۱۱۰۵۲۸۶
۵۴ نظر
۵۲۶۹
۵۴ نظر
۵۲۶۹
پ

از اهواز تا کرمانشاه؛ ما مردم عاصی و خشن

کافی‌ست سری به اخبار حوادث بزنید، آن‌جاست که از دیدن خبر‌های عجیب‌وغریب و غیرقابل باور، ترس تمام وجودتان را فرا می‌گیرد. از رومینا گرفته تا دامادی که دیروز مانند بازی‌های کامپیوتری به‌راحتی توسط پدرزن خود به‌قتل رسید.

برترین‌ها: کافی‌ست سری به اخبار حوادث بزنید، آن‌جاست که از دیدن خبرهای عجیب‌وغریب و غیرقابل باور، ترس تمام وجودتان را فرا می‌گیرد. با خواندن این اخبار، به‌وضوح می‌شود متوجه افزایش خشونت در بین ایرانی‌ها شد. از رومینا گرفته تا دامادی که دیروز مانند بازی‌های کامپیوتری به‌راحتی توسط پدرزن خود به‌قتل رسید، همه و همه از دلایلی‌ست که باعث به‌وجود آمدن انبوهی از سوالات در ذهن ما شده است. اینکه چرا هرروزمان را با انبوهی از خبرهای ناگوار مانند قتل و درگیری‌های خانوادگی شروع و به‌پایان می‌رسانیم جای بحث دارد!

از اهواز تا کرمانشاه؛ ما مردم عاصی و خشن

قتل و خشونت؛ خبری که هرروز می‌شنویم

ایرنا در این‌باره نوشت: در میانه فریاد‌ها وعربده‌ها کسی چیزی نمی‌فهمد جز مشتی کلمات زشت وعبارات بی سرو ته و نامفهوم که از ته حنجره‌شان برمی‌آید و تبدیل به صدا‌های وحشتناکی می‌شود که هول و وهراس به دل می‌اندازد، این همه عصبانیت و خشونت از چیست؟ مبادا کاری دست خود دهند!

جمعیت دوره‌شان کرده و یکی دو نفر هم مداخله می‌کنند، اما با خشونت و رفتار زشت دو طرف پا پس می‌کشند.

تصویری دیگر؛ نیمه شب است که با جیغ‌های ممتد زن و فحش‌هایی که نثار شوهر و خاندان او می‌کند، اهل محل بیرون می‌ریزند، اما کسی جرات جلو رفتن ندارد تا اورژانس و پلیس می‌آید و مرد را به اتهام ضرب و جرح همسر بدزبان به پاسگاه برد و اورژانس هم زن را به مرکز درمانی منتقل می‌کند.

در قابی دیگر؛ غروب یکی از روز‌های اردیبهشت است و هوا رو به گرمی می‌رود جوانی که بر روی چمن‌های پارک قدم گذاشته و آن‌ها را زیر پا له می‌کند با صدای مرد نگهبان به خود می‌آید، نگهبان معترضانه می‌گوید: چرا رفتی داخل چمنها، زود خارج شو، این فضا برای استفاده شما و همه مردم است.

اما جوان واکنش تندی نشان می‌دهد و این بحث به دعوای لفظی و در نهایت منجر به خشم جوان شده و مرد نگهبان را به آنی در میان عصبانیتش چنان هول می‌دهد که بر زمین افتاده و سرش به جدول خیابان می‌خورد و در دم جان می‌سپارد.

از اهواز تا کرمانشاه؛ ما مردم عاصی و خشن

تصویری دیگر و بدتر، خبری است که منتشر شد و مرد ۵۲ ساله‌ای حوالی هشت صبح به منزل مادر همسرش در روستای بهنمیر بابلسر می‌رود و با اسلحه‌ای همسر و مادر همسر را به قتل می‌رساند و بعد از آن به منزل خود در روستایی دیگر رفته و دو دختر ۱۷ و ۱۴ ساله اش را هدف گلوله قرار می‌دهد و متواری می‌شود.

اما دلخراش و ترسناک‌تر از آن این بود که پدری با داس سر دختر نوجوانش را در خواب می‌برد. اتفاقی که در فضای مجازی و رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ای یافت و همزمان تصویری از آگهی ترحیم دخترک منتشر شد که نام ۱۰ نفر از مردان خاندان بر بالای آگهی می‌درخشید مردانی که به نوعی با این قتل ناموسی خود را تطهیر کرده بودند.

از اهواز تا کرمانشاه؛ ما مردم عاصی و خشن

یا همین دیروز بود که دو خبر قتل خانوادگی در فاصله زمانی کوتاهی به‌دست رسید.

اولی خبر یک فرد معتاد به شیشه بود که ابتدا در اهواز اقدام به قتل پدر، مادر و دو برادر همسر اول خود در اهواز می‌کند و سپس با مراجعه به خانه همسر دوم اقدام به قتل پدر و مادر زن دوم، پسر خود و برادر زن دوم خود می‌کند. طبق اخبار به‌دست آمده، قاتل از سلاح گرم برای این جنایت که ریشه خانوادگی داشته، استفاده کرده است.

دومی هم خبر دامادی بود که در روز روشن با شلیک اسلحه به‌راحتی به‌دست پدرزن خود در کرمانشاه به‌قتل رسید. ویدئوی تاسف‌برانگیزی که از این اتفاق منتشر شد، به‌معنای واقعی هرکسی را اندوهگین می‌کند. پدرزن آنقدر راحت و آسوده به داماد خود شلیک می‌کند که اگر شیون خانم‌های داخل ویدئو نبود، گمان می‌کردیم برشی از سکانس یک فیلم است یا شاید هم آن را با بازی‌های کامپیوتری اشتباه می‌گرفتیم. این ویدئو را برایتان آورده‌ایم اما به دلیل اینکه حاوی تصاویر دلخراشی است، دیدنش را به همه توصیه نمی‌کنیم.

از اهواز تا کرمانشاه؛ ما مردم عاصی و خشن

این‌ها نمونه‌هایی از وقایع خشونت باری است که هر روز ما شاهد یا شنونده آن‌ها هستیم، خشونت، تندخویی، پرخاشگری، غضب و از کوره در رفتن چه بسیار برایمان ملموس و آشناست.

دلیل این همه خشونت چیست؟

جرائم مبتنی برخشونت، عصبانیت، تندخویی، خشم وبرافروختگی شامل نزاع، توهین و ضرب و شتم این روز‌ها در میان آمار جرائم در جامعه ما رقم قابل توجهی است. شرایطی که نشان می‌دهد آستانه تحمل مردم و تاب‌آوری جامعه کاهش یافته و با کوچکترین تنش شاهد عکس العمل‌های کلامی و رفتاری خارج از عرف بین افراد هستیم.

حال اگر موضوع کرونا و استرس، دغدغه‌ها و تبعات ناشی از آن را هم به مسائل عادی بیافزائیم این وضعیت به اعتقاد کارشناسان و دست اندرکاران امر نسبت به قبل وخیم‌تر هم شده است.

اما سوالی که در این‌جا به ذهن می‌رسد این است که دلیل افزایش خشونت‌های خانوادگی در سطح جامعه چیست؟

از اهواز تا کرمانشاه؛ ما مردم عاصی و خشن

حتما بعد از شیدن این سوال جواب‌های بسیاری به ذهنتان می‌رسد. یکی می‌گوید: ناامیدی در چشمان مردم موج می‌زند. افزایش روزبه‌روز مشکلات معیشتی، بیکاری، تورم... باعث کاهش رضایت مردم از زندگی شده است.

دیگری می‌گوید: امید در زندگی کاهش پیدا کرده است. وقتی می‌دانم با شب و روز کار کردن هم نمی‌توانم حتی یک اتاق کوچک برای خود بخرم، یا یک پراید که برای داشتنش باید رقمی حدود صدمیلیون داشته باشم هم برایمان آرزو شده... چرا عصبانی نباشیم؟ همه‌ی این‌ها کم بود، این کرونای لعنتی هم قوز بالای قوز شده است. بسیاری از مشاغل با آمدن این ویروس به‌شدت آسیب دیدند، در اخبارمان هم به‌جای خبر‌های خوش، یا خبر گران شدن هزینه‌ی آب و برق و گاز می‌شنویم، یا خبر تحریم‌های جدید و دسترسی نداشتن به واکسن کرونایی که در بسیاری از کشور‌ها حدود ۷۰ درصد از جمعیتشان واکسینه شده‌اند.

یکی دیگر می‌گوید: سه سال است که عید نداشته‌ایم، سه سال قبل، آن سیل وحشتناک شیراز، نوروز را برایمان مانند شب سیاه کرد. سال بعد کرونا آمد و همگی در وحشتی عمیق فرو رفتیم، دلمان به نوروز ۱۴۰۰ خوش بود که آن هم با کرونا و کمبود مرغ و روغن و ... گذشت. حالا هم که می‌گویند وارد پیک چهارم کرونا شده‌ایم...

از اهواز تا کرمانشاه؛ ما مردم عاصی و خشن

اما در مجموع جامعه شناسان و روانپزشکان ارتباط کاهش آستانه تحمل با اتفاقات جامعه، بیکاری، بی عدالتی، مشکلات اقتصادی، فاصله و شکاف میان درآمد‌ها ومخارج خانواده، فاصله طبقاتی، اضطراب و افسردگی و غلبه سیاسی بر اجتماع و فرهنگ، کرونا و مریضی را از دلایل خشونت در جامعه می‌دانند. امیدواریم خبرهای خوش به زودی راهش را در زندگی ما نیز باز کند و کمتر شاهد این اتفاقات ناگوار و تلخ باشیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دلیلش اخباره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ای درود بر شرفت

      • بدون نام

        مهم ترین دلیلش اوضاع اقتصادی و بعد ازون فرهنگِ نداشتمون هست. 99 درصد این قتلا ناموسیه!! بخاطر افکار پوسیده و قرون وسطایی.

      • نامnaser

        ممنون ازنویسنده این متن عالی،واقعااینهاحرف دل مردمه که مازیرخبرهامینویسیم اماخیلیهاش سانسورمیشه

      • بدون نام

        بچه ها، این ناصر باز کامنت گذاشت!!!! چقدر این بشر بیکاره!!!؟؟؟ پای هر مطلبی کامنت میزاره!!!!

      • بدون نام

        وضعیت معیشتی بد و اعتیاد.

      • دارا

        نویسنده روانی تشریف دارند

      • بدون نام

        ضربان قلب گرفتم!!!
        چه مقاله ای

    • بدون نام

      بی پولی و فقری فرهنگیی که مردم توش نگه داشته شدن دلیلشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        موافقم

    • بدون نام

      خدا لعنت کنه هرکسی که مردم عاصی خشن کرده خدا انتقام بگیره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یک نمونه از هوش ایرانی

    • بدون نام

      باعثش مسئولین هستند

    • بدون نام

      معلوم مقصر کیه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عاقا

    • بدون نام

      چه به روز این مردم آوردین

    • بدون نام

      همه هم اسلحه دارن دیگه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        روی تگزاس و سفید کردیم

    • Fariba

      دلیلش کاملا مشخصه ، دولت ، و ناامیدی که باعثش دولتمردا هستن ، خدا نبخشتشون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مشکل همش دولت نیست

      • سعید

        مشکل همشونن

    • یوسف

      باید فورا روان درمانی اجتماعی و روان درمانی عمومی در کشور شروع بشه

    • نامnaser

      انگارنفرین کرده انداین خاک رااجدادما

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ازبس مشکلات زیاده گرانی بیکاری مسعولین ی فکری برامردم بکنید خسته شدیم

      • ایرج ص

        ازماست که برماست

    • ad

      باعث و بانیش از یک طرف مسئولین بی لیاقت و از یک طرف هم خودمون هستیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ولی کفه مسعولین سنگینتره ها

    • بدون نام

      خدا از سر مسولین نگذره به گند کشیدن کشور و مردم و عزت و احترام و وجدان و غیرت و مردونگی و مذهب و اعتقاد رو هیچی هیچی برای این مردم نمونده کی اینجور بود به این شدت خودکشی و دیگر کشی عین آب خوردن قبح همه چی ازبین رفته چرا نمیدونم ولی آنچه که واضحه فشار شدید اقتصادی اختلاف شدید طبقاتی که با این اوضاع و احوال دیگه هیچ کس نمیتونه ماشین بخره عوض کنه خونه که نگو و نپرس این بی عدالتیها حق الناسه پولایی که ازاین کشور به هر دلیلی چه اختلاس جه کمک به این کشور و اون کشور خارج شد حق الناسه نتیجه اون همه بیفکری شد امروز این کشور بزرگ ثروتمند با فرهنگ که الان برای مردمش نه ثروتی مانده نه فرهنگ به جز عده ای خاص که سیری ندارن

    • بی نام

      چرا اینقدر گنده اش می کنید بین 80 میلیون جمعیت آدمهایی هستند که ناهنجاری کنند یعنی شما میگید در سایر کشورها نیست قطعا هست و بیشتر هم هست باعث این کارها خود کسانی هستند که دست به خشونت می زنند قرار نیست هر کسی عصبانی شد دست به خشونت و قتل بزند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما تو فامیل دوتا از این عصبانی ها که میتونن آدم بکشن داریم... باهاشون مدارا میکنیم و آرزوی مرگ داریم براشون

    • بدون نام

      ی روز اگه خبر خوشم بشنویم حتما کذب محض

    • بدون نام

      مشکلات جنسی و مالی باعث ایجاد مشکلات روانی میشه

    • بدون نام

      فشار زندگی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من روز ی ۱۰بار ارزوی مرگ میکنم . مگه ما چقدر عمر میکنیم اینجوری میکننده موسولین با کفایت ما . من به کحا رسوندین

    • بدون نام

      روحانی به قیمت سیگارم رحم نکرده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

      • بدون نام

        یعنی الان کسی دیگر رئیس جمهور بود این گرانی ها نبود و تحریم نبودیم و غیره !؟
        روحانی نبود بجاش کاندیدای دیگری رئیسی، قالیباف،میرسلیم بودند یا خاتنی و احمدی نژاد بود کشور گل و بلبل بود؟
        حالا فقط بشینید و دامنه اعتراضات و تقصیر را تا روحانی بکشانید

    • reza

      همین صبح زود‌ سه شنبه سوار مترو بودم جوانی پریشان وعصبی دقیقا آمد چسبیده به من کنارم نشست بلند شدم بقیه به او اعتراض کردند دیدم الان یک درگیری شدید شود با خواهش مردم را آرام کردم خدا را شکر به خیر گذشت متاسفانه مردم بسیار عصبی هستند انشاالله که وضعیت درست شود.

    • بدون نام

      معلومه وقتی مردم3ساعت برن تو صف مرغ آخرش بهشون نرسه و همه رو بدن اتباع .

    • بدون نام

      دلیلش واضحه مردم واقعا همه جوره به تنگ اومدن .....معیشت وضعیت اداره ها بی مسیولیتی ....اونی که داره یه ادمو میکشه دنیا و اخرتشو داره میسوزونه دیگه ....

    • مردم

      همه اش فقر و اعتیاد و..نیست..همین پارسال شهردار تهران نجفی مگه زنش رو با کلت کمری تو خونه نکشت؟ هم پول داشت هم مقام .....
      بهتره ماهم مثل امریکا اسلحه آزاد بشه در این جور موارد از خودمون دفاع کنیم.. شده تگزاس...

    • بدون نام

      علتش فشارهاي اقتصادي فشارهاي فيلترينگ و فشارهاي اجتماعي و پارازيت هست

    • بدون نام

      چون بیشتر از توانشون بچه تولید میکنن

    • بدون نام

      چرا اخبار ما اینارو نشون نمیده ولی یه اتفاقی دیگه تو کشورای دیگه بیفته تمام کانال پخش میکنن

    • بدون نام

      دلیلش معلومه، فقر، بیکاری، گرانی شدید، اختلاف طبقاتی شدید، عدم امنیت اقتصادی و اجتماعی و روانی ، تبعیض ، پارتی بازی و. هزاران مشکل که ما ایرانیان باهاش درگیریم.

    • بدون نام تاج کبیرعشق است

      مردم دیگه اعصاب ندارن داغون شدن همه داغون

    • بدون نام

      مادران گرامی بسیار برای فرزندانتون دعا کنید تا خدا در لحظات سخت دسشونو بگیره و کمکشون کنه

    • بدون نام

      خخخخ کاربر ۹:۱۸باهات موافقم برادر شوهرای منم هر روز از سر زن داداش کوچیکه خون به پا شده کشت کشتار داریم یه زن بی فرهنگ که دوتا داداش عاشق کرده انداخته جون هم

    • گرگ بده گنده

      حالااگه این اتفاق توی امریکاافتاده بودسیمای میلی روزی ده بارنشونش میداد
      البته بازم جای شکرش باقیه تکذیب نکردن

    • بدون نام

      علتش پارازيته نزديك انتخابات دكمه پارازيت را تا آخر زياد ميكنند اينجوري رو اعصاب انسان اثر ميگذارد

    • بدون نام

      فشاره محدوديت هاست ميري تو فيس بوك 2 تا دوست قديمي تو پيدا كني ميبيني فيلتره ........!!!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      دلیلش فقر و این همه مشکلات هرروزمونه که دیگه هیچ امیدی به زندگی نداریم

    • ناشناس

      برترین‌ها دقیقا از منوتو پول میگیری یا بی بی سی ؟ لطفا کامنتتو بزار اگه غیرت داری

    • پرسپولیسی

      نیمی از عصبانیت مردم بخاطر خنده های روحانیه باور کن..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج