۱۰۶۸۳۷۷
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

ترکش‌های بهارستان به حافظ رسید؛

دعوا‌های سیاسی دلار را گران و بورس را منفی کرد

در حالی که داده‌های اقتصادی تعدیل نرخ دلار و رشد بورس را گواهی می داد، برخی اتفاقات خاص در کشور مانع از تحقق این پیش‌بینی شده است.

خبرآنلاین: شاخص بورس در معاملات هفته جاری ۳۶ هزار واحد افزایش داشت؛ شاخص کل در پایان روز چهارشنبه ( ۱۲ آذر ماه) با عدد یک میلیون و ۴۷۰ هزار واحد به معاملات پایان داد که این رقم در روز چهارشنبه (۱۹ آذر ماه) به عدد یک میلیون و ۵۰۶ هزار واحد رسید. به این ترتیب شاخص در این هفته رشد کم رمق ۲ درصد را تجربه کرد.

همچنین شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۴۲۳ هزار و ۱۶۰ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۴۵۱ هزار و سه واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۷۷ هزار و ۹۲ واحد به عدد ۲۹۵ هزار و ۲۸۸ واحد رسید.

محمد خبری زاده، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، با تاکید بر اینکه تمام پیش‌بینی‌ها بر تداوم رشد بورس استوار است، گفت: در این میان نمی‌توان از تاثیر دعواهای اخیرملس با دولت به سادگی گذشت. به هر حال این منفی شدن شاخص، در کنار رشد قیمت دلار در بازار محصول ترکش‌هایی است که به واسطه دعوای قوه مقننه با قوه مجریه به بازار سرمایه وارد می شود ؛ خصوصا که برخی از رد شدن بودجه و اقداماتی از این دست سخن می‌گویند.

داده‌های اقتصادی چه می‌گویند؟

خبری زاده با اشاره به معاملات روز چهارشنبه تاکید کرد: هر چند معاملات در این روز منفی بود اما حجم معاملات خوب ارزیابی می‌شود. به عبارت دیگر هم ارزش معاملات خوب بود و هم ورود پول حقیقی به بازار اتفاق افتاد.اما گذشته از جناح‌های سیاسی ، غالبا در روزهای پیش از تعطیلی بازار منفی کار خود را پایان می‌برد.

وی در پاسخ به این سئوال که هفته آینده را چگونه پیش بینی می‌کنید؟ به موضوع عملکرد مجلس اشاره کرد و گفت:فکر می‌کنم هفته آینده بازار مثبت باشد اما باز هم ترس معامله‌گران از دعواهای قوه مقننه با قوه مجریه است.

وی گفت: به هر حال نتیجه اختلافات سیاسی هماره رشد دلار و ریزش بورس و بالا رفتن ریسک سیاسی است، در کنار این اختلافات موضوع برخورد مجلس با بودجه نیز باار سرمایه را دچار ترس کرد و این ترس واقعی است و امیدوارم سیاسی‌ها در برخوردهایشان به این مساله به شدت دقت کنند که اقتصاد ایران همکاری قوا و فضایی به درو از تنش را طب می کنند.

نقش بازارگردانان چیست؟

وی در جواب این پرسش که نقش بازارگردانان به درستی ایفا شده است یا خیر توضیح داد: بازارگردان وظیفه دارد نگذارد بازار با شدت بالا برود. همانطور که از بازارگردان‌ها انتظار می‌رود در منفی ها بازار را حمایت کند از آن طرف هم انتظار است در مثبت ها بفروشد. اما در چند روز اخیر با تقدیم لایحه بودجه ،تاثیر بازارگردان ها کاهش یافته است.

وی در جواب این پرسش که با توجه به شرایط کنونی احتمال ریزش دوباره شاخص چقدر وجود دارد؟ گفت: اوضع کنونی با مرداد ماه فرق دارد، رد آن دوره ما شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم اما در شرایط کنونی شاهد این وضعیت نیستیم .

وی تاکید کرد: در شرایط کنونی با توجه به آغاز واکسیناسیون کرونا گفت:اگر مشکل کرونا حل شود، اوضاع اقتصادی جهان بهتر میشود و در نتیجه تقاضا برای کالا و خدمات بالا می رود . ما هم کشور صادرکننده ای هستیم و به نفع ما خواهد بود. اما جدا از این اوضاع اقتصادی دولت هم بهتر می‌شود و فشار عرضه‌های دولتی کاهش می‌یابد.

وی تاکید کرد در شرایط کنونی بورس تحت تاثیر دعوای مجلس با دولت بر سر بودجه، قیمت دلار، و همچنین تغییر دولت آمریکاست اما امیدواریم دامنه دعوای سیاسی مجلس با دولت جمع شود تا مشکلی زا این بابت ایجاد نگردد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج