جاباما
۱۰۷۳۹۹۸
۳ نظر
۵۰۰۵
۳ نظر
۵۰۰۵
پ

گَردِ فراموشی بر پیکره فوتبال زنان ایران

دو سال از حذف تیم ملی فوتبال زنان ایران از مسابقات گزینشی المپیک می‌گذرد و گَرد فراموشی در این مدت بر پیکره آن نشسته و سکوت تنها چیزی که ملی‌پوشان را در خود غرق کرده است.

خبرگزاری ایرنا: دو سال از حذف تیم ملی فوتبال زنان ایران از مسابقات گزینشی المپیک می‌گذرد و گَرد فراموشی در این مدت بر پیکره آن نشسته و سکوت تنها چیزی که ملی‌پوشان را در خود غرق کرده است.

نزدیک به دو سال از مسابقات مقدماتی گزینشی المپیک تیم ملی فوتبال زنان ایران می‌گذرد. تیمی که هرگز نتوانست همچون تیم ملی فوتسال زنان در آسیا بدرخشد.

تشکیل تیم ملی فوتبال زنان در ۱۳۸۴

هرچند پایه اصلی تیم ملی فوتبال زنان را فوتسالیست‌هایی چون فرشته کریمی تشکیل دادند که شرایط حضور در فوتبال را داشتند، اما بعد از مدتی به همان فوتسال بازگشته تا افتخارآفرینی کنند. تیم ملی در سال ۱۳۸۴ برای حضور در مسابقات غرب آسیا تشکیل شد و در آن زمان خدیجه سپنجی نایب رییس زنان فدراسیون فوتبال بود. ملی‌پوشان در این رقابت‌ها به مقام دوم بسنده کردند و اردن هم قهرمان شد.

در سال ۱۳۸۶-۱۳۸۷ برای اولین بار لیگ برتر راه اندازی شد و به مرور زمان سطح این مسابقات مقداری بالا رفت و حرفه‌ای شد.

بازی دوستانه ملی‌پوشان با برلین

اما در آن دوران حداقل شاهد در نظر گرفته شدن دیدار دوستانه‌ای برای تیم ملی فوتبال زنان بودیم. ملی‌پوشان در ۱۳۸۵ به مصاف یک تیم آلمانی به نام برلین رفتند و ۲ دیدار دوستانه در ورزشگاه آرارات داشتند که در نخستین دیدار ۲ بر یک شکست خوردند و در بازی دوم به تساوی ۲ بر ۲ دست یافتند.

رنکینگ تیم ملی فوتبال زنان بالاتر از تیم ملی فوتبال مردان در ۱۳۸۹

این دیدار دوستانه آغاز معرفی فوتبال زنان ایران به دنیا بود تا ملی‌پوشان بتوانند در مسابقات قهرمانی آسیا و مقدماتی المپیک حضور یابند. زیرا پیش از آن اجازه حضور در این رقابت‌ها را نداشتند و تنها در مسابقات غرب آسیا بازی می‌کردند.

دیدارهای تدارکاتی سبب شد تا ایران در رنگینگ جهانی سال ۸۹ رتبه ۵۵ را بیاورد و نکته قابل توجه آنکه در آن زمان تیم ملی فوتبال زنان از نظر رنکینگ جهانی چند رده از تیم ملی فوتبال مردان بالاتر بود.

آغاز حضور تیم ملی فوتبال زنان ایران در جام ملت‌های آسیا

در مهر ۱۳۸۶ برای نخستین بار ملی‌پوشان در جام ملت‌های آسیا به همراه سرمربی چینی شرکت کردند. در آن سال ایران باید از پلی‌آف به مرحله گروهی صعود می‌کرد. ملی‌پوشان در نخستین دیدار از دور رفت برابر هندوستان ۳ بر یک بازی را واگذار کردند و جالب اینجاست که تک گل بازی را فرشته کریمی فوتسالیست برجسته تیم ملی فوتسال زنان در دقیقه هشتم بازی به ثمر رساند. دور برگشت این بازی‌ها در ورزشگاه آرارات برابر هند بود که ملی‌پوشان توانستند ۴ بر یک این کشور را شکست دهند و به مرحله گروهی راه یابند.

شاید آن هنگام آغاز درخشش تیم ملی زنان ایران بود اما دیری نپایید که از این مرحله هم حذف شدند. هر چند نباید از تیمی که به تازگی در چنین رقابت‌هایی شرکت کرد توقع صعود به مراحل بالاتر را داشت.

گَردِ فراموشی بر پیکره فوتبال زنان ایران

بازیکنان ایران در مرحله گروهی با تیم‌های ویتنام، میانمار و تایوان همگروه شدند. ملی‌پوشان در دیدار اول برابر ویتنام ۴ بر یک شکست خوردند و تک گل بازی را مینا هاشمی به‌ثمر رساند و بازی دوم را ۲ بر یک به میانمار واگذار کردند و باز هم تک گل این دیدار را مینا هاشمی درون دروازه این تیم جای داد. در بازی سوم دختران ایران موفق شدند ۳ بر ۲ تایوان را شکست دهند و سه گل این دیدار را بیان محمودی هت‌تریک کرد. محمودی اکنون سرمربی تیم‌های باشگاهی فوتبال زنان است و فصل گذشته نیز سرمربی سپاهان بود.

حذف فوتبال زنان ایران از مسابقات گزینشی المپیک ۲۰۱۲ لندن، ۲۰۱۶ ریو و ۲۰۲۰ توکیو

در تیر ۱۳۸۹ رقابت‌های مقدماتی برای حضور زنان در جام ملت‌های ۲۰۱۰ آسیا به جهت حضور در جام جهانی ۲۰۱۱ آلمان آغاز شد. ایران با ازبکستان و تایلند همگروه شد. ایران با نتیجه عجیب هشت بر یک برابر تایلند شکست خورد و باز هم فرشته کریمی تک گل این دیدار را درون دروازه حریف جای داد. ملی‌پوشان در دیدار برابر ازبکستان نیز چهار گل خوردند و کریمی هم دوباره یک گل جبران کرد و توانستند به مرحله گروهی مسابقات آسیایی به میزبانی اردن راه یابند. ملی‌پوشان در ابتدا با هت‌تریک مریم رحیمی و گلزنی فرشته کریمی ۴ بر صفر از سد فلسطین گذشتند و ۲ بر یک بحرین را شکست دادند و در دیدار برابر اردن با گلزنی زهرا حاتم نژاد به تساوی یک بر یک دست یافتند و به دور بعد صعود کردند.

اما دختران ایران در دور دوم به دلیل کارشکنی ناظر مسابقه، مجوز حضور در مسابقات را به دست نیاوردند و از دور رقابت‌ها حذف شدند.

تیم ملی فوتبال زنان پس از آن باید در مسابقات مقدماتی المپیک ۲۰۱۶ به میزبانی چین تایپه با سرمربیگری مهناز امیرشقاقی شرکت می‌کرد. پیش از آن نیز ملی‌پوشان ۲ دیدار تدارکاتی برابر ازبکستان داشتند.

گَردِ فراموشی بر پیکره فوتبال زنان ایران

در دور مقدماتی مسابقات گزینشی المپیک ملی‌پوشان با تیم‌های چین تایپه و لائوس همگروه شدند. دختران ایران لائوس را ۵ بر یک شکست دادند و بازی را یک بر صفر به چین تایپه واگذار کردند. در دقیقه ششم به دلیل خطای مدافع تیم ملی چین تایپه، داور بازی برای ایران یک پنالتی گرفت که ارژنگی کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران ایران نتوانست این توپ را گل کند و در نهایت از صعود بازماندند.

باز هم چهار سال گذشت و فدراسیون فوتبال باید ۶ ماه مانده به مسابقات گزینشی المپیک اردو برگزار می‌کرد.

ملی‌پوشان با هدایت مریم آزمون در دور اول مقدماتی بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو با تیم‌های هنگ کنگ و لبنان هم گروه شدند و با یک پیروزی و یک تساوی ضمن سرگروهی به مرحله بعدی این رقابت‌ها راه پیدا کردند.

دختران پیش از حضور در مرحله دوم مسابقات گزینشی المپیک دو دیدار تدارکاتی با بلاروس داشتند که در هر دو بازی یک بر صفر و ۲ بر یک شکست خوردند.

همچنین تیم فوتبال زنان ایران با هدف بهره مندی از آمادگی بیشتر در رقابت‌های چهارجانبه هند شرکت کردند و به مصاف تیم میزبان و میانمار و نپال رفتند که در هر سه دیدار برگزار شده تن به شکست دادند.

شاگردان مریم آزمون در مرحله دوم مسابقات گزینشی المپیک در گروه دوم تنها با یک برد برابر فلسطین، مقابل چین تایپه و فیلیپین شکست خوردند و تیم ملی فوتبال زنان ایران اینگونه از حضور در مرحله مقدماتی بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ بازماند.

گرد فراموشی بر پیکره فوتبال زنان ایران

این سالها تیم ملی فوتبال زنان ایران در بیشتر دیدارها چه در بازی‌های دوستانه، جام ملت‌ها و نیز مسابقات گزینشی المپیک تنها رنگ شکست و تساوی را به دلیل نبود تجربه و نداشتن امکانات لازم و زمین نامناسب دیدند. حال دو سال از حذف دختران از مسابقات گزینشی المپیک می‌گذرد و گرد فراموشی بر پیکره فوتبال زنان ایران نشسته است و فدراسیون هم کلمه‌ای درخصوص برگزاری اردوها و مسابقات تدارکاتی سخن نمی‌گوید.

تنها هفته گذشته با حذف تیم ملی از رنگینگ جهانی اندکی فوتبال زنان بر سر زبان‌ها افتاده است اما بی‌تدبیری و نبود برنامه و عدم حضور حامیان مالی بر این فراموشی دامن می‌زند.

با این شرایط چگونه می‌توان انتظار ستاره شدن ایران در آسیا را داشته باشیم. سرمایه گذاری مهم‌ترین چیزی است که فدراسیون باید به آن توجه کند که اکنون مهره مورد غفلت فدراسیون‌نیشینان است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ز ب

      آقای وزیر لنگی مقصره فقط اهداف مهم اون شده تیم پرسپلیس

      لطف کنید چاپ کنید

      پاسخ ها

      • تبریزی

        تو هم خوب بلدی از آب گل آلود ماهی بگیریا.
        چیو به چی ربط میدی توهمات خودتو واسه خودت نگهدار

    • ایوب

      پول واسه مردم ایران هم نیست چه برسه فوتبال زنان پول ایران واسه از ما بهترونه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج