جاباما
۱۱۲۱۳۹
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

محبوب ترین فیلمسازان تاریخ سینما

بالاخره نتیجه نظرسنجی مجله امپایر از «برترین فیلم های تاریخ سینما»، منتشر شد. نظرسنجی که امپایر از آن تحت عنوان «بزرگترین نظرسنجی تاریخ سینما» یاد می کند و از چند ماه گذشته اقدام به رأی گیری کرده بود.

محبوب ترین فیلمسازان تاریخ سینما





روزنامه هفت صبح: بالاخره نتیجه نظرسنجی مجله امپایر از «برترین فیلم های تاریخ سینما»، منتشر شد. نظرسنجی که امپایر از آن تحت عنوان «بزرگترین نظرسنجی تاریخ سینما» یاد می کند و از چند ماه گذشته اقدام به رأی گیری کرده بود تا خوانندگان این مجله و علاقه مندان سینما از سرتاسر دنیا، با مراجعه به وب سایت آن، پنج فیلم محبوبشان را انتخاب کنند. فهرستی که حالا و در آغاز هزاره سوم، تفاوت های چشمگیری با فیلم های محبوب سینمادوستان در سال های گذشته دارد.

شما علاقمندان سینمای جهان در ایران، فهرست را بخوانید و نظرتان را بگویید، لیست غافلگیرکننده ای است؟ جای چه فیلم هایی خالی است؟ محبوبیت چه فیلمی شگفت زده تان کرد؟ به گزارش کافه سینما، مجله معتبر امپایر که در شماره 300 خود، 25 سالگی اش را جشن گرفته بود، در شماره 301، نتیجه نظرسنجی 301 فیلم بزرگ تاریخ را منتشر کرد.

فهرستی که البته با فهرست های منتقدان بسیار متفاوت است. اینجا اثر چندانی از فیلم های کلاسیک یا سینمای اروپا به چشم نمی خورد. آنچه بیشتر به چشم می آید حضور بلاک باسترها، فیلم های هزاره سوم و صد البته، سینمای آمریکاست. خلاصه این نظرسنجی با عرض معذرت کمی بازاری است! کافی است بدانید اولین فیلم این فهرست، یکی از قسمت های جنگ ستارگان است.

پیش از این، آخرین نظرسنجی برترین فیلم های تاریخ سینما به انتخاب مخاطبان، مربوط به شماره 201 این مجله در سال 2006 بود که در آن نظرسنجی، «رستگاری در شاوشنگ» در جایگاه اول قرار داشت و «جنگ ستارگان، اپیزود پنجم» در جایگاه دوم. در نظرسنجی قبلی، «پدرخوانده» نیز در جایگاه پنجم بود. نکات جالب انتخاب های امپایر را بخوانید:

* شاید مهمترین نکته، قرارگیری «جنگ ستارگان» در جایگاه اول باشد. فیلمی که به خصوص در میان سینمادوستان ایرانی از جایگاه چندان قابل توجهی برخوردار نیست.

محبوب ترین فیلمسازان تاریخ سینما

* سیر صعودی «پدرخوانده»، به عنوان قدیمی ترین فیلم در فهرست ده تای اول. در نظرسنجی قبلی، پدرخوانده در جایگاه پنجم قرار داشت که حالا به جایگاه دوم صعود کرده است.

* حضور همیشگی «رستگاری در شاوشنگ» در نظرسنجی های گوناگون از مخاطبان سینما، فیلمی که در آی ام دی بی نیز در صدر محبوبترین فیلم های تاریخ سینما قرار دارد. این فیلم نه تنها در میان مخاطبان سینما، که در میان فیلمسازان مهمی چون کریستوفر نولان و کمرون کرو نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است و آن را جزو محبوبترین فیلم های عمرشان می دانند. «رستگاری در شاوشنگ» در نظرسنجی سال ۲۰۰۶ این مجله در جایگاه نخست قرار داشت و حالا به رده سوم تنزل یافته است.

* محبوب ترین ژانر فهرست؛ علمی - تخیلی: البته برای فهرستی که با «جنگ ستارگان» شروع شود، چندان دور از ذهن نیست. ارباب حلقه ها، شوالیه تاریکی، بیگانه، اینسپشن، پارک ژوراسیک، انتقام جویان و ... از دیگر فیلم های این ژانر هستند که توانسته اند رتبه های بالایی را به خود اختصاص دهند.

* محبوبیت جالب توجه فیلم های نولان: «شوالیه تاریکی» کریستوفر نولان که طبعا در لیست قبلی وجود نداشته، هم اکنون با پشت سر گذاشتن بسیاری از فیلم های مهم تاریخ سینما، در جایگاه سوم قرار گرفته است و دیگر فیلم اش یعنی «اینسپشن» توانسته مکان دهم را به خود اختصاص دهد.

* قدیمی ترین فیلم فهرست: «چراغ های شهر» چارلی چاپلین محصول ۱۹۳۱ است و پس از آن «همشهری کین» (۱۹۴۱) و «کازابلانکا» (۱۹۴۲).

* جدیدترین فیلم فهرست: جاذبه (۲۰۱۳) که در رتبه ۳۵ قرار دارد و پس از آن گرگ وال استریت در رتبه ۸۵.

* آخرین فیلم این فهرست: «دزد دوچرخه» دسیکاست. این فیلم در رتبه ۳۰۱ قرار گرفته است.

* با وجود حضور چشمگیر بلاک باسترها، عدم استقبال از فیلم های مطرحی چون «بازی گرسنگان» که در جایگاه ۲۷۹ قرار گرفته و «مرد آهنی» در جایگاه ۲۳۹.

* مورد عجیب پیتر جکسون: هر چه سه گانه ارباب حلقه هایش در میان علاقمندان سینما محبوب است و توانسته در رده های بالای این فهرست قرار بگیرد، به همان میزان «هابیت» مورد بی توجهی قرار گرفته است. جایگاه ۱۶۶ و ۲۶۲ دو نسخه به نمایش درآمده «هابیت»، خود مؤید این نکته است.

* با وجود فراگیر شدن انیمیشن ها در هزاره سوم اما هنوز هیچ انیمیشنی نتوانسته به ۵۰ فیلم برتر این فهرست راه یابد. «داستان اسباب بازی (۱۹۹۵)» در جایگاه ۵۸ قرار دارد و محبوبترین انیمیشن به حساب می آید و پس از آن شیرشاه (۱۹۹۴) در جایگاه ۶۶ قرار دارد. «شهر ارواح میازاکی» (۲۰۰۱)، «بالا» (آپ) و «وال ای«، به ترتیب جایگاه های ۶۶، ۱۱۱ و ۱۳۴ را به خود اختصاص داده اند.

* محبوبترین فیلم های کارگردانان مطرحی چون تارانتینو، اسپیلبرگ، اسکورسیزی و فینچر، جزو قدیمی ترین فیلم های آنان است. «پالپ فیکشن» جایگاه پنجم، «آرواره ها» هشتم، «رفقای خوب» سیزدهم و «باشگاه مشتزنی» در جایگاه چهاردهم قرار گرفته است.

* وسترن ها کماکان محبوب اند: «روزی روزگاری در غرب» و «خوب، بد، زشت»، رتبه های نسبتا قابل توجهی به دست آورده اند.

* حضور فیلمی چون «درایو»؛ در ۵۰ فیلم اول این فهرست جالب توجه است.

* خارج شدن «ماتریکس» از ۲۰ فیلم اول در حالی که در نظرسنجی قبلی جایگاه دهم را به خود اختصاص داده بود.

* به سختی می توان در این لیست، به خصوص ۵۰ تای اول آن، فیلمی از سینمای اروپا را مشاهده کرد.

* سینمای ایران برخلاف حضور چشمگیرش در جشنواره ها، جایگاهی در میان مخاطبان اصلی سینما ندارد. در فهرست ۳۰۱ فیلم، هیچ فیلمی از سینمای ایران وجود ندارد.

این نظرسنجی از چند ماه پیش در سایت مجله امپایر شروع شده بود و نحوه رأی دهی بدین صورت انجام می گرفت که هر فرد می توانست نام پنج فیلم محبوب خود را ذکر کند و برای اولین فیلم محبوب اش توضیح مختصری درباب چرایی بهترین فیلم تاریخ سینما بودنش بنویسد. فهرست ده فیلم اول را بخوانید:

۱- جنگ ستارگان: اپیزود پنجم، امپراتوری ضربه می زند (۱۹۸۰)؛ ۲- پدرخوانده (۱۹۷۲)؛ ۳- شوالیه تاریکی (۲۰۰۸)؛ ۴- رستگاری در شاوشنگ (۱۹۹۴)؛ ۵- پالپ فیکشن (۱۹۹۴)؛ ۶- جنگ ستارگان: اپیزود چهارم، امیدی تازه (۱۹۷۷)؛ ۷- ارباب حلقه ها، یاران حلقه (۲۰۰۱)؛ ۸- آرواره ها (۱۹۷۵)؛ ۹- مهاجمین صندوقچه گمشده (۱۹۸۱)؛ ۱۰- اینسپشن (۲۰۱۰)
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج