۱۰۷۶۶۷۲
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

صالحی‌امیری از اساسنامه فوتبال بی‌اطلاع است!

اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال چندی پیش بعد از پیچ‌و خم زیادی که در راه گرفتن تاییدیه نهایی از فیفا داشت، در مجمع فدراسیون فوتبال به تصویب رسید.

روزنامه خراسان: اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال چندی پیش بعد از پیچ‌و خم زیادی که در راه گرفتن تاییدیه نهایی از فیفا داشت، در مجمع فدراسیون فوتبال به تصویب رسید. اساسنامه جدید تغییرات زیادی نسبت به نسخه قبلی خود دارد؛ از افزایش تعداد اعضای مجمع تا ۸۹ نفر گرفته تا تغییر جنجالی تعریف حقوقی فدراسیون به نهاد مستقل، غیر‌انتفاعی و غیر‌دولتی. از سوی دیگر، نقش وزیر و معاون‌وزیر در مجمع به عضو افتخاری تغییر کرد و وزارت ورزش دیگر در مجمع حق رای ندارد. نکته دیگر تغییرات که واکنش‌های بی‌سر‌و‌ صدایی هم داشته‌، حذف کمیته المپیک از اساسنامه نهایی بود.

در‌حالی که گفته می‌شد در پیش‌نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال، سهمی برای عضویت کمیته المپیک در مجمع این فدراسیون دیده شده، اما خبری از این عضویت در اساسنامه نهایی نیست. این مسئله واکنش کمیته ملی المپیک را در‌پی داشت و حتی این کمیته نامه‌ای اعتراضی به ‌جیانی اینفانتینو‌ رئیس فیفا نوشت و در انتظار پاسخ فدراسیون جهانی فوتبال است.‌ حتی صالحی‌امیری مدعی شد ۲ نامه به فیفا نوشته که اینفانتینو در پاسخ به یکی از نامه‌هایش به صورت مکتوب اعلام کرده فیفا از حضور کمیته ملی المپیک برای نظارت در فوتبال کاملا استقبال می‌کند.

در‌ هر حال اما رئیس کمیته‌ ملی المپیک همچنان به دنبال پاسخ نامه دوم از سوی فدراسیون جهانی فوتبال است؛ پاسخی که احتمالا خوشایند اعضای کمیته ملی المپیک و در راس آن صالحی‌امیری به‌عنوان رئیس این کمیته نخواهد بود. چندی پیش رئیس کمیته ملی المپیک در مورد حذف این کمیته از مجمع فدراسیون فوتبال گفت: «در همه کشورها کمیته عضو مجمع همه فدراسیون‌هاست و بعضا ریاست مجمع را هم بر‌عهده دارد. این‌جا بی‌تدبیری صورت گرفته است. من نامه اعتراض به اینفانتینو نوشتم و منتظر پاسخ هستم.»

بعد از پیگیری‌های خبرنگار خراسان‌ورزشی مشخص شد که ادعای رئیس کمیته ملی المپیک درست نیست و تقریبا در هیچ کشوری کمیته ملی المپیک در‌ مجمع فدراسیون فوتبال حق رای ندارد و در بعضی از کشورها‌ حضور کمیته ملی المپیک فقط افتخاری و تشریفاتی است و بدون حق رای، نماینده این کمیته می‌تواند در مجمع حضور داشته باشد. اما جالب‌تر از ادعای صالحی‌امیری، بی‌اطلاعی او به‌عنوان فرد اول کمیته ملی المپیک از اساسنامه قبلی فدراسیون فوتبال است.

صالحی‌امیری بارها عنوان کرده‌ کمیته ملی المپیک از مجمع فدراسیون فوتبال حذف شده اما با یک بررسی ساده می‌توان پی برد که پیش از این هم کمیته المپیک نقشی در مجمع نداشته و بدون حق رای در انتخابات فدراسیون فوتبال حاضر بوده است! فدراسیون فوتبال نیز بر اساس همین موارد به تازگی جواب اعتراض کمیته ملی المپیک را داده است. فدراسیون فوتبال درباره اظهارنظر رضا صالحی‌امیری مبنی بر این‌که ‌کمیته ملی المپیک نباید از اساسنامه فدراسیون فوتبال حذف می‌شد و حالا باید این اساسنامه با افزودن کمیته ملی المپیک، تغییر کند و رئیس فدراسیون جهانی فوتبال هم با این امر موافقت کرده‌، مواردی را منتشر کرده.

بر‌اساس جوابیه فدراسیون فوتبال، کمیته ملی المپیک به موجب اساسنامه قدیمی فدراسیون هم عضو مجمع عمومی فدراسیون فوتبال نبوده‌. بنابراین طرح این موضوع که کمیته ملی المپیک از عضویت مجمع عمومی خارج شده، از اساس اشتباه است و این کمیته اصولا عضو مجمع عمومی نبوده که متعاقبا از عضویت خارج شده باشد. مهم‌تر از این موضوع پاسخ فیفا به درخواست کمیته ملی المپیک است. آنچه فیفا در نامه مورخ ۲۲ دسامبر ۲۰۲۰ به کمیته ملی المپیک پاسخ داده با آنچه در رسانه‌ها مطرح شده، متفاوت است. فیفا در پاسخ به درخواست کمیته ملی المپیک عنوان کرده که فدراسیون فوتبال ایران می‌تواند ناظرانی را بدون حق رای و بدون حق اظهارنظر به مجمع عمومی دعوت کند.

آنچه مشخص است فدراسیون فوتبال هیچ‌گونه الزام و تکلیفی در این‌باره ندارد و آنچه فیفا پاسخ داده، صرفا اشاره به اختیاری است که مجمع عمومی فدراسیون براساس اساسنامه داراست ‌و مستلزم طی مراحل قانونی و تشریفات مقرر در اساسنامه است. به این‌ترتیب تلاش کمیته ملی المپیک برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال بی‌نتیجه خواهد ماند و شاید فدراسیون درنهایت به حضور افتخاری اعضای این کمیته رضایت دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج