۱۱۰۷۷۷۵
۵۰۳۶
۵۰۳۶
پ

تصاویری از شهر طلایی گمشده مصر

قدمت شهری که بازمانده‌های آن در الأقصر مصر کشف شده، به حدود یک‌هزار و ۴۰۰ سال پیش از میلاد می‌رسد. به گفته کارشناسان، این شهر بزرگ‌ترین شهر باستانی کشف‌شده در مصر است.

دویچه‌وله فارسی: قدمت شهری که بازمانده‌های آن در الأقصر مصر کشف شده، به حدود یک‌هزار و ۴۰۰ سال پیش از میلاد می‌رسد. به گفته کارشناسان، این شهر بزرگ‌ترین شهر باستانی کشف‌شده در مصر است.

قدمت شهر طلایی گمشده به دوران پادشاهی آمنهوتپ سوم برمی‌گردد. او بین سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۵۳ پیش از میلاد حکومت کرده است. زاهی حواس، باستان‌شناس برجسته مصری که سرپرستی گروه کاوشگران را به‌عهده داشته می‌گوید، باستان‌شناسان از مدت‌ها پیش در پی کشف این شهر بوده‌اند، اما کسی نمی‌دانسته دقیقا کجا واقع شده است.

"شهر طلایی گمشده" مصر

تصاویری از شهر طلایی گمشده مصر

قدمت "شهر طلایی گمشده" به دوران پادشاهی آمنهوتپ سوم برمی‌گردد. او بین سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۵۳ پیش از میلاد حکومت کرده است. زاهی حواس، باستان‌شناس برجسته مصری که سرپرستی گروه کاوشگران را به‌عهده داشته می‌گوید، باستان‌شناسان از مدت‌ها پیش در پی کشف این شهر بوده‌اند، اما کسی نمی‌دانسته دقیقا کجا واقع شده است.

وسایل روزمره

تصاویری از شهر طلایی گمشده مصر

به گفته باستان شناسان در این شهر زینت‌آلات، ظروف سفالی رنگ و آجر‌هایی با مُهروموم آمنهوتپ سوم کشف شده است. بتسی برایان، استاد مصرشناسی دانشگاه جان هاپکینز ایالات متحده می‌گوید، بعد از کشف مقبره توت عنخ آمون که ۱۰۰ سال پیش رخ داد، این مهم‌ترین کشف باستان‌شناسی در مصر به‌شمار می‌رود.

پنهان در زیر تلی از ریزشن‌های کویر

تصاویری از شهر طلایی گمشده مصر

این عکس که روز هشتم آوریل (۱۷ فروردین) سال جاری گرفته شده، اسکلت حیوانی را نشان می‌دهد که هزاران سال در زیر شن‌های کویر مدفون بوده است.

هزاران سال دست‌نخورده

تصاویری از شهر طلایی گمشده مصر

حفاری‌ها در استان الأقصر، ۵۰۰ کیلومتری جنوب قاهره، در سپتامبر ۲۰۲۰ بین معابد رامسس سوم و آمنهوتپ سوم آغاز شد. تیم کاوشگران طی چند هفته آجر‌های خشتی زیادی یافت و به گفته خانم برایان، به‌مرور بازمانده‌های "یک شهر بزرگ و به خوبی محافظت‌شده، با دیوار‌های تقریباً کامل و اتاق‌هایی پر از وسایل روزمره" کشف کرد.

آثاری از دوران طلایی امپراتوری مصر

تصاویری از شهر طلایی گمشده مصر

کاوشگران تاکنون چندین محله از شهر را حفاری کرده‌اند و در آن‌ها از جمله یک نانوایی با چند تنور و ظروف سفالی ویژه انبار آرد و همچنین ساختمان‌های اداری و مسکونی یافته‌اند. بتسی برایان می‌گوید، با این وسایل نادر می‌توان تا حدودی با شیوه زندگی مصریان باستان در دورانی آشنا شد که امپراتوری مصر شکوفاترین دوران اقتصادی خود را طی می‌کرد.

"رژه طلایی" فراعنه

تصاویری از شهر طلایی گمشده مصر

جالب این که مومیایی آمنهوتپ سوم چند روز پیش در رژه باشکوهی با ارابه فراعنه به همراه ۲۱ پادشاه و ملکه دیگر از مصر باستان در سوم آوریل ۲۰۲۱ در خیابان‌های قاهره به حرکت درآمد. هدف این "رژه طلایی" انتقال این آثار باستانی به ساختمان تازه‌تاسیس موزه ملی تمدن مصر (NMEC) بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج