جاباما
۱۱۱۱۰۶۸
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

هیالورونیک اسید؛ جادوگر بدن انسان!

تقریبا نیمی از هیالورونیک اسید بدن در پوست تجمع یافته تا با اتصال به مولکول های آب باعث حفظ رطوبت این اندام مهم شود.

عصر ایران: هیالورونیک اسید که به اختصار HA نامیده می شود، در واقع نوعی ترکیب شیمیایی آلی است که به عنوان بخش مهمی از بافت همبند و همینطور مایع مفصلی نقش ارزشمندی در بدن ایفا می کند.

این پلیمر از زنجیره های ۲۵ هزار واحدی و یا حتی بزرگتر تشکیل می شود و بدن انسان مجهز به حداقل ۳ نوع آنزیم برای سنتز چنین ترکیب حیرت انگیزی است. اما علت اصلی محبوبیت هیالورونیک اسید در میان فرآورده های پوستی و درمانی مختلف چیست؟

هیالورونیک اسید؛ جادوگر بدن انسان!

پیش از آن که به بررسی فواید اصلی هیالورونیک اسید بپردازیم، لازم است بدانیم که این ترکیب می تواند چندین برابر وزن خود آب ذخیره و از این طریق به حفظ رطوبت طبیعی پوست و مفاصل کمک زیادی کند. اما درست مانند پروتئین هایی نظیر کلاژن و الاستین، سطح هیالورونیک اسید نیز با افزایش سن کاهش می یابد و از این رو باید با استفاده از فرآورده های محتوی این ماده به فکر تامین منابع از دست رفته باشیم. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به چندین مورد از اساسی ترین مزایای هیالورونیک اسید، جادوگر بدن انسان:

کمک به افزایش سلامت و لطافت هرچه بیشتر پوست

هیالورونیک اسید اندوژن (میزانی که به صورت طبیعی توسط بدن سنتز می شوند) و همینطور مکمل هایی که از وجود مقادیر استاندارد شده این ترکیب فوق العاده بهره می برند، به حفظ سلامت پوست و در عین حال بهبود وضعیت ظاهری مانند کشسانی بالاتر و لطافت بیشتر آن کمک می کنند.

بر اساس گزارشی از مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا، تقریبا نیمی از هیالورونیک اسید بدن در پوست تجمع یافته تا با اتصال به مولکول های آب باعث حفظ رطوبت این اندام مهم شود. با این حال فاکتورهایی از جمله روند پیری طبیعی، قرار گیری در معرض پرتوهای آسیب رسان مانند اشعه ماورا بنفش خورشید، دود تنباکو و آلودگی های آب و هوایی مقادیر هیالورونیک اسید بدن را دستخوش تغییرات منفی خواهند کرد.

در یکی از مقالات منتشر شده توسط انتشارات سیج می خوانیم که دوزهای 120 تا 240 میلی گرم از هیالورونیک اسید در روز به مدت حداقل یک به ماه، به طور معناداری رطوبت پوست را افزایش می دهند و پایانی بر خشکی پوست در بزرگسالان خواهند بود. پوستی که از رطوبت مناسبی برخوردار باشد، چین و چروک های ظاهری کمتری دارد و صاف تر به نظر می رسد.

سرعت بخشیدن به روند بهبود زخم

به غیر از مزایای متعددی که هیالورونیک اسید برای پوست به همراه دارد، نقش مهمی نیز در فرآیند بهبود زخم ایفا می کند. همانطور که گفته شد این ترکیب به صورت طبیعی در پوست وجود دارد اما تولید آن در شرایط آسیب بافتی و نیاز به ترمیم به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

طبق پژوهشی که از طریق وب سایت ارائه دهنده اطلاعات سلامت محور هلث لاین قابل دسترسی است، هیالورونیک اسید از طریق تنظیم شدت التهاب و سیگنال دهی به بدن برای ساخت سلول های خونی مانند پلاکت های بیشتر در ناحیه آسیب دیده به فرآیند بهبود سریعتر زخم کمک می کند. این ترکیب همچنین دارای خواص آنتی باکتریال است و از این مسیر هم کاهش خطر عفونت در صورت استفاده مستقیم روی زخم های باز را به همراه خواهد داشت.

تسکین دردهای مفصلی

یکی دیگر از مراکز استقرار هیالورونیک اسید در بدن مفاصل است، جایی که این ترکیب فضای بین استخوان های شما را به خوبی چرب نگه می دارد. هنگامی که مفاصل به اصطلاح روغن کاری می شوند، سایش استخوان ها به یکدیگر کاهش یافته و درد مفصلی نیز از میان می رود.

با استناد به مطالعه ای که توسط اِلزِویر یکی از بزرگترین ناشرین مطبوعات علمی و پزشکی جهان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است، مکمل های حاوی هیالورونیک اسید برای افرادی که مبتلا به استئوآرتریت (نوعی بیماری تحلیل برنده مفاصل) هستند بسیار مفید خواهند بود. مصرف 80 تا 200 میلی گرم از این ترکیب به مدت حداقل 2 ماه اثرات قابل ملاحظه ای بر کاهش درد زانو در مبتلایان به آرتروز به خصوص در رده سنی 40 تا 70 سال داشته است. همچنین امکان تزریق مستقیم هیالورونیک اسید به مفاصل به ویژه مفصل زانو نیز وجود خواهد داشت.

تخفیف علائم ریفلاکس اسید معده

با توجه به نتایج مقاله ای که به وسیله کتابخانه آنلاین جی استور منتشر شده است، هیالورونیک اسید می تواند به کاهش علائم ریفلاکس گاستروازوفاژیال که میان مردم به عنوان "ترش کردن" شناخته می شود یاری برساند. زمانی که این ریفلاکس رخ می دهد، محتوای اسیدی معده به داخل گلو بازگردانده شده و منجر به درد و آسیب به مخاط مری خواهد شد. در مقابل هیالورونیک اسید به تسکین لایه آسیب دیده مری و تسریع روند بهبودی کمک می کند.

در مطالعه ای که به دست محققان دانشگاه استنفورد انجام گرفته است، افزودن مخلوطی از هیالورونیک اسید و کندروئیتین سولفات به بافت آسیب دیده گلو در یک لوله آزمایش سبب بهبود بسیار سریعتر آن نسبت به حالت عدم درمان شد.

درمان خشکی چشم

در مطالعه ای از دانشگاه اتاوا آمده است که حدودا 1 نفر از هر 7 فرد بزرگسال از علائم خشکی چشم و کاهش فعالیت غدد اشکی رنج می برد. از آن جایی که هیالورونیک اسید تاثیر مطلوبی بر بازیابی رطوبت از دست رفته دارد، در قطره های چشمی اشک مصنوعی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

مشخص شده است که قطره های چشمی با 0.2 الی 0.4 درصد هیالورونیک اسید می توانند به کاهش علائم خشکی چشم و تقویت وضعیت سلامت آن کمک کنند. علاوه بر این لنزهای تماسی که حاوی ترکیبات هیالورونیک اسیدی آهسته رهش هستند نیز درمان احتمالی دیگر برای عارضه خشکی چشم به شمار می روند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج