جاباما
۱۰۹۳۷۶۲
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

شرایط استقلال به نفع مس؟

سرمربی مس رفسنجان گفت: مساعد نبودن شرایط استقلال چه‌بسا به نفع ما نباشد. به‌هرحال بازی مقابل استقلال و پرسپولیس برای هر تیمی حساسیت‌های خاص خودش را دارد و من سعی می‌کنم به این موارد توجه نکنم و توجه‌مان فقط به تیم خودمان باشد.

روزنامه فرهیختگان: سرمربی مس رفسنجان گفت: مساعد نبودن شرایط استقلال چه‌بسا به نفع ما نباشد. به‌هرحال بازی مقابل استقلال و پرسپولیس برای هر تیمی حساسیت‌های خاص خودش را دارد و من سعی می‌کنم به این موارد توجه نکنم و توجه‌مان فقط به تیم خودمان باشد.

به‌قول خودش جزء نادرترین مربیانی است که حضور در هر ۴ لیگ فوتبال ایران را تجربه کرده و تنها مربی ایران به‌شمار می‌رود که در لیگ‌های سه، دو و دسته اول تیم را بالا برده و قهرمان کرده و پله‌پله راهش را پیموده و حالا هم به لیگ برتر رسیده و در سطح اول فوتبال کشور به‌دنبال آن است که با اعتقاد به باورهایش رویاهایش را دست‌یافتنی کند؛ رویاهایی مانند دستیابی به نیمکت تیم‌های بزرگ فوتبال ایران مثل استقلال و پرسپولیس و چه‌بسا سرمربیگری تیم ملی.

سرمربی مس رفسنجان در فصل جاری از این تیم تازه صعود کرده یک تیم قابل‌احترام ساخته است. اعتقاد دارد در فصل اول حضور در لیگ برتر هدف آنها حفظ سهمیه رفسنجان است و در سال‌های آینده چه‌بسا این تیم در اندیشه بزرگی کردن هم باشد. حالا مس رفسنجان نیم‌فصل از رقابت‌های لیگ برتر را پشت سر گذاشته و در اولین دیدار دور برگشت باید به‌مصاف استقلال برود. به‌بهانه این دیدار با سرمربی مسی‌ها همکلام شدیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با محمد ربیعی را در ادامه می‌خوانید.

کرونا و نبودن تماشاگران و دیگر مشکلاتی که وجود داشت تا چه اندازه روی برگزاری لیگ امسال تاثیرگذار بود و برای شما که تجربه اول‌تان در سطح اول فوتبال حرفه‌ای بود، این نیم‌فصل چطور گذشت؟

درمجموع تیم ما اولین سال حضورش را تجربه می‌کند و تا بخواهد با شرایط لیگ برتر و اتفاقات محیطی و خیلی از جوانب آن که می‌تواند از خیلی از جهات با رقابت‌های لیگ دسته اول متفاوت باشد مطابقت پیدا کند، زمان می‌برد و به‌همین دلیل طی چند هفته اول آن‌طور که باید و شاید نتوانستیم امتیازات لازم را کسب کنیم، هرچند قرعه سختی را هم داشتیم. مس رفته‌رفته به هارمونی بهتری رسید و شناخت مجموعه ازجمله خود من نسبت به تمامی مسائل بیشتر شد و درنهایت در ادامه لیگ شرایط بدی برایمان پیش نیامد.

به‌عنوان مربی تفاوت‌های لیگ بیستم با سایر فصول لیگ در گذشته را در چه چیزی می‌بینید؟

در مجموع نبودن تماشاگران در قسمت مسائل فنی و البته روی تمامی جوانب مسابقه تاثیر‌گذار است. مسابقه و روز بازی ویترین و سن نمایش تیم‌ها به‌شمار می‌رود و نبود تماشاگر قطعا روی این قضیه اثر می‌گذارد. مضاف بر اینکه از لحاظ شرایط فنی وضعیت بد نیست، اما به‌دلیل نبود بازیکنان خارجی این موضوع باعث شده است تا در سال اول اجرای این قانون لیگ‌مان با یک افت کیفی حداقل برای یک نیم‌فصل مواجه شود که این موضوع یک امر طبیعی است.

البته رسول خطیبی اعتقاد داشت این موضوع یعنی ممانعت از حضور خارجی‌ها به‌ضرر تیم‌های تازه صعود‌کرده تمام خواهد شد.

کاملا درست است، مضاف بر اینکه یک نکته مهم درکنار این موضوع به این امر برمی‌گردد که قانونگذار گفته است تیم‌هایی که با بازیکنان خارجی قرارداد دارند، می‌توانند با بازیکن فوق تمدید کنند که البته تمدید خودش می‌شود عقد قرارداد جدید و این یعنی شما به یک‌سری از تیم‌ها اجازه عقد قرارداد جدید می‌دهید و این یعنی تیم‌هایی مثل مس رفسنجان و آلومینیوم اراک که به لیگ برتر صعود کردند از این موضوع محروم ماندند و این یعنی تبعیض قائل شدن بین تیم‌ها. سهمیه لیگ برتری را برای این تیم‌ها افزایش دادند که ما از این موضوع استفاده کردیم، اما این درحالی است که نفرات خارجی برخی تیم‌ها به‌طور واقعی برای آنها تاثیر‌گذارند که این موضوع یک مقدار کار را سخت می‌کند.

سال‌ها در لیگ دسته اول مربیگری کرده‌اید و خیلی‌ها می‌گویند حضور در رقابت‌های لیگ دسته اول به‌مراتب دشوارتر از لیگ برتر است. با این موضوع موافق هستید؟

من جزء نادرترین مربیانی هستم که حضور در هر ۴ لیگ فوتبال ایران را تجربه کرده و تنها مربی ایران هستم که در لیگ‌های سه، دو و دسته اول تیم را بالا برده و قهرمان کرده‌ام. ابتدا تیمم را قهرمان دسته سوم کردم و سپس دو تیم را از دسته دوم به لیگ دسته اول رساندم و بعد به لیگ دسته اول آمدم، حدود ۶ سال نیز در این لیگ مربیگری کرده‌ام و حالا هم به لیگ برتر رسیده‌ام، کار در لیگ‌های پایین خیلی دشوار است و هرچه هم پایین‌تر می‌روید سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود، درواقع از همه جهات کار در لیگ‌های پایین مشکل‌تر است.

در خودتان می‌بینید که یک روز همراه با یک تیم لیگ برتری هم قهرمان فوتبال ایران شوید تا این رکورد ادامه پیدا کند؟

بله، حتما، این موضوع در باور من است و نشدنی نیست.

امروز به‌عنوان یک جوان موفق در عرصه مربیگری محسوب می‌شوید. این موضوع چقدر به شما کمک می‌کند تا در آینده به جایگاه‌های بالا‌تری برسید؟

البته خیلی هم جوان نیستم و ۴۰ سالم است، اما از ۲۰ سالگی مربیگری می‌کنم و از سال ۱۳۸۱ آن را را آغاز و حدود ۶ سال در تیم‌های پایه کار کرده‌ام و مربیگری را از آنالیزوری شروع کردم و پله‌پله بالا آمدم. ابتدا دستیار بودم و سپس سرمربی شدم و از سال ۱۳۸۹ تا امروز سرمربی هستم و در این مدت با حدود ۱۲ تیم کار کرده‌ام؛ تیم‌هایی مانند مس رفسنجان، آلومینیوم اراک، بادران تهران، شهرداری بندرعباس، شهرداری اردبیل، شهرداری زنجان، سایپا مهر کرج، البدر بندرکنگ و تیم‌های دیگر که به‌عنوان سرمربی در آنها کار کردم. همیشه باور‌هایم را قبول داشته‌ام و برای باورهایم جنگیده‌ام.

به‌طور مثال شهرداری اردبیل را از لیگ دسته دوم به لیگ دسته اول آورده‌ام، اما این تیم را از من گرفتند و به مربی باتجربه‌تر دادند در ادامه به شهرداری زنجان در لیگ دسته دوم رفتم و با اینکه تیم به دسته اول صعود کرده بود دوباره به لیگ دسته ۲ برگشتم و وقتی نماینده زنجان را قهرمان نیم‌فصل دسته دوم کردم، دوباره اردبیلی‌ها سراغم آمدند و مرا برگرداندند. شبیه این اتفاق چندبار دیگر هم برایم پیش آمده، یعنی خیلی‌جاها بوده که تیم را بالا برده‎ام و اتفاقات خوبی را برایش رقم زده‌ام، اما به من فرصت نداده‌اند و دوباره از صفر آغاز کرده‌ام. بنابراین سعی می‌کنم در کارم ناامید نشوم. من با باور‌هایم زندگی و سعی می‌کنم آنها را در تیم هم تزریق کنم. پارسال هدف مس رفسنجان این بود که در جدول لیگ یک تک‌رقمی شویم، چون چهارسال بود که مس رفسنجان رتبه دورقمی به‌دست می‌آورد و من باید این تیم را جزء ۸ تیم می‌کردم، به‌طوری‌که رتبه ششم برای من پاداش داشت، اما با بچه‌ها کاری کردیم که سه‌هفته مانده به پایان رقابت‌ها قهرمان ایران شدیم و تمام رکوردهای لیگ یک را شکسته و صعود زودهنگامی را تجربه کردیم. فکر می‌کنم قسمتی از این اتفاق خودم بودم و قسمت دیگر باورهایی بود که به تیم تزریق کردم.

امسال هم در تیم مس رفسنجان خیلی بازیکن با تجربه ندارید و نشان می‌دهد در فصل جاری هم با تزریق همین باورها نتایج خوبی کسب کرده‌اید.

هدف امسال ما این است که تیم را در لیگ برتر حفظ کنیم و برای رسیدن به این هدف تمام تلاشم را می‌کنم و چه بهتر که رتبه خوب و آبرومندانه‌تری کسب کنیم. به‌قول خیلی از کارشناسان در نیم‌فصل اول ما و آلومینیوم اراک جزء شگفتی‌سازهای لیگ بودیم و هر دو تیم هم امتیاز هستیم. تمام تلاشم را می‌کنم تا این روند را ادامه دهیم.

بازی در چمن مصنوعی برای مس رفسنجان یک نوع مزیت است یا اینکه خودتان هم از این موضوع رنج می‌برید؟

ما از ۲۲ امتیازی که کسب کرده‌ایم ۱۲ امتیاز آن را در خارج از خانه به‌دست آورده‌ایم و فکر می‌کنم با این توضیح پاسخ‌تان را گرفته باشید. چمن مصنوعی واقعا برای ما هم خوب نیست و مجموعه در تلاش است تا هرچه سریع‌تر بتواند استادیوم تازه‌تاسیس خود را وارد چرخه رقابت‌های لیگ کند، چون معتقدم چمن مصنوعی به‌درد لیگ برتر نمی‌خورد و هم فرسودگی آن زیاد است و هم مستهلک می‌کند و هم ریسک مصدومیت را بالا برده و درنهایت کیفیت ضربه و سرعت را کاهش داده و این موضوع به‌نفع هیچ‌تیمی نیست.

در فوتبال ایران برای اینکه معروف شوید باید در یکی از دو تیم استقلال یا پرسپولیس بازی کرده یا سابقه مربیگری داشته باشید، درحالی‌که شما از این امر بی‌نصیب هستید در ذهن‌تان به مربیگری در این دو تیم فکر می‌کنید؟

اینکه یک روز به‌عنوان سرمربی یکی از این دو تیم بزرگ فوتبال ایران انتخاب شوم، یکی از آرزوهایم است و امیدوارم که این لیاقت و قابلیت را داشته باشم که بتوانم در یکی از این دو تیم خدمت کنم. فرقی هم نمی‌کند کدام تیم به این دلیل که هر دو تیم بزرگ هستند، در هر صورت انسان با آرزو‌ها و باورهایش زنده است و این اعتمادبه‌نفس را در خودم می‌بینم که برای آینده با کسب تجربیات بیشتر و هم شرایط بهتر بتوانم در یکی از این دو تیم بزرگ فوتبال ایران و حتی در تیم ملی خدمت کنم.

یک جلسه را هم به‌تازگی با اسکوچیچ برگزار کردید.

بله، یک روز قبلش با وحید هاشمیان تلفنی صحبت کردیم و فردای آن روز از من خواستند به ساختمان پک بروم. حدود یک ساعت و نیم با اسکوچیچ و هاشمیان جلسه‌ای را برگزار کردیم و صحبت‌های خوبی را درخصوص مسائل مرتبط با تیم ملی و لیگ انجام دادیم. من هم توضیحاتی را درباره تیم مس رفسنجان و بازیکنان مستعدی که داریم، ارائه دادم. خیلی جلسه پرباری بود و جا دارد از اسکوچیچ و هاشمیان تشکر کنم.

کمی درباره بازی حساس هفته بعد مقابل استقلال صحبت کنید.

قطعا استقلال یکی از تیم‌های خوب پرمهره است که از کادر فنی بسیار محترم بهره می‌برد. این بازی برایمان بسیار سخت است، ولی ما هم سعی کردیم تیم را در این مدت چه از لحاظ روحی و روانی و چه از لحاظ آمادگی جسمانی و ذهنی و تاکتیکی برای ارائه یک بازی جوانمردانه و خوب آماده کنیم و امیدواریم هر تیمی که لایق است برنده شود.

شرایط استقلال در این روزها خیلی مساعد نیست. فکر می‌کنید این موضوع به‌نفع مس شود؟

این موضوع را از این دیدگاه نمی‌بینم و چه‌بسا این موضوع برعکس باشد. به‌هرحال بازی مقابل استقلال و پرسپولیس برای هر تیمی حساسیت‌های خاص خودش را دارد و من سعی می‌کنم به این موارد توجه نکنم و توجه‌مان فقط به تیم خودمان باشد.

در دیدار با پرسپولیس هم اگر یک مقدار خوش‌شانس بودید با حداقل امتیاز تهران را ترک می‌کردید.

در این دیدار هدف‌مان در نیمه‌اول کنترل بازی بود، با اینکه در این نیمه یکی، دو موقعیت هم به حریف دادیم، اما در نیمه‌دوم سعی کردیم این هدف را بسط دهیم و درحالی‌که اهداف دیگری داشتیم در همان ابتدا سیدجلال حسینی از روی ضربه کرنر برای پرسپولیس گلزنی کرد و در ادامه تغییرات تاکتیکی دادیم و اتفاقا بازی را هم در دست گرفتیم و تا می‌خواستیم یک مقدار رو به جلوتر بازی کنیم و در زمین پرسپولیس به اداره کار بپردازیم، متاسفانه یک اخراج داشتیم و زمانی‌که این اتفاق افتاد کار برای من سخت‌تر شد و بازی را واگذار کردیم. این درحالی است که پرسپولیس واقعا تیم خوبی است؛ این تیم نایب‌قهرمان آسیا بوده و چهار دوره قهرمان لیگ شده که در مقابل ما بسیار منسجم و خوب بازی کرد و بی‌تعارف از ما خیلی بهتر بود و برنده هم شد، اما اگر ۱۰ نفره نمی‌شدیم می‌توانستیم در ۱۵ دقیقه پایانی کارهایی را انجام دهیم، چون برای این تایم از قبل برنامه‌ریزی کرده بودیم، متاسفانه ۱۰ نفر شدن‌مان کار را خراب کرده و برنامه‌هایمان را به‌هم ریخت.

البته برخی اخراج بازیکن شما را سختگیرانه عنوان کرده‌اند.

در رابطه با داوری حرفی ندارم.

درخصوص نقل‌وانتقالات آیا بازیکنی از تیم شما مورد توجه تیم‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس قرار گرفته‌اند؟

بالاخره جدایی برای برخی بازیکنان پیش خواهد آمد، اما درخصوص سوالی که کردید ما به آن صورت خروجی نداریم، اما باید ببینیم در شرایطی که داریم نسبت به برطرف کردن نقاط ضعف یک بحث ترمیمی می‌توانیم داشته باشیم یا نه. البته به هارمونی تیم و شکل تیم دست نمی‌زنیم و انسجام‌ را حفظ می‌کنیم، اما چنانچه نیاز داشته باشیم تا نقطه‌ای را ترمیم کنیم حتما این کار را انجام خواهیم داد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج