۱۰۷۱۸۲۳
۳۰ نظر
۵۰۴۷
۳۰ نظر
۵۰۴۷
پ

با فاطمه هاشمی: اصلاح‌طلب و اصولگرا تمام شد

 مردم از نام‌ها، عنوان‌ها و القاب عبور کرده‌اند و دیگر چندان اعتقادی به این اصطلاحات سیاسی مثل «اصولگرا» و «اصلاح‌طلب» ندارند و احساس می‌کنند که اصولگرایان، جدای از انتخابات، همواره در اکثر مراکز انتصابی اصلی قدرت و حاکمیت حضور دارند و به اصلاح‌طلبان واقعی و دلسوز و کارآمد هم که اجازه ورود به عرصه داده نمی‌شود.

روزنامه اعتماد - مهدی روزبهانی : مشروح گفتگوی فاطمه هاشمی رفسنجانی با روزنامه اعتماد.
با فاطمه هاشمی: اصلاح‌طلب و اصولگرا تمام شد
تحلیل شما از فضای فعلی سیاست ایران چیست و فکر می‌کنید آیا ممکن است به سمتی حرکت کنیم که مردم در انتخابات مشارکت جدی داشته باشند؟
اگر بخواهم در یک کلام پاسخ بدهم، باید بگویم که شرایط، مناسب و خوب نیست. اگر به تحلیل سیاست ایران، در بعد داخلی و خارجی بپردازم، باید بگویم که متاسفانه در بعد داخلی، شرایط مناسبی را مشاهده نمی‌کنیم.
با فاطمه هاشمی: اصلاح‌طلب و اصولگرا تمام شد
باید به این واقعیت نیز اذعان کرد که قطعا دولت اول و دوم آقای روحانی، بسیار کم‌شانس و بدبیار بود. حوادث پی‌درپی طبیعی، مانند زلزله‌های وحشتناک مخرب در استان‌های غربی کشور، آن هم در فصول سرد سال، سیل‌های خانمان‌سوز و ویرانگر در اکثر نقاط کشور که اداره و جبران حجم خرابی‌ها و خسارت‌های جانی و مالی وارده به مردم و سرمایه‌های آنان، مستلزم تلاش‌های بی‌وقفه و صرف حجم قابل‌توجهی از درآمد‌ها و بودجه دولت بود، همچنین پدیده شوم بیماری بین‌المللی کرونا در کشور که تقریبا تمام امکانات و توان بهداشتی، درمانی و مدیریتی کشور را درگیر خود کرد و قربانیان بسیاری از مردم و کادر پزشکی گرفت و همچنان می‌گیرد و خسارت‌های اقتصادی فراوانی که برای کسب‌وکار و معیشت مردم و اقتصاد کلان کشور به‌جای گذاشت و این اوضاع هنوز هم ادامه دارد، در عدم توفیق دولت بسیار موثر بودند.
در بُعد سیاست خارجی هم باید گفت به‌رغم فعالیت تیم فعال و کاربلد در دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی دولت آقای روحانی، متاسفانه ظهور و بروز شخصیتی نامتعادل به نام ترامپ در راس کشور قدرتمند امریکا و خروج غیرقانونی و یکجانبه این کشور از توافق بین‌المللی برجام که اوایل کار دولت دوازدهم رقم خورد و تبعات سوء آن‌که سایر کشور‌های اروپایی عضو برجام را هم درگیر و عملا آن‌ها را ناتوان کرد، موجب شد ارتباطات و معادلات سیاسی و اقتصادی بازسازی شده دولت با دنیا، دوباره دچار مشکلات و مصائب عدیده شود که متاسفانه، با تشدید این روند و افزایش تحریم‌های ظالمانه امریکا و فشار حداکثری آنها، شرایط و وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم دچار نابسامانی‌های شدید شد.
در مجموع اگر بخواهم پاسخ به سوال شما را خلاصه کنم، باید بگویم به‌لحاظ سیاست داخلی و سیاست خارجی، شرایط مناسب و خوبی نمی‌بینم.
با فاطمه هاشمی: اصلاح‌طلب و اصولگرا تمام شد
به نظر می‌رسد، مردم احساس می‌کنند علاوه بر ضعف‌های مدیریتی داخلی، دولت اعتدالی در تحقق وعده‌های انتخاباتی خود، به‌ویژه وعده‌های سیاسی - چه در سیاست داخلی و چه خارجی- نتوانست چندان موفق باشد. یعنی موانعی پیش‌رویش بود یا برایش ایجاد کرده و می‌کنند که درنتیجه دولت قادر به پیاده کردن سیاست‌های خود نخواهد بود؛ به همین دلیل به نظر می‌رسد همان‌گونه که در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی شاهد بودیم، در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی هم طیفی خاص از شهروندان که به اصولگرایان تعلق‌خاطر دارند، در انتخابات شرکت خواهند کرد و مشارکت مردم به‌دلیل ناامیدی از شرایط و رفع نشدن مشکلات فراوانی که سد راه یک رییس‌جمهوری مستقل و معتدل قرار دارد، اندک خواهد بود. البته این پیش‌بینی مربوط به شرایط حاضر کشور است و ممکن است تا زمان انتخابات اتفاقات دیگری رخ دهد که فعلا قابل پیش‌بینی نیست.
به نظر شما چرا اصولگرایان خودشان را از هم‌اکنون پیروز انتخابات پیش‌رو تصور می‌کنند؟
اصولگرایان در هر مقطعی از زمان که احساس کنند مشارکت شهروندان در انتخابات پایین است، خود را پیروز میدان می‌دانند. دلیل آن هم کاملا روشن است. مشکلات داخلی و خارجی که به گوشه‌ای از آن در پاسخ به پرسش اول شما اشاره کردم، منجر شده که دولت روحانی با آن همه پشتیبانی مردمی، زمانی که روی کار آمد و امیدی که مردم به آن بسته بودند، نتواند به‌ویژه در بعد اقتصادی و کسب و کار و معیشت مردم موفق عمل کند و درنتیجه موج نارضایتی از دولت بالا گرفته است. البته مردم قطعا در جریان همه امور کشور و مسائل پشت‌پرده مشکلات دولت و دلایل و چرایی آن نیستند.
بحث کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری این دوره نیز مطرح شده و البته باتوجه به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان درخصوص عدم تغییر نگاه فق‌های این شورا، همچنان نمی‌توان به تاییدصلاحیت زنان در این انتخابات امیدوار بود؛ به‌نظر شما علت مخالفت با تاییدصلاحیت زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری چیست؟
با فاطمه هاشمی: اصلاح‌طلب و اصولگرا تمام شد
اینکه چرا با حضور زنان در ریاست‌جمهوری مخالفت می‌شود؟ به نظرم علت اصلی آن است که به‌رغم صراحت قانون اساسی در عدم تبعیض میان زن و مرد و به‌رغم شعار‌هایی که مطرح می‌شود، مراکز تصمیم‌گیری ما در این خصوص در اختیار مردانی است که عملا اعتقادی به حضور زنان در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه ندارند و برخلاف شعار‌هایی که سر می‌دهند، در عمل به آن باور و اعتقاد قلبی ندارند و معتقدند زنان به‌جای کار بیرون از خانه، باید در منزل باشند و امور خارج از منزل، به مردان سپرده شود. البته شاید به زبان نیاورند ولی عملا چنین اعتقادی دارند. کما اینکه شورای نگهبان، پس از گذشت سال‌ها از پیروزی انقلاب، از پاسخ به این پرسش که آیا زنان هم می‌توانند رییس‌جمهوری شوند یا خیر، به بهانه‌های مختلف طفره رفته و آن را به آینده‌ای موکول کرده و می‌کند که معلوم نیست کی خواهد بود.
و درنهایت اینکه به‌نظر شما اصلاح‌طلبان تا چه میزان در مسیر دستیابی به وحدت و اجماع برای معرفی یک کاندیدا در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ موفق خواهند بود؟! به‌نظر شما مشکلات و مصائب اصلی اصلاح‌طلبان در این مسیر چیست؟
به نظر می‌رسد شرایط به گونه‌ای است که مردم از نام‌ها، عنوان‌ها و القاب عبور کرده‌اند و دیگر چندان اعتقادی به این اصطلاحات سیاسی مثل «اصولگرا» و «اصلاح‌طلب» ندارند و احساس می‌کنند که اصولگرایان، جدای از انتخابات، همواره در اکثر مراکز انتصابی اصلی قدرت و حاکمیت حضور دارند و به اصلاح‌طلبان واقعی و دلسوز و کارآمد هم که اجازه ورود به عرصه داده نمی‌شود؛ بنابراین به‌دلیل محدودیت‌های ایجاد شده توسط شورای نگهبان، به‌جز تعداد محدودی از اصلاح‌طلبان و مستقلین توانا و دلسوز راه یافته به مجلس، هستند کسانی که فقط نام و لقب اصلاح‌طلبی را یدک می‌کشند و پس از پیروزی در انتخابات با اصولگرایان ائتلاف می‌کنند (مانند برخی نمایندگان دوره قبل مجلس که شورای نگهبان آن‌ها را به اسم اصلاح‌طلب تایید صلاحیت کرد و وارد مجلس شدند ولی در مجلس یا اصولگرا شدند، یا افرادی خنثی!).
با فاطمه هاشمی: اصلاح‌طلب و اصولگرا تمام شد
اما اگر منظور شما صرفا معرفی فردی موفق به جامعه باشد؛ بله حتما! اگر عقلای قوم جمع شوند و تصمیم عاقلانه بگیرند، افرد موفق قطعا کم نیستند و یکی انتخاب خواهد شد، ولی اینکه آن طرف قضیه، یعنی بتواند از فیلتر شورای نگهبان رد شود و در معرض رای مردم قرار گیرد، تقریبا آن را ممکن نمی‌بینم، مگر اینکه در جریانات تصمیمات اتفاق جدیدی رخ دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لابد این هم هوای پاستور به سرش زده
      باباش چه گلی به سر مملکت زد که حالا این بزنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انشالله سعید محمد می آید

      • ferishon

        هاشمی رفسنجانی بابای اصلاح طلب های دنیا
        فک و فامیلشون تازه فهمیدن

      • بدون نام

        همین خاندان هاشمی رفسنجانی از حسن روحانی حمایت کردند و مردم رو بیچاره کردن

      • عبدالرحمن

        مثل باباش بهر دری میزنه که باشه!

    • مرتضی

      وای وای، پدر شما چه گلی سر مردم مالیدن که شما باید تو این زمینه اظهار نظر کنی.
      بیشترین تورم زمان پدر شما و بعدش در زمان فرزند خوانده ی شما آقای روحانی بوجود آمد. بخدا رو نیست که...

      پاسخ ها

      • منوچ فرفری

        فعلاً که خدا رو شکر حاج آقا خاطره تمام شده و این کم نعمتی نیست ولی حیف که نعمت زاده و خاطره زاده هست!!!!

    • بدون نام

      همش فیلمه

      پاسخ ها

      • دختر آبی

        کاش دستم میشکست و به کلیدساز رای نمیدادم

      • عبدالرحمن

        و پیام بازرگانی!

    • بدون نام

      اين هاشمي ها واقعا فكر ميكنن جايگاه دارن تو اين كشور!؟نه راستي قبولش داره نه چپي!!صرفا اين روزنامه ها و سايت هاي خودشون هي خودشون رو دعوت ميكنن و مطالبشون رو نشر ميدن از قبيل اعتماد و شرق و سازندگي و غيره

    • مریم

      یه فرقه جدید یه طرح جدید در بیاندااااز

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همین خاندان هاشمی رفسنجانی از حسن روحانی حمایت کردند و مردم رو بیچاره کردن

    • بدون نام

      وقتی میاد رای جمع کنه چرا یادتون نمیاد که قبلش گفته اختیاری ندارم و تدارکاتچی هستم؟

    • بدون نام

      کارنامه بدی داشتند همه شون اصلاحی اصولگرا اعتدالگرا

    • بدون نام

      بهترین سالهامون رو نابود کردند

    • بدون نام

      ترامپ خوب حال همشون رو گرفت

    • بدون نام

      احسنت ،

    • بدون نام

      شماهاهم تمام شدید

    • مانا

      شما تمام شدین رفت.وگرنه همه جای دنیا دو گروه برای رقابت هستن

    • بدون نام

      اینا شدن سوپاپ اطمینان
      فهمیدیم تو خیلی دور اندیشی و این هم بدون جز اون دو حزبی که گفتی مردم به هیچ کی از بطن شما رای نخواهند داد چون همتون یک ریشه مشترک دارید

    • بدون نام

      اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا

    • بدون نام

      نه اصلاح طلب نه اصولگرا

    • بدون نام

      نه به اصلاح طلب نه به اصولگرا

    • بدون نام

      اصلاح طلب اصولگرا کارتون تمومه

    • بدون نام

      هر بار به یه رنگی درمیان برا جمع کردن رای
      حالا کلک جدید چیه؟
      نظامی ها میخان بیان وای به ما رای بدهید و..
      فریب اصلاح طلب را نباید خورد

    • مرتضی ۶۰

      اصلاح طلب و اصول گرا فقط اسمهایی هستند که برای سرکار گذاشتن مردم ابداع شدن.اگر طرف واقعا ادم حسابی باشه و کاردرست فرقی نداره که مال چه جریانی هستش و باید به داد مشکلات مردم برسه. ولی متاسفانه بعضی ها با باب کردن این اسامی مشغول سوءاستفاده از اعتماد مردم هستن.

    • بدون نام

      اصلاح طلب .و اصولگرا فقط دنبال قدرت هستند مردم هم براشون فقط روز رای اهمیت داره هر کسی بعد از 20 سال متوجه بازی این دو گروه نشده باشه هوش و حافظه نداره
      با رای های شما بچه ها را فرستادن غرب و جیبها را هم پر کردن تو موندی و یخچال خالیت

    • سید

      ارزوی رفتن به پاستور را خاندان هاشمی به گور خواهند برد

    • ابوالفضل

      اصولگرا اصلاح طلب ظاهر رقیب باطن دوست ..فقط برای قدرت و دیگر هیچ.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج