۱۰۹۳۷۶۸
۱۰۳ نظر
۵۰۱۱
۱۰۳ نظر
۵۰۱۱
پ

خشم و هیاهو در بهارستان علیه توافق «امیراّباد»

حضور رافایل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران دو روز مانده به پایان مهلت مجلس برای اجرای قانون مصوب موسوم به لغو تحریم‌ها و توافقی که میان وی و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در تپه‌های امیراّباد به عمل آمد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به حدی عصبانی کرد.

روزنامه توسعه ایرانی: حضور رافایل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران دو روز مانده به پایان مهلت مجلس برای اجرای قانون مصوب موسوم به لغو تحریم‌ها و توافقی که میان وی و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در تپه‌های امیراّباد به عمل آمد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به حدی عصبانی کرد که به سرعت تصویب کردند که در صورتی که این توافق نقض مصوبه مجلس باشد، رئیس جمهور و همکارانش در اجرای این توافق به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

خشم و هیاهو در بهارستان علیه توافق «امیراّباد»

«الله اكبر»، «الله‌اكبر»، «الله‌‌اكبر» در صحن سبز ساختمان هرمي‌شكل ميدان بهارستان طنين‌انداز شده بود. ساكنان كرسي‌هاي سبز رنگِ مجلس روز گذشته سوداي اثبات حقانيت پارلمان را داشتند و به اصطلاح بازگرداندن مجلس به راس امور را. اما آنچه رقم خورد، به گواه ناظران و فعالان و كارشناسان، نمونه‌اي بود از ترجيح مصالح 80 ميليون ايراني بر منافع جرياني تندرو كه اين روزها عنان يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي را به خوبي به دست گرفته است.

«تا بیانیه مشترک ایران و آژانس پاره نشود، هیچ مقام دولتی حق ورود به مجلس را ندارد. می‌خواهند سر مجلس شیره بمالند. آنها نوکرشان گروسی را به تهران فرستادند تا با دولت قرارداد امضا کند و قانون مجلس را نادیده بگیرد.» این اظهارات مجتبی ذوالنوری، تنها بخشی از گرد و خاکی است که دیروز در بهارستان پس از سفر رافائل گروسی به تهران به پا شد.

مجلس دیروز به شدت عصبانی بود تا جایی که رسیدگی به لایحه بودجه 1400 را متوقف و با یک رأی‌گیری در کمتر از یک دقیقه، معرفی رئیس‌جمهوری به قوه قضائیه را تصویب کردند. روز یکشنبه وقتی کاظم‌آبادی، نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی پس از گفت‌وگوهای مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، اعلام کرد که این گفت‌وگوها مفید بوده و نتایج آن شب اعلام خواهد شد، می‌شد پیش‌بینی کرد که این آرامش پیش از طوفان است.

خشم و هیاهو در بهارستان علیه توافق «امیراّباد»

پلی برای حفظ نظارت آژانس؟

چند ساعتی بعد از این اعلام، رافائل گروسی اعلام کرد: «ما برای ادامه فعالیت‌های بازرسی به مدت ۳ ماه با ایران به توافق موقت فنی رسیدیم.» او توضیح داد: «متأسفانه پروتکل الحاقی لغو خواهد شد، اما ما روی یک ترتیبات خاص دوطرفه تفاهم کردیم که بتوانیم از این دوران پلی بزنیم به حفظ نظارت خود. دسترسی ما کمتر خواهد شد اما آن سطح از نظارت خود را که نیاز داشتیم با این توافق حفظ کردیم.»

این اظهارات گروسی، در حالی بود که تجمع مخالفان برجام روبروی سازمان انرژی اتمی فریاد اخراج بازرسان آژانس را سر می‌داد و نمایندگان نیز همزمان با گفت‌وگوی گروسی و صالحی، بیانیه هشدارآمیز صادر کردند که دولت حق تخطی از مصوبه مجلس را ندارد.

علیر‌غم همه این هشدارها، گروسی اما یکشنبه شب خبر داد که با ایران توافق کرده تا آژانس همچنان برای سه ماه فعالیت‌های راستی‌آزمایی خود را ادامه دهد. او همچنین تاکید کرد که این تفاهم فنی ما را به جایی می‌رساند که مذاکرات سیاسی انجام شود.

مجلس که هدف خود از تصویب این قانون را اعمال فشار بر طرف‌های برجام گذاشته بود، حال می‌دید که دولت با طرف مقابل تفاهم کرده و طرف مقابل نیز از این تفاهم راضی است. از این رو فشاری که مجلس اراده کرده بود، عملا بی‌اثر شده بود.

رضایت اتحادیه اروپا از نتیجه سفر گروسی به تهران

این دیدگاه زمانی در مجلس تشدید شد که اتحادیه اروپا و روسیه نیز از توافق گروسی با تهران اظهار رضایت کردند. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی، در توئیتی نوشت: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با نتایج خوبی از ایران بازگشته است.» او گفت: «آژانس و ایران به یک تفاهم‌ مشترکی رسیدند که اجازه می‌دهد فعالیت‌های راستی‌آزمایی در یک سطح کافی حفظ شود.» مجموع این اخبار موجب شد که دیروز نمایندگان در بهارستان فریاد برآوردند که دولت می‌خواهد مجلس را فریب دهد. بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ دیروز در دستور کار مجلس بود. مالک شریعتی، نماینده تهران اما در توئیتی نوشت که «مجلس به دلیل تفاهم مشکوک دولت با آژانس و احتمال قوی نقض قانون اقدام راهبردی، از دستور رسمی خود خارج شد.»

خشم و هیاهو در بهارستان علیه توافق «امیراّباد»

یک مصوبه یک دقیقه‌ای

روزنامه اعتماد هم در گزارشی در این رابطه نوشت مجلس که از دستور کار رسمی خود خارج شده بود، مشغول بررسی بیانیه مشترک معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد و بند دو آن را مغایر با قانون مجلس درباره اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تشخیص داد. بند دو نیز همان بندی است که می‌گوید: «اجرای پروتکل الحاقی متوقف شود اما نظارت‌های آژانس با هدف راستی‌آزمایی تا سه ماه دیگر ادامه یابد.»

غلبه بر رييس

عصبانيت نمايندگان از توافق صورت گرفته ميان ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي آشكار بود و فضاي بهارستان متشنج؛ تشنجي كه ابتداي امر موجبات برگزاري نشست غيرعلني دوساعته نمايندگان را فراهم آورد. نشستي كه در آن نه خبري از مقامات دولتي بود و نه دبير و اعضاي شوراي عالي امنيت ملي و سازمان انرژي اتمي جمهوري اسلامي.
تا مجلس دهم برجسه‌ترين خاصيت جلسات غيرعلني پارلمان ايران كنترل توجيه نمايندگان و در جريان قرار گرفتن آنان بود ولي از قرار معلوم در پارلمان يازدهم خبري از اين دست مسائل نيست.

خشم و هیاهو در بهارستان علیه توافق «امیراّباد»

قشون‌كشي علني

عصبانيت‌ها پابرجا بود. بودجه كنار رفت و مسائل سياسي بر تعيين تكليف مهم‌ترين سند مالي سال آينده جمهوري اسلامي ارجحيت يافت. آتش‌بيار معركه مطابق معمول يكي از بزرگ‌ترين مخالفان پارلماني حسن روحاني، محمدجواد ظريف و به ‌طور كلي دولت‌هاي تدبير و اميد بود؛ «مجتبي ذوالنوري». همان لحظاتي كه قاليباف به عنوان رييس مجلس تلاش داشت چرايي تغيير دستوركار مجلس را تشريح كند، ذوالنوري ميان نمايندگان بود و مشغول جمع‌آوري امضا عليه رييس‌جمهوري و متهم كردن روحاني به استنكاف از اجراي قانون. رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس درگير اين امضابازي‌ها بود كه نامش به عنوان نخستين ناطق خوانده شد. پشت تريبون رفت و در شرايطي از تاكيد رهبري بر اجراي قانون اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها سخن گفت كه عالي‌ترين مقام جمهوري اسلامي حداقل به‌ طور علني اظهارنظري در اين زمينه نكرده‌اند.

پايداري‌ها نقش پررنگي در جلسه روز گذشته مجلس داشتند و اصولگرايان ميانه‌رو را چون نمايندگان اعتدالي و معدود اصلاح‌طلبان پارلمان، عملا به ‌كنار راندند. به‌ طوري كه يكي پس از ديگري پشت تريبون رفتند و ديدگاه خاص خود را با صداي بلند فرياد زدند. روح‌الله ايزدخواه، ابراهيم عزيزي، عباس مقتدايي، محمدمهدي زاهدي، حبيب‌اله دهمرده، محمدحسن آصفري، محمدرضا پورابراهيمي، عليرضا سليمي، عبدالناصر موسوي لارگاني و روح‌اله متفكرآزاد كنار سيدمحمود نبويان و نصراله پژمانفر و البته عليرضا زاكاني، چهره‌هاي عضو و نزديك به جبهه پايداري بودند كه روز گذشته در مجلس به اظهارنظر پرداخته و علاوه بر انتقادات تند و تيز از دولتي‌ها، از آنچه «تنفس مصنوعي» به دولت‌هاي غربي براي «لغو نكردن تحريم‌ها» مي‌خواندند، انتقاد كردند. زاكاني به عنوان نمونه در شرايطي گفت «آنها كه پشت اين تفاهمنامه هستند، بدانند ديگر با تنفس مصنوعي نمي‌توانند زنده بمانند لذا پيام سياسي اين بيانيه فوق‌العاده مخرب و به ضرر مصالح انقلاب و منافع ملي است» كه بسياري از شوراي عالي امنيت ملي گرفته تا برخي چهره‌هاي سياسي اصولگرا موضعي 180 درجه مخالف او دارند.

خشم و هیاهو در بهارستان علیه توافق «امیراّباد»

ايستاده ميانه ميدان!

درست به همان ميزان كه آتش پايداري‌هاي پارلمان تند بود، موضع قاليباف در قامت رييس يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و ساكن قدرتمندترين كرسي پارلمان اما موضعي ميانه بود. رييس مجلس عملا موضع روشني درباره توافق صورت گرفته ميان ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نگرفت و صرفا گفت «مطابق قانون بخش‌هايي از تعهدات پيش‌بيني شده در زمان خودش اجرايي شده و از فردا نيز بايد قانون مرتبط با پروتكل الحاقي اجرا شود. مجلس شوراي اسلامي مصمم به توقف كامل پروتكل الحاقي، دسترسي‌ها و همه موضوعات قانوني است؛ لذا هرگونه دسترسي بيش از پادمان ممنوع و غيرقانوني است و نظارت بر اين امر وظيفه قوه مقننه است.»

آن‌هم در شرايطي كه دولت صراحتا توقف اجراي پروتكل الحاقي براساس مصوبه پارلمان را اعلام كرده است. برخلاف قاليباف مشاوران نزديك به جبهه پايداري او، موضعي تند و تيز عليه دولت اتخاذ كردند؛ چنان‌كه وحيد يامين‌پور در توييتي نوشت: «اين تفاهم مشكوك است و جهت تاثيرگذاري بر انتخابات انجام شده است.» آنچه پايداري‌ها را به فرياد واداشته، فرصت ۳ ماهه ايران به طرف‌هاي اروپايي و امريكايي براي لغو تحريم‌هاي وضع شده در دوران دونالد ترامپ است.

ايران و آژانس توافق كردند كه در اين سه ماه دوربين‌هاي آژانس به فيلمبرداري از مراكز هسته‌اي ايران ادامه دهد ولي تصاوير ضبط ‌شده دراختيار بازرسان اين نهاد قرار نگيرد. اگر تحريم‌ها لغو شد، ايران اجازه بازرسي‌ها براساس قواعد پيش‌بيني شده در برجام را صادر خواهدكرد و در غير اين صورت بازرسي‌ها تا مدت زمان نامعلومي لغو شده و فيلم‌هاي تهيه شده در اين سه ماه نيز براي هميشه پاك خواهند شد. اين يعني دولت جمهوري اسلامي استنكافي از اجراي قانون نداشته است؛ بلكه براي تامين منافع ملي، اقدام لازم را ترتيب داده است. جالب آنكه به‌لحاظ قانوني نيز نمي‌توان به حسن روحاني خرده گرفت. دولت او براي اجراي اين قانون «آيين‌نامه مستقل» تهيه و تصويب كرد كه قاليباف آن را نپذيرفت. اين يعني قانون اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها تا زمان تصويب مجدد آيين‌نامه، به همان شكلي اجرا خواهد شد كه دولت با هماهنگي ديگر نهادهاي بالادست توافق كند.

خشم و هیاهو در بهارستان علیه توافق «امیراّباد»

نمايندگان خواستار دادگاهي شدن روحاني به جرم «استنكاف» از اجراي قانون شدند

نام ذوالنوري ديروز بار ديگر به تيتر اول رسانه‌ها راه يافت اما اين‌ بار با طرحي براي «دادگاهي» كردن حسن روحاني. ماجرا از توافق ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي آغاز شد. پس از اين توافق، نمايندگان مجلس كه مدعي بودند دولت قانون را دور زده است، با استناد به ماده 9 قانون «اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها» خواستار برخورد قضايي با حسن روحاني و البته علي‌اكبر صالحي در قامت رييس سازمان انرژي اتمي جمهوري اسلامي شدند. در ماده 9 اين قانون آمده كه «مستنكفين از اجراي اين قانون به تناسب امتناع يا ممانعت از اجرا به مجازات تعزيري درجات ۲ يا ۵ قانون مجازات اسلامي مصوب ۱۳۹۲ محكوم مي‌شوند.» اين يعني اگر حسن روحاني از اجراي قانون اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها سر باز بزند، به 15 تا 25 سال حبس يا 2 تا 5 سال حبس محكوم خواهد شد.

خشم و هیاهو در بهارستان علیه توافق «امیراّباد»

اوصيكم بالصبر!

در ادامه نوبت به شوراي عالي امنيت ملي رسيد. نهادي كه در جريان تصويب قانون اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها عملا شاهد ايستادگي دبيرخانه‌اش مقابل حسن روحاني، رييس‌جمهوري و رييس شوراي عالي امنيت ملي بود. موضع شوراي عالي امنيت ملي در چنين مواقعي باتوجه به ارتباط تنگاتنگ ميان اين نهاد و رهبري به عنوان عالي‌ترين مقام جمهوري اسلامي به نوعي فصل‌الخطاب برداشت مي‌شود و شايد به همين دليل بود كه قاليباف صراحتا خواستار توجه نمايندگان به بيانيه اين نهاد شد ولي گوش پايداري‌هاي پارلمان بدهكار نبود. دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي در بيانيه خود با رد اظهارات نمايندگان آورده است: «در بيانيه مشترك ايران و آژانس و پيوست اجرايي آن نيز كه در سفر گروسي به تهران مورد توافق قرار گرفت، بر موضوع اجراي كامل قانون مصوب مجلس تصريح شده و ترتيبات انجام آن مخدوش نشده است. اجراي قانون مجلس به منزله خروج ايران از برجام و قطع همكاري با آژانس نيست و از اين‌رو تعاملات ايران با آژانس و نظارت‌هاي پادماني آن بر اساس چارچوب‌هاي قانوني ادامه خواهد داشت.»

خشم و هیاهو در بهارستان علیه توافق «امیراّباد»

موضع نظام

آنچه در اين ميان حايز اهميت است، اظهارات محمود واعظي، رييس‌دفتر رييس‌جمهوري است. او در تشريح توافق صورت گرفته ميان ايران و آژانس در شرايطي گفته: «ايران به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اعلام كرده كه در جمهوري اسلامي، دولت و مسوولان يك نظر واحد دارند و آن اينكه قانون بايد اجرا شود» كه اتفاقات رخ داده در صحن علني مجلس شوراي اسلامي عملا خلاف اين مدعاست.

كنار واعظي، حسام‌الدين آشنا نيز به اتفاقات رخ داده در صحن علني مجلس واكنش نشان داد. او بدون اشاره به ديدار رهبري و اعضاي مجلس خبرگان در توييتي با طعنه نوشت: «سخنرانان امروز اي ‌كاش تا عصر صبر مي‌كردند.» اظهارنظري كه مي‌تواند به معني اطمينان‌خاطر دولت از ديدگاه رهبري نظام نسبت ‌به توافق صورت گرفته باشد؛ توافقي كه حالا و با توجه به آرايش موجود مي‌توان آن را موضع نظام جمهوري اسلامي دانست.

مجلس مسووليت عواقب غيرفعال كردن بيانيه مشترك ايران و آژانس را بپذيرد

دولت با استقبال و تبعيت از دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي درخصوص اتفاق نظر دولت و مجلس و رسيدن به يك صداي واحد و ممانعت از سوءاستفاده دشمنان، همانطور كه همواره بر گفت‌وگو و تعامل به‌ويژه با ساير قوا عمل كرده، اقدام خواهد كرد و همه تلاش خود را براي ساماندهي به اقتصاد كشور، معيشت مردم و رفع عزتمندانه و خردمندانه تحريم‌ها به‌كار خواهد گرفت. در عين حال اگر مجلس محترم شوراي اسلامي چنين حركت هوشمندانه‌اي را خلاف قانون خود مي‌داند و قصد دارد بيانيه مشترك صادره را غيرفعال كند، بايد مسووليت عواقب آن را نزد مردم بپذيرد و پاسخگوي همه هزينه‌هاي مترتب بر آن باشد.

با این حال هیاهو در بهارستان ادامه دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آخه نماینده ای که تا قبل از انتخابات مسافرکشی میکرد چی از هسته ای و حواشی آن وساختار و خسارت حالیشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هیچ اعتمادی به دولت حسن روحانی نیست

      • مستاجر

        دمت گرم گل گفتی

      • سعید ک

        مطمئن باش اکر همشون مسافرکش بودند محلسی بهتر از این داشتیم.

      • مصاااااا

        مجلس در راس امور است. امام خمینی

        الان شما به همه ملت ایران توهین کردید چون طبق قانون اساسی هر نماینده، نماینده تمام ملت است. متاسفم

      • بدون نام

        1211
        اون مجلس نماینده 10 درصد تافته جدا بافته است نه مردم

      • بدون نام

        به مصاااا
        اول اینکه اسمت خیلیی ضایعست
        دوم، رییس جمهور ۲۴ میلیون انتخاب کردن و رییس همه س، توهین به اون یعنی توهین به همه ملت، ولی نماینده ها رو ۱۰ درصد مردم انتخاب کردن ،
        بعید میدونم درکت برسه

      • علی

        آقایی که گفتی امام گفته مجلس در راس امور است!
        امام مجلسی را گفت که نماینده اکثریت مردم باشد نه اقلیت!
        نماینده اقلیت وقتی عنوان نماینده مجلس گرفت در واقع غاصب این عنوان است و نه صاحب واقعی آن!

      • بدون نام

        مردم فدای جنگ سیاسی شده اند.اللهم عجل لظهور الفرج

      • یاران

        دعوای ذرگری،تمام ،آمریکا توافق نمیکنه ،مردم ایران باورکنید سیاستمداران امریکاخود شیطان هستن

      • احمد

        کدوم ملت ایران
        ملت جیره خوار
        یا ملت مصیبت زده

      • بدون نام

        نماینده واقعی مردم ایران نیستند. کافیه در خیابان و بین مردم باشید تاببینید اینها نمایندگان واقعی مردم نیستند..نماینده واقعی مردم شبیه خود مردمه. شبیه مردم لباس می پوشه و شبیه مردم زندگی میکنه.

      • بدون نام

        خدا به دادمون برسه با این تندروها

      • بدون نام

        اگه به شماها باشه که همه چیزو میدید بره

      • محسن

        نمیدونم کدوم نماینده مسافر کش بوده
        اما اگه واقعا نماینده ای همچین کاری میکرده من بهش افتخار میکنم که حداقل درد منی که دارم اسنپ کار میکنم رو میفهمه

      • بدون نام

        کاش به جای این گونه نظرات کم کارشناسی تر نظر بدین

      • بدون نام

        این مجلس رو ۹۹درصد مردم ایران قبول ندارن
        مجلس یک درصدی خخخخخخخخخ خخخخخخخخخ خخخخخخخخخ خخخخخخخخخ

    • shanjani

      ... فقط.. خشم و هیاهویِ نماینده نماها.و دلواپسانِ کاسبانِ تحریم...!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاسبان تحریم دولت فعلی است

      • بدون نام

        کاسب تحریم تمام کسانی هستند که جیبهاشان را پر کردند و ملت را فقیرتر، دولت و مجلس و هر نام دیگری هم برای ما فرقی ندارد

      • بدون نام

        تصمیم مجلس به جاوشایسته که باعث خشم غربیهاشده،، آفرین بر مجلس دوست داشتنی

    • شهروند

      نماینده گان بی سواددولت بی تدبیر چه گلستان میشود

      پاسخ ها

      • امیر حسین

        نمایندگان سلفی بگیرتون با این دولت بنفش چه گلی به سرملت زدند.. دست بردارید

    • حمید

      آقای ذالنور چرا عصبانی هستی؟ روسیه هم این توافق را دوست دارد.

      پاسخ ها

      • علی

        احسنت! حواسش نیست اربابش راضی است!

      • محسن

        روسیه هم کم بلا نیاورده سر ما
        من احساس میکنم جلوی اروپا خیلی داریم کوتاه میایم
        دولت معلوم کرده به هیچ صراطی مستقیم نیست

      • مهدی

        این فقت میخاددیده بشه

    • امیر

      فقط میشه به دنیا گفت ما متاسفیم که اینها نمایندگان ما هستند در واقع نیستند خودشان خودشان را نماینده ما میدانند

    • زبل خان

      به به داد و بیداد هم میکنند

      پاسخ ها

      • مهدی

        دولت بره گنار مجلس خودش دولت تعین میگوند

    • بدون نام

      اگر هم نمایندگان محترم مجلس انقلابی این کار نکرده بودند دولت هم به وظایفش عمل نمی‌کرد و دوباره همان آش و همان کاسه بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه توجیهی!!!!

      • بدون نام

        چی میگید بابا اینا با دعواهاشون مارو سرگرم میکنند

    • بدون نام

      دم مجلس گرم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از گرمی نسوزد دمش!!!!!!!!

    • بینهایت

      لیاخوف کجاییییییی؟؟؟ ب فریادمون برس.....

      پاسخ ها

      • خال قدیم

        اینجام داداش چکارداری؟

    • بدون نام

      اینا همونایی نبودن که برای معیشت مردم اشک تمساح می ریختند ؟!!!!

    • عدالت خواه

      این مجلس اصلا غیر قانونیست مجلس با رأی ده درصد خودش را وکیل هشتاد میلیون میدونه مجلسی که از رانده شده ها و مطرودین مجالس قبل تشکیل شده و هیچ تخصصی ندارند

      پاسخ ها

      • مصاااااا

        مجلس، مجلس است. و طبق قانون معتبر، هر کس در انتخابات شرکت نکرده حق اظهار نظر ندارد

      • بدون نام

        اتفاقا الان وقت اظهار نظر است تا ثابت شود آن ده درصدحق انتخاب از جانب نود در صد جامعه را نداشتند ! ضمنا آن نود درصد جامعه انتخاب شوندگان فعلی را شایسته‌ی امورات مجلس نمی دانستند

      • بدون نام

        تو این ده درصد شما صفر بودید

    • احمد

      سلام آقایون دلتمردا خواهشا به حرف پنج درصدیها کسایی که جزءنوابغ هستن در تمام ادوار مجلس گوش نکنید و کشور و مردم رو به باد ندین

    • مراد نظری

      درود بر بر ترینها /به نظرم اگر مجلس صبر میکرد بهتر بود چون دنیا میفهمید
      با نامردی طرفین برجام ایران بازهم
      خواستار تفاهم است
      ودراین صورت به نفع سیاست کشورمان بود ولی واما ها میگویند بعضی ها
      خوش ندارند که حق با ما باشد

    • بدون نام

      وقتی یه مشت نماینده با حداکثر رای بیان تو مجلس همین میشه دیگه

    • عبدالله

      از دیگ مجلسی که با حداقل پشتوانه مردمی بر خوردار است آبی گرم نخواهد شد.

    • بدون نام

      عجب مجلسی وعجب نمایندگان جالبی داریم خخخ

    • بدون نام

      مملکت درست بشو نیست،،،،،

    • بدون نام

      مجلس در رأس امور است،درود بر مجلس انقلابی

      پاسخ ها

      • یاران

        سیاه بازی بیش نیست،و آمریکا توافق نمیکنه،بازی میکنه ،مردم لطفا باور کنید آمریکا شیطان هست،

      • بدون نام

        انقلاب برای رفاه مردم صورت گرفت نه برای ارمغان فقر و بدبختی که مسبب آن گروهی از همین نمایندگان مرفه بی‌درد هستند ! آیاکسی هست به من جواب دهد که آقای ذوالنور وهمفکرنش کدامیک در صف مرغ 35 هزار تومانی ایستاده اند ؟ ویا یاهمین آقا با سفره‌ی خالی شرمنده‌ی خانواده ‌ش است یا نه؟ یا با غذای مفت مجلس شکم پر می کند ؟ همین آدم شرمنده عیدی و جهیزیه‌ی فرزندان هست یا نه؟انتظار دارم برترینها صدای گرفتاران را به گوششان برساند البته گر بشنوند

    • بدون نام

      تمام مرز ها را ببندید
      این آمریکا نقشه های خاصی برای شما دارد

    • بدون نام

      صالحی ودولت باید به بی تدبیریهایشان جواب پس بدن ...

    • سید منتظر

      این صحن علنی هرمی شکل؛ را قشنگ اومد نویسنده..

    • بدون نام

      ما هم حق را به مجلسی ها میدهیم و یه خدا قوت جانانه به این شیر مردان انقلابی میگوییم .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لیاقت ات همون مجلسه

    • بدون نام

      مجلس فرمایشی ۵درصدی به تنها چیزی که فکر نمیکنه منافع ملی وملته.

    • بدون نام

      همگی استعفا بدهید،اگر مردید

    • یک ایرانی ام

      چرا دیدگاه مردم نیست نظرات مردم اهمییت ندارد

      پاسخ ها

      • حامی

        همین مردم اگه شعور داشتن 8 سال با یه انتخاب آبدوغ خیاری كشور رو به ورطه فلاكت نمیكشیدن.نفرین به این مردم كوفی صفت كه صبح اروغ روشن فكری میزنن شب زیر پرچم حمایت از دزدا سینه میزنن

    • علی

      مجلسیها کاسبان تحریم اند دوست دارند فقط از طریق راند خودشون وخانوادهاشون تو رفاه باشند واصلا اهمیتی ندارد مردم براشون‌ این هم باعث تیشه به ریشه است

    • بدون نام

      حالا یه مردیا میخواد تا مجلس یه توپ ببنده

    • بدون نام

      ما خواهان محاکمه ذوالنور هستیم!

    • بدون نام

      مسئولیت پذیری چی آغا ول کنید این مجلس که هیچ قانون نمی شناسد وقتی ذوالنوری تو مجلس است که اصلا نمی داند قانون است فقط هیاهو سر و صدا بلد است چه مسئولیتی این نمایندگان باید خلع صلاحیت شوند این نمایندگان خصوصاً ذوالنور و همفکرانش باید از ایران اخراج شوند مایه بدبختی همه مردم ایران ذوالنور و همفکرانش هستند مطمئن باشید

    • بدون نام

      مردم که تا به الان ساختار مثبتی از آقای روحانی ندیدن این راهی که دولت با آژانس تعامل کرده است راه مجلس نیست و طولانی وبه ضرر مردم و مملکت است رییس جمهور دارودسته اش نمی خواهند که دراین مملکت آرامش وارزانی بجای خود برگردد ایشان می بایست خیلی وقت بیش استیضاح واز ریاست جمهوری خارج می شد مقصر مجلسی ها هستند

      پاسخ ها

      • مجتبی

        درسته،تمام مشکلات کشور زیر سر لیبرال غرب زده های دولت تزویر و ریا هست.

      • بدون نام

        این رشته سر دراز داره؛اگر در مورد نتایج برجام و کش دادن این قضیه با وضعیت فعلی مردم از همین مردم نظر سنجی کنند اونموقع معلوم میشه چند درصد از برجام و دولت برجام راضی اند،از هرچی که روحانی دولتش راضیه آمریکا و شرکاس برجام حمایت می کنند ؛عقلا می دانند اگر دشمن از کسی تعریف کنه یعنی خط مش طرف مقابل با دشمن همسو است

      • مهدی

        توچمیگی

    • بدون نام

      مجلس فوری عقب نشینی کرد. شما توان فکری و عملی کافی برای اقدام علیه دولت را ندارید.

    • بدون نام

      کسانی که از روی احساسات تصمیم میگیرند و عقلانیت در کار ندارند کشور را از هیچ هست به پوچ چند قسمت میرسانند

    • بدون نام

      مشکل مردم معیشت و اقتصاد و مسکن است جمع کنید جنگولک بازی ها را

    • بدون نام

      مجلس نمیزاره تحریمها برداشته بشه.خیلی تند رو هستن

    • بدون نام

      خدا رو شکر دسته چاقو دارد دسته خودشو میبرد

    • بدون نام

      اینا رو ببرید مهد کودکی چیزی
      این ذولنور از بچه های پیش فعال هم دردسرساز تره

    • بدون نام

      بخدا این دولت چی هست که سنگش رو به سینه میزنین

    • بدون نام

      وای بران کشوری که نمایندگانش اینها باشند

      پاسخ ها

      • مجتبی

        وای بر کشوری که مردمش نادانسته و رو هوا نظر بیهوده میدن در مورد مطلبی که درکی از آن ندارند،امثال شماها باعث و بانی مشکلات امروز کشور هستید.

    • گمنام

      مجلس انقلابی فقرا ومستمندان بی دفاع را از چنگال قدرت ثروت نجات دهید.قوانین شرایط فقرا ومستمند
      وتامین اجتماعی وفرصت برابری در حاکمیت وامتیاز
      ملی رایگان کنید.فقط کشور با مالیات درامد ومالیات
      اشرافیت تامین کنید.اشتغال ملی تولید ملی ارزش پول
      پول ملی وسازمان مستقل منابع طبیعی ملی تحت
      نظارت سازمان بازرسی کل کشور. فقرا ومستندان یاد
      کنید.وحقوق شهروندی وروستایی یا علی مدد

    • بدون نام

      نماینده اقلیت حق اظهار نظر نداره

    • بدون نام

      زنده باد روحانی

    • ایرانی

      متاسفانه نمایندگان فعلی مجلس بجای رسیدگی ب مشکلات کشور بدنبال عقده گشایی وتسویه حساب سیاسی بادولت هستند

      پاسخ ها

      • مهدی

        واقعن

    • بدون نام

      مسافرکشهاهزارشرف دارندبه این نالایقان که بجای رفاه واسایش ملت فلک زده ایران،درگیرنزاع وکشمکش برسرقدرت وثروت هستند.مسافران زحمتکش نزدخداوندعزیزندواینهانزدشیطان.

    • بدون نام

      کاش برا اون سرباز بیچاره هم ۱ دقیقه از این خالی بندها میکردن
      اگر توافقی بشه درامد خیلی ها کم میشه
      داد بزن داد

    • fred

      بهتره بدونیم که خبر این اختلاف نظرها به گوش مردم دنیا میرسه و باعث میشه ایران کشوری متزلزل به نظر بیاد و بهتره برای نشاندادن ایران بعنوان یک کشور مقتدر با فرهنگ غنی همه یکصدا باشند و مانند یک تیم یکصدا عمل کنند.

    • بدون نام

      در مجلس فعلی فقط جنگ قدرته و این نمایندگان به فکر تنها چیزی که نیستند حق و حقوق ملته بیچاره است

    • محمد

      شما هم قدر این ملک وملت زجرکشیده راندانستیدو نمیدانید،صدحیف به جوانهای ازدست رفته ،شهدای مظلوم، شما هم خیانت کردید ،خداوند این نعمت را به همین زودی ها از شما ی عوام فریب خواهد گرفت ،ان شاالله

    • علی

      این مجلسیهای جدید فوقش 20 درصدی هیچ تمایلی برای رفع تحریمها فعلا ندارند میخواهند گرانی مردم را کلافه کنند تا انتخابات 1400 به انتخابات حداقلی راضی هستند تا دولت را بدست بگیرند

    • امید

      ما ک اب از سرمون گذشت بزا بمب اتم بسازیم خخ

    • محمد عبدی

      قالی باف بنازمت

    • بدون نام

      روزنامه یک‌ بعدی

    • بدون نام

      نمایندگانی که بدون رای مردم به مجلس رفتند حق ندارند ازمردم صحبت کنند

    • بدون نام

      نماینده ملت در مجلس نیست......!!!!!!!!
      همه این هواشی همیشه دودش تو چشم ملت مظلوم میره

    • استقلالیم

      درجواب به شخصی که میگه اینانماینده ۱۰درصدمردم هستن.خب موقع رای گیری امثال توخواب بودیدیادنبال نتایج انتخابات آمریکا؟

    • بدون نام

      ازماست که برماست

    • بدون نام

      ظاهرأ مجلس ودولت وبعضی مردم اتحادفکری؛ وانسجام و وحدت برای ایران پایدار ومستقل وآزاد ندارند . وسیاستی بالاتر از سیاست اروپایی ها آمریکاییها بلد نیستند . آمریکا واروپا هم همینو میخواهند . ودارندبه هدفشون که اختلاف با حربه تحریم میرسند.مجلس ودولت باید کارهایی بکنند که ایران وایرانی را سرپانگه دارند .باز مثل تاریخ وادوار گذشته مردان سیاست فریب خوردید.

    • بدون نام

      کوته فکرترازهمه کسایی هستن که هنوزمیگن بیست وچهارمیلیون رای یابین ملت نیستی یا داری جیره میخوری وگرنه میفهمیدی الان روحانی پنج درصدرای هم نداره

    • امیر/امیر

      لطفا دعوا نکنید ،مقصر اصلی ایران خودرو است ،احتمالا در دنا پلاس های اهدایی ،غیر از شیشه تمام دودی که معلوم نشود داخل آن چیست ،آپشنی خاصی طراحی کرده اند ،که به مذاق برخی از نمایندگان سازگار نیست ورودل کرده اند

    • بدون نام

      درودبرمجلس که کشورومردم راازتسلیم وزانوزدن دربرابرمستکبران بازمی دارداگرلحظه ای کوتاهی شوددشمن کشوررابه تاراج می برد

    • شایان ایثارگر

      این مثلا نمایندگان اصلا مقصر نیستند مقصر اصلی مردم هستند که باعدم حضور در پای صندوق های رای به این افراد بی ریشه وبی هویت اجازه جولان میدهند انشالله که ببیندوبرای اینده عبرت ودرس بگیرند

    • بدون نام

      این نماینده ها تاپایان دولت روحانی فقط عقده گشایی میکنندبعداز آن هم خدا میداندخداهدایتشون کندمخصوصا نماینده پرحاشیه ذوالنور البته هدف دفاع از دولت نیست

    • وطنم ایران

      بنده با تصمیم مجلس موافقم و با تفکر و تصمیمات دولت محترم مخالفم . هشت ساله معطل توافقیم و هنوز هیچی بدست نیاوردیم بسا اینکه از دست دادیم ولی هنوز به انها امید و گوشه چشمی داریم .باید قوی شویم نه از هر راهی

    • بدون نام

      این نماینده گان از قبل انتخاب شدند والا مردم که رای ندادند..فکر نکنم خانوادهاشان هم به انها رای داده باشند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج