۱۰۸۲۲۵۰
۲۱ نظر
۵۰۰۹
۲۱ نظر
۵۰۰۹
پ

زیباکلام: با آمدن بایدن چیزی تغییر نمی‌کند

صادق زیباکلام استاد دانشگاه طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با عنوان بایدن، تحریم‌ها و ایران نوشت: از امروز جریان اصولگرا بالاخص اصولگرایان تندرو با استفاده از رسانه‌هایی که دارند بر طبل و شیپور خواهند کوبید که دیدید با آمدن جو بایدن چیزی عوض نشد. دیدید اصلاح‌طلبان، غرب‌زده‌ها، میانه‌رو‌ها که غرق در خوشحالی و نور و امید شده بودند از انتخاب بایدن چه زود متوجه خواهند شد که آبی از بایدن گرم نخواهد شد.

صادق زیباکلام استاد دانشگاه طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با عنوان بایدن، تحریم‌ها و ایران نوشت: از امروز جریان اصولگرا بالاخص اصولگرایان تندرو با استفاده از رسانه‌هایی که دارند بر طبل و شیپور خواهند کوبید که دیدید با آمدن جو بایدن چیزی عوض نشد. دیدید اصلاح‌طلبان، غرب‌زده‌ها، میانه‌رو‌ها که غرق در خوشحالی و نور و امید شده بودند از انتخاب بایدن چه زود متوجه خواهند شد که آبی از بایدن گرم نخواهد شد.

تحریم‌ها همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند و سیه‌رویی برای طرفداران آمریکا باقی خواهد ماند. افتخار نیز همچون گذشته بر رادیکال‌ها که شعار می‌دهند و سیاست خود را پیش می‌برند، باقی‌خواهد ماند. از یک نظر اتفاقا تندرو‌ها درست می‌گویند. با آمدن بایدن قرار نیست که نه تحریم‌ها برداشته شود، نه چراغ سبزی به تهران نشان داده شود و نه نامه فدایت شوم از سوی واشنگتن به سمت تهران ارسال شود. اصلاح‌طلبان و میانه‌رو‌ها نیز هیچگاه نگفتند که اگر بایدن انتخاب شود همه مشکلات و مسائل حل خواهد شد؛ چراکه ظرف ۴۲ سالی که از پیروزی انقلاب می‌گذرد قریب به ۷ رئیس‌جمهور در آمریکا وارد کاخ سفید شده‌اند، اما هیچ‌چیز تغییری نکرده است.

از جیمی کارتر لیبرال که اصرار او بر حقوق بشر فروپاشی رژیم پهلوی را در پی داشت، ریگان جمهوریخواه تندرو، بوش پدر، کلینتون، بوش پسر تا اوبامای دموکرات و ترامپ رادیکال و تندرو، واقع مطلب آن است که با اینکه این روسای جمهور در آمریکا گرایش‌های مختلفی در آمریکا داشته‌اند، اما هیچ‌چیز در رابطه با تهران تغییری نکرده است.

تندرو‌ها در حقیقت نمی‌خواهند تکه دومی را که باعث تغییر می‌شود بیان کنند؛ به بیان ساده‌تر، تندرو‌ها لا اله را می‌گویند، اما الا ا... را نگفته‌اند. لااله آن‌ها این است که ببینید روسای جمهور آمریکا عوض شدند، اما هیچ چیز تغییر نکرد و دشمنی و خصومت آمریکایی‌ها با ما ادامه پیدا کرده و بایدن دموکرات هم آمده، اما تحریم‌ها همچنان بر سر جای خود قرص و محکم باقی است. اما الا ا... را نمی‌گویند که چرا دشمنی با ایران ادامه پیدا کرده است.

نمی‌گویند که ما هستیم که در تنور می‌دمیم. واقع مطلب آن است که آنچه تغییر پیدا نکرده رویکرد آمریکایی‌ها نیست. روسای جمهور مختلف آمریکا چه در رابطه با ایران و چه در رابطه با مسائل جهانی رویکرد‌های مختلف داشته‌اند. کافی است رویکرد اوباما را با رویکرد ترامپ مقایسه کنیم. آنچه هرگز تغییری نکرده استراتژی ایران بوده است.

بنابراین سیاست بایدن و آمریکا زمانی نسبت به ایران تغییر پیدا خواهد کرد، تحریم‌ها زمانی لغو خواهند شد که تحرکی هم از این طرف صورت بگیرد. ایران می‌خواهد نظرات خود را ادامه دهد و وقتی ترامپ می‌رود و بایدن می‌آید تغییرات مهمی هم صورت گیرد. اما باوجود تمام تبلیغاتی که تندرو‌ها از امروز به راه خواهند انداخت که در آمریکا مراسم تحلیف صورت خواهد گرفت، بایستی به آن‌ها گفت که یک‌طرفه و یک‌سویه تغییر اساسی به‌وجود نمی‌آید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      من واقعا نمی فهمم چرا حرفا زیبا کلاما این قدر بازتاب می دین ؛ مگه این یارو چی کارست که این قدر تو همه چی نظر می ده و شما هم تا یه حرف می زنه تو سایت می ذارین؟

      پاسخ ها

      • سارا....

        حقیقت تلخه ولی قبولش کن واقع بین باش

      • علی

        چون استاد دانشگاه و نظریه پرداز و جامعه شناسه مثل من و تو بی سواد نیست

      • کورش کبیر

        علی آقا شما بشینید ببیند ذوالنور و کریمی قدوسی چی میگن حرفای نابخردانه اینها بیشتر به دل شما میشینه

      • عبدالرحمن

        چون همون اول گفتی که نمی فهمی!

      • شهریار

        کاملا مشخصه که واقعا نمی‌فهمی!

      • بدون نام

        علی جون هر وقت سوادت رفت بالا اونموقع میفهمی

      • بدون نام

        فقط باید گفت باشه تو راست میگی حالا پول زلزله زده ها رو پس بده

    • علی

      موافقم

    • بدون نام

      این آقای باهوش چشم بسته غیب گفته است.

    • بدون نام

      ای

    • بدون نام

      باز این هم حرف زد ؟؟شما بیشتر تندرو هستید

      پاسخ ها

      • شهریار

        کاشکی فقط استاد حرف میزد و بقیه عمل میکردن

    • بدون نام

      چرا واقعیات را هیچگاه نمیخواهیم بپذیریم؟

      پاسخ ها

      • راد

        اصولگرایان نمیخواهند تحریمها برداشته بشه برای همین میگویند ما مذاکره نمیکنیم چون کاسب تحریم هستن اگر هم مذاکره ای بشه انقدر سنگ اندازی میکنند که به نتیجه نرسه

    • بدون نام

      هرچی یادمه امثال شماها تو دل مردم خالی کردین و ایه یاس خوندین.....بخاطر همین افکار شماها بیم و امید در دل مردم مرده...خدا ازتون نگذره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ااااااااههههههااااااننننننن پس اینه علت بی امیدی مردم؟ گرونی و ذلت و بدبختیمون نیست؟ دمت گرم که گفتی ما کوریم آخه

    • کرامت

      سلام استاد زیباکلام آنکه ترامپ بادین فرقی نداره ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        در مسئله بر جام هر کجا دولت خواست موفق شود مذاکره کند تحریمها بر داشته شود عده ای سنگ اندازی کردند هر چه توانستند در همه جا دخالت کردند به هر نحوی که شوه بود اینها که برایشان مهم نیست مردم چه مشکلاتی دارند مگر بدون صبحت و مذاکره و گفتگو میشود تحریمها برداشت باید از طرف ما هم تحرک جدی داشته باشیم صلح و دوستی را پیشه کار خودمان کنیم

    • بدون نام

      پدیده ، فعلا که نیومده رو دلار و سکه تاثیر داشته.

      پاسخ ها

      • ناشناس

        مثل‌لیبی‌موشکها‌رابدید‌بعد‌دستتان‌خالی‌شد‌آنموقع‌چیزی‌نداشتید‌مثل‌عراق‌‌میشید‌،بعدتجزیه‌و...‌نظرات‌بایدن‌راگوش‌بدین‌

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج