»

آیا فدراسیون والیبال قانون مشخصی برای استفاده از ماسک دارد؟ آیتک سلامت، یکی دیگر از بازیکنان ذوب‌آهن که از ماسک استفاده می‌کند، می‌گوید فدراسیون هیچ‌کسی را از این کار منع نکرده است: «هر کسی که مایل باشد، می‌تواند از ماسک استفاده کند.

مربیان، داوران، نیروهای اجرایی همه در سالن ماسک می‌زنند و استفاده از ماسک برای بازیکنان هم آزاد است.» آیتک فقط در بازی‌های راحت از ماسک استفاده می‌کند: «ریسک نمی‌کنم. در بازی‌های سنگین نفس کم می‌آورم و ماسک نمی‌زنم.» او در جواب کسانی که می‌گویند زنان به‌خاطر استرس یا وسواس ماسک می‌زنند، می‌گوید: «من برای پیشگیری ماسک می‌زنم، مسئله استرس و این چیزها نیست. به هر حال پیشگیری بهتر از هر چیزی است.» ماسک‌زدن موقع بازی کارایی بازیکنان را پایین می‌آورد و مربیان که دنبال پیروزی تیمشان هستند، باید مخالف اصلی ماسک‌زدن بازیکنان باشد.

میترا شعبانیان، سرمربی پیکان موافق ماسک‌زدن بازیکنان نیست اما نمی‌تواند با تصمیمی که آنها گرفته‌اند، مخالفت کند: «من به بازیکنانم توصیه می‌کنم که موقع بازی با هم دست ندهند و همدیگر را بغل نکنند اما نمی‌توانم به آنها بگویم ماسک نزنند.» تصور این است که باشگاه‌ها و تیم‌ها در این مورد از پزشکان مشورت بگیرند، شعبانیان می‌گوید: «ما توصیه‌های پزشکی نداشته‌ایم اما خودم چند مقاله درباره استفاده از ماسک خوانده‌ام و می‌دانم که موقع فعالیت سنگین بدنی، استفاده از ماسک روی عملکرد ورزشکاران تأثیر منفی می‌گذارد. خود بازیکنان هم مطالعه می‌کنند و همه‌‌چیز را می‌دانند.»

در بعضی از لیگ‌های مردان مثل لیگ والیبال بلژیک بعضی از بازیکنان ماسک می‌زنند، اما در لیگ مردان ایران هیچ بازیکنی از ماسک استفاده نمی‌کند. هم در لیگ زنان و هم در لیگ مردان همه پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود. در هر ست بعد از تعویض زمین‌ها همه وسیله‌ها، راکت‌های تعویض، زنگ تایم‌گیری، صندلی‌ها و... را الکل می‌زنند. ۲روز قبل از مسابقه هم باید همه بازیکنان و اعضای کادرفنی تست بدهند و جواب‌ها به فدراسیون برسد تا مجوز انجام بازی صادر شود. اما زنان از بهداشت مردان ایراد می‌گیرند. یکی از این زنان می‌گوید: «مردان مسائل بهداشتی را هم خیلی جدی نمی‌گیرند. آنها مثل قبل، وسط بازی آب دهانشان را روی زمین می‌اندازند و روی همان زمین شیرجه هم می‌زنند. این کارشان بدترین راه برای انتقال ویروس است.»

هشدار متخصص مغز به ورزشکاران

محمدعلی اکبریان، متخصص مغز و اعصاب به ورزشکاران هشدار می‌دهد که موقع فعالیت‌های ورزشی از ماسک استفاده نکنند، چراکه با این کار احتمال ایست قلبی بالا می‌رود: «وقتی فردی از ماسک استفاده می‌کند، میزان اکسیژن‌گیری او حدود ۲۰درصد کم می‌شود. هر چقدر هم استاندارد ماسک بالاتر باشد، این کاهش بیشتر می‌شود. در حالت استراحت مشکلی پیش نمی‌آید و بدن می‌تواند این ۲۰درصد را جبران کند اما وقتی فعالیت بدنی بالا می‌رود و میزان اکسیژن خون کاهش پیدا می‌کند، مغز به قلب دستور می‌دهد که تندتر کار کند.

قلب از قانون همه یا هیچ پیروی می‌کند و به‌قدری ضربان را بالا می‌برد تا این کمبود اکسیژن جبران شود. در این حالت احتمال ایست قلبی وجود دارد. با استفاده از ماسک، هم تمرکز و فعالیت‌های مغزی کم می‌شود و هم مغز دچار کمبود خون‌رسانی می‌شود.» در این شرایط و با توجه به اینکه باشگاه‌ها سود مالی چندانی از لیگ زنان ندارند و خود زنان هم به درآمد قابل توجهی نمی‌رسند، سؤال بعضی از منتقدان این است که چه اصراری به برگزاری لیگ وجود دارد؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج