جاباما
۱۱۲۰۴۶۰
۱۵ نظر
۵۰۰۴
۱۵ نظر
۵۰۰۴
پ

کرونا، آغوش را از ما گرفت؛ دوباره می‌شود بغلت کنم

بغل گرفتن، در آغوش کشیدن، لمس و تماس فیزیکی یکی از معجزه آساترین روابط بین انسان‌هاست. به گونه‌ای که محققان طی تحقیقاتی که انجام دادند درمان بسیاری از بیماری‌های روانی و حتی جسمی را بغل کردن و تماس فیزیکی می‌دانند.

برترین‌ها: با شروع واکسیناسیون و کمرنگ شدن کرونا شاهد اخبار خوبی هستیم، برداشتن ماسک، شروع فعالیت‌های اجتماعی و درآغوش گرفتن. در دو سه روز اخیر محدودیت‌های کرونایی در بریتانیا کاهش یافت و شهروندان می‌توانند به دیدار دوستان و آشنایان خود بروند و عزیزان خود را در آغوش بگیرند. این یکی از بهترین خبرهایی بود که در این چند روز مشاهده کردیم، نعمتی که بیش از یک سال از آن محروم بودیم و با ترس و لرز و گاهی عذاب وجدان پدرومادر و یا فرزندانمان را در آغوش می‌گرفتیم. همین بهانه ای شد تا به فواید بغل کردن و حس آرامش آن بپردازیم:

کرونا، آغوش را از ما گرفت؛ دوباره می‌شود بغلت کنم

زندگی‌ بدون تماس و روابط اجتماعی که به آن عادت داشتیم، چیزی که حتی نمی‌توانستیم تصور کنیم. اگر لمس و تماس‌بدنی یکدیگر باعث تسکین درد و آرامش ما شود و کمک کند به همدیگر نزدیک شویم و دوستی‌ها شکل بگیرد، پس زندگی با فاصله‌گیری اجتماعی چه اثری بر ما خواهد گذاشت؟

کرونا، آغوش را از ما گرفت

در اوایل بروز ویروس جدید کرونا اخبار بسیاری از رعایت پروتکل ها و رعایت فاصله اجتماعی به گوش می‌رسید که به دلیل همه‌گیری بالای این ویروس می‌طلبد که افراد مراقبت‌های بیشتری در بحث پیشگیری از ابتلا به این بیماری داشته باشند.

همچنین اعلام شد که راه اصلی انتقال این ویروس از طریق قطرات تنفسی فرد آلوده به فرد دیگر است که بطور معمول از طریق سرفه و عطسه منتقل می‌شود و امکان انتقال این ویروس از طریق روبوسی، بغل کردن و دست دادن افزایش می‌یابد.

هنوز هم، به علاوه یک سال و چند ماه اخیر از ما انتظار می‌رود، جمع نشویم، از هم جدا شویم، تا ۲ متر فاصله بین خودمان نگه داریم و گویا تمام وجود اجتماعی ما از بین رفته است. فاصله اجتماعی، به همان اندازه که هوشمندانه است، در طی سال گذشته هزینه‌های زیادی را برای ما به همراه داشته است. مدت هاست که دانشمندان مانند بقیه ما سعی در اثبات ظرفیت بهبودی آغوش خوب داشته‌اند.

"ما انتظار آغوش داریم. وقتی متولد می‌شویم، بلافاصله در آغوش مادرمان قرار می‌گیریم. در اولین سال زندگی خود، زمان زیادی را در دست افراد دیگر می‌گذرانیم.

در مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها با ۴۰۴ بزرگسال طی یک دوره دو هفته ای، محققان در صحبت‌های علمی دریافتند که "دریافت آغوش در روز‌هایی که درگیری بین فردی رخ می‌دهد با کاهش روحیه منفی همراه است. به عبارت دیگر، به طور کلی آغوش کمک می‌کند تا تأثیرات منفی که درگیری‌های شخصی در زندگی روزمره ما ایجاد می‌کند، کم رنگ شود.

کرونا، آغوش را از ما گرفت؛ دوباره می‌شود بغلت کنم

اهمیت آغوش چیست؟

این سوال که چرا آغوش گرفتن یکدیگر اهمیت دارد مانند این است که بپرسیم چراباید آب نوشید. در واقع همان طور که آب ما را زنده نگه می‌دارد و هیچ انسانی نمی‌تواند بدون دریافت آب زنده بماند، در آغوش کشیدن نیز ما را زنده نگه می‌دارد، به برقرای و دوام رابطه کمک می‌کند و مشکلات و ناامیدی‌های روز را از بین می‌برد.

متخصصین حوزه روابط انسانی طی مطالعات مختلف روی تاثیر تماس و لمس بر کیفیت روابط عنوان نموده‌اند کـه برقراری تماس فیزیکی باعث ایجاد حس اعتماد و صداقت متقابل در افراد می‌شود.

آغوش گرفتن می‌تواند در لحظه معانی مختلفی داشته باشد، اما تاثیر آن بسیار فراتر از آنچه که فکر می‌کنید است، زیرا این کار می‌تواند از چندین راه مختلف سودمند باشد. در ادامه درباره مزایای به آغوش کشیدن برای سلامتی خود مطالبی را خواهید آموخت که مطمئنا بعد ازاین شما را به آغوش گرفتن عزیزانتان بیشتر تشویق می‌کند.

فواید بغل کردن

یک بغل کردن عاشقانه می‌تواند تمام خستگی‌ها و ناراحتی‌ها را از شما دور کند و حس خوب عشق را در شما زنده کند. بغل کردن کودک باعث افزایش ترشح هورمون اکسی توسین می‌شود این هورمون باعث تقویت سیستم ایمنی فرزندتان شده و سطح پلاسمای هورمون تیروئید را کاهش می‌دهد.

کاهش ضربان و بهبود بخشیدن به سلامت قلب

بغل کردن ضربان قلب را پایین می‌آورد. طبق پژوهشی در دانشگاه کارولینای شمالی در چپل‌هیل، شرکت‌کنندگانی که با همسران‌شان تماس لمسی اندکی داشتند به میزان ۱۰ ضربه در دقیقه سرعت ضربان قلب‌شان در طول اجرای آزمایش‌ها افزایش یافت.

در حالی‌که این افزایش در مورد افرادی که عادت بـه بغل کردن همسران‌شان داشتند، تنها ۵ ضربه در دقیقه بود. کاهش ضربان قلب باعث کاهش فشار خون و بیماری‌های قلبی می‌شود. با بغل کردن یا در آغوش گرفتن پدر و پدربزرگ‌تان، ناراحتی‌های قلبی را از آن‌ها دور کنید!

افزایش حس تعلق

بغل کردن می‌تواند باعث ترشح اکسی‌توسین از مغز، و موجب افزایش حس تعلق زنان بـه شخص مقابل شود. ترشح این هورمون سبب بالا رفتن حس تعهد زن نسبت بطرف مقابل نیز می‌شود. بغل کردن با انتقال احساسات از طریق بدن باعث ایجاد صمیمیت می‌شود. پس سعی کنید همیشه شخص محبوب‌تان را بغل کنید و حس تعلق را در وی بالا ببرید!

آرامش جسمی

بغل کردن با کاهش انقباض ماهیچه‌ها باعث ایجاد آرامش در آن‌ها و آرامش کلی در بدن می‌شود. هم دیگر را بغل کنید تا بدن تان به آرامش برسد!

کرونا، آغوش را از ما گرفت؛ دوباره می‌شود بغلت کنم

تسکین درد

بغل کردن باعث ترشح اندروفین می‌شود؛ اندروفین راه‌های انتقال درد را در بدن مسدود می‌کند و درد را تسکین می‌دهد، و همچنین با افزایش جریان خون در بافت‌های نرم بدن و از بین بردن پپتید‌های محرک درد نظیر برادی‌کینین درد‌های مزمن را آرام می‌کند. وقتی احساس درد می‌کنید، هم دیگر را در آغوش بگیرید!

بالا بردن همدلی و درک متقابل

آغوشی گرم و پرشور می‌تواند از طریق بیوانرژتیک‌هایی کـه توسط قلب ایجاد می‌شوند باعث تبادل احساسات شود، و همدلی آدم‌ها را نسبت بـه احساسات یکدیگر افزایش دهد. اینکار بین دو شخص اعتماد متقابل ایجاد می‌کند. اگر می‌خواهید راز‌ها و اسرار زندگیتان رابه کسی بگویید، اول او را در آغوش بگیرید!

تسکین افسردگی و اختلالات زوال عصبی

بغل کردن می‌تواند میزان تولید دوپامین را در مغز افزایش دهد. افرادی که مبتلا بـه بیماری‌های مغزی نظیر پارکینسون و همین‌طور اختلالات خُلقی از قبیل افسردگی، تعلل، عدم اعتماد بـه نفس، و فقدان شور و شوق هستند، میزان دوپامین در بدن‌شان پایین اسـت. ترشح دوپامین را هنگام بغل کردن دو شخص، میتوان از طریق پت‌سی‌تی مشاهده کرد. اگر متوجه‌ی افسردگی در یکی از اطرافیان شدید، او را در آغوش بگیرید؛ با اینکار چراغی در دنیای تاریکش روشن کنید!

افزایش شور و نشاط

بغل کردن می‌تواند تولید سروتونین را در مغز افزایش دهد؛ و از این طریق باعث افزایش شور و نشاط شود. سروتونین باعث بالا رفتن عزت نفس می‌شود. وقتی فردی دچار افسردگی و تنهایی است، میزان سروتونین در بدنش پایین می‌آید. بغل کردن باعث می‌شود مغز سروتونین و اندروفین در رگ‌ها ترشح کند و از این طریق لذت و شادی ایجاد می‌کند و همین‌طور غم و اندوه را دفع می‌کند. بغل کردن سطح عملکردتان را در مدرسه و محل کار نیز التیام می‌بخشد. اگر دوست‌تان احساس تنهایی می‌کند، او را در آغوش بگیرید!

ایجاد تعادل در دستگاه عصبی

بغل کردن یا در آغوش کشیدن باعث ایجاد تعادل در دستگاه عصبی میشود. پوست حاوی شبکه‌ای از گیرنده‌های فشار تخم‌مرغی‌شکل کوچک بنام گلبول‌های پاسینیان اسـت کـه باعث ایجاد لامسه میشوند؛ این گیرنده‌ها از طریق عصب واگ با مغز در ارتباط هستند.

بررسی واکنش‌های الکتریکی پوستی در فردی کـه در آغوش گرفته شده اسـت، تغییر قابل‌ملاحظه‌ای را در میزان رسانایی پوست آن فرد نشان میدهد؛ تاثیر رطوبت و الکتریسیته در پوست هنگام بغل کردن نشان دهنده‌ی حالتی متعادل از دستگاه عصبی پاراسمپاتیک اسـت کـه از طریق انسجام میان جسم و روان ایجاد میشود؛ بغل کردن باعث ایجاد این انسجام میشود.

کرونا، آغوش را از ما گرفت؛ دوباره می‌شود بغلت کنم

کاهش استرس

بغل کردن از طریق کاهش میزان کورتیزول «هورمون استرس» جاری در خون، استرس را کاهش می‌دهد. اینکار باعث می‌شود ذهن آرامش پیدا کند. طبق پژوهش‌ها، نوزادانی که دائما بغل می‌شوند، نسبت به بزرگسالانی که کم‌تر همدیگر را بغل می‌کنند استرس کم‌تری دارند. پژوهشی در دانشگاه اموری ارتباطی شگفت‌انگیز را میان لمس کردن و کاهش استرس کشف کرد. وقتی همسرتان بعد از کار بـه خانه برمی‌گردد، با آغوش گرم از وی استقبال کنید!

تقویت دستگاه ایمنی

روان‌شناسی بنام پزشک شلدون کوهن بر روی بیش از ۴۰۰ بزرگسال سالم مطالعه کرد؛ از این شرکت‌کنندگان بـه مدت دوهفته در مورد حمایت اجتماعی کـه از دیگران دریافت کردند گفتگو بـه‌عمل آمد و شب‌ها نیز بـه صورت مکالمه‌ی تلفنی با آن‌ها مصاحبه می‌شد. از آن‌ها بطور روزانه در مورد تعداد درگیری‌های شخصی و دفعات بغل کردن افراد سوال پرسیده می‌شد.

پژوهش‌گران این شرکت‌کنندگان را در دسترس ویروس سرماخوردگی قرار دادند و علائم و نشانه‌های ابتلا بـه بیماری را در آن‌ها محاسبه کردند. آن‌ها متوجه شدند آدم‌هایی که بـه خوبی حمایت اجتماعی دریافت کردند و به دفعات در آغوش دیگران قرار گرفتند علائم و نشانه‌های بیماری در آن‌ها مشاهده نشد، یا به میزان خیلی کم مشاهده شد.

در مقابل افرادی که دچار درگیری‌های شخصی شدند و به دفعات کم یا اصلا دیگران را بغل کردند یا در آغوش دیگران قرار گرفتند علائم و نشانه‌هایی متفاوت در آن‌ها مشاهده شد. بغل کردن هورمون استرس را کاهش می‌دهد هورمون استرس دستگاه ایمنی را مختل می‌کند. هم چنین بغل کردن باعث افزایش هورمون‌ها و پپتید‌هایی می‌شود کـه عملکرد سلول‌های ایمنی را تنظیم می‌کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      والا منم چند وقته نتونستم خانومم رو بغل کنم...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخخخ چرا

      • بدون نام

        الکی

    • بدون نام

      دلم برای بغل کردن مادرم
      نوازش دستای پیرونرمش
      برای بوسیدنش
      یه ذره شده
      خدایااااااااااا

    • بدون نام

      ایشالا هرچه زودتر جشن هم آغوشی وبغل کردن میگیریم به امید خدا

    • بدون نام

      کشورای غربی فایزر مدرنا زدن کرونا کاهش پیدا کرده میتونن بغل کنه

      پاسخ ها

      • چشم نظر پاک

        آخی آخییی
        واکسن زده ها دارن سکته قلبی و مغزی میکنن میمیرن
        توی ایران هم چند روزه پیر های واکسن زده از سکته میمیرن

    • بدون نام

      واکسن نمیخرن میگن دورهمی سفر نداشته باشید با این گرونی سو مدیریت تون مگه گذاشتید دورهمی بمونه بعد مراسم تقویمی خودشون سر جاشه همش تضاد تناقض

    • حبیپ

      اونبه فکره خودش هست بهتره فکری به حاله خودت کنی سانسور نکنید ۱۲۰۵

    • بدون نام

      یعنی هر بحرانی ایران میاد ضرر و تخریبش بخاطر اینا بیشتر میشه

    • حبیپ

      اخه ما سیاست مدار داریم که کرونا بره از روزه اوله کرونا دولته بریتانیا میدونی چقدر از لحاظ پولی به مردمش کمک۰کردتا مدم در خانه بمانند و هرچی خواستن به صورته انلاین اودن ۵ره خانهایشان در ایران ۱۰۰۰ملیون دادن به مردم ازشون که مگیرن که هیچ بای بری کارکنی تا اون ۱۰۰۰ملیونه بدی دولته عدل و داد

    • حبیپ

      ۱۲۰۷ مجبورت که نکردن که دروغ بگی

    • بدون نام

      کرونا اگر بخواهد برود نمیزارند بروند مگن باش برای ما خوبه

    • بدون نام

      بغلم کن

    • بدون نام

      بغلم کن بغلم کن که از همه دنیا خستم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج