جاباما
۱۱۱۱۳۲
۴۸ نظر
۵۶۴۶
۴۸ نظر
۵۶۴۶
پ

دیوید کاپرفیلد ایرانی، مردی که نصف می شود

گروهی که در در نزدیکی سن نشسته اند شروع می کنند به جیغ زدن. شاید برای شما هم عجیب باشد اما محمود حیدری در حالی که پاهای خود را به دست گرفته در حال قدم زدن بر روی سن است. جای پای او را فضایی خالی پر کرده.

دیوید کاپرفیلد ایرانی، مردی که نصف می شود





همشهری سرنخ: گروهی که در در نزدیکی سن نشسته اند شروع می کنند به جیغ زدن. حتی عده ای از آنها پا به فرار می گذارند و در میان آنها گروهی هم هستند که چشم های خود را گرفته اند تا مرد جوان را نبینند.

شاید برای شما هم عجیب باشد اما محمود حیدری در حالی که پاهای خود را به دست گرفته در حال قدم زدن بر روی سن است. جای پای او را فضایی خالی پر کرده.

در واقع این یکی از شعبده های آقای شعبده باز است. نصف کردن بدن انسان که گاهی او این کار را روی خودش هم انجام می دهد. کاری که برای اولین بار است در ایران توسط او انجام می شود. با ما همراه باشید تا دراین گزارش با حیدری، شعبده باز بین المللی و جوان کشورمان آشنا شوید.

می گوید در تایلند آموزش دیده، به قول خودش از کودکی به هنر شعبده بازی علاقمند شده و به همین خاطر به دنبال یادگیری این حرفه سر از کشور تایلند درآورده است. هشت سالی می شود که به ایران آمده تا هنر خود را در اختیار مردم سرزمینش قرار دهد «از کشور ارمنستان پیشنهاد این را داشتم که در آنجا بمانم و برایشان شعبده انجام بدهم چرا که آنها به این هنر بسیار علاقمند هستند اما من دلم می خواست در درجه اول برای مردم استان خودم اصفهان و پس از آن کشورم برنامه اجرا کنم و این هنر را برای آنها روی صحنه ببرم.»

محمود حیدری متولد سال 1360 است و با مدرک شعبده بازی بین المللی چند سالی می شود که مشغول به کار است. «قبلا بانکوک بودم و بیشتر آموزش هایی که می دیدم را در خیابان به نمایش می گذاشتم چرا که در آنجا خیلی از شعبده بازان به واسطه رفت و آمدهای توریست ها، هنر خود را در خیابان به نمایش می گذارند.»

دیوید کاپرفیلد ایرانی، مردی که نصف می شود

حیدری در رشته روانشناسی تحصیل کرده اما از آنجا که در دوران کودکی و نوجوانی شاهد شعبده بازی در مراسم عروسی یا محافل دوستانه بوده، در نهایت به این هنر کشیده شد. «یادم هست که شعبده بازها در حد درآوردن خرگوش از کلاه یا کبوتر هنرنمایی می کردند اما من همیشه دلم می خواست که در زمینه این هنر دست به کارهای جالبتری بزنم که تماشاگر را در جایگاهش میخکوب کنم.»

تماشاچیانی که پا به فرار می گذارند

«من مبانی شعبده بازی را در تایلند آموختم اما خودم در ایران به صورت خودجوش دست به کارهای دیگری هم زدم تا کاری متفاوت را به مخاطبان خود ارائه بدهم.» ناپدید کردن انسان از روی صندلی یکی از کارهای جالبی است که حیدری انجام می دهد. «یکی از تماشاچیان را دعوت می کنم تا روی سن بیاید و بعد روی او پارچه ای می اندازم. یکی دو دقیقه بعد، پارچه را برمی دارم و در حالی که جای او روی صندلی خالی شده، او در میان جمعیت ظاهر می شود.»

اما یکی از شگفت انگیزترین کارهای آقای شعبده باز «cut body» یا همان نصف کردن انسان است که کار اصلی آن را دیوید کاپرفیلد انجام داده. «من توانستم در کشور خودمان این حرکت را انجام بدهم. یعنی از کمر بدنم را نصف کنم و پاهایم را در دست بگیرم و روی صحنه راه بروم در حالی که فقط نیم تنه بالایی ام سالم است.»

این حرکتی بوده که بارها تماشاچیان با دیدن این شعبده هیجان زده شده و حتی عده ای از ترس جایگاه خود را ترک کرده و پا به فرار گذاشته اند. «گاهی اوقات تماشاچیان به خصوص آنهایی که در ردیف های جلو می نشینند، شروع می کنند به جیغ زدن و حتی عده ای پا به فرار می گذارند که این برای من بسیار جالب است. آنها وقتی خیالشان راحت می شود که من دوباره پاهایم را به حالت عادی بازمی گردانم.»

خواهشا بادکنک نخور

محمود حیدری اولین بار نصف کردن بدن را در حیاط خانه شان در اصفهان انجام داد. او در حالی که به درختی تکیه زده و پاهایش را به دست گرفته بود، خواهرانش را صدا زد. «وقتی خواهرانم مرا با آن حالت دیدند شروع کردند به جیغ زدن و پا به فرار گذاشتند. جالب است که آنها کارهای عجیب زیادی از من دیده بودند اما نصف کردن بدن کاری نبود که آنها به همین راحتی ها هضمش کنند اما الان که می دانند این یک شگرد است خیالشان راحت شده.»

البته این تنها کار جالب آقای حیدری نیست. او کارهای مهیج دیگری را هم به نمایش می گذارد که خوردن بادکنک یکی از مهمترین آنهاست، بادکنک ماری که پر باد است و آقای شعبده باز به راحتی آن را در دهانش می برد و دوباره بیرون می آورد. «یادم هست یک بار خانم مسنی که در جایگاه جلو نشسته بود با این کار من از هوش رفت، با وجود اینکه ما همیشه قبل از شروع نمایش اعلام می کنیم که آنهایی که دچار بیماری قلبی یا حساس هستند سر صحنه نیایند اما باز عده ای به خاطر علاقه ای که دارند بی توجه به هشدارهای ما وارد سالن می شوند. آن شب هم خانم مسنی که در جایگاه نشسته بود از هوش رفت و خانواده اش دور او حلقه زدند تا آن خانم را به هوش بیاورند.»

فردای آن روز حیدری دوباره برنامه داشت و در میان تماشاچیان چشمش به همان خانم مسن افتاد. «برایم خیلی جالب بود. آن تماشاچی دوباره به سالن آمده بود. او نزدیک من آمد و در حالی که لبخند می زد به من گفت: پسرم خواهشا امشب بادکنک نخور».

مرا هیپنوتیزم کن

«هیپنوتیزم کار دیگری است که من معمولا در نمایش های خودم انجام می دهم و مردم این کار را بسیار دوست دارند. مثلا من از میان جمعیت یک نفر را صدا می زنم و وقتی که بر روی صحنه آمد، سه صندلی زیر او قرار می دهم، در این حالت فرد خوابیده بر روی صندلی ها و من شروع می کنم به هیپنوتیزم کردن او. وقتی شخص به خواب رفت یکی یکی صندلی ها را از زیر او برمی دارم و حلقه ای را هم از بدن او رد می کنم تا مردم خیالشان راحت شود که چیز نامرئی زیر بدن او نیست و شخص میان زمین و آسمان به حالت معلق است.»

شعبده باز ایرانی در ادامه می گوید: «من معمولا کسی را هیپنوتیزم نمی کنم و تنها در نمایش هایم اقدام به انجام این کار می کنم اما یکی از دوستانم آنقدر به من اصرار کرد که من مجبور شدم هیپنوتیزمش کنم. او بی نهایت دوست داشت که این حالت را تجربه کند و من یک بار در خانه مان او را هیپنوتیزم کردم.»

هنری به نام منتال

در میان همه کارهایی که آقای شعبده باز انجام می دهد، نصف کردن انسان طرفداران زیادی دارد چرا که حیدری تنها کسی است که در ایران قادر به انجام این کار است. او گاهی این کار را روی خودش و گاهی روی دیگری انجام می دهد. «بعضی از اوقات در حالت نصف شده از پشت پرده بیرون می آیم و گاهی اوقات هم فردی را در جعبه با اره یا لیزر از کمر نصف می کنم.»

دیوید کاپرفیلد ایرانی، مردی که نصف می شود

اما اگر از طرفداران شعبده باز جوان باشید حتما به هنر منتال یا ذهن خوانی آقا محمود هم علاقمند خواهید شد. او یک نفر را به انتخاب خود تماشاچیان انتخاب می کند و از او می خواهد که نام، شماره صندلی، وسیله مورد علاقه اش برای مسافرت و ... را در کاغذی بنویسد. بعد او از جعبه ای مقوایی کاغذی را بیرون می کشد که روی آن شما می توانید اطلاعاتی را ببینید که آن تماشاچی یادداشت کرده.

پوشیدن کت در ۵ ثانیه

محمود حیدری بر روی صحنه کارهای جالب و سرگرم کننده هم انجام می دهد. او همیشه در همه برنامه هایش از انجام این کار غافل نمی شود. می پرسید کدام کار؟ خودش پاسخ شما را اینطور می دهد. «یکی از تماشاچیان می آید روی صحنه، من دو طناب را به دست او می دهم تا خوب لمسش کند و بعد از او می خواهم که طناب ها را دور من بپیچد و دستم را محکم ببندد، بعد داخل کیسه ای می روم که مخصوص شعبده است.» در این میان دستیار آقای شعبده باز از یکی از تماشاچیان، کتی را می گیرد و داخل کیسه می انداز. حالا وقت آن است تا در پنج ثانیه، محمود حیدری دست به کار محیرالعقولی بزند. «در این زمان که رکورد جهانی آن ۱۵ ثانیه بوده، وقتی از کیسه بیرون می آیم که در همان حالت طناب پیچ، آن کت را به تن کرده ام.»

بارها شده خیلی از مردم با دیدن این حرکت به سراغ شعبه باز جوان رفته اند تا سر از رمز و راز او دربیاورند اما آقا محمود معتقد است لذت شعبده به ندانستن تکنیک های آن است. «اگر بدانید که دیگر لذت انجام آن کارها برایتان از بین می رود.» شعبده باز جوان برای همین است که همیشه به دنبال ابداع حرکات و نمایش های جدید و متفاوت است.

پیشنهاد خلیل عقاب

از آقای حیدری درباره این می پرسم که آیا تا به حال سیرک ها در ایران یا کشورهای دیگر به او پیشنهاد کار داده اند؟ و او پاسخ می دهد: «تا به امروز تنها یک بار چنین پیشنهادی از سیرک خلیل عقاب داشتم. خب ما خیلی دیر با یکدیگر آشنا شدیم و آن هم متاسفانه موقعی بود که من به فستیوالی در گرجستان و ارمنستان رفتم و مدتی را در این کشورها سپری کردم. به همین خاطر برای مشغله های کاری تا به امروز موفق به همکاری با سیرک خلیل عقاب نشده ام.»

به گفته حیدری، ارمنستانی ها به شعبده بسیار علاقه مند هستند، حتی بیشتر از ایرانی ها. او برای فستیوال با یک کیف کوچک به ارمنستان رفت اما همان شعبده های ریز و درشتی که با امکانات کم خود به نمایش درآورد بسیار مورد توجه ارمنی ها قرار گرفت تا جایی که آنها را واداشت تا به او پیشنهاد بدهند که در ارمنستان بماند اما او قبول نکرد چرا که می خواست هنرش را به مردم کشور خودش ارائه کند.

پشت دوربین: «نه»

آقا محمود خاطرات جالب بسیاری دارد. او مدتی که در تایلند حضور داشت هنر خود را برای توریست های زیادی به نمایش درآورد. یکی از کارهای او این است که از تماشاچیان یک چک مسافرتی را می گیرد و در دستش مچاله می کند. بعد خود آن شخص پس از چند ثانیه می تواند چک مسافرتی را از جیبش بیرون بکشد در حالی که نو است و هیچ چروکی روی آن مشاهده نمی شود.

«در تایلند با یک آمریکایی هم همین کار را کردم اما به شکل دیگری. از او یک ۵۰ دلاری گرفتم و آن را تبدیل به یک دلاری کردم. گرچه پولش را به او برگرداندم اما خیلی برایش جالب بود. یادم هست مسافت زیادی را به دنبال من آمده بود تا از رمز کارم باخبر شود.» حتی او یک بار سکه ای را غیب کرد و در جیب دیگری آن را ظاهر کرد طوری که صاحب سکه حسابی متحیر شده بود.

به اعتقاد حیدری شعبده با جادو یا سحر فرق دارد. مردم باید این دو موضوع را از هم تفکیک کنند. «عده ای سعی می کنند با این کارها از مردم سوءاستفاده کنند اما شعبده یک هنر است نه جادو.» آقا محمود می گوید که گاهی خواهرهایش مجبورش می کنندکه هنر خودش را به آنها هم یاد بدهد. «معمولا راضی به این کار نمی شوم اما به خواهرهایم غیب کردن دستمال یا پاره کردن و سالم کردن پول را آموزش داده ام.» به نظر محمود حیدری شعبده باز کسی است که هنرش را زنده جلوی مردم نشان بدهد. به نظر او کارهای کریس آنجل جلوی دوربین است و دوربین به پوشانده شدن حقه هایش کمک می کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حدیث

      نصفش اوناها رو مبله....

    • بدون نام

      در تصویری که خودشو نصف کرده به ستون چسبیده به دیوار دقت کنید. سایه ستون به سمت چپ کشیده شده و در اینصورت باید سایه خود شعبده باز هم به سمت راست کشیده میشد و روی مبل سمت چپ می افتاد که اینطور نشده پس عکس فتوشاپه

      پاسخ ها

      • شیطون

        خسته نباشی

    • احسان

      میشه باآقای حیدری در خصوص روش کاراشون وحقه های که میزنندمصا حبه کنید،خیلی دوس داریم بدونیم.

      پاسخ ها

      • شیطون

        به خواهراش نمیگه.حالا شما؟

      • بدون نام

        گفت که نیگه لطفش به همینه

    • اردیبهشت

      میزاره به پاش وقتی نصفه س دست بزنیم؟میخوام بدونم در اون حالت گرمه؟!!!

      پاسخ ها

      • شیطون

        خانومش نمیزاره

    • M10

      وسیلش 1 تومنه هر کی میخواد بره بگیره!

    • سعید

      درپاسخ به دوست عزیزی که گفته بودعکس فتوشاپه باید بگم که من درسال92دراصفهان بودم واین شعبده روازنزدیک دیدم که آقای حیدری اجرا کردحتما باید یه شعبده باز خارجی باشه که باورکنیم بخدا این هنرمندان افتخارکشورمونن

    • شادی

      منم فیلم اجراشو توآپارات دیدم خیلی جالب بود توسایت omidmagicهم میتونیدببینید

    • علی

      خیلی زیبا بود مگه ما از این هنرمندا هم تو ایران داریم

    • بهار

      خیلی زیبا بودممنون

    • بدون نام

      برو بابا

    • احمد

      ایول داداش دمت گرم واقعا

    • حمیده

      خیلی زیبا بود مرسی

    • حامد

      مرسی واقعا زیبا ومهیج بود

    • سید

      اقا عالی مرسی

    • حمیده

      میشه تاریخ وساعات اجراهای آقای حیدری را واسمون بگذارید ممنون میشم

    • لیلا

      مرسی خیلی جالب بود

    • سهراب

      ایول داداش دمت گرم

    • مریم

      واقعا جالبه

    • علی

      ایول بابا دمت گرم

    • حامد

      واقعا باید افتخار کنیم به چنین هنرمندانی

    • سعید

      خیلی باحاله

    • علیرضا

      واااااااای چه جالب

    • علیرضا

      من یه ایرانی هستم وافتخار میکنم به هنر مندانی این چنین باور نکردنی بود استاد

    • ali

      باعث افتخاری.موفق باشی عزیزم

    • سعید

      آقای حیدری جز مفاخر کشور ما هستند. من فیلم هایی از کارای ایشون دیدم که تا به حال تو فضای مجازی هم پخش نشده و واقعا حیرت انگیزه. ضمنا متاسفم وقتی میبینم مردم ما تا هنری از کسی میبینن که خودشون توانایی انجامش رو ندارن فقط دنبال توجیه و زیر سوال بردن و بی ارزش کردنش میرن.

    • پیمان

      جناب حیدری عزیز کاراتون عالیه من که واقعا از تماشای برنامه هاتون لذت می برم.اگه امکان داره تاریخ و ساعات برنامه هاتون را توی سایتتون اعلام بفرمایین ممنون میشم.

    • مهدی

      اقای حیدری برنامه هاتونا همه رو از نزدیک دنبال میکنم خیلی عالی واقعا خسته نباشید مهدی صالحی

    • مصطفی

      خیلی زیبا ومهیج...

    • بهار خانوم

      من تا حالا شعبده بازی های ایشون را از نزدیک دیممم ...
      واقغن عالیه...
      برای ایشون آرزوی موفقیت در کار شون رو دارم
      خسته نباشید خنرمند گرامــــی

    • حامد

      آقای حیدری اجراهاتون واقعا زیبا ومهیج هست انشااا..بتونم روزی از نزدیک زیارتتون کنم

    • بدون نام

      سلام . این برنامه هاشو کجا اجرا میکنه.؟بلیطش چنده؟

    • Eli alone

      سلام آقا امید،خوشحالم موفقیتتون رو میبینم پیروز وبرقرارباشین

    • Eli alone

      سلام آقا امید،خوشحالم موفقیتتون رو میبینم پیروز وبرقرارباشین

    • صادقی

      خدای من خیلی جالب بود...

    • تبسم

      واقعاشعبده با جادو فرق میکنه همچنانکه جادو بامعجزه یکی نمیشه.جالب بود ولی امیدوارم که ...

    • بدون نام

      سلام خسته نباشی انشالاه که همیشه زنده باشی وبتوانی مردم خوب اط صفهان وکشور عزیزمان را بخندانی

    • بدون نام

      ایشالا حق زحمتشو مردم هنر دوست عدا کنن.

    • رضا

      افتخار ایرانی جناب حیدری الحق ولانصاف دیوید کاپر فیلد ایرانی برازنده شماست،من شعبده بازی زیاد دیدم ولی واقعا کارهای شما خاص ومهیج هست براتون آرزوی موفقیتهای بیشتر رو دارم

    • پریساا

      سلام من هنر مندی اقای حیدری را از نزدیک دیدم واقعا عالی شما افتخار اصفهان هستید انشاالله هزار ساله بشید

    • بدون نام

      واقعا خوشحالم از این که آ قای حیدری بچه محل ما هستند من جواد باقری هستم از اصفهان ودیشب دریک مراسم جشن عروسی شاهدهنرنمایی ایشون بودم

    • مریم ن

      اقای حیدری خیلیییییییییییی زیبا و مهیییییییییییج بود به امید روزهای با نشاط تر باشما ممممممممممنونم

    • sanam

      ایول دم شما گرم..

    • سعادت ازکوهپایه

      روزعیدغدیر95آقای حیدری درکوهپایه برنامه هیتنوتیز وبستن خودباطناب وپوشیدن کت در5ثانیه وکلی برنامه جذاب اجراکردن وگفته های ایشون کاملاً صحت داردپیروزباشی هنرمند

    • سعیدنظری

      وااای این مرد عالیه عالییییی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج