۱۱۰۰۵۳۵
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

قرمز‌هایی که با پیراهن آبی عزیز شدند

به بهانه استقلالی شدن آرمان رمضانی، بد نیست پرونده‌های گذشته فوتبال ایران را ورق بزنیم و ببینیم چه بازیکنان سرشناسی طی ۴۰ سال گذشته با جدایی از جمع قرمزها، به مردان محبوب آبی‌های تهران بدل شده‌اند. بازیکنانی که تعداد آن‌ها اتفاقاً اصلاً هم کم نیست.

خبرورزشی: به بهانه استقلالی شدن آرمان رمضانی، بد نیست پرونده‌های گذشته فوتبال ایران را ورق بزنیم و ببینیم چه بازیکنان سرشناسی طی ۴۰ سال گذشته با جدایی از جمع قرمزها، به مردان محبوب آبی‌های تهران بدل شده‌اند. بازیکنانی که تعداد آنها اتفاقاً اصلاً هم کم نیست.

استقلال در آخرین روزهای مهلت نقل‌وانتقالات زمستانی و در حالی که پنجره نقل‌وانتقالاتی این باشگاه هنوز باز نشده، دست به کار عجیبی زد و زمینه برای حضور آرمان رمضانی در جمع آبی‌پوشان را فراهم کرد! مهاجم سابق پرسپولیس که حضورش در جمع سرخپوشان پایتخت با انتقادات بسیار زیادی مواجه شده بود و در نهایت همین مسئله زمینه برای جدایی او را فراهم کرد ولی ظاهراً فرهاد مجیدی مدعی است به سبک بازی او علاقه و اعتقاد فراوانی دارد! به بهانه استقلالی شدن این پرسپولیسی سابق، بد نیست پرونده‌های گذشته فوتبال ایران را ورق بزنیم و ببینیم چه بازیکنان سرشناسی طی ۴۰ سال گذشته با جدایی از جمع قرمزها، به مردان محبوب آبی‌های تهران بدل شده‌اند. بازیکنانی که تعداد آنها اتفاقاً اصلاً هم کم نیست.

مردان ویژه

رفت‌وآمد میان استقلال و پرسپولیس از اواخر دهه ۴۰ تا اواسط دهه ۶۰ یک تابو بسیار بزرگی در فوتبال ایران تلقی می‌شد ولی با این وجود دو بازیکن در همان سال‌ها به شکلی کاملاً خاص چنین حرکتی را انجام دادند. غلامرضا فتح‌آبادی ابتدا برای استقلال بازی می‌کرد ولی پس از مدتی ترجیح داد راهی پرسپولیس شود. جالب اینکه فتح‌آبادی دوباره از پرسپولیس جدا شده و برای دومین مرتبه پیراهن آبی را بر تن کرد! حرکتی که شاهرخ بیانی نیز آن را انجام داد. بیانی سال ۶۵ به خاطر اختلاف با مدیران استقلال، از این تیم جدا شده و پیراهن پرسپولیس را پوشید ولی پس از آن به قطر رفت و تابستان سال ۶۸ دوباره به استقلال بازگشت تا پس از مدتی بازوبند کاپیتانی را نیز بر بازو ببندد! نکته جالب‌توجه اینکه شاهرخ در دربی سال ۶۵ برای پرسپولیس گلزنی کرد و ۴ سال بعد در لباس استقلال دروازه قرمزها را گشود. علیرضا نیکبخت‌واحدی هم شرایطی مشابه دارد. بازیکنی که از تابستان سال ۷۸ تا بهار سال ۸۵ یکی از چهره‌های ثابت و فوق‌العاده محبوب استقلال محسوب می‌شد ولی ناگهان در چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای، پرسپولیسی شد! نیکبخت اوایل تابستان سال ۹۲ با وجودی که قبلاً مدعی شده بود اصلاً استقلالی نیست، دوباره به جمع آبی‌پوشان پایتخت پیوست!

شوک بزرگی به نام هاشمی‌نسب

بدون هیچ شک و تردیدی، پیوستن مهدی هاشمی‌نسب به صورت مستقیم از پرسپولیس به استقلال در تابستان سال ۷۹ شوک بسیار بزرگی برای فوتبال ایران بود. بازیکنی که به خاطر اختلاف با گروهی از اعضای کادر فنی پرسپولیس که البته رقم پیشنهادی قابل ملاحظه استقلال دست به چنین کاری زد و ناگهان از چهره‌ای منفور میان هواداران آبی به فردی فوق‌العاده محبوب برای آنها بدل شد و طبیعی بود شرایطش در میان طرفداران پرسپولیس به طور کامل عوض شود. وضعیتی که البته حالا پس از گذشت بالغ بر ۲۰ سال، کم‌رنگ‌تر شده ولی هنوز از یاد پرسپولیسی‌ها نرفته است. این نکته را فراموش نکنیم که علی انصاریان و علی علیزاده هم در تابستان سال ۸۵ به صورت مستقیم از پرسپولیس به استقلال پیوستند ولی بازتاب حضور آنها در جمع آبی‌پوشان اصلاً قابل مقایسه با اتفاقی که پیرامون مهدی هاشمی‌نسب رخ داد، نیست. اتفاقی که در زمستان سال ۹۷ برای گادوین منشا هم به وقوع پیوست و او مستقیم از پرسپولیس به استقلال آمد.

خارجی‌ها

در میان بازیکنان خارجی که فضای لیگ ایران را تجربه کرده‌اند هم بازیکنانی بوده‌اند که ابتدا لباس پرسپولیس را بر تن کردند ولی پس از آن استقلالی شدند! در مورد منشا توضیح دادیم ولی باید به «هوار محمد» و «الونگ الونگ» هم اشاره کنیم که چنین شرایطی داشتند. البته به جرئت می‌توان گفت این دو بازیکن هم در پرسپولیس و هم در استقلال مهره‌هایی کاملاً معمولی تلقی می‌شدند و نمایش شاخصی را از آنها شاهد نبودیم (‌هرچند هوار گاهی اوقات چشمه‌های تکنیکی رو می‌کرد)

از داداش‌زاده تا تقی‌پور

طی بالغ بر ۲۱ سال گذشته تعداد بازیکنانی که ابتدا پرسپولیسی بودند ولی پس از آن استقلالی شدند اصلاً کم نبوده است. بهزاد داداش‌زاده، ابراهیم تقی‌پور، مهرداد اولادی، فرزاد آشوبی، پژمان نوری، محمد قاضی و محمد محمدی از جمله مهم‌ترین و سرشناس‌ترین فوتبالیست‌هایی تلقی می‌شود که چنین شرایطی را تجربه کرده‌اند.

دبل این فصل

استقلال در این فصل عطش زیادی برای جذب بازیکنانی دارد که سابقه حضور در پرسپولیس را داشته‌اند. قبل از آغاز مسابقات محمد نادری به جمع آبی‌پوشان اضافه شده و اتفاقاً رقم قابل ملاحظه‌ای نیز برای به خدمت گرفتن این بازیکن هزینه شد ولی غیر از چند هفته آغازین، نادری عملاً بازیکنی کاملاً معمولی نشان داد. البته حالا با توجه به روی کار آمدن فرهاد مجیدی و بازگشت مجدد میلیچ می‌توان انتظار داشت که محمد نادری دوباره اوج بگیرد. در کنار این بازیکن، آرمان رمضانی نیز پرسپولیس را رها کرده و به استقلال پیوسته است. باید منتظر بمانیم و ببینیم در صورت بازگشایی پنجره نقل‌وانتقالاتی استقلال و ثبت قرارداد این بازیکن، آیا نمایش‌های پر انتقاد او با پیراهن پرسپولیس در جمع استقلالی‌ها نیز تکرار خواهد شد یا اینکه فرهاد چهره دیگری از این فوروارد برایمان نمایان خواهد کرد؟

مردان آسمانی

نکته تأسف‌برانگیز این مطلب آن است که در میان بازیکنان فوق، دو نفر از آنها حالا دیگر در جمع ما نیستند و جزو مردان آسمانی فوتبال ایران تلقی می‌شوند. مهرداد اولادی را فروردین سال ۹۵ از دست دادیم و علی انصاریان نیز همین ماه گذشته مسافر ابدیت شد تا هواداران هر دو تیم استقلال و پرسپولیس را در ماتم فروببرد. روحشان شاد و یادشان گرامی.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج