جاباما
۱۱۱۷۰۸۰
۵۱ نظر
۵۱۱۳
۵۱ نظر
۵۱۱۳
پ

تک‌فرزندی یا چندفرزندی؛ مسئله این است!

در یکی دو سال اخیر موجی تازه از نگرانی در میان برخی از مسئولان کشور درباره کاهش نرخ زاد و ولد و پیر شدن جمعیت به وجود آمده است. حتی برخی در این زمینه هشدار داده و معتقدند با تداوم وضعیت فعلی، ایران تا ۲۰ سال دیگر به یکی از کشور‌های پیر جهان تبدیل خواهد شد.

برترین‌ها: در یکی دو سال اخیر موجی تازه از نگرانی در میان برخی از مسئولان کشور درباره کاهش نرخ زاد و ولد و پیر شدن جمعیت به وجود آمده است. حتی برخی در این زمینه هشدار داده و معتقدند با تداوم وضعیت فعلی، ایران تا ۲۰ سال دیگر به یکی از کشور‌های پیر جهان تبدیل خواهد شد و حتی پا را از این فراتر نهاده و می‌گویند؛ تا سال ۱۴۳۰ پیرترین کشور دنیا می‌شویم!

تک‌فرزندی یا چندفرزندی؛ مسئله این است!

به همین بهانه، طرح های بسیاری در جهت فرزندآوری از سوی مسئولین و منتقدان مطرح می شود. از طرح اختصاص سهام بورس به فرزندان سوم و چهارم به بعد گرفته تا کاهش زمان خدمت سربازی پدر. از وام مسکن ۷۰ میلیون تومانی تا اهدای بسته‌های یک میلیون تومانی برای تأمین هزینه پوشک و پوشاک نوزاد. این‌ها گوشه‌ای از طرح‌هایی است که دلواپسان کاهش جمعیت در ایران که اتفاقا شمار زیادی از آن‌ها دستی هم در آتش سیاست‌گذاری در امور کشور دارند هر از چندی برای ترغیب مردم به فرزندآوری از آستین در می‌آورند. در آخرین مورد، امیرحسین بانکی‌پور، رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت اعلام کرد که به خانواده‌هایی که فرزند سوم به دنیا بیاورند، زمین ۱۵۰ تا ۲۰۰ متری واگذار می‌شود. موردی که نه‌ تنها بعید است عملی شود؛ بلکه هر چند اغواکننده به نظر می‌رسد، بسیار نامحتمل است که بتواند خانواده‌ها را در مسیر پرمخاطره فرزندآوری در ایران، ترغیب کند.

در توضیح این طرح آمده است: «در این طرح اختصاص زمین ۱۵۰ تا ۲۰۰ متری به خانواده‌ها را برای تولد فرزند سوم پیش‌بینی شده و مقرر شده است زمین در شهر‌های زیر ۵۰۰ هزار نفر و روستا‌ها برای همه در نظر گرفته شود. بر اساس این طرح به خانواده‌ای که در تهران صاحب فرزند سوم به بعد می‌شوند زمینی در یکی از شهر‌های زیر ۵۰۰ هزار نفر اختصاص داده می‌شود و اختصاص این زمین حتی به کسانی که در گذشته از طرح‌های مسکن استفاده کردند یا صاحب زمین هستند هم تعلق می‌یابد».

این خبر را بهانه قرار دادیم تا درمورد عوامل موثر بر تصمیم‌گیری زوجین به بچه دار شدن و تعداد فرزندان و تاثیرات آن بر جامعه توضیحاتی را ارائه دهیم.

تک‌فرزندی یا چندفرزندی؛ مسئله این است!

بچه‌دار شدن خوب است یا بد؟

شاید در گذشته بچه‌دار شدن برای خانم‌ها به نوعی اجباری بود اما در دنیای امروز دیگه فشارها خیلی کمتر شده و خانم‌ها تا حد زیادی حق انتخاب در خانواده دارند. دلیل اضطراب و ترس خانم‌ها این است که در فرایند بچه‌دار شدن نقش بیشتری دارند، و پدرها حداقل تا به دنیا آمدن بچه کارشان راحت‌تر است.

خانمی میگفت که وقتی با نامزدم دچار اختلاف شدم گفت: "که من ازت بچه میخوام" و وقتی به او گفتم نه گفت: "خب تو به دنیا بیار من نگهشون میدارم" و من گفتم که من یک اسب ماده نیستم که فقط بچه به دنیا بیاورم و برایم مهم نباشد؛ این مکالمه باعث شد هدف و طرز فکر هردوی ما مشخص بشود.

تک‌فرزندی یا چندفرزندی؛ مسئله این است!

عدم تمایل به تعدد فرزندان

بعضی از والدین جوان، بدون آگاهی از آثار روانی پدیده تک فرزندی تنها به استناد برخی توجیهات این تصمیم را اتخاذ می‌کنند، بدون این که به عواقب آن بیندیشند. وقتی از والدینی که یک فرزند دارند یا زوج جوانی که می‌گویند تصمیم دارند تنها صاحب یک فرزند شوند، علت را می‌پرسیم معمولا با این قبیل توجیهات مواجه می‌شویم که وقتی یک فرزند داشته باشیم، می‌توانیم از لحاظ روانی و مالی به فرزندمان رسیدگی بیشتری کنیم و خیال مان از آینده فرزندمان راحت‌تر است که البته پدیده تک فرزندی خود معایب متعددی دارد.

فرصت اندک پدر و مادر برای یکدیگر

یکی از اهداف عالی ازدواج و فرزندآوری رشد همه‌جانبه شخصیت فرد است که والدین تک فرزند، ممکن است از دستیابی به برخی از این توانمندی‌ها محروم شوند. توانمندی‌هایی مانند برقراری عدالت میان فرزندان و مدیریت همه جانبه روابط بین فرزندان که ثمره آن رشد شخصیتی والدین است. از سوی دیگر تک فرزندی ممکن است به کاهش توجه زن و شوهر نسبت به یکدیگر منجر شود چرا که به خاطر تنها نبودن کودک، توجه زن یا مرد معطوف به تنها فرزند خود و گاه از توجه به همسر خود غافل می‌شود در حالی که وجود حداقل ۲ فرزند موجب می‌شود که فرزندان از لحاظ ارتباطی به رشد همدیگر کمک کنند و زمان‌هایی هم برای ارتقای ارتباط عاطفی والدین باقی می‌ماند.

فرزندآوری، یک ثروت روانی

از جمله فواید فرزندآوری، تولید یک «سرمایه روانی» است. یکی از نیاز‌های اصلی انسان که در همه مکاتب روانشناسی مورد تأکید قرار گرفته، «احساس مولد بودن» است. احساس مولد بودن به انسان آرامش می‌دهد. از منظر دیگر با وجود فرزندان بیشتر در خانواده، آرامش روانی افراد بیشتر می‌شود و این آرامش روانی در استحکام خانواده تأثیرگذار است. وجود بچه عامل مهمی است در این که خانواده‌ها دور هم جمع شوند. یک نکته روانشناختی و جامعه شناختی در این مسئله وجود دارد و آن این است که ما فرض بگیریم که از این وضعیت تک فرزندی و دو فرزندی کنونی ۱۰ سالی بگذرد. در این شرایط دیگر بسیاری از واژه‌هایی که ما در محیط خانوادگی استفاده می‌کنیم، برای فرزندان مان کاربرد نخواهد داشت. دیگر «برادر» و «خواهر» مفهوم عینی برای فرزندان ما ندارد و تنها یک مفهوم لغوی خواهد بود. پس از گذشت یک نسل، برای مفاهیم خاله، دایی، عمو و عمه و فرزندان آن‌ها هم چنین اتفاقی می‌افتد.

تاثیر تک‌فرزندی بر والدین

در بیشتر اوقات، پدر و مادر‌های دارای چند فرزند، نمی‌توانند بگویند که کدام فرزندشان را بیشتر از بقیه دوست دارند و واقعیت هم همین است که فرزندان هرتعدادی که باشند نزد پدر و مادر‌ها به یک میزان عزیز هستند، ولی آن چیزی که واقعیت دارد این است که در تمام طول تاریخ، والدین به طور خود آگاه یا ناخودآگاه برای فرزندان خود برنامه ریزی‌هایی دارند، نقشه‌هایی می‌کشند و خلاصه به گونه‌ای فرزندان و موفقیت آن‌ها را ثمره عمر خود می‌دانند. حال تصورکنید که تمام این توقع و تلاش و برنامه ریزی تنها بریک نقطه متمرکز شود. شاید در این جا، مثال ذره بین و داغ شدن نقطه تمرکز نور گویا باشد. کاملا بدیهی است که توجه و محبت والدین، زمانی که برای تنها یک فرزند باشد حالت افراطی به خود می‌گیرد چرا که در این حالت مادر و پدر در صورت به موفقیت نرسیدن فرزندشان احساس شکست و ناامیدی زیادی در زندگی خواهند کرد.

سبک زندگی و میانسالی والدین

تصور کنید والدینی که تنها یک فرزند دارند، وارد دوران میان سالی و پس از آن پیری می‌شوند. چنین والدینی هم از نظر روانی و هم از نظر جسمی به نگهداری و رسیدگی نیاز دارند. تنها فرزند آن‌ها نیز ممکن است بنا به دلایلی نتواند این وظیفه را به نحو احسن انجام دهد. ممکن است برای زندگی به شهری دیگر رفته باشد یا به خاطر تاهل و شرایط زندگی مشترک قادر به حضور دائمی در کنار والدینش نباشد یا حتی خود فرزند دچار بیماری باشد؛ چنین والدینی، چگونه می‌توانند نیازشان به در کنار فرزند بودن را برطرف کنند.

تک‌فرزندی یا چندفرزندی؛ مسئله این است!

تعداد مناسب فرزندان به سبک زندگی پدر و مادر مربوط است و هیچ کس نمی‌تواند والدین را به تک‌فرزندی یا چند فرزندی وادار کند. این انتخاب در نهایت به عهده‌ی والدین است؛ اما بهتر است که والدین قبل از تصمیم‌گیری دقت و توجه کافی را داشته باشند و علاوه بر مسائل مالی، به جنبه‌ی اجتماعی و عاطفی فرزندان نیز فکر کنند. والدین می‌توانند از طریق صحبت با خانواده‌های مختلف و یا صحبت با مشاور، از مزایا و معایب تک‌فرزندی و چندفرزندی مطلع شوند و با توجه به آن تصمیم نهایی را بگیرند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مردم پول ندارن خونه کرایه کنن میگن چند تا بچه بیارید

      پاسخ ها

      • آینده

        درسته

    • بدون نام

      هیچکدام ! بی فرزندی !

    • بدون نام

      با هیچ مشوقی دیگه کسی با این اوضاع احوال بفکر بچه دوم هم نیست چه برسد به سوم هم از نظر اقتصادی هم تربیت و پرورش خوب و وقت گذاشتن براشون و از نظر روانی و اعصاب داشتن و غیره....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درود برشما

    • بدون نام

      بي فرزندي خوب است و ازدواج نكردن بهتر ! تا بچه اي زندگي و اينده ش در اين كشور نابود نشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا ، من که بود و نبودم توی زندگی هیچکس تاثیری نداشت فقط اگه نبودم خودم راحت بودم

      • بدون نام

        احسنت

    • کاربر

      هیچ فرزندی

    • بدون نام

      وقتی پدر و مادر خودشون یه زندگی بخور و نمیر دارن برای چی یکی دیگه رو هم وادار به زندگی تو اون شرایط کنن

    • دهه شصتی

      من با ۴۰ سال سن، ۹ سال پیش ازدواج کردم، بچه هم ندارم، وحتی نمیتونم تواین وضع اقتصادی بهش فکرکنم، باوجود اینکه من و خانمم عاشق بچه هستیم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        داداش منم تو این سنا از این حرفا میزد الان نزدیکای پنجاه هست مثل چی خودشو خانومش پشیمونن از اینکه بچه دار نشدن

    • محیا

      معلومه نداشتن فرزند

    • بدون نام

      این حرفها مال جامعه ای هست که رفاه اجتماعی بالاست پدر مرخصی زایمان دارد وقتی همسرش زایمان میکند والی آخر امروز در ایران یک مادر ده بچه بزرگ میکند ولی ده بچه نمیتونه یک مادر را نگه داره آخرش سالمندان همه مردم گرفتار شدن در گرونی وبگیر وبرو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دیدید آخرش سالمندان

    • بدون نام

      فرزند اوری با هزینه های گزاف

    • ک..

      توی کشور ایران زمینه رشد. منابع طبیعی از جمله آب ومحیط زیست سالم. اقتصاد خوب. عدالت اجتماعی. و.. . برای فرزند اوری بیشتر محدود هست

    • بدون نام

      مسوولین که اینقد نگران زاد و ولد و رشد جمعیت هستن لطف کنن خودشون تا میتونن بچه بیارن آخه اونا هیچکدوم از مشکلات مردم عادی رو ندارن پس اگه خیلی نگرانند خودشون هر چقد دوس دارن بچه بیارن

    • بدون نام

      من خودم یه فرزند بیشتر ندارم ، اما الان که پا به سن گذاشتم فکر میکنم میبینم واقعا تک فرزندی خوب نیست
      بچه ی من بعد از من و پدرش دیگه هیچکس رو توی این دنیا نداره
      ایکاش کشور ما جای بهتری بود و ما میتونستیم حداقل دو بچه داشته باشیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما پدر و مادرمونم نداشتیم ، بچه ی دیگه هم داشتی ازدواج می‌کرد میرفت دنبال زندگی خودش ؛ پس میبینی که فرقی نداره

      • شیر دل

        من ۳۲ سالمه تک فرزندم.تک فرزند یعنی بچه ای فلج تحویل جامعه دادن

    • .

      کاش قبل این کار فرهنگ پدر و مادر بودن رو هم آموزش بدید،چه بسا تولید مثل رو که تمامی جانداران بلدند

    • بدون نام

      اوضاع اقتصادی درست بشه دوباره مردم تشویق می شن فرزند داشته باشند...معضل پیش آمده نتیجه ی برنامه ریزی های احساسی و اشتباه مسولان برای تنظیم خانواده بود....الان باید دوباره جامعه به برنامه ریزی علمی برگردد روش های های نادرست و تکیه به آمارهای غلط برای اضافه کردن جمعیت ، خواهید دید نتیجه ی عکس خواهد داد ....

    • امیرحسین

      صفر فرزندی ... با این وضعیت مگه ادم دیوانه باشه یک نفر دیگه رو به این دنیا بیاره :))

    • بدون نام

      صددردصد تک فرزندی

    • بدون نام

      ازدواج نکدن یا هیچ فرزندی؟ مساله این بیده بید

    • بدون نام

      در ایران فعلا بهترین گزینه مردن است و بس ؛دنبال چیز دیگری نگردید

    • سَمی

      اول وضع اقتصاد مملکت رو درست کنن

      بعد هم ازدواج درست میشه هم بچه

    • بدون نام

      من شخصا فرزند زیاد رو دوست دارم ، با تحقیقاتی هم که کردم به این نتیجه رسیدم فرزند زیاد تو تربیت و اجتماعی شدن بچه ها هم کمک میکنه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بعد شما در مورد اینده این بچه ها و مسائل اقتصادی تحقیق هم کردی یا فقط اون طرفش رو تحقیق کردی؟

      • بدون نام

        بچه هایی که احتیاج به خانواده دارن رو بزرگ کن به موجودی که هست زندگی ببخش

      • بدون نام

        خب شاید این بنده خدا مشکل مالی نداره و دلش میخواد فرزند زیاد داشته باشه نگفته که همه باید مثل من فکر کنن نظر خودشو برای زندگی خودش گفته نظر کلیش هم جدای از مسایل اقصادی کاملا درسته نمیدونم چرا عادت کردیم سریع به هر کی نظر مخالف ما رو داشت حمله کنیم

    • بدون نام

      واقعا این مسئولان ما نابغه هستند به جای اینکه شرایط را فراهم کنن که جمعیت کثیر مجرد ازدواج کنن تا خود به خود افزایش جمعیت رخ بده دنبال بچه سوم هستند شما

    • بدون نام

      من عاشق بچه هستم فقط هم یه دونه دارم خدا حفظش کنه به قران از پس هزینه این یه دونه هم برنمیام و همیشه شرمندشم

    • بدون نام

      خدا لعنت تون کنه با مردم چی کار کردید

    • بدون نام

      هیچ فرزندی !

    • بدون نام

      هیچکدام ! هیچ فرزندی !

    • بدون نام

      هیچکدام ! بی فرزندی !

    • بدون نام

      بی فرزندی !

    • بدون نام

      صفر فرزندی !

    • بدون نام

      هیچکدام ! صفر فرزندی !

    • رایان

      تک فرزندی ظلم بزرگی است به فرزند .
      دوستانی که الان شعار تک فرزندی میدن نمیدونن چه پیامدایی داره.

    • بدون نام

      همه اینها نتیجه سیاستهای کلی ایران در مقابل دیگر کشورها ودرنتیجه تحریمها وسیاست های ضد ایرانی کشورهای دیگر علیه ما ونهایتا داغون شدن اقتصاد کشور وبی ارزش شدن پول ملی هست
      بعد یه عده میگن تحریمها نعمته

    • م.ط

      مسلما تک فرزندی ایده ال نیست ولی با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی ، اکثر مردم توانایی اداره کردن فرزندان بیشتری را ندارند .

    • طبقه متوسط

      درامد معمولی خونه ماشین اکی ولی فرزند در ایران هرگز

    • بی نام

      وضعیت اقتصادی رو درست کنین همه چی حله

    • ارشین

      به خدا ایمان داشته باشید .روزی رسان خداست .
      چه بسا فرزندانی پا به زندگی گذاشته و خیر و برکت فراوانی نصیب والدین خود شده است.
      ، تک فرزندی ،تنهایی مطلق .

    • بدون نام

      مجردییییییییی فقط

    • بدون نام

      این آقایون نمی دونن ۱۳۰۰ تموم شده

    • ***

      منم یه بچه دارم .اصلا دلم نمیخواد تک فرزند باشه .ولی از لحاظ اقتصادی و روانی واقعا در توانم نیس یه بچه دیگه داشته باشم.

    • بدون نام

      با خودتون واقعا چی فکر کردین..با این شرایط سختی که برای زندگی گذاشتین واسه مردم انتظار دارین بچه دوم سوم چهارم هم بیارن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج