۱۰۸۴۳۰۵
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

اگر بایدن مقابل فشارها علیه رابرت مالی مقاومت کند

سناتور تام كاتن نقش رهبری تندروها در اتهام زنی به راب مالي را برعهده دارد. پاسخ بایدن به این فشارها می‌تواند نشانه اصلی مسیر راه سیاست خارجی وی باشد.

انتخاب: هافینگتن پست نوشت: جو بایدن و دستیاران ارشد سیاست خارجی‌اش وعده داده اند که برای دستیابی به یکی از اهداف اصلی دیپلماتیک خود، یعنی بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با دقت حرکت می‌کنند. توافقی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ به طور یک جانبه از آن خارج شد.

در ادامه این مطلب آمده است: با این حال در این میان افراد جنگ طلب، از جمله تام کاتن مصمم هستند در مسیر برنامه‌های بایدن موانعی را ایجاد کنند. به نظر می‌رسد اولین هدف این روزهای این افراد، رابرت مالی مقام پیشین کاخ سفید باشد که به عنوان اصلی ترین گزینه تصدی مقام نماینده ویژه امور ایران در دولت آمریکا مطرح شده است.

این منتقدان استدلال می‌کنند که رابرت مالی با ایران همدردی می‌کند و اسرائیل، متحد آمریکا که ایران را تهدید اصلی خود می‌داند، تحقیر می‌کند.

اگر بایدن مقابل فشارها علیه رابرت مالی مقاومت کند

در پاسخ به این افراد، گروهی از شخصیت های مورد احترام جهانی از جمله تعداد زیادی از سناتورها تا مقامات سابق آمریکا و گروه‌های قدرتمند، ضمن تایید صلاحیت و تخصص مالی، از صلح و امنیت بین الملل حمایت کرده‌اند. در 20 ژانویه، جوئیش اینسایدر گزارش داد که مالی با انتقاد از ترور دانشمند برجسته ایرانی، این اقدام را برای دیپلماسی مضر دانسته است. دیدگاهی که بین کارشناسان سیاست خارجی مشترک است.

با این حال، به تدریج بر همگان آشکار می‌شود که اختلافات چیزی بیش از دیدگاه‌ها و اعتبار شخصِ رابرت مالی است.افراد مخالف مذاکره با ایران نمی‌خواهند فقط جلوی یک انتصاب خاص را بگیرند، بلکه آن‌ها عملا می‌خواهند در رویکردی وسیع تر بر دولت بایدن تاثیر بگذارند و فضا را بر او و تیمش تنگ کرده تا نتوانند برجام را احیا کند. بایدن در انتخابات پیروز شد، اما بسیاری از جمهوری خواهان و شرکای آن‌ها وی را تحت فشار قرار می‌دهند تا به سیاست تهاجمی ترامپ در قبال ایران ادامه دهد. در واقع مسئله نه با شخص بایدن و مالی بلکه مخالفت با دیپلماسی است.

جنجال بر سر انتصاب رابرت مالی نشان می‌دهد که تندروها می‌خواهند ببینند دولت بایدن چگونه در برابر جنجال‌ها واکنش نشان خواهد داد تا بهترین نقشه راه‌ را برای آینده در نظر بگیرند.آنها همچنین می توانند متوجه شوند که انتقادهای کهنه مثل بحث دیپلماسی و برجام که در چندین سال اخر دوره اوباما متداول بود، تا چه حد در فضای خبری، پخش می شود. در هر حال، مالی چه انتخاب شود، چه نشود، بایدن مسیر گفتگو با ایران را ادامه می دهد و تندروها هم همچنان بر نابودی برجام متمرکز خواهند بود.

یک مقام اگاه و نزدیک به دولت بایدن می گوید: بحث اینها، رابرت مالی نیست، بلکه بحث مخالفت با دیپلماسی است. بحث این است که بببیند می توانند به همین زودی با بایدن وارد درگیری شوند و مجبور به کوتاه آمدنش کنند یا نه.

جی استریت، گروه برجسته یهودی در آمریکا که از گفت وگو با تهران حمایت می‌کند، خاطرنشان کرد که حمله به مالی لحن آشنایی داشت. در توئیتر این سازمان آمده است: ما از اینکه مانند گذشته شاهد همان نوع ترور شخصیت‌ها و اتهامات دروغین علیه افرادی هستیم که شغل خود را برای پیشرفت دیپلماسی و صلح صرف کرده اند، نگران هستیم.

گروه های ضد جنگ و کارشناسان کنترل تسلیحات می‌گویند که بایدن می‌تواند با لغو برخی تحریم‌های غیر هسته‌ای اعمال شده توسط ترامپ، حسن نیت خود را برای تسریع در مذاکرات هسته‌ای نشان دهد و صریح بگوید که آمریکا مانع همکاری و معامله دیگر بازیگران بین المللی مانند شرکت‌های اروپایی و صندوق بین المللی پول با ایران نخواهد شد.

در واقع، ایجاد یک بنیاد سیاسی قوی در واشنگتن برای دیپلماسی نیز بسیار مهم است. اختلافات بر سر انتصاب رابرت مالی تنها یک امتحان اولیه است.

جی استریت همچنین یادآور شد: راه حل تیم جو بایدن برای مدیریت موفقیت آمیز این نابسامانی، ایستادگی و جلوگیری از واگذاری اهرم فشار به نیروهایی است که احتمالاً هرگونه تلاش دیپلماتیک را مورد انتقاد قرار می‌دهند. بازی هوشمندانه این است؛ تیم خود را بسازید و آنچه در طول مبارزات انتخابی انجام داده اید را دنبال کنید: نادیده گرفتن توئیتر.

یک مقام نزدیک به تیم بایدن معتقد است که حتی اگر تندروها در خط خوردن رابرت مالی از دولت موفق نشوند، اما اتهام زنی هایشان ممکن است تاثیرات بلندمدتی داشته باشد.

تندروها می خواهند مقامات دولت بایدن را وادار کنند که بگویند نقش مالی محدود است که در نهایت موفق شوند برداشتی که تندروها مانند الی لیک ارائه می دهند، مبنی بر اینکه در تیم جدید اختلافاتی در مورد نحوه رفتار با تهران وجود دارد را تقویت می‌کند. آنها همچنین می خواهند مقامات بایدن را مجبور کنند که اظهاراتی بدبینانه نسبت به ایران به زبان آورند، درست همان کاری که در سنا با اوریل هاینز رئیس جدید اطلاعات ملی کردند. این اظهارات بدبینانه در نهایت می تواند موجب ایجاد خلق نگرانی در افکار عمومی نسبت به تعامل با ایران شود.

متحدان بایدن امیدوارند که وی بتواند با اعتماد به مقامات خود و یک دولت یکپارچه دموکرات، از افتادن به دام جمهوری خواهان تندرو اجتناب کند.

بن رودز، از دستیاران ارشد اوباما، در توئیتر نوشت: فکر می‌کنم جو بایدن است که باید نماینده خود در امور ایران را انتخاب کند، نه تام کاتن. بدانید که انتخابات ها پیامدهایی دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج