۱۰۷۷۴۹۰
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

صالحی‌امیری: تختی بر جسم ورزش ایران روح دمید

رییس کمیته ملی المپیک در سال‌مرگ جهان پهلوان «غلامرضا تختی» گفت: تختی با معرفت و روحیه پهلوانی خود بر جسم ورزش ایران زمین روح دمید.

خبرگزاری ایرنا: رییس کمیته ملی المپیک در سال‌مرگ جهان پهلوان «غلامرضا تختی» گفت: تختی با معرفت و روحیه پهلوانی خود بر جسم ورزش ایران‌ زمین روح دمید.

«سیدرضا صالحی امیری» امروز (چهارشنبه) همزمان با پنجاه و سومین سالگرد درگذشت تختی با حضور بر سر مزار او در ابن باویه شهرری به روح این قهرمان ادای احترام کرد.

وی گفت: غلامرضا تختی فقط یک قهرمان و ملی‌پوش رشته کشتی نبوده و نیست؛ بلکه او نماد سرمایه پهلوانی ایران زمین است.

رییس کمیته ملی المپیک اضافه کرد: اگر ورزش ایران، اعتبار، آبرو، ارزش و سرمایه‌ای دارد بواسطه انسان‌های بافضیلت و با معرفتی چون مرحوم غلامرضا تختی است.

صالحی امیری گفت: گرامیداشت ۱۷ دی و حضور علاقه‌مندان بر سر مزار این اسطوره ورزش نشان دهنده این است که مردم پهلوانان خود را فراموش نمی‌کنند و این وظیفه تمام مسئولان و مدیران ورزشی است تا تفاوت جایگاه قهرمان و پهلوان را به نسل جوان ایران تفهیم و گوش زد کنند.

همچنین «حمید سوریان» نایب رئیس، «سیدجلال عسگری» دبیر و «محمدابراهیم امامی» سخنگوی فدراسیون کشتی با حضور بر سر مزار این اسوه جوانمردی و بزرگمنشی یاد و خاطره این پهلوان و قهرمان نامی ایران را گرامی داشتند.

غلامرضا تختی در پنجم شهریور سال ۱۳۰۹ در خانواده‌ای مذهبی و متوسط در محله خانی‌آباد تهران بدنیا آمد. او از ۲۰سالگی کشتی را در باشگاه پولاد زیرنظر «حبیب‌الله بلور» آغاز کرد.

تختی در رقابت‌های قهرمانی کشور طی سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۸در وزن‌های ۶-۷-۸ هشت بار قهرمان کشور شد. او همچنین سه بار پهلوان ایران شد.

وی دارنده یک مدال طلا و ۲ نقره بازی‌های المپیک، ۲ مدال طلا و ۲ مدال نقره رقابت‌های جهانی و یک مدال طلای بازی‌های آسیایی در کشتی آزاد است. تختی اولین کشتی‌گیر ایرانی است که موفق شد در سه وزن صاحب مدال شود. وی همچنین پر افتخارترین کشتی‌گیر تاریخ کشتی ایران در المپیک است.

نام تختی بعنوان یکی از بهترین کشتی‌گیران قرن بیستم در تالار مشاهیر اتحادیه جهانی به ثبت رسیده است.

او در آبان ماه ۱۳۴۵زندگی مشترک خود را آغاز کرد و بابک تنها یادگار تختی است. تختی سرانجام ۱۷دی ماه سال ۱۳۴۶در حالیکه بابک ۴ ماهه بود در هتل آتلانتیک سابق درگذشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج