جاباما
۱۱۰۷۴۴۰
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

محسن هاشمی برای کاندیداتوری شرط گذاشت

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی و فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: بحث سیاسی در شرایط عادی یک موضوع فانتزی است اما شب انتخابات این مساله پررنگ‌تر می‌شود. بحث سیاسی در شرایط غیر انتخاباتی موضوع روزمره نیست اما هیچ‌وقت هم تبلیغات علیه انتخابات در داخل و خارج از کشور مثل این دوره نبوده و بی‌سابقه است.

ایلنا: دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی و فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: بحث سیاسی در شرایط عادی یک موضوع فانتزی است اما شب انتخابات این مساله پررنگ‌تر می‌شود. بحث سیاسی در شرایط غیر انتخاباتی موضوع روزمره نیست اما هیچ‌وقت هم تبلیغات علیه انتخابات در داخل و خارج از کشور مثل این دوره نبوده و بی‌سابقه است.

غلامحسین کرباسچی افزود: اکنون مجموعه‌ای توسط نمایندگان احزاب تشکیل شده تا در انتخابات هایی مانند شورای شهر یا مجلس لیست موردنظر اصلاح‌طلبان را به مردم معرفی کند. محدوده فعالیت این مجموعه هم انتخابات است و شامل فعالیت‌های دیگر غیر از آن نیست.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب درخصوص نگاه جریان اصلاحات نسبت به انتخاب کاندیدای خود در انتخابات ریاست جمهوری آتی، ابراز داشت: در این دوره تاکید جبهه اصلاحات بر برنامه‌محور بودن است نه شخص‌محور بودن. اینکه در گذشته به این مساله کمتر توجه شده، نتیجه‌اش این می‌شود که خود فردی که کاندیدا می‌شود برنامه‌هایی را به همراه تیم خود تعیین می‌کند اما گروه‌هایی که حامی او هستند نقشی در این مساله ندارند در حالیکه باید حامیان فعالیت مشخص داشته باشند تا مردم بدانند که برنامه این کاندیدا چیست.

نکته دیگر این است که با کاندیدای مورد حمایت خود تعارف نداشته باشند، این که رئیس جمهور بعد از انتخابات وزیری را انتخاب کند و وزیر در اولین روز کاری بگوید من وابسته به هیچ گروهی نیستم، اشتباه است؛ خب اگر وابسته نیستی پس چطور این مسئولیت را از چه طریقی گرفته ای؟ افراد باید بدانند که عدم وابستگی به جناح های رسمی کشور مزیت نیست.

وی ادامه داد: یکی از اشکالات این است برنامه‌های افراد اجرایی و عملیاتی نیست و معمولا حرف می‌زنند و شعار می‌دهند. این که بعد از این همه سال نتوانستیه‌ام آب خوردن سیستان و بلوچستان یا خوزستان را حل کنیم، ایراد از سیستم مدیریتی است که کار را به جایی رسانده که یک امام جمعه برود و بیل در دست بگیرد. چنین مشکلاتی با کار اداری یا نیروهای خنثی و بی‌طرف حل نمی‌شود، باید نیروی فعال، پرکار و دلسوز باشد. در واقع باید نیروهایی بیایند که تیمی کار کنند و یکپارچه باشند، اختلافات بین دستگاهی کنار گذاشته شود و مردم هم بدانند که بتوانند برخی از مشکلات را حل کنند.

کرباسچی در پاسخ به سوالی درباره کاندیداهای حاضر در صحنه انتخابات، گفت: از نیروهای مجلس سابق آقای مطهری مطرح هستند، شهامت ایشان در مسائل سیاسی مثال‌زدنی است، آقای عارف هم مطرح هستند البته نمی‌دانم خودشان آمادگی دارند برای این عرصه یا خیر. همچنین آقای پزشکیان هم مطرح هستند که ایشان هم نیروی خوبی و توانمندی هستند. در مجلس کنونی هم برخی اعضای هیات رئیسه مطرح شده‌اند.

وی ادامه داد: از شخصیت‌های بیرونی سید حسن آقای خمینی مطرح هستند البته من نشنیدم خودشان گفته باشند اما برخی ایشان را مطرح می‌کنند، آقای لاریجانی خودش از عرصه سیاست کنار است اما در اذهان مطرح می‌شود. آقای رئیسی را اصولگرایان دعوت می‌کنند اما ایشان می‌گوید که قوه قضائیه برای من ارجحیت دارد. همچنین آقایان جلیلی، دهقان، رستم قاسمی و سعید محمد و… مطرح هستند. الحمدلله نعمت(کاندیدا) فراوان است و مردم نگران نیستند(با خنده). امیدواریم شورای نگهبان با نظارتی که اعمال می‌کند بتواند به وحدت کمک کند. چرا که معمولا شورای نگهبان تعداد کاندیداها را کاهش می‌دهد و وحدت را تسهیل می‌کند.

دبیرکل کارگزاران سازندگی درباره کاندیداتوری ظریف، جهانگیری و محسن هاشمی، اظهار داشت: آقای ظریف چندین بار با تاکید گفته است که کاندیدا نمی‌شود، ملاک هم نظر خودشان است، آقای جهانگیری هم تا جایی که اطلاع دارم تاکنون چیزی اعلام نکرده‌اند؛ البته در دولت افراد دیگری مانند آقای اردکانیان و آقای زنگنه هم مطرح بوند.

وی افزود: آقای محسن هاشمی ظرفیت خوبی از نظر اجرایی دارند منتها برای حضور دو شرط مطرح کرده که به نظر من معقول هم است، این دو شرط این بود که خود را به عنوان کاندیدای منفرد و مستقل مطرح نمی‌کند و اصلاح‌طلبان بخواهند که بیاید و دوم اینکه مشکلی در بحث صلاحیت نداشته باشد. ایشان اکیدا معتقد است که به خاطر حضوردر یک کرسی فضا دو قطبی و اختلاف نشود.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به سوالی پیرامون مطرح شدن مباحثی درباره کاندیداتوری سیدحسن خمینی، بیان داشت: ایشان شخصیت ارزشمند علمی است و بیشتر تلاش ایشان دراین حوزه مصروف است. منتها دلسوزی‌ای که نسبت به کشور دارند شاید این احساس در ایشان ایجاد شود که حضورش می‌تواند مناسب باشد. من شخصا احساس می‌کنم که وجود ایشان یک وجود مغتنمی برای امروز و فردای کشور است. بالاخره ایشان یک نیروی جوان علمی برای آینده حوزه‌ها هستند.

وی درباره حضور رئیسی در انتخابات با توجه به مطرح شدن مباحثی پیرامون آینده و انتخاب به عنوان رهبر آینده، اظهار داشت: من این استدلال را کامل نمی‌دانم که آقای رئیسی بیاید و دولت را برعهده بگیرد به خاطر آینده سیاسی خود، اگر کسی به دنبال این باشد که خود را برای آینده حفظ کند خب بین قوه قضائیه و قوه مجریه چه تفاوتی وجود دارد؟ یک زمانی فرد در حوزه خود به درستی عمل می‌کند و دیگران می‌گویند که فلانی به درد اینکه فلان مسئولیت بزرگتر را برعهده گیرد.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در پاسخ به این سوال که برای آقای روحانی چه آینده‌ای را متصور هستید، گفت: بالاخره هرکسی ممکن است یک ظرفیتی داشته باشد؛ ایشان علی رغم انتقادات شخصیت مهمی است. این دولت سخت‌ترین دوره جمهوری اسلامی را اداره کرده است همین بیماری کرونا برای چپه کردن یک دولت کافی است؛ سیلی که در ۱۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بود، در این دولت اتفاق افتاد؛ سیل و زلزله و ترامپ و کرونا همه باهم در همین دولت اتفاق افتاد. اینکه علیرغم خسارت‌هایی که به زندگی مردم وارد شد یا شهادت سردار سلیمانی که بسیار مردم را ناراحت و عزادار کرد، اما از این دوره کابوس‌وار به سلامت عبور کردیم.

وی افزود: اما خب به هرحال آقای روحانی نیرویی است که در نهادهای مختلف سابقه دارد، در دولت هم چهار سال ابتدایی ایشان موفق بوده و در این دولت هم توانسته کشور را از مشکلات عبور دهد. در مجموع این مساله تابع شرایط ویژه‌ای است، مثلا جو عمومی جامعه، ترکیب نیروهای خبرگان و … تاثیرگذارند. در زمان پس از امام یک وحدتی میان نیروهای چپ و راست و مردم به وجود آمد که موثر بود، من فکر می‌کنم در آینده هم باید این شرایط حاکم باشد و انسجام و وحدت داخلی حفظ شود.

کرباسچی در خصوص توافق بر سر کاندیداتوری علی لاریجانی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: به نظر من ایشان نیروی ارزشمندی است و خدمات بسیاری به کشور کرده است و ممکن است در دوره‌های مختلف نقدهایی به ایشان وارد باشد. برداشت و نقل قول خانم هاشمی از اینجا ناشی شده بود که من در دوره‌ای که کاندیدای قم در مجلس بود و در مقابل ایشان نیروهای تند سیاسی بودند، من در مجمع مدرسین و اصلاح‌طلبان قم گفتم که آقای لاریجانی، شخصیتی نیست که ما او را رها کنیم؛ با توجه به نقشی که ایشان می‌تواند در مجلس و حل مشکلات کشور داشته باشد.

در واقع من در مجلس دهم در کاندیداتوری ایشان در قم از حضور ایشان حمایت کردم. اما در خصوص کاندیداتوری ریاست جمهوری تا به حال آقای لاریجانی اعلام آمادگی نکرده و تاکنون این قضیه به صورت جدی مطرح نشده است.

وی ادامه داد: طبیعتا اگر در شرایط آینده نیروی سیاسی اصلاح طلبی که مورد اجماع اصلاح طلبان باشد و توانمندی اداره کشور را نیز داشته باشد، همه ما باید از او حمایت کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج