جاباما
۱۰۸۵۵۷۹
۵۰۲۰
۵۰۲۰
پ

۱۱نکته برای پیشگیری از خشکی پوست در زمستان

حتی در زمستان، نور فرابنفش مضر خورشید می تواند سد رطوبتی پوست که برای حفظ سلامت و آبرسانی آن بسیار مهم است را از بین ببرد.

عصر ایران: آیا تا به حال توجه کرده اید که پوست شما چگونه به تغییر فصل واکنش نشان می دهد؟ اگر پاسخ مثبت است، احتمالا متوجه شده اید که پوست اغلب در ماه های سردتر زمستان خشک‌تر و پوسته پوسته‌تر می شود.

به نقل از "هلث لاین"، هوای سرد، گرمای داخل خانه، سطوح کم رطوبت، و بادهای شدید زمستانی می توانند تمام رطوبت پوست را از بین ببرند. این می تواند شادابی و درخشش پوست را نسبت به شرایط عادی کاهش دهد و این شرایط نه تنها در صورت، بلکه در دیگر قسمت های بدن مانند دست ها، پاها و دیگر بخش هایی که در معرض این عناصر قرار می گیرند، رخ دهد.

۱۱نکته برای پیشگیری از خشکی پوست در زمستان

برای حفظ سلامت پوست حتی در دماهای پایین می توانید برخی اقدامات را مد نظر قرار دهید.

نشانه های خشکی پوست چه چیزهایی هستند؟

برخی از شایع‌ترین نشانه ها و علائم خشکی پوست شامل موارد زیر می شوند:

- پوسته پوسته شدن پوست

- قرمزی پوست

- بافت زبر پوست

- خارش پوست

- تحریک شدن پوست

- ترک خوردگی پوست

- سوزش پوست

زروسیس (Xerosis) اصطلاح پزشکی برای خشکی پوست است. شدت علائم خشکی پوست می توانند متفاوت بوده و با توجه به منطقه ای از بدن که تحت تاثیر قرار گرفته است، ظاهر متفاوتی داشته باشند.

چگونه از خشکی پوست در زمستان پیشگیری کنیم

خشکی پوست در زمستان اجتناب ناپذیر است. اما با ایجاد برخی تغییرات در رژیم و عادات مراقبت از پوست خود و استفاده از محصولات مناسب ممکن است قادر به حفظ نرمی، لطافت و شادابی پوست خود در طول زمستان باشید.

مرطوب کردن پس از شستشو

هر زمان که صورت، دست ها یا بدن خود را می شویید، پوست چربی طبیعی خود را از دست می دهد. از آنجایی که این چربی ها به حفظ رطوبت در پوست کمک می کنند، جایگزینی آنها اهمیت دارد. به همین دلیل است که استفاده از محصولات مرطوب کننده پس از شستشوی پوست، به ویژه در زمستان اهمیت دارد.

به عنوان یک یادآور، شما می توانید یک کرم مرطوب کننده را کنار سینک آشپزخانه قرار داده یا هنگام خروج از خانه یک کرم مرطوب کننده کوچک را همراه داشته باشید.

استفاده روزانه از محصولات ضد آفتاب

با کوتاه‌تر شدن روزها در طول زمستان، عدم استفاده از محصولات ضد آفتاب می تواند وسوسه کننده باشد، اما بهتر است دوباره فکر کنید. حتی در زمستان، نور فرابنفش مضر خورشید می تواند سد رطوبتی پوست که برای حفظ سلامت و آبرسانی آن بسیار مهم است را از بین ببرد.

پس از استفاده از محصولات مرطوب کننده می توانید یک لایه ضد آفتاب را هر روز صبح روی پوست خود استفاده کنید.

آکادمی انجمن درماتولوژی آمریکا استفاده از محصولات ضد آفتاب با SPF حداقل 30 را توصیه کرده است.

استفاده از درمان های شبانه

درمان های شبانه روشی عالی برای احیا و پیشگیری از خشکی پوست هستند. نرم کننده ها برای مرطوب سازی پوست فوق العاده هستند. اما به دلیل این که نرم کننده ها نوع سنگین‌تری از کرم هستند، جذب آنها درون پوست ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد.

با استفاده از یک نرم کننده هنگام شب، پوست زمان کافی برای جذب آن را خواهد داشت و رطوبت و چربی های مورد نیاز پوست توسط نرم کننده تامین خواهد شد.

برای پیشگیری از سرایت نرم کننده به ملحفه یا رو تختی می توانید پوشاندن دست ها و پاها با یک کیسه پلاستیکی یا دستکش را مد نظر قرار دهید.

تنظیم روتین مراقبت از پوست

اگر پوست صورت شما به واسطه هوای خشک زمستان حساس یا تحریک می شود، می توانید ساده سازی روتین مراقبت از پوست خود را مد نظر قرار دهید.

به خاطر داشته باشید که سد رطوبتی پوست شما باید سالم باشد تا واکنش خوبی به سرم ها، تونرها، و دیگر انواع اقدامات زیبایی داشته باشد.

همچنین، پوست تحریک شده شما ممکن است نسبت به موادی مانند عطر و الکل حساس‌تر باشد. این به معنای آن است که محصولاتی که در حالت عادی مشکلی برای شما ایجاد نمی کردند، اکنون می توانند به موادی تحریک کننده تبدیل شوند.

روتین مراقبت از پوست خود را ساده نگه دارید. استفاده از یک مرطوب کننده و ضد آفتاب هنگام صبح و یک پاک کننده ملایم با مرطوب کننده هنگام شب را مد نظر قرار دهید.

زمانی که اطمینان حاصل کردید که سد رطوبتی پوست شما سالم است، می توانید به آرامی اقدامات و محصولات دیگر را به روتین خود اضافه کنید.

استفاده از یک دستگاه مرطوب کننده هوا

دستگاه های مرطوب کننده هوا همانگونه که از نام آنها مشخص است، رطوبت را به هوا باز می گردانند. این به ویژه زمانی که از سیستم های گرمایش داخلی در زمستان استفاده می شود، مفید باشد. رطوبت بیشتر در هوا می تواند به عنوان یک عامل مرطوب کننده طبیعی عمل کند که به نوبه خود ممکن است از خشکی پوست پیشگیری کرده و آن را کاهش دهد.

کاهش دما

یک دوش آب گرم یا استحمام داغ در پایان یک روز سرد زمستانی می تواند بسیار آرامش بخش باشد. اما برای تغذیه پوست خود ممکن است نیازمند کاهش دمای آب نزدیک به ولرم باشید.

آب داغ می تواند چربی های طبیعی پوست را سریع‌تر از آب ولرم (که به طور معمول حدود 37 درجه سانتیگراد است) از بین ببرد و حتی ممکن است موجب آسیب دیدگی پوست شود.

همچنین، هنگام خشک کردن پوست خود پس از استحمام باید مراقب باشید. به جای مالش سخت و شدید، پوست خود را با یک حوله نرم به آرامی خشک کنید تا مقداری رطوبت لایه بالایی پوست را تغذیه کند.

استفاده متعادل از لایه بردارها و اسکراب ها

لایه برداری با از بین بردن سلول های مرده سطح پوست می تواند به حفظ نرمی و درخشش پوست کمک کند. اما اگر این کار را بیش از حد انجام دهید یا از محصولاتی نامناسب استفاده کنید، احتمال لایه برداری بیش از حد افزایش می یابد.

اگر پوست شما ظاهری خشک و پوسته پوسته دارد، بهتر است از یک لایه بردار شیمیایی ملایم به جای یک اسکراب فیزیکی استفاده کنید. اسکراب های خشن‌تر احتمال از بین بردن سد رطوبتی پوست و آسیب رساندن به پوست را افزایش می دهند.

اگر پوست شما ترک خورده یا تحریک شده است، بهتر است از لایه برداری تا زمانی که پوست بهبود یابد پرهیز کنید.

افزودن مسدودکننده ها به روتین

پیش از این، اشاره شد که استفاده از نرم کننده می تواند به نرمی و ترمیم سد پوست کمک کند. اما اگر متوجه شدید که مواد نرم کننده برای بهبود خشکی پوست کافی نیست، می توانید استفاده از مواد مسدودکننده در روتین مراقبت از پوست خود را مد نظر قرار دهید.

مواد مسدودکننده سدی فیزیکی برای حفظ رطوبت در پوست را ایجاد می کنند. از جمله مواد مسدودکننده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- شی باتر

- کره نارگیل

- روغن رزهیپ

- روغن جوجوبا

- محصولات مبتنی بر ژل پترولیوم مانند وازلین

بهترین روش برای افزودن این محصولات به روتین مراقبت از پوست استفاده از آنها یک یا دو بار در روز پس از استفاده از محصولات مرطوب کننده است.

آبرسانی از درون

یک اقدام کلیدی دیگر برای حفظ سلامت و درخشندگی پوست آبرسانی خوب به آن در تمام طول روز است. مصرف ناکافی مایعات می تواند بر ظاهر پوست تاثیرگذار باشد و همچنین احتمال تجربه خشکی پوست را افزایش دهد.

افزون بر این، برای هیدراته نگه داشتن پوست می توانید بر مصرف مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب امگا-3 متمرکز شوید.

این مواد مغذی می توانند از سلول ها در برابر آسیب محیطی محافظت کرده و به بدن در تولید سلول های سالم، از جمله سلول های پوست کمک کنند.

انتخاب پارچه های غیر محرک

زمانی که با مشکلات پوستی مواجه هستید، یک اقدام خوب پرهیز از پوشیدن پارچه های زبر و محرک است. خشکی پوست نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر سطح پوست بدن شما بسیار خشک است، پوشیدن لباس های گشاد، راحت و تولید شده با پارچه های طبیعی را برای کاهش تحریک پوست مد نظر قرار دهید.

همچنین، از شستشوی لباس ها با مواد شوینده عادی پرهیز کنید. مواد شوینده مناسب برای پوست حساس را انتخاب کنید که احتمالا فاقد مواد شیمیایی قوی و عطر هستند.

پوشیدن دستکش

دستکش به عنوان یک سد فیزیکی در برابر عوامل محیطی که می توانند موجب خشکی پوست دست ها شوند، عمل می کند.

برای محافظت از دست ها، پوشیدن دستکش های گرم در هوای سرد و استفاده از دستکش های سیلیکونی هنگام شستشوی ظروف را مد نظر قرار دهید.

محدود کردن تماس پوست با هوای خشک و آب داغ می تواند به حفظ نرمی دست ها و هیدراته نگه داشتن آنها کمک کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

در شرایطی که درمان های خانگی بسیاری وجود دارند که می توانند به مقابله با خشکی پوست کمک کنند، اما اگر علائم خشکی پوست شما تشدید شده یا بهبود نیافته اند باید به پزشک مراجعه کنید.

پزشک توصیه هایی را برای درمان های بدون نسخه و تجویزی که می توانند به بهبود علائم شما کمک کنند، خواهد داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج