جاباما
۱۱۲۵۵۲۱
۱۶ نظر
۵۲۴۲
۱۶ نظر
۵۲۴۲
پ

سریال «آنها»؛ وقتی می‌شود با لهجه‌ی ایرانی هم ترسید

«آنها» سریالی اپیزودیک که قرار است در هر قسمت یک قصه ترسناک مجزا را با گروه بازیگرانی متفاوت، برای مخاطب روایت کند.

برترین‌ها: «آنها» به کارگردانی میلاد جرموز و مهدی آقاجانی، براساس فیلمنامه‌ای از سروش روح بخش و با تهیه کنندگی پرویز پرستویی ساخته شده است. سریالی اپیزودیک که قرار است در هر قسمت یک قصه ترسناک مجزا را با گروه بازیگرانی متفاوت، برای مخاطب روایت کند. این نخستین بار نیست که یک سریال شبکه نمایش خانگی سعی می‌کند بخت خود را در ژانر ترسناک بیازماید و با ترس و وحشت برای خود تماشاگرانی دست و پا کند.

«احضار» ساخته رامین عباسی‌زاده سریالی ۱۱ قسمتی بود که در سال ۱۳۹۷ در شبکه نمایش خانگی توزیع شد، اما مجوز پخش نگرفت و حتی صحنه‌هایی از آن در فضای مجازی دستمایه شوخی و خنده شد. همین چندی پیش هم یک سریال در تلویزیون تلاش کرد بترساند، اما آن هم یک شوخی بیشتر نبود، اما ظاهرا «آنها» به حداقل‌هایی در ژانر ترسناک رسیده.

سریال «آنها»؛ وقتی می‌شود با لهجه‌ی ایرانی هم ترسید

دامون قنبرزاده در اینستاگرام خود نوشت: «تا این‌جا دو قسمت از سریال ترسناک «آن‌ها» منتشر شده است. سریالی که هر قسمتش یک داستان جداگانه تعریف می‌کند (که همین خصوصیت باعث می‌شود بتوان درباره‌ی دو قسمتش هم نظر داد) و قصد دارد با ساخت اتمسفری وحشت‌زا، مخاطب را به قول معروف از جایش بپراند. البته در این زمینه، «آن‌ها» تنها نیست. همین حالا دو فیلم هم در حال اکران هستند که در ژانر وحشت تولید شده‌اند: «آن شب» (کورش آهاری) و «جنون» (کامران قدکچیان). سینمای ما تلاش زیادی کرده تا در این ژانر آثاری تولید کند، اما غالباً این تلاش‌ها به جایی نرسیده‌اند. طبیعتاً شمردن دلایل این عدم موفقیت، در محدوده‌ی پست اینستاگرامی نمی‌گنجد.

اما «آن‌ها» انصافاً غافلگیرکننده است. هر اپیزود سریال، مثل شنیدن یک داستان کوتاه ترسناک در یک شب بارانی‌ست؛ بیرون رعدوبرق و کولاک است، در حالی که ما روی تخت اتاق امن‌مان دراز کشیده‌ایم و دوست داریم داستان ترسناک‌مان را به انتها برسانیم. ایده‌های استفاده‌شده در این دو اپیزود، متکی به پایان‌بندی‌های جذابی هستند که مفهوم کار را تکمیل می‌کنند. فیلم‌نامه‌نویس بی‌شک نه‌تن‌ها به آثار مدرن سینمای ترسناک نیم‌نگاهی داشته، بلکه حتی به نظر می‌رسد از کلاسیک‌های مهمی مانند «کوایدان» (ماساکی کوبایاشی) هم الهام گرفته باشد.

سریال «آنها»؛ وقتی می‌شود با لهجه‌ی ایرانی هم ترسید

اما باید به کارگردانی هم توجه داشت. کارگردان موفق می‌شود هر دو داستان را در محدوده‌ی یک خانه به سرانجام برساند. نورپردازی، زوایای دوربین، تنوع در قاب‌ها و خلق لحظه‌های ترسناک، تا حدود زیادی موفقیت‌آمیز است. به‌خصوص در اپیزود دوم، تسلط کارگردان بر اجزای تصویر بیش‌تر مشخص می‌شود. خلق چنین لحظه‌هایی در فضای ایرانی، کار بسیار سختی‌ست و گاهی حتی تا مرز «کمدی‌ناخواسته» شدن هم پیش می‌رود که این‌جا چنین اتفاقی نیفتاده است.

سریال «آنها»؛ وقتی می‌شود با لهجه‌ی ایرانی هم ترسید

البته که سریال نقص‌هایی هم دارد. هر دو قسمت کمی دیر راه می‌افتند، بازی آن خردسال در قسمت اول به‌شدت باورنکردنی‌ست و به همین دلیل رابطه‌ی مادر و فرزند هم به شکل بدی از کار درآمده که به کلیت داستان لطمه زده است. استفاده از مولفه‌های کلاسیک این ژانر، مانند حرکت اجسام، تاریکی، صدا‌های عجیب و... گاهی به مرز افراط می‌رسند، که می‌شد به شکل کنترل‌شده‌تری ازشان استفاده کرد. اما در نهایت تا همین جا می‌توان «آن‌ها» را نمونه‌ی نسبتاً موفقی در ژانر وحشت دانست و امیدوار بود در ادامه بهتر هم بشود.»

سریال «آنها»؛ وقتی می‌شود با لهجه‌ی ایرانی هم ترسید

رضا توسلی در مووی مگ نوشت: «آنها» در مقایسه با دیگر سریال‌های ترسناک ایرانی ساخته شده در سال‌های اخیر وضعیت به‌مراتب بهتری دارد، اما راه طولانی برای موفقیت در پیش دارد. محدودیت‌های سریال‌سازی در ژانر وحشت به همراه ضعف‌های تکنیکی که در سینمای ایران وجود دارد، باعث می‌شود تا تماشای سریال «آنها» چندان نتواند مخاطب امروز ژانر ترسناک را راضی کند. بااین‌حالمی توان گفت که «آنها» حداقل تا اینجای کار با برنامه ساخته شده و بودجه ساخت را هدر نداده است؛ بنابراین، می‌توان امیدوار بود که وضعیت سریال در ادامه بهبود پیدا کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      منظور همون others هست دیگه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه اون دیگران بود این اآنها خخخخج

      • بدون نام

        نه منظور دقیقا همون انها است.

      • بدون نام

        سریالا تماشا کردم اصلا در حد ترس نیست لاقل کاش رویه بعضی از خرافات و افسانه ها ایرانی مانور میدادن که قدیمیا مثلا جنوبیا خیلی بهتر اطلاعات دارن تو این زمینه ها

      • بدون نام

        بازهم کپی

    • بدون نام

      دیگه از پرویز پرستویی بعید بود:| حالا خود فیلمو ندیدم ببینم داستانش چیه ولی اسمش رو معلومه که از فیلم «آن»کپی کرده و اون یارو که آرایش داشت و شما برای عکس عنوان خبر ازش استفاده کردید کپی پنی وایز هست یعنی همون شخصیت اصلی فیلم آن،یعنی دو تا کارشناس پیدا نشدن به این موضوع ایراد بگیرن

    • بدون نام

      othersدیگران بود ایرانی نبودکه

    • بدون نام

      خخخخ یعنی همون the others دیگه
      بابا کمی خلاقیت داشته باشین از همون اول بسم الله کپی رو میشه دید
      حالا اون روحه چرا ژاپنی گریم شده؟

    • اسی

      خیلی مزخرف بود
      هنوز مونده تا برسن به حداقل های دنیا

    • دانیال بیاتی

      عالیه

    • بدون نام

      گریم اونو از روی پنی وایز کپی زدن

    • بدون نام

      اولا چینیه نه ژاپنی دوما منکه خوشم اومد درحد سریال ترسناک خوبه

    • بدون نام

      سریال احضار نمایش خانگی از این سریال بهتر بود به نظرم

    • نصرت داموس

      عالیه

    • سعید

      دوستان کمی انصاف داشته باشید در نوع ایرانی بودنش عالی بود من و خانمم لذت بردیم

    • ***

      ضعیفه سریال .ولی برا شروع ژانر وحشت بد نیست. بالاخره باید از یه جایی شروع کرد دیگه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج