جاباما
۱۰۸۵۰۴۵
۹۰ نظر
۵۰۰۹
۹۰ نظر
۵۰۰۹
پ

پیام معمارِ برجام به ایران؛ برگردید، ما هم برمی‌گردیم

آنتونی بلینکن، چهره عمدتا پشت پرده در حوزه سیاست خارجی و امنیت ملی دولت‌های دموکرات، از سوی سنا برای سمت وزارت خارجه دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا، تأیید شد تا هفتاد‌و‌یکمین وزیر خارجه ایالات متحده در شرایطی هدایت سیاست خارجی واشنگتن را در دست بگیرد که چالش‌های متعددی پیش‌رویش از جمله توافق هسته‌ای قرار دارد.

برترین‌ها: آنتونی بلینکن، چهره عمدتا پشت پرده در حوزه سیاست خارجی و امنیت ملی دولت‌های دموکرات، از سوی سنا برای سمت وزارت خارجه دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا، تأیید شد تا هفتاد‌و‌یکمین وزیر خارجه ایالات متحده در شرایطی هدایت سیاست خارجی واشنگتن را در دست بگیرد که چالش‌های متعددی پیش‌رویش از جمله توافق هسته‌ای قرار دارد.

پیام معمارِ برجام به ایران؛ برگردید، ما هم برمی‌گردیم

بلینکن در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما معاون دستیار رئیس‌جمهور و مشاور امنیت ملی جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آن زمان بود. بلینکن در این مقام به تدوین سیاست آمریکا در برابر برنامه هسته‌ای ایران و امضای توافق جامع هسته‌ای (برجام) کمک کرد. از همین روی وی به «معمار برجام» معروف شده است.

روزنامه همشهری در گزارشی نوشت: آنتونی بلینکن، با گرفتن رأی اعتماد از سنای آمریکا، کار خود را در کابینه جو بایدن به‌عنوان هفتاد و یکمین وزیر خارجه این کشور آغاز کرد. این سیاستمدار 58ساله که در دولت باراک اوباما به‌عنوان معاون وزیر خارجه و معاون مشاور امنیت ملی فعالیت می‌کرد، وعده داده که روابط آمریکا با جهان را بهبود می‌بخشد. با وجود این، او گفته که با خیلی از طرح‌های دونالد ترامپ در حوزه سیاست خارجی مانند عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی و فشار بر چین، موافق است.

بلینکن توانست از 100رأی اعضای سنا، 78رأی کسب کند. مخالفانش در سنا معتقدند که او در نخستین گام‌ها در وزارت خارجه، کمپین فشار حداکثری را که ترامپ علیه ایران راه‌انداخته، لغو می‌کند. آنها به همین دلیل به او رأی منفی دادند.

پیام معمارِ برجام به ایران؛ برگردید، ما هم برمی‌گردیم

طی سال‌های گذشته، بلینکن نه‌تنها یک دوست صمیمی، بلکه فردی بوده که بایدن در مواجهه با بحران‌ها و در تمامی فعالیت‌های سیاسی‌اش، روی او حساب کرده است. انتظار می‌رود بلینکن در هر تصمیمی که رئیس‌جمهور جدید آمریکا می‌گیرد تأثیرگذار باشد؛ نه فقط به‌دلیل ارتباط نزدیک آنها بلکه به‌خاطر اینکه بایدن معتقد است سیاست خارجی ذاتا وابسته به سیاست داخلی است.

به اعتقاد افراد نزدیک به بلینکن، رابطه عمیق او با جو بایدن کمک زیادی به کارآمدی او در دولت جدید می‌کند. لو لوکنز، دیپلمات اسبق آمریکایی معتقد است: «وقتی بلینکن به کشورهای مختلف سفر کند، همه مطمئنند حرفی که او می‌زند همان حرف بایدن است. این موضوع مهمی در وزارت خارجه است که همیشه شاهد آن نبوده‌ایم.»

پیام معمارِ برجام به ایران؛ برگردید، ما هم برمی‌گردیم

چالش‌های مرد مذاکره در برابر ایران

بلینکن، میراث‌دار وزارت خارجه مایک پمپئو است که دوره‌ای پرتنش را در حوزه سیاست خارجی آمریکا به نام خود ثبت کرد. افزایش تنش میان ایالات متحده و چین در حوزه‌های مختلف، اولویت‌دادن به منافع اسرائیل در روند صلح خاورمیانه، خروج از توافق هسته‌ای با ایران و تنش با متحدان اروپایی بر سر بودجه ناتو، تنها بخشی از میراث دوران چهارساله ترامپ در حوزه سیاست خارجی است.

روزنامه شرق به نقل از نشریه اینترنتی «Responsible Statecraft» چالش‌های مهم پیش‌روی بلینکن درباره ایران را خلاصه کرده است:

* به نظر می‌رسد رویکرد فعلی ایالات متحده در خاورمیانه، نه به نفع منطقه است و نه منافع ایالات متحده را تأمین می‌کند. سیاست خارجی آمریکا تابعی از نحوه تعریف منافع این کشور در خاورمیانه است. برخی این منافع را محتاطانه تعریف کرده و استدلال می‌کنند اساسا باید از ایالات متحده در برابر هر حمله‌ای محافظت و جریان آزاد تجارت جهانی را تسهیل کنیم. هیچ‌یک از آنها حضور عمده نظامی آمریکا در خاورمیانه را حتی مانند امروز تضمین نمی‌کنند. بلینکن باید برای تعیین سیاست‌های خاورمیانه‌ای دولت بایدن، به این سؤال پاسخ دهد که منافع آمریکا در منطقه را چگونه تعریف می‌کند و چگونه اطمینان حاصل خواهد کرد که رویکرد مدنظر، آمریکا را درگیر جنگ غیرضروری و بی‌پایان دیگری در منطقه نمی‌کند؟

* دولت اوباما توانست به توافق هسته‌ای با ایران دست یابد، اما زمان کافی نداشت تا به سایر چالش‌های ایالات متحده با ایران هم رسیدگی کند. اگر توافق هسته‌ای از طریق تعهد در برابر تعهد احیا شود و توافق‌های احتمالی بعدی بتوانند دیگر چالش‌های میان دو کشور را مرکز توجه قرار دهند، آیا دولت بایدن دنبال رابطه‌ای تازه با ایران یا حتی عادی‌سازی رابطه خواهد رفت؟

* بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، خود را در جایگاه مهم‌ترین و سرسخت‌ترین مخالف برجام قرار داده است. او نزدیک‌ترین متحد دونالد ترامپ بود و از اینکه توانسته ترامپ را به سمت خروج از توافق هسته‌ای با ایران هدایت کند، به خود می‌بالید. با وجود خروج ترامپ از کاخ سفید و حضور یک رئیس‌جمهور با دیدگاه‌های متعدل‌تر، نتانیاهو بار دیگر وعده داده که با هرگونه بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای با ایران مخالفت کند و حتی یکی از اعضای کابینه او تهدید کرده است که بر سر چنین موضوعی می‌توانیم یک جنگ را آغاز کنیم. دولت بایدن چگونه با تنش‌ها و سنگ‌اندازی‌های نتانیاهو و بی‌توجهی آنها به منافع ملی ایالات متحده برخورد خواهد کرد؟

پیام معمارِ برجام به ایران؛ برگردید، ما هم برمی‌گردیم

وزیر خارجه آمریکا: ایران به تعهداتش برگردد، ما هم به برجام برمی‌گردیم

وزیر خارجه جدید آمریکا مدعی شد: زمانی که ایران به تعهدات ذیل توافقنامه هسته‌ای عمل کند، ما هم به برجام برمی‌گردیم.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه جدید آمریکا در نشست خبری خود اظهار کرد: بایدن بسیار شفاف است. اگر ایران به تعهدات خود ذیل توافقنامه هسته‌ای عمل کند، آمریکا نیز برمی‌گردد.

او ادامه داد: اگر ایران به برجام برگردد و پایبند باشد، ما یک تیم تخصصی برای گفت‌وگو درباره بازگشت به این توافق تشکیل می‌دهیم. آن زمان همراه با متحدان خود از برجام به عنوان سکویی برای حل موضوعات دیگر استفاده خواهیم کرد. اما تا آن زمان فاصله زیادی وجود دارد.

پیام معمارِ برجام به ایران؛ برگردید، ما هم برمی‌گردیم

دولت بایدن برای گفتگو با ایران عجله دارد

دیپلماسی ایرانی به نقل از ماریا مالوف، تحلیلگر مسائل سیاسی نوشت:

* دولت بایدن مسئولیت ایالات متحده را بر عهده گرفته و مشخص است که اصلاح و ایجاد تغییرات در سیاست خارجی را آغاز کرده. یکی از این تغییرات، تلاش برای برقراری روابط با ایران پس از خروج دولت دونالد ترامپ از توافق هسته ای و آغاز استراتژی «اعمال فشار حداکثری» علیه این کشور است. کاخ سفید بایدن بارها از سیاست دولت پیش از خود در قبال ایران انتقاد کرده است. اما گمانه زنی های زیادی درباره چگونگی موضع گیری مقامات اصلی سیاست خارجی دولت بایدن از جمله جان کری، وزیر امور خارجه پیشین که اکنون مسئول مذاکرات تغییرات آب و هوایی است، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه، و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، وجود دارد. به نظر می رسد آنها یک استراتژی اولیه برای مذاکره مجدد با ایران دارند و می خواهند تلاش کنند تهدیدهای این کشور را به عنوان یک کشور تنها، منزوی و نظامی که در صورت داشتن سلاح هسته ای خطرناک تر می شود، از بین ببرند.

* تمایل بایدن و مقامات ارشد او به تعامل با ایران ممکن است تحت تاثیر پیشرفت های هسته ای این کشور و اشتباهات احتمالی جامعه بین المللی در اندازه گیری یا ارزیابی صحیح قدرت هسته ای آن قرار بگیرد. اما این نکته وجود دارد که نگرش جدید آمریکایی ها به برنامه هسته ای آن بر تعادل مورد نیاز برای اطمینان از رعایت حقوق بشر توسط ایران و وظیفه ایالات متحده در قبال جامعه بین الملل تاثیر می گذارد.

* به نظر می رسد به طور ویژه آنتونی بلینکن، کری، شرمن و سالیوان در تعامل با ایران عجله دارند. رویکرد آنها مغایر با رویه های معمول و کند و روشمندی است که هنجارهای منظم دیپلماتیک در چگونگی مذاکره کشورها با یکدیگر می طلبد. در چنین شرایطی، ممکن است آنها بین نیاز به رسیدگی فوری به یک مساله و رویکردی عملی که نتیجه بخش باشد، اشتباه کنند. تمایل آنها به برگزاری فوری مذاکرات مبتنی بر این مساله است که ایران به یک تهدید بزرگ برای ثبات منطقه ای و جهانی تبدیل نشود. در مذاکره با هر شریکی، همیشه تمایل به تغییر رفتار آن وجود دارد؛ اما بعید است که آمریکا در مذاکره با ایران بتواند این کشور را به تغییر اساسی در رفتارش سوق دهد.

* هر کشوری که با ایران مذاکره می کند، نمی تواند با اطمینان درباره نتیجه نهایی فعالیت هسته ای این کشور و اهداف آن نظر دهد. این تصور وجود دارد که دولت بایدن دارد در سیاست خارجی در قبال ایران عجولانه عمل می کند. مخالفان برنامه هسته ای ایران همچنان معتقدند که سر خم کردن آمریکا در برابر این مساله، به معنای کاهش بخت آن در منطقه خاورمیانه است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بابی

      اقدر پر رو هستن دِ آخه ما که تو برجام هستیم شما چارسالِ ازش رفتین بیرون و ما رو تحریک کردین باز میگین ایران برگرده ما هم برمیگردیم شرط تعیین نکن تا برنگردی و تحریم برنداری هیچ اتفاقی نمیافته شما باید بفهمین دوره زورگویتون تموم شده

      پاسخ ها

      • آزموده

        احسنت

      • بدون نام

        غربیا مثل چوپان دروغگو هستن

      • بدون نام

        احسنت
        هیچی برای آنها تغییر نمیکنه

      • بدون نام

        همه وزیر خارجه شدیم پناه برخدا تاببینیم چی میشه

      • جعفر عبافروش

        اولا ما هرچی بدبختی میکشیم از دولت ساده اوح خودمونه....
        دوما اول شما برگرردید، چون شما اول خارج شدید و تحریمها رو ابقا نمودید....
        سوما، اگر ما بر نگشتیم هم آبروی جهانی مون میره و هم دوباره‌ تحریم کنید.

      • بدون نام

        اصلا هر دو طرف برنگردند بهتر
        فقط در این میان چه کسی ضرر میکند ؟ ایران
        مردم خودشان را اماده کنند که مانند مردم کره شمالی زندگی کنند و یا مثل یمن لنگ ببندند و فاجعه انسانی روبرو شوند

      • بدون نام

        فقط یه کلمه باید بهشون گفت، کثافت مارو نخورید.
        این همه سختی نکشیدیم که بازم شما بخواید زور بگید، زندگیمون رو فدا میکنیم تا فرزندانمون طعم انقلاب ابر قدرت ایرانی رو بچشن، زنده باد مقاومت

      • بدون نام

        قابل توجه کسانی که دلشون برای بایدن غنج میزد و فکر میکردن بایدن به برجام بر میگرده و بایدن در مورد ایران اساسا با ترامپ فرق میکنه،تحویل بگیرن نوش جونشون.

      • بدون نام

        تحریمها هم برداشته بشه همین اش و هم کاسه چون خرج ما خیلی زیاده ..

      • بدون نام

        اصلا تا انتقام نگیریم اروم نمیگیگیریم....باریکلا

      • بدون نام

        بازم وعده دروغ آمریکا!
        بازم با فریب میخوان چند سال هسته ای رو تعطیل کنند
        اگر راستگو بودن چرا اول تحریم ها رو لغو نمیکنن فقط وعده میدن؟!!

    • بدون نام

      بارها این وعده های پوچ تجربه شده(لیبی وکره شمالی وهمین عدم اجرای تعهدات برجامی ۱+۵ درقبال ایران) .هوشیاری،شرط عقل است.

    • بدون نام

      بازم میخواهن نقشه قبلی رواجراکمن تادوستان روحانی رای بیارن ومثل دورقبل معامله کردن بااصلاح طلبان میدونن اینهاکشوروایران وایرانی خوب نابودمیکنن وبه نفعشون ولی این دفعه کورخوندن تحریمهانهایت۱۰تا۱۵درصدتوبدختیها تاثیردارمسولین دولت ۹۰درصدطبق کارشناسان داخلی وخارجی گفتعگه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بازار گرمی نکن برو تو کف خیابون ببین کسی اصلا رای میده؟ روحانی با اون رفیق شما که رییس جمهور نشد با هم رفیقن خودت میدونی مردم هم میدونن

      • بدون نام

        15:23 امیدوارم موقع رای گیری که شد حافظه ات خوب کار کنه و سر حرفت بایستی.زیاد دیدم کسانی که شب قبل انتخابات مثل شما حرف زدن ولی صبح زود هم رای دادن.

      • بدون نام

        اصلاح طلب کشورمیسازدتندروهاهمه چی خراب میکنند

    • بدون نام

      این میگه اول تو،اونم میگه نه اول تو،حالا ما این وسط چه گلی به سرمون بگیریم خدا داند.
      خوب قرار بزارین به روز مشخص سر یه ساعت مشخص یهویی باهم برگردین به برجامتون،هم خیال ما راحت میشه هم خیال خودتون

    • بدون نام

      انشاءالله به توافق برسند تحریم ها برداشته بشود
      همه اجناس 100 درصد ارزان بشه
      از جمله خودرو مسکن مواد غذایی همه چی
      پراید دوباره بشه 7 ملیون قیمت بازار

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ارزون و گرونی به برجام ربط نداره به گفته حسن اگه بخواد دلارو میاره پایین ، اینا همش فیلمه

      • YAS.M

        خخخخخ

      • بدون نام

        به همین خیال باش.دلار هم ارزون بشه جنس ارزون نمیشه.یارو رفته با دلار سی تومنی جنس خریده حالا بیاد ارزونش کنه.زهی خیال باطل.خونه هم ارزون نمی کنن چون مزه ی گرونی خونه رو زبونشون نشسته.

      • بدون نام

        شتر وخواب پنبه دانه را فراموش نکن تخت گاز تو عمق تحریم

      • بدون نام

        بلندشو زیاد خوابیدی بلندشو

    • بدون نام

      طبق تجربه آمریکا و غرب صداقت ندارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گلام درکارتون گالیور،،، من میدونم شکست میخوریم

      • امیر

        با تمام بی صداقتی امریکا اینار ایران هم قبول کنه به شرطی که
        ۱_ خودشون که از برجام رفتن برگردند
        ۲_تمام تحریمهای بعد برجام بر داشته شود
        ۳_ خسارات نفروختن نفت و پولهایی که قبلاً در کشورهای دیگر بلوکه شده با سودش به ایران بر گرداند.
        ۴_ایران هم بعد انجام سه مورد فوق الذکر به نقطه اول برجام برگردد و تمام مفاد برجام اجرایی از طرف دو طرف انجام گیرد.

    • بدون نام

      شکم گرسنه مغزش کارنمیکنه

    • مریم

      اول تو ، نه اول تو

      پاسخ ها

      • آزموده

        خخخخخ

      • جانم فدای ایران

        ژووون

      • بدون نام

        دفعه قبل هم تو یه روز مشخص برجام رو شروع کردیم فقط ما سالها توش بودیم و میلیارد ها دلار ضرر مالی کردیم و آمریکا به هیچ وعده ای عمل نکرد، به نظرتون بازم باید همون اشتباه رو تکرار کرد؟!

    • بدون نام

      آره جون خودت

    • بدون نام

      ما مجبور میشیم و بر میگردیم ولی اونا باز هم بر نخواهند گشت!

      پاسخ ها

      • ناشناس:

        کاربر۹/۶دقیقاًفرمایش شماصحیح است ماایران مجبورمیشیم قبول کنیم آنوقت هم چوب میخوریم هم پیازو

      • بدون نام

        اروپا و آمریکای عهد شکن

    • بدون نام

      تو گفتی ما هم باور کردیم خخخخخ

    • بدون نام

      یاعلی

    • بدون نام

      Ladies first

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بایدن فرقی با ترامپ نداره کاملا مشخصه

    • شیر دل

      خدا کند این بار برجامش عالی باشد کاری به تورم و گرانی داخلی که حضرات جمعه دوباره متوجه بشوند نداشته باشند ملت دیگه صبرشان لبریز شده از این همه بلا هایی که توسط انسانها بر سر شان میآید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاخ سفید مقر یه مشت حقه بازه

    • بدون نام

      این چهار سال هم به فنا رفت

    • بدون نام

      هیچ دولت خردمندی با دولتی که فقط چند ماه تا پایان کارش مانده توافقی به این مهمی را نخواهد کرد، همان کاری که ما با ترامپ کردیم.

      پاسخ ها

      • بی نام

        ایران از برجام تا زمانی که اوباما بود استفاده کرد واگر می‌فهمیدند سود بسیاری اید کشور میشد اما پولی که ایران میگیره خرج ملتش نمیشه. حزب لله، عراق، انصارلله یمن، سوریه، وفلسطین تامین مالی می‌شوند.

    • بدون نام

      یه حمومی من بسازم چهلستون چهل پنجره

    • بدون نام

      عجب پررو هایی هستن

    • ekvador

      بنازمت

    • ekvador

      خدا کنه این فشار از روی ملت برداشته بشه

    • بدون نام

      هرکی اول جر زد اول برگرده اقا‌ما بد

    • بدون نام

      چه ربطی داره اصلا برای چی ایرانو تحریم کردید

    • بدون نام

      غلط می کنید با تمام مزدورانتان ...

    • بدون نام

      مثل اینکه یادشون رفته، اول شما باید برگردید

    • مهدی

      وعده سر خرمن

    • تقی شیخی

      از قدیم گفتن آزموده را آزمودن خطاست

    • بدون نام

      هزینه ضرر و زیان این چند سال پس از برجام چطور؟

    • بدون نام

      نه بايدن اوباما ميشه و نه بليكن ، جان كري! نمي دونم دلتون به چي خوشه

    • امیر

      برگردید هم برنمیگردیم به اندازه کافی عقب هستیم محتاج دستهای نجس شما نیستیم خودمون بلند میشیم

    • Ali.Alinezhad.D

      دیگه دیره ....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حرف رهبر گوش کنیم موفق میشویم

    • بدون نام

      حرف رهبر گوش کنیم موفق میشویم

    • م ح ص

      ما دیگه برنمیگردین

    • tat

      اگر ما دنبال شرط گرفتن خسارات خروج آمریکا از برجام بودیم اینها اینقدر پرو نمی شدند .

    • بدون نام

      بشین تا برگردیم خالی بند

    • علی

      امریکا بر میرگده به برجام و اهدافی از این برگشت داره.
      ۱. فعالسازی مکانیسم ماشه
      ۲. نگهداشتن دار و دسته اصلاح طلبان توی صحنه
      ۳. گرفتن اراده ایران با شل کن و سفت کن
      ۴. دادن حسن اعتماد به کره شمالی برای مذاکره مجدد
      ۵. ادامه اقتصاد ایران به نفت با فروش شل و سفت
      ۶. نفوذ به برخی افراد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        صهیونیستا محاله بذارن آمریکا به برجام برگرده

      • م م

        کاربر عزیز بریدی ودوختی برای خودت.

    • دانشی

      سروران گرامی امورخارجه درانجام تعهد یک قدم اگرازامریکا جلوباشید یقیناضررخواهیم کردوبهیچ عنوان شروع به بازگشت بتعهد نفرمائیدحرف کاربر عزیزکه لیبی وکره شمالی رامثال زده دقیقا درست وباید ازنظرمان دور نباشدانسان عاقل دوبارازیک سوراخ گزیده نمیشود.

    • ایرانی

      هرآدم نادانی اگه گول اینها رو بخوره افتاده ته چاه از ما گفتن بود حالا هی زور بزنید دوباره امتیاز جلو جلو بدیت تا آخرش خودتون میفهمید

    • بدون نام

      با امید الکی مردم و نابود نکنید
      شما انقد ضعیف هستید منتظر امریکا هستید بعد می گویید امریکار کاری نمی تواند بکند ،ن عزیزم شما کاری نمی توانید انجام بدهید

    • محسن نوروزی

      راستی تا کی می خواهید ایران را سرکار بگذارید...باید به قول هایی که دادید عمل کنید...شعار بس است...دروغ تا کی...همه فهمیدند شما دروغگو هستید...

    • بدون نام

      گول این را تخورید.
      باز میگه شما برگردیید ما برمیگردیم.

    • بدون نام

      ما فردا..برمیگردیم شما هم پسفردا برگردید..

    • بدون نام

      سرکاری است .این شیطان بزرگ بایدن .ترامپ و...همه لبه یک قیچه اند

    • رضا

      واسم مهم نیست چی میشه ما که عمرمون تواین مملکت حروم شد ...

    • به یادشهدا

      غرب دروغ می گوید.تحریم لغو نمیشود .مگرایران اقتدارخویش رابالاتر ببردشاید بترسند.اون وقت همه چیز درست میشه .

    • بدون نام

      امریکا در حرف زدنش صادق نیست اقایان اشتباه نکنید گل بخورید

    • ح.م

      اگه اشلاح طلبا باشند به کله میدوند دونبال مذاکره

    • بدون نام

      انشاالله که بشه

    • بدون نام

      کامنت ها را میخواندم واقعا متعجب شدم
      به این دلیل که اینها که نوشته بودند تا انها برنگردند ما بر نمیگردیم .فقط شعار.. هر کدام اگر یک هفته غذا نخورند و یا دو شب بچه هایشان گرسنه نمیتوانند بمانند. مگر میشود با جهان ارتباط نداشت؟ نتیجش مسدود کردن بانکهای جهان با بانکهای ایران را نمیبینند؟! و یا مردم کره شمالی را نمیبینند که چگونه زندگی میکنند !؟ فاجعه انسانی در یمن را نمیبینند!؟نفت در برابر غذای زمان صدام را ندیده اند؟ آخر چه ملت متوهمی هستیم ما

    • یی سو

      خدا کند یکی بیاید که برجام آماده رااجرا کند وهمه را.مقید به اجرا کند. یکی مثل جلیلی نیاید که هروقط می رفت وبر می گشت چندین بند به قعطنامه تحریمی اضافه می کرد محمود هم قهقه میزد ومی گفت کاغذ پاره است! وبجای رسید که همین محمود گفت من دیگر بریدم حتی سیلوهای گندم هم تمام بود وکشور در تهدید جنگ جهانی قرار گرفت آن زمان هم ابوما ریس جمهور بود واگر کسی مثل ظریف سکان دار روابط خارجه بود همان وقط تعاملها برقرار می شد وبه اینجاها نمی کشید! آمریکا هرچه باشد ازروس وچین وانگلیس بهتر است. چون همین‌ها بودند که پشت ملت راخالی کردند کمک به ایران رابهانه می کردندکه ازامریکا باج بگیرند

    • بدون نام

      دربرابرغربیها،نظام بایدهوشمندانه عمل کنه،اونازیاده خواهن،همیشه امتیاز میخوان،دربرابرچیزی که مال خودمونه،،،

    • بدون نام

      الان توپ تو میدون اوناست،باید تمام تحریمها چ هسته ای چ غیرهسته ای برداشته بشه،غربیها چیزی به ما نمیدن،اگه هم بدن مال خودمونه،درواقع میخوان خلع سلاح کنن طرفشونو

    • سپاس خدا را.

      دولت روحانی فرصت مذاکره وامثال آن را پیدا نخواهد کرد، دولت بعدی هم یک دولت انقلابی انشاالله خواهد بودو زدوبندی با آمریکا نخواهد داشت.آمریکایی ها هم این را می‌دانند .
      بیخود خود را خسته نکنید.ارتباطی درکار نخواهد بود.

    • بدون نام

      امریکا ابر قدرت دنیاست از ما هم نمیترسه اقتصادشم در گروی ما نیست ایت تحریم ها هرچه طول بکشد ما از بین میرویم این بی شعوری محض است کشوری با امریکا در بیفتد حتی چین وروسیه هم با امریکا سیاست مماشات را انتخاب کردهاند چون مسعولین ما سیاست نمیدانند سر به دیوار گذاشته وفشار میدهند پایان این کار نابودی ایران است

    • بدون نام

      خر خودتی بازم میخوای سرکارمون بزارید

    • استقامت

      مومن از یک سوراخ دو بار نیش نمیخوره اگه بخوره دیگه مومن نیست

    • ایرانی

      امریکا چقدر پرو هست الان ایران تو برجام است این امریکاست که از برجام خارج شده باید ایران و ظریف فراموش نکند که قول و امضای وزیرخارجه امریکا به هیچ بود حالا باید امریکا اولا کل تحریم ها را لغو کند و دوم خسارات تحریم به ملت ایران را جبران نماید

    • یک پیرمرد ایرانی

      اینشاالله بزودی این مسائل حل شود

    • بی نام

      برجام اگر هز اشکالی داشت برای من ساده دل و امثال من حسن اش این بود که بفهمیم واقعا آمریکا به هیچ عهد و پیمانی وفادار نیست و نباید از یک سوراخ گزیده بشیم. نمی توان به هیچ عنوان به آمریکایی ها اعتماد کررررررررد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج