۱۰۹۷۸۹۰
۶۳ نظر
۲۶۴۸۹
۶۳ نظر
۲۶۴۸۹
پ

شایعات کثیف علیه عموی سوباسا و تجارت اوشین!

در دهه شصت و دهه هفتاد کارتون‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی معدود بودند، اما همه‌ی زندگی مردم بودند، شایعات عجیب درباره آن‌ها راه می‌افتاد؛ از عموی سوباسا تا کسب و کار اوشین، این مطلب درباره همین شایعات عجیب است.

برترین‌ها: در دهه شصت و دهه هفتاد کارتون‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی معدود بودند، اما همه‌ی زندگی مردم بودند، شایعات عجیب درباره آن‌ها راه می‌افتاد؛ از عموی سوباسا تا کسب و کار اوشین، این مطلب درباره همین شایعات عجیب است.
شایعات کثیف علیه عموی سوباسا و تجارت اوشین!
فوتبالیست‌ها کارتونی که بعد‌ها فهمیدیم خیلی چیز‌هایش، از جمله نامش را اشتباه می‌دانستیم و نام واقعی آن، کاپیتان سوباسا یا به انگلیسی Captain Tsubasa بود، یکی ازکارتون‌های قدیمی و پرطرفدار است که طی تمام این سال‌ها نسل‌های متفاوتی را با خود همراه کرده است. این کارتون داستان زندگی یک نوجوان ژاپنی به نام سوباسا را به تصویر می‌کشد که علاقه زیادی به فوتبال داشته و آرزو دارد روزی با پیراهن تیم ملی ژاپن، جام جهانی را به دست آورد. گفته می‌شود این کارتون در ایران طرفداران بیشتری نسبت به خود کشور ژاپن داشته است.
شایعات کثیف علیه عموی سوباسا و تجارت اوشین!
زومجی نوشت: با اینکه در ظاهر فوتبالیست‌ها روایتگر داستان رقابت چند تیم فوتبال یا چند بازیکن فوتبال با یکدیگر بود، اما در باطن، این انیمه تم‌های داستانی عمیق‌تری هم دارد که آن را، از یک اثر سطحی و تک‌لایه به اثری با پیچیدگی‌های خاص تبدیل می‌کند. بدون شک یکی از مهم‌ترین درون‌مایه‌های فوتبالیست‌ها، «امید» است. در طول این انیمه، ما با کاراکتر‌ها یا تیم‌هایی رو‌به‌رو می‌شویم که با وجود بودن در موقعیت ضعیف، به پیروزی و رسیدن به چیزی بهتر باور و امید دارند.
انیمه فوتبالیست‌ها مانند خیلی از انیمه‌ها، بر اساس یک مانگا به همین نام خلق شده است. خالق این مانگا که اولین بار در سال ۱۹۸۱ منتشر شد، «یوئیچی تاکاهاشی» است و وی را می‌توان خالق مجموعه کاپیتان سوباسا دانست. اولین مانگای فوتبالیست‌ها با نام Captain Tsubasa بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۸ در مجله هفتگی «شونن جامپ» در ژاپن چاپ می‌شد.
اما شایعه‌ای که خیلی وقت پیش در ایران شروع شد و اکثر مردم این شایعه را واقعیت می‌دانند، که در واقع عموی «سوباسا» دوست مادر سوباسا بوده است. ابتدا باید موضوعی را روشن کنیمکه آن هم لقب یا اسم «عمو» هست. «روبرتو هنگو» هیچ وقت عموی سوباسا نبوده و فقط مربی سوباسا است. عوامل دوبلاژ فوتبالیست‌ها در ایران لقب عمو را کنار اسم روبرتو گذاشتند و اگر به اورجینال سریال و دوبله انگلیسی این انیمه مراجعه کنید می‌بینید که سوباسا شخص «روبرتو هنگو» را به اسم کوچک یعنی روبرتو صدا می‌کرد، پس تکلیف این موضوع مشخص شد که «روبرتو هنگو» اصلا عموی سوباسا نیست.
شایعات کثیف علیه عموی سوباسا و تجارت اوشین!
حالا سراغ سر اصل مطلب می‌رویم؛ «روبرتو هنگو» دوست مادر «سوباسا» بوده و با آوردن لقب «عمو» این موضوع رو در صدا و سیما سانسور کردند. در واقع اصلا این طور نیست؛ «روبرتو هنگو» بازیکن تیم برزیل است که بخاطر پاره شدن پرده شبکیه چشم، دیگر نتوانست فوتبال بازی کند، برای همین قصد خودکشی داشته و توسط پدر سوباسا نجات داده می‌شود.
پدر سوباسا به او پیشنهاد می‌دهد که برای معالجه و انجام آزمایشات بیشتر به ژاپن سفر کند. در جریان این سفر پدر سوباسا در مورد پسرش به روبرتو توضیح می‌دهد و روبرتو، سوباسا را در ژاپن ملاقات می‌کند و تصمیم می‌گیرد که در مدتی که در ژاپن اقامت دارد به سوباسا فوتبال آموزش دهد. پس نتیجه مهم می‌گیریم؛ روبرتو خانواده «ازارا» را از قبل نمی‌شناخته و در ژاپن با مادر سوباسا و خود سوباسا آشنا می‌شود. در زمانی که روبرتو در ژاپن اقامت دارد به سوباسا پیشنهاد می‌دهد که با او به برزیل رفته و آنجا فوتبال حرفه‌ای را یاد بگیرد، اما بعد‌ها متوجه می‌شود که این تصمیم ممکن است به سوباسا و حتی خانواده اش ضربه روحی بزرگی بزند، پس تنهایی به برزیل سفر می‌کند، حال چطور او دوست مادرش هست در صورتی که روبرتو از وارد کردن هر ضربه‌ای به خانواده «ازارا» خودداری می‌کرده؟
شایعات کثیف علیه عموی سوباسا و تجارت اوشین!
یک فعال توییتری در این باره در روزنامه فرهیختگان نوشت: با یک تحقیق ساده اینترنتی می‌شه دید که روبرتو هونگوی، محو استعداد سوباسا می‌شه و تصمیم می‌گیره مربی‌گریش رو به عهده بگیره. هیچ رابطه‌ای هم بین روبرتو و ناتسوکو (مادر سوبا) نیست.
‏با دوستی اهل ژاپن که مثل خودم طرفدار این کارتون و البته پیگیر فوتبال انگلیس بود، این موضوع رو مطرح کردم و گفتم چنین شایعه‌ای در ایران هست، آیا صحیحه؟! از تعجب نزدیک بود شاخ دربیاره و گفت در فرهنگ ما مادر و حتی مادربزرگ، یک جایگاه بسیار محترم و ویژه دارن و این حرف مشمئزکننده‌ست.
شایعات کثیف علیه عموی سوباسا و تجارت اوشین!
‏احتمالاً یکی از دلایل اصلی قوت گرفتن چنین شایعه‌ای، یک ادعای دیگه راجع به دوبله سریال اوشین (سال‌های دور از خانه) بود که می‌گفت «اوشین، شخصیت اصلی داستان، زنی تن‌فروش بود، ولی به صورت یک بانوی زحمت‌کش قدّیس‌گونه ارائه می‌شد»
شایعات کثیف علیه عموی سوباسا و تجارت اوشین!
ایسنا نوشت: «سال‌های دور از خانه» نام یک سریال تلویزیونی ژاپنی است که در سال ۱۹۸۳ تولید و در دهه ۶۰ در ایران پخش می‌شد. شخصیت اصلی این داستان خانمی است که «اوشین تانوکورا» نام دارد و در سنین پیری خاطرات زندگی سختش از زمان کودکی تا بزرگسالی را تعریف می‌کند.
این سریال که از سال ۱۳۶۵ شنبه‌شب‌ها در ایران پخش می‌شد، تاثیر فرهنگی زیادی در جامعه آن روز ایران بر جای گذاشت. به عنوان مثال فروشگاه‌های لباس‌های دست دوم، نام «تاناکورا» را از نام فامیل اوشین تانوکورا که در سریال، صاحب و گرداننده فروشگاه‌های زنجیره‌ای تانوکورا بود، وام گرفتند.
در نسخه اصلی این سریال، اوشین هرگز یک آرایشگر معمولی نبوده و مشتری‌هایش هم مشتری‌های ساده‌ای نبوده‌اند. در واقع او آرایشگر یک شرکت «گیشاگری» است و پس از ورشکست شدن شوهرش، او در یک خانه فساد کار می‌کند. با تغییرات محتوایی این سریال، مردم ایران که از واقعیت اوشین بی‌اطلاع بودند به شدت شیفته فضائل اخلاقی اوشین شدند.
شایعات کثیف علیه عموی سوباسا و تجارت اوشین!
البته برخی، اعمال سانسور در سریال اوشین را رد می‌کنند. مثلا ژاله علو (سرپرست گویندگان سریال) تنها تحریف‌های انجام‌شده در سریال را در خصوص دیدگاه‌های سیاسی و ضدجنگ اوشین معرفی کرده که بنابر مقتضیات دهه ۶۰ ایران، تحریف شدند. مریم شیرزاد (صداپیشه اوشین) نیز با تأیید وجود برخی تغییرات در سریال، اظهار کرده که آدم‌ها و احساساتشان تغییری نکرده‌اند و «خط اصلی» و «بافت کلیِ» سریال دست‌نخورده باقی مانده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همه چی در آخر برمیگرده به ذهن مریض ما ایرانی ها ما خوبیم همه بد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا راجع به اون خواهر و برادر دوقلو هیچی ننوشتید فکر کنم اسمش رو گذاشته بودید دوقلو های افسانه ای دو قلو هایی که یکی غربی بود اون یکی چینی خخخخخخ احتمالا اونام خواهر و برادر واقعی بودن مردم الکی براشون حرف در آوردن

      • بدون نام

        اصولا وقتی یک سری از چیزی دقیق خبر ندارن سریع وصلش میکنن به مسایل غیر اخلاقی.انگار در نظرشون به این روش کمبود اطلاعات جبران میشه.

      • بدون نام

        چون عل انصاریان صادقی تو هم رفیق آشکار کردن جواب اون

      • بدون نام

        به روباه گفتن شاهدت کیه گفت دمم این متن حتماً یکی از کارمندان صدا سیما نوشته

    • بدون نام

      سوباسا رو نمی دونم ولی اوشین گیشا شده بوده ، حالا خودتون ببنید گیشا کی هست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درست میگی. گیشا شده بود اوشین برای یه لقمه نان

    • بدون نام

      من هم با عموی سوباسا هم اوشین آشنایی دارم. اصلا این وصله ها بهش نمی‌چسبه. همش دروغه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخ خوشم اومد

      • بدون نام

        خخخخخخ

    • باران

      باشه چشم مثل همون دهه 60 ما رو توجیه کردید . نه اینکه ما سانسور نداریم کلا واسه همین این دو فیلم فقط نقطه کور کارنامه صدا و سیما بود بود که به لطف شما متوجه اشتباهاتمون شدیم . ما مردم همش در اشتباه و بیراهه به سر میبریم .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همه چی نهایتا تقصیر مردمه. صداوسیمای پاکدست چیزی برای مخفی کردن نداره

    • بدون نام

      خداروشکر ، مشکلات مملکت یکی پس از دیگری داره حل میشه

      پاسخ ها

      • بی نان

        همه مشکلات در این سرزمین از امروز دیگه درست شد ...

    • بدون نام

      شایعه نیست و عین واقعیته. صدا و سیما انقدر فیلمها و سریالها و حتی کارتون های برنامه کودک رو سانسور میکنه که دیگه کسی از ماجرای اصلی داستان چیزی نمیفهمه. اگه برید نسخه اصلی فیلمها رو نگاه کنید میفهمید که داستان از چه قراره

      پاسخ ها

      • علی

        فراتر از سانسور یه فیلم توی یه شبکه یه قسمتی رو داره توی یه شبکه دیگه همون قسمت حذف شده توی فیلم زن بدلی توی آیفیلم رامبد جوان با گیتار از خونه همسایشون میاد خونه خودش بعد میره سر کار ولی چند روز بعد توی شبکه سه نشون داد رامبد یک راست میره سرکار واقعا این حد توهین به شعور مخاطب هیج جا وجود نداره

    • بدون نام

      من نسخه اصلی اوشین را بدون سانسور از یکی از کانالهای کُردی ماهواره دیدم،هیچ صحنه بد و نامناسب برای خانواده ها تو سریال نبود چون اصولا ژاپنیها بسیار پایبند اصول و سنتهای قدیمی هستند،حتی از کایو که قبل از مرگ،تن فروشی میکرد،هیچ صحنه ای نبود
      در ضمن گیشاهای ژاپنی هنر رقص و آواز خواندن یا نوازندگی دارند و در محافل مختلف با این هنرهاشون مردم رو سرگرم میکردن،فیلم خاطرات یک گیشا رو ببینید تا بازندگی گیشاها بیشتر آشنا بشید

    • بدون نام

      وقتی اسم سریال و حتی آهنگ سریال ها رو عوض می کردند که ما صدای یه زن ژاپنی رو هم نشنویم،یا اسم شخصیت ها که مفسده نداشت ! پدر پسر شجاع ،مادر خانم کوچولو

    • بدون نام

      شما کافیه یه سرچ در ویکیپدیای انگلیسی بکنید.اونجا کاملا داستان سریال اوشین رو نوشته .اونجا میبینید که بدکاره بودن اوشین بعد از ورشکستگی شوهرش دروغه ,فقط ارایشگر گیشاها بوده و گیشا هم زن بدکاره اونطور که بعضی فکر میکنند نیست. و اونجا نیازی هم به سانسور یا دروغ پردازی نداره.هرچند که نویسنده های سایت هایی مثل ایسنا هم خوب میدونن که داستان واقعا چی بوده ولی با یه سری اغراض این دروغ ها رو بازنشر میکنند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درسته اتفاقا شرقي ها به خانواده بسيار پابند هستند و بسيار با حيل حالا درسته يه 20 سالي هست آمريكا داره اونجا هم حيا زدايي ميكنه تا به اهداف كثيفش برسه كه خيلي هم موفق بوده

      • بدون نام

        ویکیپدیا رو که عمه جنابعالی هم میتونه ویرایش کنه. اصلا قابل استناد نیست پرچم امریکایی

    • بدون نام

      حالا چرا بعد سي سال اين موضوع بايد شخم زده شه موضوع ديگه اي نداريد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقاااات

    • سانسورچی

      بازم با این صحبت ها نتونستین مردم رو قانع کنید

    • بدون نام

      حالا چرا در مورد اوشین به اندازه عموی سوباسا و اینا توضیح ندادین؟
      کاملا معلومه که داستان اوشین با شایعات همخوانی داره و صدا و سیما داستانو با سانسور تغییر داده

    • محمد

      خیلی ممنون که دغدغه های مهم مردم رو برطرف می کنین.

    • حسین

      این متن رو فکر کنم اون دختره که دوست سوباسا بود نوشته!

    • بدون نام

      قصه قدیمیه چوپان دروغگوئه
      حالا فرض کنیم این دو مورد را راست میگی ، اما نمیتونی سانسور را گسترده را توی صدا و سیما انکار کنی ، مثلا
      فیلم facture از آنتونی هاپکینز که داستان واقعی اش در
      مورد خیانت همسرشه ورژن صدا و سیما بقدری سانسور
      داره که اصلا موضوع فیلم عوض شده و هزاران مورد دیگه

    • بدون نام

      واقعا خیلی زشت پشت اوشین بانو این حرف رو می زنند اوشین خانم خیلی با حیا بود بدتر شایئات بی شرمانه وکثیف که از پشت و روبرو به ننه کاپیتان سوباسا می زدند خجالت بکشید انقدر به ناموس مردم تهمت نزنید

    • بدون نام

      چون ایرانیا عاشق فسادن افکارشونم به همین سمت میره

    • بدون نام

      الان با کشف راز اوشین و سوباسا مشکلات ما هم حل شد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مشكلات ما اينه كه وقتي اقاي روحاني دولت رو تحويل گرفت گوشت كيلو 20 تومن بود الان خيار كيلو 20 تومنه!حرف هم بزنيم ميگن ما نبوديم ميشد 50 تومن

      • بدون نام

        مگه قراره مشکلات ما حل بشه ؟ یه عمره منتظریم

    • بدون نام

      چرا شایعات

    • بدون نام

      خودت هم تایید کردی سانسور شده الان چی میگی

    • عشق

      مثل همیشه اون موقع هم هممون گول خوردیم

    • بدون نام

      فرقی نکرد در ماهیت فقط عمو نبوده اوشین هم گیشا بودن دیگه

    • بدون نام

      سیمای میلی از همون موقع دروغ میگفت بچه بودیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مثلا اگر ميفهميدي مامان سوباسا با ربرتو رابطه داشته الان دانشمند ميشدي!همين جوري به روحاني راي داديد مارم بدبخت كرديد

    • بدون نام

      گناه این اتهامات به مادر سوباسا گردن کیه ؟؟؟؟؟؟؟اون دنیا خودتون باید جواب بدید

      پاسخ ها

      • رضا

        خودم sms هاشونو دیدم
        عموش هی میگفت چی پوشیدی و یه عکس بفرست

      • گلی

      • بدون نام

        ۱۴:۳۱
        :))

      • سعید

        رضا ۱۴:۳۱
        یعنی شما میفرمایی اون زمان با این تلفن شماره گیر دایره ایا، اس ام اس میدادن و چت میکردن و حتی عکس میفرستادن؟ عجیباً غریباااا :)))

      • بدون نام

        ایولله قشنگ ترین پست را زدی

    • بدون نام

      ولی من تو ی مقاله خوندم گیشاها زنانی بودن که فقط برای همراهی در مهمانی همراه ی مرد حتی متاهل میشدن ولی رابطه بینشون نیست یا زنانی بودن که در مجالس رقص ومراسم چایی سنتی انجام میدادن

    • بدون نام

      خود ژاپنی ها از اوشین تنفر دارند چون یک زن تن فروش بوده
      در ناگویا
      کل داستان رو صدا و سیما با سناریو جدید ساخت و ی چیز دیگه تحویل مردم پای تلویزیون داد
      در ضمن دوست ژاپنی تان خواسته حرمت داری کنه و طبق خصیصه ی نژادپرستی شون، برتری فرهنگی رو نشون بده در حالی که زنان متاهل شون نه همه ولی اکثر دارای دوست پسر هستند
      زیاد این چشم بادامی ها را جدی نگیرید

      پاسخ ها

      • سعید

        این هم نظری از یک ایرانیِ مقیم ژاپن! :))))

    • علی

      ولی واقعا کار صدا وسیمای ایران بینظیره ببین با یک سانسور ودوبله عالی داستان یک فیلم را اونطور که میخواد ارائه میده .نمونه های دیگری هم مثل سریال ژاپنی از سرزمین شمالی و...هم بوده !!!

    • رضا

      سالها دغدغه و مشکلات من بود خدا رو شکر که امروز با حل این موضوع مهم من رو از نگرانی درآوردین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سی سال دیگه هم معلوم میشه ایران پول واکسن فلان کشور مظلوم وبرادررو پرداخت کرده

    • بینام

      ای بابا صدا و سیما از اول سرمون شیره مالید حالام ی جوره دیگه گرچه دیگه هوادار نداره

    • بدون نام

      ای بابا اوشین و سوباسا قیمت ها رو درست کنیدددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددد

      پاسخ ها

      • سعید

        خخخخخخخخخخخخخخخخخ

    • رضا

      دوست پسر مامانش بود. خودم smsهاشونو دیدم.

      پاسخ ها

      • گلی

    • بدون نام

      اگر صدا و سیما همون اول داخل داستان ها دست نبرده بود الان لازم نبود کسی از اوشین یا عموی سوباسا دفاع یا بر زدشون حرفی بزنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ولی خب ازاین اوشینا تو ایرانم زیاده. و ازاین سوباساها

    • بدون نام

      چرا در مورد یک فیلم فلسطینی که دو تا دوست دختر و پسر بودند که در جعبه پرتغال ها قایم میشه که بره اروپا پیام صلح رو برسونه و در صدا و سیما در ترجمه خواهر و برادر معرفی میشوند ولی در واقع دوست بودند. الان نمیتوانید سر این مسایل به مردم حمله کنید چون مشکل فرهنگی اساسی خود صدا و سیما است و اینجا نباید مظلوم نمایی و سواستفاده بکند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من فیلم هندی می بینم این اتفاق هزاران بار برای فیلم های هندی افتاده من دونه دونه اونهایی رو که دیدم میتونم نام ببرم دو نفر رو خواهر برادر کردن تو داستان فیلم دست بردن اسامی رو تغییر دادن و و و

    • سیکس ناین

      انیمیشنش خوبه

    • بدون نام

      این همه متن واسه نوشتن بدبختی وبی پولی و شرمندگی هدفتون فقط آینه ذهن مردم وارد واقعیت‌های ایران دور کنید

    • Mori

      وقتی فهمیدم بابای اصلیم عمومه
      واقعا فکر کردم زندگیم تمومه🗿🤣🤣🤣🤣🤣

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج