جاباما
۱۱۳۲۱۲۴
۲۸ نظر
۵۰۵۵
۲۸ نظر
۵۰۵۵
پ

دیشب، شبی که از خوشی مُردیم، مرسی یورو

شب گذشته، فوتبال، پادشاه جهان بود، دو بازی فوق تصور از اسپانیا_کرواسی و فرانسه _سوئیس، علاقه‌مندان را سیراب کرد، در اروپا به جای رونمایی از واکسن‌ها و نمایش و سخنرانی، مردم را واقعا واکسینه می‌کنند، آن‌جا جایی‌ست که از حجم خوشی‌شان ما هم حظ می‌بریم، ما خاورمیانه‌ای‌ها.

برترین‌ها: شب گذشته، فوتبال، پادشاه جهان بود، دو بازی فوق تصور از اسپانیا_کرواسی و فرانسه _سوئیس، علاقه‌مندان را سیراب کرد، در اروپا به جای رونمایی از واکسن‌ها و نمایش و سخنرانی، مردم را واقعا واکسینه می‌کنند، آن‌جا جایی‌ست که از حجم خوشی‌شان ما هم حظ می‌بریم، ما خاورمیانه‌ای‌ها. در این مطلب ابتدا یادداشت خسرو نقیبی (روزنامه‌نگار) را می‌خوانیم، در ادامه یادداشت کوتاه رسول مجیدی (روزنامه‌نگار)، چند یادداشت از کاربران اینستاگرام و توئیتر و در انتها چند واکنش توئیتری.

دیشب، شبی که از خوشی مُردیم، مرسی یورو

خسرو نقیبی: بازی‌ای که ورق در آن برگردد در زندگی کم ندیده‌ام. بازی هیجان‌انگیز هم. ما نسلی هستیم که تلویزیون زمان‌ش، ده‌ها بار بازی فرانسه برزیل جام ۸۶ را به اسم زیباترین بازی تاریخ فوتبال پخش کرد و ما هم ده‌ها بار به ساق‌های زیکو و پلاتینی و سوکراتس زل زدیم و تحسین‌شان کردیم.

آن‌چه، اما امشب در نشنال آرنای بخارست رخ داد، مجموعه‌ای از هر آن‌چیزی بود که ما را عاشق فوتبال کرده. مفتون آن؛ که دو سال تمام نشستیم و بازی‌های بی‌تماشاگرش را هم، نگاه کردیم. امشب هزار بار در دل‌مان پیش‌بینی کردیم و سناریو‌های از پیش تعیین شده نوشتیم و بازی عوض شد. مثل یک سناریوی خوب، جا‌هایی که گفتیم «نه دیگر، این‌قدر هم کلیشه نیست» کلیشه‌ای پیش رفت و آن‌جا‌ها که گفتیم «این‌قدر هم عجیب که نمی‌شود!» عجیب شد. آن‌جا که فرانسوی‌ها اعتراض پنالتی کردند و پنالتی برگشت برای سوییس، روی پلانی که شکیری مشت‌هاش را از خوشیِ دو هیچِ پیش رو گره کرد، به خود گفتیم این بازی برمی‌گردد و چند دقیقه نشده، بازی برگشته بود.

بنزمای بازگشته به فرانسه، دبل کرده بود و همه‌چیز با سوپرگل پوگبا یک هپی‌اند فرانسوی تمام‌عیار شده بود؛ اما انگار آن دیالوگ بامزه‌ی فرانسوی «امیلی در پاریس» یقه‌ی خودشان را گرفت. این که آن‌ها عادت به «پایان خوش» ندارند؛ چون زندگی واقعی پر است از اشتباه و خیانت و حال بد و چیز‌هایی که البته نباید هم جدی‌شان گرفت و باید زندگی را ادامه داد. پس سوییس برگشت، بازی را به وقت اضافه کشاند و تا پنالتی پیش رفت، اما چیزی آن ته دل می‌گفت این‌قدر هم نمی‌شود رؤیابین بود. رؤیا هم حدی دارد.

دیشب، شبی که از خوشی مُردیم، مرسی یورو

این‌جاست که می‌رسیم به لحظه‌ی کلیدی امشب. به چهره‌ی آدمیر مهمدی فوروارد متوسط وولفسبورگ که شبیه هیچ فاتحی در هیچ جنگ بزرگی نبود. اتفاقن با چهره‌ی خسته‌ی یک محکوم به شکست پشت پنالتی ایستاد و لابد خیلی‌ها در سراسر جهان زیر لب گفتند اوست که شب رؤیای سوییسی را تمام خواهد کرد. اویی که نمی‌تواند و امباپه‌ای که نفر آخر آن اردوگاه است و سردار فاتح پاریس و امید آینده‌ی مادرید. این، رودست آخر سناریو بود. لوریس حتی در جهت توپ هم نپرید و مهمدی چنان خون‌سرد پنالتی پنجم‌ش را زد، انگار دارد توی تمرین، مشق پنالتی می‌کند. حالا پایان معلوم شده بود. معنی ایستادن امباپه پشت توپ چیز دیگری شد. ستاره‌ی جوان مغروری که قرار است یاد فرانسوی‌ها بیندازد آن‌ها ملتی هستند که به «پایان خوش» امریکایی اعتقاد ندارند. امباپه می‌رفت پشت توپ و من داشتم روبرتو باجو را می‌دیدم پشت آن پنالتی معروف فینال ۹۴. بکام را جلوی پرتغال در همین تورنمنت.

همه آن‌هایی که قرار بود همای سعادت بر شانه‌ی ملتی باشند، اما به ثانیه‌ای دل آن ملت را شکستند.
مدعی اول قهرمانی یورو ۲۰۲۰ امشب حذف شد؛ چیزی که می‌توانست سر ایتالیا برابر اتریش و اسپانیا برابر کرواسی هم بیاید. چیزی که سر هلند و پرتغال آمد. لیگ‌های بزرگ، کیفیت بازیکنان را نزدیک کرده و دیگر فقط نام کشور‌ها و صاحب فوتبال بودن‌شان تعیین‌کننده نیست. امشب، با دو بازی بزرگ، انگار تاریخ فوتبال نوین، ورق دیگری خورد؛ اما بگذارید ما خیلی خرافاتی فکر کنیم امشب خدای فوتبال زیادی سرحال بوده. آن‌قدر که خواسته پس از دو سال تلخ حکم‌رانی کووید بر استادیوم‌ها، بگوید آن فوتبالی که دل‌تنگ‌ش بودید این‌جاست! برگردید، دوباره روی سکو‌ها بنشینید و از بهانه‌های کوچک خوش‌بختی‌تان، از داشته‌های کوچک زندگی روزمره‌تان، باز لذت ببرید. ما برای چنین شب‌هایی عاشق فوتبالیم.

رسول مجیدی: عکس عجیبیه. تو فاصله ۴ دقیقه حالت طرفدار سوییس انقدر تغییر کرده. از نگرانی بابت حذف و غصه خوردن برای پنالتی و موقعیت‌های از دست رفته تا شادی بی‌حدوحصر و مدهوش کننده. به معنای واقعی بعد از گل سوم سوییس از خود بی خود شده.

دیشب، شبی که از خوشی مُردیم، مرسی یورو

این حالت رو یعنی به قول کارشناس‌های فوتبال این ترانزیشن از حالت تدافعی به هجومی، از غم به شادی رو فقط تو دوجا میشه دید: فوتبال و زندگی.

در لحظه‌ای ممکنه همه چیز عوض بشه. بخاطر همینه که میگن به جایگاهی که داری مغرور نشو و بابت چیزایی که نداری خیلی غصه نخور. چون در کسری از ثانیه ممکنه همه‌چیز عوض بشه. نمی‌خوام شعار بدم، ولی خودم بار‌ها تو زندگی تو این شرایط قرار گرفتم. اینکه در یک روز حالت روحی و زندگیم کاملا عوض شده. بعضی وقت‌ها در عرش و بعضی وقت‌ها در فرش.

کاربر دیگری نوشت: چرا فوتبال؟ تمام دنیا میگن فرانسه سوئیس رو میبره. (سابقه تیم‌ها، توانایی بازیکن و مربی، قهرمان جهان بودن فرانسه و...) اما یهو سوئیس میاد و خلاف تصور گل اول بازی رو میزنه و یک نیمه از گلش محافظت میکنه. همه فکر میکنن فرانسه نیمه دوم اوضاع رو درست میکنه که یهو یه پنالتی برای سوئیس گرفته میشه.

بازیکن پشت توپ باور نمیکنه که واقعا میتونن قهرمان جهان رو حذف کنن و توپ رو خوب نمیزنه و دروازبان توپ رو میگیره و به یک باره امید به امید فرانسه سرازیر میشه. اونا میگن آره همینه ما قهرمان جهانیم و میتونیم هر تیمی رو ببریم و دو گل پشت سر هم به سوئیس میزنن و جلو می‌افتن. حالا سوئیس نا امید بازی رو ادامه میده تا گل سوم فرانسه تیر خلاصی به پیکر بی جان سوئیسی‌ها باشه.

ده دقیقه آخر بازی سوئیس برای حفظ آبرو بازی میکنه و جرقه امید. گل دوم و فقط یک گل تا تساوی. حالا امید برمیگرده و سوئیس گل تساوی رو خیلی شیک دقیقه ۹۰ میزنه و بازی میره وقت‌های اضافه و پنالتی. همه پنالتی‌ها رو گل میکنن و پنالتی آخر فرانسه امباپه (به اعتقاد خیلی‌ها بهترین بازیکن سال‌های آینده دنیای فوتبال) و یک نجات از آخرین تلاش برای نگه داشتن امید از دروازبان سوئیس؛ و تمام. قهرمان جهان به سوئیس (به ظاهر یکی از ساده‌ترین تیم‌های صعود کرده در مرحله یک هشتم) باخت.

به قول بکن باور: اونی که قویه برنده نمیشه؛ اونی که برنده میشه قویه. با احترام به تیم قویه سوئیس!

دیشب، شبی که از خوشی مُردیم، مرسی یورو

هادی عطارها: آخه چرا اینقدر تو جذابی، فوتبال لعنتی! برای چی با دل ما این کار را می‌کنی؟ چرا دنیا را اینجوری محو خودت کردی، معشوق فتانه ما! چطور می‌تونی توی دو تا صد و بیست دقیقه، اون هم توی یه شب، نفس میلیون‌ها آدم را توی سینه شون حبس کنی؟ هیچ کارگردانی توی دنیا نمی‌تونه به اندازه تو درام بسازه! مگه میشه که تو، توی لحظه اینهمه جادو تولید کنی! مگه میشه این حجم از معجزه و شگفتی را فقط با یه توپ ایجاد کرد؟ چطور این سناریو‌های عجیب به عقلت میرسه؟ چطور به ذهنت رسید که اسپانیا اون گل بد را بخوره، بعد سه تا بزنه، دوباره توی چند دقیقه دو تا بخوره و بازی بره وقت اضافه؟ چطور تونستی از بازی فرانسه با سوئیس این نمایشنامه عجیب را در بیاری که فرانسه گل بخوره، بعد سوئیس پنالتی بگیره همه فکر کنن کار فرانسه تمومه، اما دروازه‌بان‌شون پنالتی حریف را بگیره و فرانسه توی چهار دقیقه و سی ثانیه دو تا گل بزنه و ورق بازی کامل برگرده، گل سوم را هم بزنه تا همه فکر کنن این بار کار سوئیس تموم شده، اما ناگهان سوئیس توی هفت هشت دقیقه دو تا گل بزنه و بازی بره وقت اضافه!

میدونی، اصلا توی مُخیله آدم نمی‌گنجه اینهمه درام، حتی نویسنده هری‌پاتر هم نمی‌تونه اینجوری مخاطبش را سورپرایز کنه! مخ یه جهان داره سوت می‌کشه از دست کارای تو! دیونه‌مون کردی آقای فوتبال! خودت ببین کاراتو

پی‌نوشت: الان فقط باید برای این فوتبال ترانه شهاب مظفری را گذاشت

چیکار میکنی، اینجوری که دیونه میشم
بیا دلبری‌ات را یه کم کمترش کن

مسعود زمانی: ‏آقا خیلی جدی ۲۸ ژوئن را روز جهانی فوتبال نامگذاری کنند. این سطح از هیجان و زیبایی اونم دو تا بازی پشت سر هم فکر میکنم هیچوقت در این سطح از فوتبال سابقه نداشته...

‏⁧‫چیه این فوتبال اصلا‬⁩، ‏واقعا اون‌هایی که بازی‌ها رو ندیدند بدرستی مصداق لفی خسر و اینا هستند.

سیامک قاسمی هم نوشت: فرض کن یه شهروند سوئیس باشی که واکسن کرونا رو زدی و در کنار دریاچه زوریخ داری با دوستات دورهمی فوتبال میبینی و فرانسه را در یک بازی رویایی می‌بری و بعدش می‌رید کافه سر میدون عشق و حال و جشن!

‏این سطح از پرفکشنیسم حتی توی کتاب‌های روانشناسی هم قفله!

دیشب، شبی که از خوشی مُردیم، مرسی یورو

دیشب، شبی که از خوشی مُردیم، مرسی یورو

دیشب، شبی که از خوشی مُردیم، مرسی یورو

دیشب، شبی که از خوشی مُردیم، مرسی یورو

دیشب، شبی که از خوشی مُردیم، مرسی یورو

دیشب، شبی که از خوشی مُردیم، مرسی یورو

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدی

      دو تا مسابقه بود تموم شد رف، چرا جوگیر میشید.. کل فکر و ذکرمون شده فوتبال بعد انتظار داریم مثل سوییس غرق در خوشی باشیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چون اگه فوتبال نباشه باید به تولید واکسن فکر کنیم

      • بدون نام

        دیشب دو تا مسابفه بود ولی این جماعت تحت تاثیر حرفای میثاقیان و احمدی دارن جو ایجاد می کنند
        علت هم نبود خبر هست
        کار رسانه شلوغ کاری است

      • بدون نام

        میثاقی احمدی هم تو شبکه ورزش هم سه خسته شدیم ازشون تند تند هم حرف میزنن

      • بدون نام

        سوئیسی ها چرا انقدر خوشبخت اند پنج میلیون جمعیت

      • بدون نام

        الان راهکار شما چیه جناب علامه

      • بدون نام

        فقط دوتا مسابقه نبود.. جمعیت خوشحال و شاد بودند.. بدون نگرانی برای کرونا. برای خونه ماشین.. در رفاه کامل.. اون حجم از زیبایی و سرگرمی برای مردم این کشورها.. غرور ملی برای تیم های برنده که تا مدت ها و سالها تو ذهنشون میمونه. (خودمون قرن ها پیش استرالیا رو بردیم هنوز افتخار می‌کنیم خخخخخ) پس دو بازی فقط نبوده. عشق و حال و لذت و رهایی. شادی. سلامتی. سلامت روانی. اقتصاد شکوفا و آزااااادی بوده..

      • بدون نام

        این گزارشگرای جدید واقعا فاجعه ان البته به غیر از عباس قانع
        انگار فله ای استخدام شدن

    • بدون نام

      زندگی خوشحالی سلامت روح جسم فقط در غرب

    • بدون نام

      همه تماشاگرا فایزر مدرنا زده بودن بدون ماسک

    • بدون نام

      خاورمیانه داغون مریض افسرده فقیر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منظورت ایران و سوریه و افغانستان دیگه

    • بدون نام

      خوش به حال اونایی که با این چیزها شاد میشن

    • بدون نام

      واقعا دیدن فوتبال اونا حال ادم رو خوب میکنه فقط زمان کی روش اینطوری بودیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره هنوز یادمون نرفته با یازده نفر دفاع کردن و ضعیف ترین امار تو تیم های اسیایی

    • بدون نام

      فرانسه مردم ایران رو بدبخت کرد حقش بود باخت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما خودمون خودمون رو بدبخت کردیم
        با مقصر تراشی بجایی نمی رسیم

      • بدون نام

        هر چی سرشون بیاد حقشونه

      • بدون نام

        ۱۰۴۱
        چی میگی.دقیقا داره درست میگه

    • بدون نام

      از خوشی نمردیم چون خونه متری سه میلیونی شده متری سی میلیون خونه نمیشه اجاره کرد خودرو موتورسیکلت لوازم خونه نمیشه خرید سفر نمیشه رفت خوراکی نمیشه خرید کار نیست

    • بدون نام

      چقدر حال تماشاگراشون خوب بود خوشبحالشون

    • مهدی امامی

      دیشب مردیم از هیجان فوتبال...!مرسی که هستی فوتبال

    • پویان

      با این متن فقط دل ما را آب کردی

    • بدون نام

      چقدر جوگیرید شما دیگه

    • بدون نام

      من خیلی فوتبالی نیستم، اما امسال بازیها رو میبینم دیدن آدمهای شادی که دیگه درگیر کرونا نیستند حس خوبی میده

    • بدون نام

      اولش رو قشنگ تیکه انداخت اونا توی مملکت واکسن زده زندگی میکنن ما توی جایی که هر روز ۲ یا ۳ تا واکسن رو نمایی میکنن و کل کاری که میکنن میشینن فکر میکنن اسمش رو چی بزارن باحال باشه!! ولی واکسن زدن هیچ
      یا طرح زندانی کردن ۵۰ میلیون ایرانی به خاطر اینترنت رو به اسم صیانت از اونا میخوان تصویب کنن !!!!

    • بدون نام

      کشور ایران به شدت افسرده. غم زده. بدون هیجان و شادی. سراسر غم و اندوه و مصیبت.. حتی چیزی رو نداریم به عنوان اتفاق ملی افتخار کنیم بهش. مث فوتبال. والیبال.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احتمالا تو استقلالی هستی.
        چون ما پرسپولیسیها داریم.
        ؛))))

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج