۱۱۰۷۲۸۶
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

جنجال سگ روباتیک در مانور نظامی

حضور سگ‌های روباتیک در رزمایش ارتش فرانسه، جلوه جدیدی از جنگ‌های آینده را نشان داده و مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفته است.

روزنامه همشهری - ساسان شادمان‌منفرد: حضور روبات چهارپای ساخته شده توسط شرکت «بوستون داینامیکس» در مانور نظامی ۲ روزه ارتش فرانسه توجه بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری و همچنین نظامی را به خود جلب کرده است. به گزارش وب‌سایت ورج، این روبات در کنار سربازان، ماموریت‌های شناسایی را انجام داد و درخصوص آینده ابزار‌ها و ادوات نظامی تصویری را ارائه کرد. حالا این سؤال پیش آمده است که آیا شرکت بوستون داینامیکس قصد دارد با ساخت و تولید روبات‌های چهارپا، وارد امور نظامی شود؟

جنجال سگ روباتیک در مانور نظامی

قدم زدن به همراه سگ روباتیک

اواسط ماه مارس بود که یک نفر سگ روباتیک شرکت بوستون داینامیکس را برای گردش به سواحل فلوریدا برده بود! اینکه هدف از گرداندن این روبات ۷۵ هزار دلاری که برای مصارف خاص طراحی و ساخته شده است، چه بوده، اهمیت زیادی ندارد، ولی نکته مهم اینجاست که ما طی یکی، دو‌ماه اخیر شاهد حضور پررنگ‌تر این روبات در انظار هستیم که این خود می‌تواند یک پیام مهم محسوب شود.

علاقه ایلان ماسک به اسپات

پیش از این، در پرتاب آزمایشی موشک استارشیپ اس‌ان ۱۰ این سگ روباتیک زردرنگ را دیده بودیم. پس از انفجار اس‌ان ۱۰ روی ایستگاه فرود، حاضران یک روبات زردرنگ چهارپا را دیدند که در حال گشتزنی اطراف محل فرود و متلاشی‌شدن استارشیپ اس‌ان ۱۰ بود. این سگ روباتیک که توسط شرکت بوستون داینامیکس ساخته شده و نامش اسپات (Spot) است، در حال جمع‌آوری اطلاعاتی از وضعیت اس‌ان ۱۰ متلاشی‌شده بود که توسط عکاسان شکار شد.

وقتی به عکس‌های زوم‌شده روی بدنه این روبات با دقت بیشتری نگاه شد، نام زئوس روی آن مشاهده شد که اینطور به‌نظر می‌رسد، استارت‌آپ اسپیس‌ایکس این روبات را برای امور خود خریداری کرده است. اسپات مجهز به دوربین و حسگر‌های مختلفی است و می‌تواند خیلی سریع خود را به محل‌هایی برساند که حضور انسان‌ها در آن خطرناک است. اسپات می‌تواند با توجه به امکاناتش اطلاعات مورد نیاز را جمع‌آوری کرده و حتی به صورت زنده در اختیار مرکز کنترل قرار دهد. این روبات‌ها از ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ در دسترس عموم قرار گرفتند، اما تاریخ ساخت‌شان به سال ۲۰۱۵ بازمی‌گردد. اسپات می‌تواند به داخل خانه افراد وارد شود و در آنجا حرکت کند و همچنین ترفند‌های فوق‌العاده دیگری مانند باز‌کردن در‌ها و بالا رفتن از پله‌ها را انجام دهد.

کارآمد یا بی‌فایده؟

گزارش روزنامـه فرانسـوی Ouest-France جزئیات بیشتری را درخصوص حضور این سگ روباتیک در مانور نظامی ارتش فرانسه ارائه می‌دهد. این روزنامه می‌نویسد: «اسپات یکی از روبات‌هایی بود که توسط دانشجویان آموزشگاه اسلحه‌های ترکیبی فرانسه با هدف ارزیابی سودمندی روبات‌ها در جنگ‌های آینده مورد آزمایش قرار گرفت.» مایکل پری، معاون توسعه تجارت شرکت بوستون داینامیکس نیز گفت که این روبات توسط یک توزیع‌کننده اروپایی تهیه شده و به این دلیل شرکت آمریکایی از این کاربرد خاص مطلع نشده است. پری در این رابطه می‌گوید: «ما نیز مانند شما اخبار مربوط به چنین آزمایشی را پیگیری می‌کنیم. در مورد دامنه این تعامل اطلاعات دقیقی نداریم.»

البته این شرکت می‌گوید از این موضوع آگاه بوده است که روبات‌های آن‌ها در ارتش فرانسه مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در طول این رزمایش ۲ روزه، سربازان چندین سناریو را اجرا کردند. نکته اینجاست که هر سناریو ابتدا فقط با حضور نیروی انسانی انجام و سپس با استفاده از روبات و نیروی انسانی تکرار شد تا تفاوت حضور ماشین‌آلات و روبات‌ها در کنار انسان مشخص شود. منابع خبری فرانسوی می‌گویند که روبات‌ها سرعت عمل را کاهش داده، اما به ایمنی نیرو‌ها کمک کرده‌اند. یکی از سرباز‌ها در این رابطه گفت: «در نبرد شهری که ما از روبات استفاده نمی‌کردیم، من کشته شدم، اما وقتی روبات‌ها حضور داشتند، زنده ماندم.» البته آن‌ها گفته‌اند که یکی از مشکلات اصلی، دوام باتری این سگ‌های روباتیک بوده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج