۱۰۷۸۷۵۸
۳ نظر
۵۰۳۵
۳ نظر
۵۰۳۵
پ

کوکو شانل؛ بانوی افسانه‌های آوانگاردِ مُد

کوکو شانل معروف‌ترین زن طراح مد در قرن بیستم بود که توانست تحولی را در سبک لباس پوشیدن زنان به وجود آورد.

برترین‌ها: گابریل شانل که بعد‌ها به نام کوکو شانل شهرت یافت، ۱۹ اوت ۱۸۸۳ در سامور فرانسه به دنیا آمد. او در ۱۲ سالگی مادرش را از دست داد و پدرش آنان را به پرورشگاه فرستاد. شانل دوران نوجوانی‌اش را در یک پرورشگاه گذراند و در جوانی به همراه خواهرش آواز‌خوانی می‌کرد.
کوکو شانل؛ بانوی افسانه‌های آوانگاردِ مُد
وقت‌هایی که در پرورشگاه خبری از درس و کار نبود، شانل زمان را در کارگاه‌های خیاطی آنجا به دوختن و بافتن سپری می‌کرد. عشق و علاقه به دوختن در همان ساعات فراغت پرورشگاه در او جان گرفت و همین عشق سال‌ها بعد به زندگی‌اش رنگ دیگر داد. در ١٨ سالگی وی از پرورشگاه خارج شد و به دلیل آشنایی با خیاطی در مزونی در پاریس استخدام شد.
شانل در سال ۱۹۱۰ با کمک مالی مردی که بزرگ‌ترین عشق زندگی‌اش بود، خیاط خانه کوچکی را به راه انداخت و در آن برای مشتریانش کلاه طراحی می‌کرد. شنل پس از افتتاح اولین فروشگاه خود در رو کمبون پاریس، کار فروش کلاه را آغاز نمود.
کوکو شانل؛ بانوی افسانه‌های آوانگاردِ مُد
کلاه از پوشاک ضروری زنانه در نیمه اول قرن بیستم بود اما تا قبل از کوکو شانل این کلاه ها بسیار بزرگ و پر از تزئیینات اضافی بودند. کوکو شانل با خلاقیت خود کلاه هایی ساخت که ساده و سبک و کوچک بودند و بسیار مورد استقبال زنان پاریسی قرار گرفت و به آغاز شهرت وی انجامید.
او خود یک‌بار گفته بود: «من ۱۸ ساله بودم که برای اولین بار وارد دنیای مد شدم. در آن زمان هنوز شاگرد راهبه‌های پرورشگاه بودم و هیچ چیزی به جز لباسی که خودم برای خودم دوخته بودم نداشتم. درست همان چیزی که موفقیت به حساب می‌آمد. همه سرشان را به طرف من بر می‌گرداندند. به خودم گفتم، اگر طرح‌های من این‌طور به مذاق مردم خوش می‌آید، پس می‌توانم آن‌ها را تولید کنم و بفروشم.»
مدتی بعد با یک کارخانه دار صاحب سرمایه به نام پییر ورتیمر آشنا شد که با کمک او توانست اولین فروشگاه خود را در سال ۱۹۲۴ راه اندازی کند.
کوکو شانل؛ بانوی افسانه‌های آوانگاردِ مُد
طرح‌های شانل انقلابی را در سبک لباس پوشیدن زنان ایجاد کرد؛ طرح‌هایی که برخلاف مد مرسوم آن زمان تماما بر سادگی و زنانگی طبیعی تأکید داشتند و به دور از هر تجملی بودند. این ویژگی‌ها تبدیل به اصلی‌ترین مشخصه‌های مارک شانل شدند.
شانل معتقد بود که زنان زمانی قوی هستند که به زنانگی‌شان بها دهند. از همین رو نیز با شلوار چندان میانه‌ای نداشت: «من مخالف شلوار هستم. طبیعتا در مزارع می‌توان شلوار به پا کرد، اما نمی‌فهمم چرا باید مثل یک مرد لباس پوشید و در خیابان‌ها به راه افتاد. شلوار زنان را نازیبا می‌کند. اکنون زمانی است که باید به زنانگی بها داد.»
کوکو شانل اولین کسی بود که لباس های زنانه را با تاثیر از لباس های مردانه طراحی کرد که مهم ترین آن ها کت و دامن بود. او با این کار فشن زنانه را متحول کرد و لباس های آزاردهنده و حجیم زینتی قرن نوزدهم را از پوشاک زنانه حذف کرد.
کوکو شانل؛ بانوی افسانه‌های آوانگاردِ مُد
عطر شماره ۵ نخستین عطری است که کوکو شانل در سال ۱۹۲۱ روانه بازار کرد. این عطر به عنوان موفق‌ترین عطر زنانه تمام دوران شناخته می‌شود و شهرتی جاودانی کسب کرده است. عطر شماره ۵ شانل تا به امروز همواره در میان ده عطر پرفروش در سراسر جهان جای داشته است.
کوکو شانل؛ بانوی افسانه‌های آوانگاردِ مُد
در سال ۱۹۲۵ شانل دست به یک انقلاب بزرگ در صنعت مد و فشن زد، و به طراحی ژاکت زنانه بدون یقه و دامن کاملا اندازه پرداخت این در حالی بود که لباس های زنانه در آن زمان بسیار گشاد بودند. در دوران جنگ جهانی دوم و اشغال فرانسه توسط نازی ها، وی فروشگاه خود را تعطیل و تمام کارمندانش را اخراج نمود. شهرت مجدد شانل در دهه ۷۰ زندگی وی رخ داد و موفق به دریافت جایزه منتقدان مد و فشن نایل گردید.
در سال ۱۹۲۶ شنل، پیراهن‌های سیاه کوچک (Little Black Dress) را طراحی کرد. این پیراهن‌ها چنان زیبا، نوآورانه و شیک بودند که به محبوبیت فوق العاده‌ای رسید.
کوکو شانل؛ بانوی افسانه‌های آوانگاردِ مُد
کیف دستی زنانه کوچک شانل، بند زنجیری نسبتا قطور و قفل فلزی نمایش دهنده لوگوی شنل، یکی از محبوب‌ترین تولیدات این شرکت است.
کفش‌های پاشنه بلند دو رنگ در سال ۱۹۵۷ توسط شنل طراحی شد. این کفش ‌ها با کوتاه تر کردن پا باعث می شود ساق پا بلند تر به نظر برسد و فرد کشیده تر شود.
کوکو شانل؛ بانوی افسانه‌های آوانگاردِ مُد
شانل تا سال‌های آخر عمر دست از کار نکشید. او در یک روز یکشنبه سال ۱۹۷۱ در آپارتمانش در شهر پاریس چشم از جهان فروبست. در مراسم تشییع پیکر این طراح جاودانه دنیای مد، چهره‌های سرشناسی از جمله ایو سن لوران شرکت داشتند.
کوکو شانل؛ بانوی افسانه‌های آوانگاردِ مُد
شانل در فرانسه یک چهره ملی به شمار می‌آید و این نام در دنیای مد مترادف با جذابیت، زیبایی، زنانگی و سادگی است.
در ژانویه سال ۱۹۸۳ کارل لاگرفلد، طراح مد آلمانی، به عنوان مدیر هنری به خانه مد شانل پیوست. یک سال بعد او به عنوان طراح ارشد مارک شانل معرفی شد که این سمت را تاکنون حفظ کرده است.
کوکو شانل؛ بانوی افسانه‌های آوانگاردِ مُد
در سال ۲۰۰۹ فیلمی با نام "Coco avant Chanel" (کوکو پیش از شانل) با بازی اودری توتو در نقش کوکو شانل به روی پرده آمد.
کوکو شانل؛ بانوی افسانه‌های آوانگاردِ مُد
این فیلم ۲۸ سال ابتدای زندگی این طراح جاودان فرانسوی و چگونگی ورود وی به دنیای مد را به تصویر می‌کشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • sh n

      خیلی جالب بود سپاس

    • بدون نام

      من قبل گرونی همش ادکلن کوکو چانل استفاده میکردم حس آرام بخشی دارم ولی الان گرون شده دیگه جیبم نمیکشه روحش شاد و یادش گرامی

    • بدون نام

      ممنون جالب بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج