۱۰۷۳۹۲۹
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

اطلاعات شخصی گانتز در اختیار ایران

جزئیات تازه‌ای از هک تلفن همراه نخست‌وزیر جانشین اسرائیل منتشر شد.

شرق: جزئیات تازه‌ای از هک تلفن همراه نخست‌وزیر جانشین اسرائیل منتشر شد.

رسانه لبنانی المیادین روایت چند رسانه اسرائیلی در این زمینه را تأیید کرد که ایران گوشی همراه بنیامین (بنی)، شریک بنیامین نتانیاهو در کابینه ائتلافی اسرائیل و وزیر دفاع کابینه این رژیم را هک کرده است. بنی گانتز از حزب آبی و سفید اسرائیل بعد از سه بار تکرار انتخابات، حاضر به تشکیل ائتلافی با لیکود، حزب نتانیاهو شد که به موجب آن، او و نتانیاهو به نوبت در جایگاه نخست‌وزیر قرار بگیرند. این ائتلاف البته اخیرا از هم پاشید تا اسرائیل چهارمین انتخابات خود را در فاصله دو سال برگزار کند.

شبکه المیادین اما در گزارشی به جزئیات ماجرای هک پرداخته است. به گزارش ایسنا به نقل از المیادین، مارس سال گذشته گانتز اعلام کرد که گوشی او از سوی ایران هک شده است و اکنون با توجه به اوج‌گیری دوباره رقابت سیاسی گانتز و نتانیاهو، رسانه‌های اسرائیل پیگیری دوباره‌ای روی جزئیات ماجرا کرده‌اند و پرسش‌هایی در رابطه با محتویات تلفن همراه هک‌شده گانتز مطرح کرده‌اند.

اطلاعات شخصی گانتز در اختیار ایران

مجری شبکه ۱۳ اسرائیل در‌این‌باره گفته است: «رونن تسور، دستیار پیشین گانتز و رئیس کنونی شاباک آنچه در رابطه با هک تلفن همراه گانتز از سوی ایران منتشرشده را به‌صورت رسمی تأیید کرده است». ایلانا دایان، مجری اسرائیلی هم گفته است: «اطلاعات مهم و حساس در رابطه با هک‌شدن تلفن همراه گانتز ابتدا در سپتامبر سال۲۰۱۸ به نداف ارغمان، رئیس وقت شاباک داده شد و او نیز یک تصمیم استثنائی اتخاذ کرد و نخست‌وزیر اسرائیل را که مسئول مستقیم اوست از این مسئله مطلع نکرد».

دایان تأکید می‌کند که ارغمان در آن زمان با گانتز به‌طور محرمانه دیدار می‌کند و به او خبر می‌دهد که ایرانی‌ها تلفن همراهش را هک کرده و تمام محتویات و اطلاعات آن را برداشته‌اند و این اطلاعات تمام سفرهای هوایی و امور دیگر او حتی هتل‌ها و اتاق‌هایی را که رزرو می‌کند، شامل می‌شود.

این مجری خاطرنشان کرد که سازمان شاباک درخواست کرد که خودش محتویات تلفن همراه گانتز را بررسی کند و بررسی‌ها نشان داد که اطلاعات امنیتی حساسی در تلفن او وجود ندارد اما اطلاعات کاملا شخصی در این تلفن بوده است».

برخی اطلاعات نشان می‌دهد که گانتز در آن زمان به دلایلی تنها چند فرد نزدیک به خودش را از این مسئله مطلع کرده است. یک فرد نزدیک به وی اعلام کرده که در آن زمان پیام مکتوبی از وی دریافت کرده و نوشته است: «اتفاق بدی برایم رخ داد، نزدیک است که بمیرم». ایلانا دایان همچنین تأکید می‌کند که حزب لیکود سعی داشته است که اطلاعات حساسی در رابطه با گانتز منتشر کند اما از ترس پیگرد حقوقی این کار را نکردند. رونن تسور نیز تأکید می‌کند که گانتز هم اطلاعات بسیار حساس و مهمی در رابطه با نتانیاهو در اختیار دارد.

تازه‌ترین نمونه از ادعای حمله سایبری ایران به اسرائیل

این اما تنها یک نمونه از چندین خبر منتشرشده در رسانه‌ها و به‌خصوص رسانه‌های اسرائیلی، درباره حملات سایبری و هک از سوی ایران علیه اسرائیل است؛ هر‌چند مشخص نیست منشأ هک‌های اعلام‌شده یکی باشد. در هفته‌ها و ماه‌های گذشته در چندین نوبت خبر در این رابطه منتشر شده است.

در نمونه اخیر دیگر گزارش شد‌ هکرهای ایران، پیمانکار نظامی ارشد اسرائیلی را هک کرده و اطلاعاتی از جمله اطلاعات مربوط به صنایع فضایی اسرائیل را به بیرون درز داده‌اند. گروهی که با نام Pay2Key فعالیت می‌کنند، در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی خبر هک نهاد «صنایع فضایی اسرائیل» یا آی‌اِی‌آی را اعلام و در وب‌سایت خود در شبکه معروف به «وب پنهان» اطلاعاتی درباره فعالیت‌های این سازمان منتشر کرده‌اند که مؤید ادعایشان درباره دسترسی به اطلاعات این نهاد است.

آی‌ای‌آی بزرگ‌ترین شرکت اسرائیل است. رسانه اسرائیلی هاآرتز می‌نویسد یک هفته پیش از اعلام این خبر مشخص شده بود که همین گروه بیش از ۸۰ شرکت اسرائیلی را نیز هدف قرار داده‌اند و در بسیاری موارد هک‌ها با استفاده از بدافزارهای Ransomware یا باج‌افزار انجام شده است.

هاآرتز به نقل از کارشناسان امنیتی اسرائیلی ادعا می‌کند بعد از اینکه برخی از این شرکت‌های هک‌شده اقدام به پرداخت مبلغ درخواستی هکرها به‌وسیله بیت‌کوین کرده‌اند، مسیر دریافت پول در یک صرافی آنلاین در ایران رصد شده است. این البته در‌حالی اعلام شده که بیت‌کوین به‌عنوان معروف‌ترین رمزارز جهان بابت عدم امکان رصد نقل‌و‌انتقالات برخلاف ارزهای رایج است.

در همین رابطه رسانه‌های اسرائیلی همچنین مدعی شده‌اند‌ پیچیدگی عملکرد و روش‌های کار این گروه به اندازه‌ای است که نشان می‌دهد این گروه باید به دولت یک کشور متصل باشد تا اینکه صرفا گروهی هکر عادی باشند. این رسانه‌ها همچنین ادعا کردند شرکت‌های امنیت سایبری اسرائیل اخیرا عملیات گسترده‌ای از سوی این هکرها را مهار کرده‌اند.

از ادعای حمله سایبری تا ادعای دخالت در انتخابات

اما این تنها اسرائیل نیست که در ماه‌های اخیر از حمله سایبری توسط ایران گفته است. ایالات متحده آمریکا در ماه‌های اخیر چندین بار ادعاهایی درباره اقدام به حمله سایبری از سوی ایران مطرح کرده است که برجسته‌ترین آنها مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری آمریکا بوده است.

هر‌چند برخلاف اخباری که از اسرائیل می‌رسد و مشخصا اشخاص، شرکت‌ها و نهادهای هدف گرفته شده و نوع حمله را مطرح می‌کند، ادعاهای مطرح‌شده از سوی مقامات ایالات ‌متحده بیشتر در حد ادعای کلی تلاش ایران برای حمله سایبری هستند.

برخی مقامات دولت و پارلمان آمریکا در ماه‌های اخیر، بارها ایران، روسیه و چین را متهم کرده‌اند که در تلاش برای هک و نفوذ سایبری به ساختار انتخابات و نیز فضای تبلیغات سیاسی آمریکا بوده‌اند. در یک نمونه نیز ادعا شد ایمیلی تهدیدآمیز که در نتیجه هک یک پایگاه داده برای رأی‌دهندگان دموکرات از طرف یک گروه تندروی نژادپرست و راست افراطی ارسال شده بود، در واقع از سوی ایران و تحت پوشش آن گروه ارسال شده است.

این ادعا البته در خود آمریکا نیز با تردید مواجه شد، از این‌رو که ایمیل تهدیدآمیز ارسال‌شده خطاب به دموکرات‌ها و در جهت تهدید آنها برای رأی‌دادن به دونالد ترامپ نوشته شده بود. بعد از اعلام این خبر با ادعای اینکه این اقدام از سوی ایران و در جهت دشمنی با دولت فعلی آمریکا انجام شده است، برخی از جمله یکی از سناتورهای این کشور گفتند‌ در چنین حالتی باید چنین تهدید به نفع رقیب ترامپ انجام می‌شد نه به نفع خود او.

این ادعاها و بحث‌ها درباره ایران البته در حالی انجام می‌شود که ایران خود نیز در سال‌های اخیر هدف نسخه‌های موفق و ناموفق این حملات، به‌خصوص از سوی آمریکا و اسرائیل بوده است. به‌طور مشخص تأسیسات هسته‌ای ایران در سال‌های گذشته از جمله اهداف تلاش‌های سایبری بوده است.

در سال جاری تأسیسات هسته‌ای ایران در نطنز هدف حمله سایبری قرار گرفتند. 10 سال پیش از این در سال ۸۹ شمسی نیز حمله ویروس استاکس‌نت به تأسیسات هسته‌ای ایران رخ داد. چالش‌های امنیتی و اطلاعاتی بین این دو طرف البته به عرصه سایبری منحصر نبوده است.

اسرائیل در حدود یک دهه گذشته چند دانشمند هسته‌ای ایران را در خاک ایران ترور کرده است که آخرین آنها، در آذر‌ماه ترور محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع بود. از سوی دیگر، دی‌ماه ۹۷ اعلام شد گونن سِگِو، نماینده کنست و وزیر سابق انرژی و امور زیربنایی اسرائیل جاسوس ایران بوده است. سِگِو در قبال دریافت حکم سبک‌تر ۱۱ سال زندان، به جاسوسی برای ایران اعتراف کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج