۱۱۱۸۷۲۱
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

شاهین؛ خودرویی ایمن در کلاس جهانی

از اواخر سال گذشته موضوع ایمنی خودروی شاهین همزمان با معرفی این خودرو مطرح و با معرفی آن، گویی سایپا گامی بسیار بلند رو به جلو برداشته و وارد فصل تازه ای از تاریخ خود شده است.

سایپانیوز: از اواخر سال گذشته موضوع ایمنی خودروی شاهین همزمان با معرفی این خودرو مطرح و با معرفی آن، گویی سایپا گامی بسیار بلند رو به جلو برداشته و وارد فصل تازه ای از تاریخ خود شده است.

به نقل از وب سایت خبری « پیشرانه» در سال های اخیر صحبت های گوناگونی مبنی بر شکل‌گیری یک مرکز مستقل به منظور بررسی و اعتبارسنجی ایمنی خودروهای سواری صورت گرفته است اما تابه‌حال نتیجه مفید و خروجی مشخصی را در پی نداشته است. در نتیجه، تنها الزامات ایمنی تصویب شده برای خودروهای حاضر در بازار ایران در اجباری شدن قوانینی همچون نصب دو ایربگ و سامانه ضد قفل(abs) و همچنین استانداردهای ۸۵ گانه خلاصه می‌شود.

شاهین؛ خودرویی ایمن در کلاس جهانی

البته که سعی شده همین قوانین نیز با مدنظر قرار دادن معیارها و استانداردهای معتبر بین المللی مکتوب شده و به عنوان یک قانون تدوین و تثبیت شود و اگرچه در کنار آن، سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نیز به طور فعال اقدام به انتشار رتبه‌بندی کیفی خودروهای داخلی می‌کند، اما خلا مجموعه‌ای معتبر و مستقل برای تشخیص میزان مقاومت سازه خودرو در برابر تصادف و کارایی تجهیزات ایمنی فعال و غیرفعال آن در کشورمان همچنان احساس می‌شود و همه می‌دانیم تا زمانی که چنین مجموعه ساختارمند و معتبر و الزامات قانونی اساسی تری برای ارزیابی ایمنی خودروها در کار نباشد، بسیاری از خودروسازان داخلی به سهل انگاری در مورد این مبحث مهم و حساس ادامه خواهند داد.

در این بین اما یکی از خودروسازان داخلی راه و اندیشه ای متفاوت را در پیش گرفته و تلاش کرده تا محصول جدید خود را منطبق بر آخرین و بالاترین استانداردهای ایمنی توسعه دهد و خوشبختانه به نظر می رسد که این بار و بر خلاف تجربه‌های قبلی، این تلاش برای طراحی و عرضه خودرویی ایمن در کلاس جهانی، تنها یک شعار و وعده‌ای پوچ و توخالی نیست.

در مورد سایپا شاهین، سدان کامپکت جدید سایپا صحبت می‌کنیم که از اواخر سال گذشته پایش به جاده های کشورمان باز شده و با معرفی آن، گویی سایپا گامی بسیار بلند و رو به جلو برداشته و وارد فصل تازه ای از تاریخ خود شده است.

سایپا ابتدا در اواسط سال ۱۳۹۹ اقدام به انتشار ویدئویی از آزمون عملکرد سیستم ایربگ خودرو کرد و مدتی پس از آن نیز ویدئو تست تصادف خودرو از روبرو را منتشر کرد که در یکی از مراکز ایمنی سنجی معتبر اروپایی انجام پذیرفته بود و موفقیت سایپا شاهین و دریافت تأییدیه ECE R95 برای این خودرو را به همراه داشت.

تأییدیه ECE R95 یکی از پارامترهای اصلی برای کسب مجوز فروش در بازار اتحادیه اروپا به حساب می‌آید و تست تصادف ECE R95 نیز به این گونه اجرا می‌شود که خودروی مورد نظر ابتدا ثابت است و سپس، جسمی متحرک( به جرم ۹۵۰ کیلوگرم) با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت و با زاویه ۹۰ درجه‌ به قسمت جانبی خودرو برخورد می‌کند.

این تست، که" Side Impact Test" نامیده می شود، سلامت راننده را مورد بررسی قرار می‌دهد و در آن برخی پارامترهای مهم و حیاتی دیگر نظیر حفظ تعادل هنگام ضربه، عدم شکست نقاط جوش و اتصال ستون‌ها، ثبات ستون افقی و سازه سقف، حفظ سلامت کامل ستون A و C ، مهار صحیح نیروی وارد در نقطه R ، امکان باز شدن درب‌ها پس از تصادف، سلامت سازه ضربه گیر داخل درب‌ها و جلوگیری از وارد شدن نیروی حداکثری به پا و پهلوی سرنشین، عدم شکست ستون افقی پایینی و… مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد تا در نهایت و در صورت سربلند بیرون آمدن از این ارزیابی سفت و سخت، اعتبارنامه ECE R95به خودروی مورد بررسی اهدا شود.

نکته جالب توجه اینجاست که شاهین بدون تجهیز به ایربگ‌های کناری و پرده‌ای، توانسته این استاندارد را پاس کند.

طراحان و مهندسان شاهین که در توسعه این خودرو از نعمت وجود مگاپلتفرم مدرن SP100 بهره مند بودند، در طراحی شاهین استاندارد ایمنی مربوط به عابران پیاده / pedestrian safety را نیز مد نظر قرار دادند تا در صورت برخورد عابر پیاده با بخش جلویی خودرو، به دلیل استفاده از متریال ویژه و طراحی هدفمند و هوشمندانه، کمترین آسیب به عابر پیاده وارد شود.

ایمنی عابر پیاده نیز امروزه یکی از بخش‌های بسیار مهم ارزیابی عملکرد خودروهای جدید در تست های تصادف و آزمایش های ایمنی موسسات معتبر اروپایی محسوب می‌شود و سایپا ادعا می‌کند که شاهین از این تست‌ها نیز سربلند بیرون آمده است.

تا به امروز ویدئوهای مربوط به دو تست تصادف سایپا شاهین منتشر شده و سایپا در ادامه این رویکرد صریح و صادقانه خود، وعده داده که به زودی ویدئو سایر تست‌های تصادف خودرو را نیز منتشر خواهد کرد.

علاوه بر اینها سایپا با در نظر گرفتن گارانتی ۳ ساله/۶۰ هزار کیلومتری و فراتر از الزامات قانونی، نشان داده بود که نه تنها برای مشتریان خود اهمیت زیادی قائل است، بلکه به کیفیت و عملکرد محصول جدید خود نیز اطمینانی راسخ و اعتماد بالایی دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خیلی ایمن فقط خود ب خود اتیش میگیره

    • سعیدj

      خود ب خود هم خواموش میشه وسط راه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج