۱۱۱۸۸۱۲
۲ نظر
۵۰۱۴
۲ نظر
۵۰۱۴
پ

جنجال سگ‌کُشی در تبریز

انتشار تصاویری از جمع آوری و کشتار سگ‌های بی‌صاحب تبریز در فضای مجازی در روز جمعه گذشته و بازتاب گسترده آن در نزد افکار عمومی، به موضوعی جنجالی در روزهای اخیر تبدیل شده است.

انتشار تصاویری از جمع آوری و کشتار سگ‌های بی‌صاحب تبریز در فضای مجازی در روز جمعه گذشته و بازتاب گسترده آن در نزد افکار عمومی، به موضوعی جنجالی در روزهای اخیر تبدیل شده است.

جمع آوری سگ های بی صاحب در تبریز توسط یکی از شرکت های پیمانکار طرف قرارداد با شهرداری تبریز و کشتار آنها از طریق آنچه که از سوی کاربران فضای مجازی «دار زدن با طناب» نامیده شد، موجی از ناراحتی و شکایت در میان افکار عمومی این کلان شهر را سبب شد.

در تصاویر منتشر شده از این حادثه، تعدادی سگ بی جان در پشت یک نیسان نشان داده شد که بر گردن همگی طناب های نایلونی انداخته شده است؛ انتشار این تصاویر، واکنش شهروندان تبریزی را به دنبال داشتد و حتی عده ای از حامیان حیوانات با حضور در مقابل عمارت شهرداری به این اقدام اعتراض کردند.

البته نباید از این واقعیت غفلت کرد که افزایش آمار سگ های ولگرد در محلات تبریز در سال های اخیر به معضل اساسی برای مردم این شهر، تبدیل و گزارش های متعددی از گازگرفتگی کودکان و بزرگسالان توسط آنان در مناطق مختلف به ویژه شهرک های نوساز در رسانه های منتشر شده است.

رسانه های تبریز در سال های اخیر خبرهای متنی و تصویری متعددی از مزاحمت سگ های ولگرد برای شهروندان و گلایه و شکایت مردم از مدیریت شهری به دلیل عدم جمع آوری آنها را منتشر کرده اند.

اما «سگ کُشی» و اعتراض مردم به این عمل در محدوده فضای مجازی و رسانه ای تبریز نماند و بحث درباره این اتفاق و تبعات و راهکارهای رفع آن به موضوع اصلی جلسه این هفته شورای شهر تبریز تبدیل شد.

جمع آوری سگ های بی صاحب باید به شکل مناسب باشد

رییس شورای اسلامی تبریز گفت: سیاست شورا در خصوص سگ‌های بی‌صاحب مشخص بوده و بر این اساس باید این سگ‌ها با همکاری سازمان‌های مردم نهاد به صورت مناسب جمع‌آوری و عقیم‌سازی شوند.

شهرام دبیری روز یکشنبه در جلسه شورای اسلامی این شهر با اشاره به موضوع اخیر آزار حیوانات در تبریز و محکوم کردن آن، افزود: برخورد قاطع با متخلفان در خصوص ساماندهی وضعیت سگ های بی صاحب در این شهر ضروری است.

وی با بیان اینکه هیچ انسان سالمی حیوانات را آزار و اذیت نمی کند، اظهار کرد: شهرداری باید با متخلفان برخورد قاطع کند و اگر پیمانکار، این کار را انجام داده است باید قرارداد آن فسخ و با این فرد برخورد شود.

دبیری همچنین با اشاره به روز روابط عمومی و انتظارات مدیریت شهری از روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر و شهرداری گفت: اقدامات بسیاری در تبریز انجام شده که بسیاری از آنها در کشور الگو بوده و انتظار می رود روابط عمومی ها عملکردها را به صورت شفاف به مردم ارائه کنند.

حامیان حیوانات باید به صورت نظام‌مند و ثبت‌شده در فرمانداری فعالیت کنند

رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه این کمیسیون در حوزه محیط زیست اقدامات و دیدگاه هایی داشته و همواره خلاء مدیریت جامع شهری در تبریز مشهود است، گفت: حیوانات شهری فقط سگ‌ها نیستند باید پرسیده شود کلاغ ها و لک لک های تبریز کجا رفته اند.

عبداله تقی پور افزود: همواره بر زنده گیری و عقیم سازی مناسب سگ های بی صاحب تاکید شده است و حامیان حیوانات باید به صورت نظام مند و ثبت شده در فرمانداری فعالیت کنند اما این افراد به صورت خودجوش اقداماتی انجام می دهند.

وی اظهار کرد: با توجه به دهه های گذشته و برخوردها با حیوانات شهری، در زمان کنونی خلاء آموزش شهروندی در این زمینه دیده می‌شود و باید مسائل شرعی، اجتماعی و اخلاقی از یکدیگر تفکیک شود و شهرداری باید این موضوعات را تبیین کند.

تقی پور با محکوم کردن اتفاقات اخیر در خصوص سگ های بی صاحب، ادامه داد: بر اساس استراتژی مدیریت حیوانات شهری باید به صورت استاندارد تمام حیوانات شهری مدیریت شود و حقوق حیوانات در تبریز رعایت شود.

برخورد با جمع‌آوری غیرمرسوم سگ‌های بی‌صاحب

شهردار تبریز نیز در این جلسه گفت: هیچ دستوری از سوی شهرداری و سازمان‌های تابعه در مورد جمع آوری غیرمرسوم سگ های بی صاحب صادر نشده است و با افرادی که این کار را به شکل غلط انجام داده اند، برخورد می‌شود.

ایرج شهین باهر با بیان اینکه فردی حامی حیوانات بوده و از اولین روز مسوولیت در شهرداری تبریز رویه‌های مرسوم نادرست را جمع آوری کرده است، افزود: زنده‌ گیری با طناب را جمع آوری و از آخرین روش جمع آوری در دنیا که بیهوشی است و هزینه بالایی دارد، استفاده می شود تا این حیوانات کمترین آسیب و اذیت را ببینند.

وی اظهار کرد: دستور داده شده است با پیمانکار مربوطه که اقدام به جمع آوری سگ ها از طریق روش های غیرمرسوم کرده است شدیدا برخورد و قطع همکاری شود.

شهردار تبریز با بیان اینکه درباره حیوانات و به ویژه سگ های بی صاحب چندین دیدگاه وجود دارد، گفت: تعدادی از شهروندان معتقدند حیوانات بی آزارند و می‌توانند در کنار انسان‌ها در سطح شهر زندگی کنند اما تعداد دیگری از مردم نیز از حضور حیوانات در سطح شهر ترس دارند و در تماس‌هایی با شهرداری و سامانه ۱۳۷ می‌خواهند که سگ‌های بی صاحب جمع آوری شوند.

شهین باهر با بیان اینکه برخی افراد از احساسات مردم در این این ارتباط سوء استفاده می کنند، افزود: از شهروندان از بابت رفتار پیمانکار جمع آوری سگ های بی صاحب غذرخواهی می کنم.

وی یادآوری کرد: در نشست اخیر با تشکل‌های غیردولتی مقرر شد مکانی برای نگهداری این حیوانات شهری احداث و از تجربیات این تشکل‌ها نیز استفاده شود.

معاون شهردار تبریز: جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب مطالبه‌ مردم است

در همین حال معاون خدمات شهری و اجرائی شهردار تبریز نیز اعلام کرد که جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب، مطالبه‌ مردمی و مطابق بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، وظیفه ذاتی و قانونی شهرداری است.

محمدرضا قربانیان تبریزی در واکنش به موج انتقادات از انتشار آنچه که به دار زدن سگ های بی صاحب در تبریز نامیده می شود، افزود: مهم ترین وظیفه شهرداری تبریز تأمین امنیت شهروندان است و در این راستا و در جهت رسیدگی به هزاران شکایتی که شهروندان داشته‌اند، اقدام به جمع‌آوری و رهاسازی سگ‌های بلاصاحب در بیرون شهر می‌کنیم.

وی گفت: با توجه به آسیبی که سگ‌های بلاصاحب به شهروندان رسانده‌اند و شکایت های متعددی که در این خصوص در مراجع قضایی علیه شهرداری مطرح شده، جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب در دستور کار معاونت خدمات شهری قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: تشویش اذهان عمومی به واسطه جمع آوری سگ‌های بلاصاحب، امر پسندیده‌ای نیست و به جای این کار می‌توان با هم‌اندیشی و هم فکری، نسبت به حل این معضل شهری و تأمین امنیت شهروندان اقدام کرد.

قربانیان تأکید کرد: شهرداری تبریز تا به امروز هیچ گونه اقدام به سگ‌کشی انجام نداده و تنها به بیهوشی این حیوانات توسط پیستول‌های بیهوشی، جمع‌آوری و رهاسازی آنها در بیرون از شهر پس از به هوش آمدن سگ ها اقدام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم در برابر تهدید سلامت و امنیت شهروندان بی‌تفاوت باشیم، همین چند وقت پیش اهالی شهرک آخمقیه یک کودک چند ساله را از دست سگ‌های ولگرد نجات داده‌اند.

معاون خدمات شهری و اجرائی شهردار تبریز یادآوری کرد: روزانه صدها تماس مبنی بر جمع‌آوری و آسیب رساندن سگ‌های بلاصاحب با مرکز ۱۳۷ شهرداری تبریز گرفته می‌شود که نمایندگان تشکل‌های غیردولتی فعال در این حوزه می‌توانند از نزدیک مستندات این تماس‌ها و مطالبات مردمی را مشاهده کنند.

قربانیان با اشاره به احداث محلی برای نگهداری سگ‌های بلاصاحب اعلام کرد:حسب دستور شهردار تبریز، محلی برای جمع‌آوری و نگهداری سگ‌های بلاصاحب در نظر گرفتیم که از تشکل‌های غیر دولتی فعال در این زمینه نیز دعوت به همکاری می‌کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد با تعامل و همکاری شهرداری،تشکل‌های غیردولتی، شهروندان و نهادهای مربوطه، نسبت به حل این معضل شهری اقدام شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علیوندیان

      حالا که کارازکارگذشته چه فایده

    • بدون نام

      شما که گوسفند وارد میکنید پس چرا سگ را به چین و کره که مصرف دارند صادر نمی کنید؟!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج