۱۱۲۸۰۳
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

نامه دانشجویان دانشگاه علامه‌ به ضرغامی

شورای صنفی دانشگاه علامه طباطبایی، در نامه ای خطاب به رییس سازمان صداوسیما با انتقاد از برنامه "حذف و اضافه" که هفته گذشته پیرامون موضوع تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها با حضور صدرالدین شریعتی و تنی چند از فعالان دانشجویی برگزار شد، اجرای این برنامه را کاملا جهت دار و در راستای بی اهمیت نشان دادن نظر دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کردند .

خبرگزاری ایسنا: شورای صنفی دانشگاه علامه طباطبایی، در نامه ای خطاب به رییس سازمان صداوسیما با انتقاد از برنامه "حذف و اضافه" که هفته گذشته پیرامون موضوع تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها با حضور صدرالدین شریعتی و تنی چند از فعالان دانشجویی برگزار شد، اجرای این برنامه را کاملا جهت دار و در راستای بی اهمیت نشان دادن نظر دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کردند .

در این نامه آمده است: اعمال غیرعلمی تفکیک جنسیتی یا به قولی‌ ساماندهی کلاس‌های درس، در دانشگاه علامه طباطبایی، سبب ایجاد مشکلات آموزشی و صنفی بسیاری برای دانشجویان و نیز مشکلات مالی عدیده ای برای دانشگاه شده است که از آن جمله است کاهش سرانه محیط آموزشی،‌ پژوهشی‌، ورزشی،‌ فرهنگی و فضای سبز در دانشگاهی با بودجه ای محدود همچون دانشگاه علامه طباطبایی(ره).

همچنین پیامدهای دیگر این تصمیم مانند تبعیض جنسیتی در پذیرش دانشجو و نیز کمبود اساتید مجرب، سبب کاهش شدید رتبه علمی این دانشگاه در سال های گذشته شده است. به علاوه نمی توان از نتایج دیگر این تصمیم همچون مشکلات ایجاد شده در واحدگیری، کمبود واحدهای ارائه شده و سایر مشکلاتی که دانشجویان دانشگاه علامه را مستقیما درگیر کرده است،‌ چشم پوشید.

آثار و نتایج این تصمیم غیرعلمی در بزرگترین دانشگاه علوم انسانی کشور، به خوبی عیان ساخت که تفکیک جنسیتی در دانشگاهی اجرایی شد که نه از نظر بودجه، نه از نظر فضا و نه از نظر امکانات آموزشی و اساتید،‌ توان اجرایی کردن آن را نداشت .

همه این پیامدها سبب شد که دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در اقدامی کم نظیر و طی نامه ای با امضای ۲۳ تشکل دانشگاهی و بیش از ۲۴۰۰ نفر از دانشجویان این دانشگاه، خطاب به حسین سلیمی، ریاست دانشگاه مورخ ۹۳/۲/۲ ، با ذکر نتایج زیانبار تفکیک جنسیتی برای دانشگاهیان علامه،‌ نسبت به ادامه اعمال این سیاست انتقاد کنند.

نامه ای که به سبب امضای جمع کثیری از دانشجویان دانشگاه علامه بر آن به سرعت رسانه ای و در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها منتشر شد.

روز پنجشنبه،‌ مورخ ۹۳/۳/۱ ،‌ برنامه ای ضبط شده به نام "حذف و اضافه"،‌ با محوریت تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها،‌ روی آنتن سیما رفت که واکنش های منفی دانشجویان دانشگاه علامه در شبکه های اجتماعی، بلافاصله پس از اتمام آن و انتقادهای گسترده از این برنامه در محیط دانشگاه،‌ در اولین روز کاری پس از آن را در پی داشت.

مهمان ویژه این برنامه،‌ صدرالدین شریعتی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی،‌ طی سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ بود. در این برنامه ریاست سابق دانشگاه علامه، نظرات خود را در دفاع از اجرایی کردن این سیاست در دانشگاه اعلام کرد.همچنین به طور ضمنی چه از جانب ریاست سابق دانشگاه چه به کمک مجری برنامه، تلاش شد این پیام به بینندگان برنامه منتقل شود که همه انتقادها از شیوه مدیریت صدرالدین شریعتی در دانشگاه علامه،‌ محدود به اعمال تفکیک جنسیتی است.

تنها کسی که تلاش کرد صحبت های ریاست سابق دانشگاه را نقد کند، دانشجویی خارج از دانشگاه علامه و آن هم نه به صورت رو در رو که به صورت تلفنی بود.

نحوه چینش دانشجوهایی که نظر خود را پیرامون تفکیک جنسیتی در مصاحبه پخش شده در این برنامه اعلام داشتند،‌ به گونه ای بود که این نکته را القا کند که جامعه دانشگاهی و دانشجویان،‌ موافق اعمال تفکیک جنسیتی هستند. حتی نظرسنجی برنامه به گونه ای کاملا مبهم بود و به هیچ وجه نمی توان آن را بی طرفانه خواند .

در این برنامه دو تن از دانشجویان دانشکده‌های علوم اجتماعی دانشگاه‌های علامه طباطبایی و دانشگاه تهران به عنوان فعالین دانشجویی حضور یافتند که به عنوان مخالف و موافق، نظر و دلایل خود را پیرامون تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها اعلام دارند.

نماینده دانشجویی که از طرف دانشگاه علامه طباطبایی با عنوان فعال دانشجویی به برنامه دعوت شد،‌ موافق اعمال تفکیک جنسیتی بود. البته نظر این دانشجو بسیار محترم است، اما عنوان فعال دانشجویی برای دانشجویی که غالب دانشجویان دانشکده ای که ایشان در آن مشغول به تحصیل هستند، قبل از پخش این برنامه،‌ نه به نام و نه حتی به چهره ایشان را نمی شناختند،‌ این را به ذهن متبادر می کند که تنها هدف از این کار،‌ نشان دادن پشتوانه دانشجویی تفکیک جنسیتی در دانشگاه علامه طباطبایی بوده است.

این موضوع و نیز عدم دعوت از هیچ یک از مخالفان اعمال تفکیک جنسیتی از طرف دانشگاه علامه طباطبایی( که تعداد کثیری از دانشگاهیان این دانشگاه را تشکیل می دهند) و همچنین این که در برنامه مذکور، تمامی مخالفان اعمال این سیاست خارج از دانشگاه علامه بودند اما کسانی که از طرف دانشگاه علامه طباطبایی در این برنامه حضور داشتند،‌ با آن موافقت داشتند، این نکته را به ذهن متبادر می کند که سازندگان برنامه قصد القای این نکته را به بیننده ها دارند که مخالفان اعمال تفکیک جنسیتی کسانی هستند که این سیاست هنوز در دانشگاه محل تحصیلشان اعمال نشده است .

موارد ذکر شده و نیز عدم اشاره ای حتی کوتاه به نظر۲۴۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علامه که در نامه ای خطاب به ریاست دانشگاه، نسبت به ادامه سیاست اعمال تفکیک جنسیتی به صراحت انتقاد کرده بودند، توهینی غیرمستقیم به نظرات جامعه دانشگاهی است.

شورای صنفی دانشگاه علامه طباطبایی، به عنوان بزرگترین تشکل دانشجویی این دانشگاه که وظیفه پیگیری مطالبات به حق دانشجویان را دارد، نحوه اجرای این برنامه را کاملا جهت دار و در راستای بی اهمیت نشان دادن نظر دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی می داند و از جنابعالی به عنوان رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران انتظار پاسخ گویی نسبت به برنامه ی مذکور را دارد .

شورای صنفی دانشگاه علامه طباطبایی انتظار دارد این جوابیه در برنامه بعدی حذف و اضافه خوانده شود و قضاوت را به عهده بیننده برنامه بگذارد . "
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج