جاباما
۱۱۰۴۴۸۲
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

همه تفاوت‌های حساسیت بهاری با کووید ۱۹‏

«عطسه، سرفه و آبریزش بینی. نکند کرونا گرفته‌ام؟» کسانی که هر سال بهار برایشان با آلرژی و حساسیت فصلی همراه بود دو سالی است این نگرانی را دارند و با هر علامت آلرژی فکر می‌کنند کرونا گرفته اند.‌

روزنامه اطلاعات - یگانه خدامی: «عطسه، سرفه و آبریزش بینی. نکند کرونا گرفته‌ام؟» کسانی که هر سال بهار برایشان با آلرژی و حساسیت فصلی همراه بود دو سالی است این نگرانی را دارند و با هر علامت آلرژی فکر می‌کنند کرونا گرفته اند. ترسی که گاهی می‌تواند حسابی فرد را از پا بیندازد، اما پزشکان از نکته‌ها و نشانی‌هایی می‌گویند که می‌تواند فرق‌های بین کرونا و آلرژی فصلی باشند. هرچند که گاهی مرز این تفاوت‌ها یک خط باریک است‏‎.

همه تفاوت‌های حساسیت بهاری با کووید ۱۹‏

‎تب دارم یا خارش گلو؟ ‏

آلرژی فصلی معمولا به دلیل گرده افشانی گیاهان در بهار آغاز می‌شود که به آن آلرژی بینی (رینیت آلرژیک) هم می‌گویند. آلرژی یا حساسیت‌های تنفسی (آلرژی بینی، آسم آلرژیک و یا سینوزیت آلرژیک) ناشی از واکنش نابجای سیستم ایمنی بدن فرد حساس به مواد تنفسی خارج بدن (در اغلب موارد گرده‌های گیاهان) است. بروز واکنش‌ها و علائم آلرژیک در فرد حساس به عوامل مختلفی مانند جنس ماده حساسیت زا (آلرژن)، راه ورود ماده حساسیت زا به بدن، سن و ژنتیک بستگی دارد‏‎.

‎شاید بهتر باشد برای اینکه کمی ترس‌مان کمتر شود علائم کرونا و آلرژی فصلی را با هم مقایسه کنیم.

علائم بالینی آلرژی فصلی:

  • عطسه
  • آبریزش بینی
  • انسداد بینی (کیپ شدن بینی)
  • و خارش بینی است.

خیلی‌ها هم از خارش چشم‌ها، حلق و سقف دهان، ورم ملتحمه، قرمزی و تورم چشم، ریزش اشک و حساسیت به نور، سرفه، احساس کمبود هوا، خس خس سینه، تنگی نفس، کاهش تمرکز و احساس ناخوشی و خستگی و عصبی شدن شکایت دارند. این علائم معمولا صبح‌ها بیشتر است و افراد آلرژیک معمولا با عطسه‌های زیاد و پشت سر هم از خواب بیدار می‌شوند‏‎.

همه تفاوت‌های حساسیت بهاری با کووید ۱۹‏

علائم کرونا

اما علائم کرونا تفاوت‌هایی دارد. حتماً در این یک سال دیگر علائم کرونا را از بر شده‌اید.

  • سردرد
  • تب
  • تنگی نفس
  • سرفه خشک
  • کوفتگی و بدن درد
  • بی‌اشتهایی
  • اسهال
  • تهوع و استفراغ
  • از بین رفتن حس بویایی و چشایی

هرچند که کرونای جهش یافته گاهی علائم عجیب تری هم دارد. تب یکی از مهمترین علائمی است که در واقع نقطه تفاوت بین کرونا و آلرژی است. مبتلایان به کرونا تب‌های طولانی و بالا را تجربه می‌کنند و مبتلایان به آلرژی با اینکه گاهی از داغ شدن بدن شکایت می‌کنند، اما این در واقع تب نیست. خارش هم یکی از اصلی‌ترین و شاخص‌ترین علامت‌هایی است که تفاوت میان بیماری آلرژی تنفسی و بیماری کرونا را مشخص می‌کند. در آلرژی فصلی و به طور کلی آلرژی‌های تنفسی اساساً خارش گلو و بینی و گوش زیاد است، در حالیکه در بیماری کرونا خارش اصلا وجود ندارد یا بسیار کم است‏‎.

‎یکی از نکاتی که می‌تواند کمک کند تا متوجه شوید آلرژی تان عود کرده این است که شما هر سال در زمان مشخصی دچار این حالت‌ها و علائم می‌شوید و علائم‌تان معمولا یکی دو ماه طول می‌کشد. سابقه آلرژی در واقع مهمترین نکته تمایز بین کرونا و آلرژی فصلی است‏‎.

همه تفاوت‌های حساسیت بهاری با کووید ۱۹‏

‎آنتی هیستامین کمکتان می‌کند‏

اگر با این توضیح‌ها باز هم شک دارید بهتر است با شروع علائم یک آزمون پوستی توسط پزشک متخصص آلرژی انجام دهید. ضمن اینکه تداوم علائم هم می‌تواند در تشخیص علت آن‌ها مفید باشد. چون علائم کرونا تا یک هفته پس از قرار گرفتن در موقعیت مشکوک ظاهر می‌شود و شدت می‌گیرد و پس از بهبودی هم به پایان می‌رسد، اما علائم آلرژی یکی دو ماه با فرد باقی می‌ماند‏‎.

‎یکی از روش‌هایی که می‌توانید متوجه شوید آلرژی تان عود کرده یا کرونا گرفته‌اید این است که ببینید علائم تان با استفاده از آنتی هیستامین کم می‌شود یا نه‏‎.

‎کسانی که آلرژی فصلی دارند به آنتی هیستامین‌ها پاسخ داده و به میزان قابل توجهی علائم شان فروکش می‌کند. در حالی که بیمار مبتلا به کرونا به آنتی هیستامین پاسخ نداده یا به میزان بسیار کمی پاسخ می‌دهد‏‎.

همه تفاوت‌های حساسیت بهاری با کووید ۱۹‏

‎در واقع یکی از بهترین درمان‌های آلرژی فصلی استفاده از آنتی هیستامین‌هاست و مهدی نورانی متخصص آسم و آلرژی درباره مکانیزم آن می‌گوید: «آنتی هیستامین‌ها با مهار عمل هیستامین می‌توانند خارش و عطسه ناشی از آزاد شدن هیستامین‌هایی که بدن در پاسخ به آلرژن‌ها (عوامل آلرژی زا) تولید می‌کنند، متوقف کرده و در واقع آنتی هیستامین‌ها عمل هیستامین‌ها را مهار می‌کنند. آنتی هیستامین‌ها می‌توانند علائم حساسیت را کاهش دهند، ولی می‌توانند سبب خواب آلودگی شدید شوند، البته برخی از این دارو‌ها مانند لوارتادین، ستریزین و فکسوفنادین خواب آوری کمتری دارند. خشکی دهان نیز یکی دیگر از عوارض شایع آنتی هیستامین‌ها است. گیجی و تاری دید نیز عوارض کمتر شایع این دارو‌ها هستند‏‎.»

‎او توصیه‌هایی هم برای مبتلایان به آلرژی دارد و می‌گوید: «بهتر است این افراد هنگامی که میزان گرده گیاهان در هوا زیاد است، از منزل خارج نشوند و در صورت لزوم هنگام پیاده روی در فصل بهار و پاییز در طبیعت از ماسک و عینک استفاده کنند، در ساعات اولیه صبح زمان کمتری را در بیرون بگذرانند، چون درختان بیشترین گرده افشانی را در این زمان از روز انجام می‌دهند‏‎. ‎‏» ‏

در کنار دارو‌هایی مثل آنتی هیستامین‌ها درمان‌های خانگی هم گاهی به کاهش علائم و کمتر شدن ترس شما برای ابتلا به کرونا کمک می‌کند‏‎.

‎مینا مدرسی متخصص تغذیه می‌گوید: «افراد مبتلا به حساسیت‌های فصلی در طی روز چای سبز بنوشند، زیرا تحقیقات نشان داده آنتی اکسیدان موجود در چای سبز واکنش‌های آلرژیک را در بدن متوقف می‌کند. سیر می‌تواند بدن شما را از عفونت‌ها و آلرژی‌ها پاک کند. کلم، اسفناج و بسیاری از سبزیجات دیگر، منابع غنی از ویتامین‌های ضروری، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و آنزیم هستند که برای کاهش التهاب و حفظ سیستم تنفسی، مفید هستند.

همه تفاوت‌های حساسیت بهاری با کووید ۱۹‏

غذا‌های غنی از پروبیوتیک مانند کفیر، ماست پاستوریزه نشده، کلم ترشی، ترشی تخمیر شده و حتی مکمل پروبیوتیک، می‌توانند سیستم دفاعی بدن را تقویت کنند و مرکبات، سبب افزایش ایمنی شما به دلیل سطح بالای ویتامین‎ C ‎می‌شود خوردن آب لیمو، (لیموناد بدون قند)، به بدن شما کمک می‌کند تا ناخالصی‌ها را از بین برده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند‏‎.»

‎کسانی که آلرژی‌های شدید دارند که به آسم منجر شده با شیوع بیماری کرونا باید بیشتر مراقب خودشان باشند. چون این بیماری سیستم تنفسی را نشانه می‌گیرد و ریه‌های ملتهب می‌تواند میزبان خوبی برای کرونا باشد‏‎.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ممنون. خیلی مفید بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج