جاباما
۱۱۱۴۶۰۱
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

۵۰۰میلیون واحد واکسن مدرنا در برنامه کوواکس

برنامه جهانی کوواکس وابسته به سازمان جهانی بهداشت که تاکنون بخش عمده آن بر واکسن آسترازنکا استوار بوده، روز دوشنبه اعلان کرد که قراردادی برای خرید ۵۰۰ میلیون واحد واکسن مدرنای آمریکا امضا کرده است.

ایرنا: برنامه جهانی کوواکس وابسته به سازمان جهانی بهداشت که تاکنون بخش عمده آن بر واکسن آسترازنکا استوار بوده، روز دوشنبه اعلان کرد که قراردادی برای خرید ۵۰۰ میلیون واحد واکسن مدرنای آمریکا امضا کرده است.

به نقل از خبرگزاری فرانس پرس؛ این واکسن های ۲ واحدی که از سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ در اختیار کوواکس قرار خواهد گرفت، دامنه فعالیت این برنامه را که در پی تضمین دسترسی برابر کشورهای فقیر به انواع واکسن ها برای مبارزه با همه گیریست، گسترده تر خواهد کرد.

۵۰۰میلیون واحد واکسن مدرنا در برنامه کوواکس

ائتلاف واکسن گاوی (GAVI) در بیانیه ای اعلان کرد: قرار است تحویل این واکسن ها از سه ماهه چهارم سال جاری (۲۰۲۱) با کوواکس آغاز شود، به گونه ای که پیش از پایان سال ۳۴ میلیون واحد در اختیار آن قرار گرفته باشد. ۴۶۶ میلیون واحد از این واکسن نیز در ۲۰۲۲ تحویل داده خواهد شد. در این قرارداد گزینه هایی برای دسترسی بالقوه به گونه های بعدی این واکسن آماده شده برای مبارزه با سویه های تازه ویروس کرونا، پیش بینی شده است.

برنامه کوواکس (Covax) تحت نظارت سازمان جهانی بهداشت (WHO)، گاوی و ائتلاف ابتکارهای آمادگی برای مبارزه با همه گیری(CEPI) قرار دارد. کوواکس تاکنون نزدیک به ۵۰ میلیون واحد واکسن کووید - ۱۹ به ۱۲۱ کشور تحویل داده، اما تنها آسترازنکا و برخی واکسن های فایزر از طریق برنامه کوواکس توزیع می شده اند.

بر اساس کوواکس، هزینه واکسن برای شهروندان اقتصادهای ۹۲ کشور فقیر مشارکت کننده در این برنامه، توسط سازمان ها و نهادهای خیر اهدا می شود. این برنامه برای توزیع واکسن کافی و مصون سازی تا ۲۷ درصد شهروندان این کشورها، تا پایان ۲۰۲۱ هدف گزاری شده است. ده ها کشور ثروتمندتر مشارکت کننده در این برنامه، واکسن را از طریق آن به روش خرید گروهی تهیه می کنند.

واکسن های مشارکت کننده در برنامه کوواکس باید مجوز سازمان جهانی بهداشت را دریافت کرده باشند. با تائید مدرنا در روز جمعه توسط این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد، این چهارمین واکسن آمریکایی دارای مجوز پس از فایزر-بیونتک، جنسن و آسترازنکا خواهد بود که در هند و کره جنوبی تولید می شوند.

مدرنا پیش بینی کرده که در ۲۰۲۲ تا سه میلیارد واحد واکسن از طریق تعهدات تازه تامین مالی برای افزایش عرضه در تاسیسات اروپایی و ایالات متحده تولید کند. واکسن مدرنا نیز تاکنون به ۴۶ کشور جهان صادر و تزریق شده است. اصلی ترین تامین کننده واکسن های کوواکس، انستیتو سرم هند بوده که واکسن آسترازنکا تولید می کند. اما اوجگیری همه گیری در هند و افزایش تقاضا، در عرضه واکسن این کشور به کوواکس اختلال ایجاد کرده است.

سوئد که از ۲۵ مارس تنها از آسترازنکا برای شهروندان بالای ۶۵ ساله اش استفاده می کرده، روز دوشنبه یک میلیون واحد از این واکسن را اهدا کرد. فرانسه و نیوزیلند نیز اخیرا مقادیری واکسن به کوواکس اهدا کرده اند.

بر اساس آمار فرانس پرس؛ تاکنون دستکم یک میلیارد و ۱۶۵ میلیون واحد واکسن کووید - ۱۹ در سراسر جهان توزیع شده، اما از این مقدار تنها ۰.۲ درصد در ۲۹ کشور فقیر و کم درآمد تزریق شده که ۹ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج