۱۱۳۵۴۰۹
۸۳ نظر
۵۰۳۲
۸۳ نظر
۵۰۳۲
پ

ایران در خطر است؛ تصمیمات شجاعانه بگیرید

در چنان وضعیتی، آشوب و غارت خطری است قریب الوقوع است. فرودستان بی آن که دارای لیدر داخلی یا خارجی باشند، بی آن که شعار ایدئولوژیک یا سیاسی داشته باشند، بی آن که نمایندگانی برای مذاکره داشته باشند، بی آن که طرح یا ساختاری برای جنبش یا انقلاب داشته باشند، همانند سیلی خانمان برانداز، فاصله خالی بین طبقه فقیر و ثروتمند را (که زمانی محل طبقات متوسط بود) طی می کنند تا به کاخ ها برسند و به زعم خود حقوق از دست رفته و نان دزدیده شده شان را پس بگیرند.

جعفر محمدی در عصر ایران نوشت: در چنان وضعیتی، آشوب و غارت خطری است قریب الوقوع است. فرودستان بی آن که دارای لیدر داخلی یا خارجی باشند، بی آن که شعار ایدئولوژیک یا سیاسی داشته باشند، بی آن که نمایندگانی برای مذاکره داشته باشند، بی آن که طرح یا ساختاری برای جنبش یا انقلاب داشته باشند، همانند سیلی خانمان برانداز، فاصله خالی بین طبقه فقیر و ثروتمند را (که زمانی محل طبقات متوسط بود) طی می کنند تا به کاخ ها برسند و به زعم خود حقوق از دست رفته و نان دزدیده شده شان را پس بگیرند.

ساده ترین تقسیم طبقاتی جامعه از منظر اقتصادی این است:

۱ - طبقه بالا (ثروتمندترین افراد جامعه)
2 - متوسط رو به بالا (افرادی که تمکن مالی خوبی دارند و وضعیت اقتصادی بهتری نبست به طبقه متوسط دارند)
۳ - طبقه متوسط (افرادی با درآمد متوسط و زندگی قابل قبول)
4 - متوسط رو به پایین ( افرادی که چرخ زندگی شان ولو با دشواری هایی می چرخد)
۵- طبقه پایین ( مستمندانی که پایین ترین سطح درآمدی را دارند و معیشت شان درگیر سختی های روزمره است)

البته تقسیم بندی های دیگری هم هست که مثلا به ۷ طبقه قائل هستند ( بالای متوسط و پایین آن، هر کدام یک طبقه دیگر وجود دارد). به طور کلی هر چه تعداد طبقات بیشتر باشد، با جامعه سالم تری مواجه هستیم چرا که حرکت طبقات پایین به سمت بالا، روان تر خواهد بود. (همچین هر چه دو سر طبقات، کم جمعیت تر باشند (فقرا و اغنیا) و طبقه متوسط تعداد بیشتری از جمعیت را به خود اختصاص دهد، جامعه بهتری خواهیم داشت.)

برای این که موضوع بهتر تبیین شود، هر طبقه را به یک پله تشبیه می کنیم. اگر برای رفتن به یک ارتفاع ۱۰ متری، ۱۰ پله داشته باشیم، بالا رفتن از آنها سخت تر است ولی اگر ۳۰ پله وجود داشته باشد، راحت تر می شود به ارتفاع بالاتر رسید.

حالا بر می گردیم به جامعه فرضی مان که دارای ۵ طبقه است. فردی را در نظر بگیرید که در طبقه فقیر است. او احتمالا می تواند با تحصیلات بیشتر، یادگیری یک مهارت، تلاش فردی و شاید اندکی خوش شانسی، ارتقاء مالی پیدا کند و ظرف چند سال معقول به طبقه متوسط رو به پایین صعود کند و همین روند را در ادامه عمرش طی کند و در طبقه متوسط یا حتی بالاتر تثبیت شود.

یا فردی از طبقه متوسط به همین منوال به بالاترین نقطه صعود کند. مهم این است که همیشه برای صعود، امید وجود دارد. به بیان دیگر، وجود طبقه فقیر در یک جامعه، هر چند رنج آور است اما اگر راهی برای این طبقه باز باشد که بتوانند ارتقا پیدا کنند، با جامعه سالم تری مواجهیم.

اما اگر همه یا بخش از پله های میانی (بین طبقه فقیر و طبقه ثروتمند) از بین بروند چه می شود؟ مثل این می ماند که در یک نردبان، فقط پله اول باشد و پله آخر و ای بسا چند پله رها در وسط های آن.

قطعاً صعود از پلکان سخت تر و حتی غیر ممکن می شود.

در جامعه ناسالم که امکانات و فرصت ها به طور غیر عادلانه توزیع می شود، طبقات متوسط، متوسط رو به بالا و متوسط رو به پایین در گذر زمان از بین می روند؛ تعداد اندکی از افراد این طبقات میانی به خاطر تلاش و شایستگی فردی یا شانس (مثلا بالا رفتن ناگهانی زمین کشاوزی اش بر اثر ویلا سازی) و یا رانت به طبقه ثروتمندان می پیوندند و اکثریت به طبقه پایین و پایین تر سقوط می کنند.

کارمندی که تا دو سال قبل می توانست یک خانه ۱۰۰ متری در وسط شهر اجاره کند ولی سال گذشته در همان محل، توانسته خانه ۷۰ متری اجاره کند و امسال چند محله پایین تر خانه ۵۰ متری اجاره کرده است و برخلاف گذشته، دیگر نمی تواند هفته ای یک بار خانواده اش را به تفریح و رستوران ببرد، کلاس تابستانی فرزندش را لغو کرده و خبری هم از مسافرت داخلی سالانه نیست، مصداقی از فردی است که بی سر و صدا به طبقه پایین سقوط کرده است.

اگر خوب دقت کنید، افراد زیادی را با این مشخصات می بینید که مدام زندگی بر ایشان سخت تر می شود و ای بسا محل سکونت شان هم عوض نشود ولی با افزایش هزینه های زندگی، از کیفیت آن می کاهند.

ادامه این روند، جامعه را از چند طبقه که در همسایگی هم هستند، به جامعه ای فقط با دو طبقه اصلی تبدیل می کند: طبقه ثروتمند - طبقه فقیر.

ایران در خطر است؛ تصمیمات شجاعانه بگیرید

در واقع، با از بین رفتن طبقات میانی، شکافی عمیق بین دو طبقه بالا و پایین ایجاد می شود و نتیجه این دو طبقه شدن بسیار وحشتناک است: اگر تا دیروز، طبقه فقیر، خود را با طبقه متوسط رو به پایین مقایسه می کرد و امید داشت که بتواند با یک پله ارتقا، سر و سامانی به معیشت اش بدهد، امروز با همسایه ای کمی غنی تر سر و کار ندارد بلکه اطرافش را پر از فقرایی چون خود می بیند و سر که بلند می کند، آن دور دست ها، کاخ هایی می بیند که ثروتمندانی را در خود جای داده اند؛ جایی که برای رسیدن به آن، دیگر پله ای وجود ندارد.

اولین نتیجه چنین مقایسه و چشم اندازی ناامیدی مطلق است. ناامیدی معمولاً این مسیر را طی می کند: ابتدا «در خودماندگی و بی انگیزگی و تبدیل زندگی به زیستن صرف» سپس «انباشت کینه و خشم» و در نهایت «انفجار».

طبقه فقیر در جامعه بدون طبقات متوسط بر آن است که حقش توسط طبقه ثروتمند تضییع شده است (و البته این گزاره درباره افرادی که با رانت یا از رهگذر توزیع ناعادلانه ثروت و امکانات وارد طبقه ثروتمند شده اند، صحیح است) ؛ این باور مادام که هنوز امکانات اولیه زیست برای طبقه فقیر مهیاست، صرفاً یک امر درونی است اما وقتی شکاف بیشتر می شود و بخش مهمی از افراد طبقه فقیر، حتی در تامین خورد و خوراک یا درمان عزیزان شان دچار مشکل می شوند و این مشکل ادامه می یابد و عمومیت می یابد، انفجار رخ می دهد.

در چنان وضعیتی، آشوب و غارت خطری است قریب الوقوع است. فرودستان بی آن که دارای لیدر داخلی یا خارجی باشند، بی آن که شعار ایدئولوژیک یا سیاسی داشته باشند، بی آن که نمایندگانی برای مذاکره داشته باشند، بی آن که طرح یا ساختاری برای جنبش یا انقلاب داشته باشند، همانند سیلی خانمان برانداز، فاصله خالی بین طبقه فقیر و ثروتمند را ( که زمانی محل طبقات متوسط بود) طی می کنند تا به کاخ ها برسند و به زعم خود حقوق از دست رفته و نان دزدیده شده شان را پس بگیرند.

در چنان حالی، تر و خشک با هم می سوزند؛ هم تاجری که دهها سال با شرافت و درستکاری سرمایه اندوخته، هم آقازاده ای که از رانت بی انتهای پدر، به آلاف و الوف رسیده است و در جزء جزء اموالش، حق محرومان نهفته است.

چنین سیلی را هیچ نیروی قاهره ای نمی تواند مهار کند چرا که قطرات این سیل، چیزی برای از دست دادن ندارند.
نتیجه اش، فروپاشی بیش از پیش جامعه خواهد بود با تبعات سهمگین تری که این مقال، جای پرداختن به آن نیست.

اصلاحات اساسی به ویژه در ساختارهای تصمیم گیری و بنیان های اقتصادی، تنها راه مانع شدن از چنین اتفاق بدفرجامی است. اگر تا چند سال پیش می شد سر چشمه را با بیل بست، امروز تنها تصمیمات بزرگ، شجاعانه، تاریخی ، مردمی و صد البته فوری است که می تواند ایران عزیز ما را از دچار شدن به چنان سیلاب مهیب و خوفناکی نجات دهد.

مسوولان نظام جمهوری اسلامی ایران!
بی آن که صورت مساله را پاک کنید، این هشدار را جدی بگیرید و "ایران" را نجات دهید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من الان در مرحله انفجارم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو مرحله انفجار اومدی زیر این مطلب پست گذاشتی؟

      • بدون نام

        به چه روزی افتاد ایران

      • بدون نام

        من نه!!! ما !!!!!!

      • بدون نام

        ملت در مرحله انفجاره

      • سانسور بی سانسور

        کو گوش شنوا؟؟؟؟؟

      • nasersendeh

        ما بازی خورده و در حال انفجاریم

      • بدون نام

        باز یک انشاء ضعیف دیگر

      • محمد آرش

        هر آنکس که دندان دهد نان دهد
        چی میگید شما

      • ایل..

        بعد از ۵ هر چی هس من همونم

      • بدون نام

        حتی یه روزم این وضع را نمبتوونم تحمل کنم

    • بدون نام

      واقعا" همینه دیگه کاسه صبرمون داره لبریز میشه

    • نامnaser

      مانسل بازی خورده ایم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انتخاب نسل ما این وضعیت محرم نیست

      • بدون نام

        خیر نسل مفت خورید. پدرهاتون از نوجوانی کار می کردند هر نوع کاری

      • بدون نام

        شما اصلاح طلب ها ملت بازی دادین

        اصولگرا نیستم

      • ذهن زیبا

        ۲۱:۳۷ واضح مشخص بود اصولگرا نیستی ، احمدی نژاد این آش را کاسه ملت پخت که الان جا افتاده، دولت خاتمی که هزاران تهمت و تهدید شد ولی تصمیمی که زندگی مردم خراب بشه نگرفت

    • بدون نام

      داداش من اینارو۹۰ درصد مرذم ایران میدونن.متاسفانه ۱۰ درد اصلی چون غنی هستن و همه کاره درک نمیکنن

    • بدون نام

      هشداری خردمندانه که باید جدی گرفته شود.

    • محسن

      مردمو نابود کردن

    • بدون نام

      تا فلسطین و لبنان و عراق هست کی به فکر ایرانه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بابا خسته نشدین تا کی میخواین خودتونو گول بزنین...

      • بدون نام

        نوش جونشون

    • بدون نام

      متاسفانه مسئولین ما که گوش شنوای ندارند .پس هر ایرانی به اندازه توانش به هر شکلی که میتونه باید در جهت درست کردن این شرایط اقدام کنه ، این کشور مال همه ایرانی ها هستش . اگر کشتی ایرانمان غرق بشه ، همه سرنشینان غرق خواهند شد ، نه فقط قشر فقیر .

      پاسخ ها

      • مویدی

        چرا چرت میگی

      • بدون نام

        تا رمانی که مردم بفکر منافع شخصی باشند وهم دیگر را درک نکنند فاصله طبقانی بیشتر خواهد شد فقیر و غنی باید بفکر منافع باشتد وشرایط کشور را درک کنند وپشت همدیگر واتحاد وهمدلی باشه تا کشور به نابودی کشیده نشه ما حتی توان اعتحاد یک هفته را نداریم مثلآ یک هفته مرغ و لبنیات را تحریم کنیم و نخوریم ببینید درست میشه یا نه امتحانش مجانیه

    • mr

      موافقم
      واقعاً خطر جدی را میشود در جامعه ایران احساس کرد
      امیدوارم خیلی سریع فکری به حال این اوضاع بشود

      پاسخ ها

      • مویدی

        چجوری؟؟؟؟

      • بدون نام

        من سه ,طبقه افتادم پایین

    • بدون نام

      ابنها همش توهمه

      پاسخ ها

      • بچه فردوس

        کرونا هم توهم بود مرفه بی درد

      • بهار

        موافقم همش توهمه

      • بدون نام

        حرف خودمونو به خودمون زدن که هنر نیست ما چیزی اضافه نمی خواهیم خدا وند به سر زمین ما ثروت فراون داده روزی ماست در امد ماست اما بجای ما دیگران می خورن ما فقط نظاره گریم ومفلس

      • بدون نام

        عجب

      • بی نام

        اینا عین واقعیته ، وقتی فاصله طبقاتی زیاد بشه کسی که در زمستان از سرما و در تابستان از گرما امکان تهیه وسیله ای نداره یا تو بیمارستان از مخارج عمل همسر یا فرزندش بر نمیاد ، دیگه هیچی برای از دست دادن نداره و دنبال احقاق حق خود دست به هر کاری میزنه

      • بدون نام

        کارت فقط کامنت گذاشتن مخالف اکثریت هست.همه جا میبینمت....

      • بدون نام

        چون توی ثروت غوطه میخوری این چیزا رو محال میدونی ولی حقیقته محضه

      • بدون نام

        مثبت اشتباهی زدم- - - - - - - -

    • بدون نام

      خداباعث وبانیشوبه عذاب الهی مبتلا کنه هرکی که میخواد باشه فرق نمیکنه

      پاسخ ها

      • مدافع حق

        باعث و بانی هر کشور و مملکت که پیشرفت کنه یا اینکه بدبختی به باربیاره مشخصه دیگه همه میدونن الا خودش

    • بدون نام

      به. امید خدا

    • بدون نام

      اصلا نمیتونن تصمیم درست بگیرن هنگ کردن

    • بدون نام

      مسئول نداشتیم خوشبخت تر بودیم

    • مهدی

      برای سه میلیون تومان وام سه ماهه معطل هستم شاید باور نکنی!!!!!

    • ایرانی

      مذاکره را تمام کنید
      بپذیرید

    • بدون نام

      با این حرفهای مایوس کننده و دشمن شاد کن برای رسانه های وابسته به مثلث غربی_عبری_عربی و ضد انقلاب فراری مقیم خارج از کشور و دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب خوراک تبلیغاتی فراهم نکنید

    • علی

      کو گوش شنوا

    • بدون نام

      مرغ یه پا داره جرات داری بگو دوتا پا داره!

    • سهیل

      باید فکری به حال مردم کنند هفتاد درصد مملکت به سختی زندگی میکنند گرانی بیداد میکند

    • بدون نام

      مسئولین کشور از خواب خرگوشی بیدارشین اگرفکری نکنید وفکرکنید همه چیز خوب است اشتباه میکنید....هشدار راجدی بگیرید کارد به استخوان رسیده

    • بدون نام

      ما تو طبقه ۳ بودیم ولی الان ۴ هستیم اگر وضعیت به همین منوال پیش بره ۵ که هیچ میرسیم ۱۰

    • لیلیپود

      اینها همه واقعیته مسولان هنوز در خوابند

    • عبدالرضا رضایی

      دولتمردان باید فکر اساسی بکنند برای مردم،تصمیم درست بگیرند تا شرایط اقتصاد کشورمان خوب شود،مردم ایران روز به روز فقیرتر میشوند،تنها دست مسولین کشوری میباشد که ایران را باید. نجات بدهند،مردم همکاری میکنند،هیچ فردی دوست ندارد کشورش ویران شود اما تصمیم با دولتمردان است تصمیم درست،،،،،

    • بدون نام

      علی .ع.میفرماید.شکم گرسنه دین و ایمان ندارد.حالا خودتان تفسیر کنید.خیلی طبقات اجتماعی با هم فاصله گرفتن.

    • بدون نام

      آفرین حرف حساب رو زدی ولی آقایان ظاهرا خواب تشریف دارن

    • بدون نام

      اینا تا وقتی صورت مسله رو پاک میکنن یعنی مشکلی وجود نداره، واین انبار شدن مشکلات و روزی انفجار ک زیاد دور نیس

    • بی نام

      انرژی هسته ای حق مسلم ماست.

    • saftarmodarsi5372@ gmail.com

      خدا یا خود کمکون کن

    • بدون نام

      ایران خیلی وقته در خطره

    • بدون نام

      چراپول کشورمونو به فلسطین ولبنان وسوریه افغان وعراق میدن مردم خودمون محتاجترن تواین گرونی گرونیومهارکنن گرون فروشا رومجازات کنن دیگه کسی جرات گرون کردن نکنه

    • بدون نام

      سوریه باید بدست ایران بازسازی شود ،برادران عراقی چشم به کمک ایران دوخته اند.

    • بدون نام

      این بدبختی ها نتیجه ی ویژه خواری های افساد طلبان دزد و بی دین است

    • بدون نام

      خدالعنت کنه تمام ظالمین رو تو هرلباسی که هستن وهر شعاری که میدهند.خدایا به قدرت وعظمت خودت بساط ظالم را هر کجاکه هست با خاک یکسان کن.

    • مراد نظری

      درود بر شرف وانسانیت این تحلیلگر //
      من وآن برادر روزی در جبهه باهم بودیم
      امروز ماشین زیر پای دخترش یک میلیارد واما من توان پول کشیدن دندان بچه ام راندارم
      او شقلش حقوق بگیر ولی من کارگرم
      رضای خدا که گفتند همین بود

    • ....

      تمام این بدبختی ها نشعت گرفته از تحریمهای ظالمانه است باید تمام مردم کمک کنیمو راهی پیدا لبکنیم تا این تحریمهای ظالمانه خنثی بشود ولی نه. به قیمت گردن خم کردن در مقابل ظالم.

    • بدون نام

      هر که رو میبینم ناراضیه

    • بدون نام

      رئیسی نتونی کاری کنی مملکت از دست رفته

    • جابر

      احسنت باید طرحی نو دراندازیم

    • هم ولایتی

      خود کرده را تدبیر نیست

    • بدون نام

      یادتون باشه که همیشه حکومتها طرفدار قشر ثروتمندن وسرمایه دارها طرفدار حکومتها بنابراین کسی به فکر شکاف وفقر و بدبختی نیست مگر خود مردم به فکر خودشان باشند سرنوشت هیچ مردمی عوض نمیشود مگر به خواست خودشان

    • یا علی

      میگفتند چی فکر میکردیم چی شد !
      به هر دلیل برخی سمتگیریها منجر به فروپاشی ارزش پول ملی شد
      خیلی باید توجه و کار کرد که این فاصلۀ طبقاتی غیر قابل قبول از بین برود
      باید آقای رئیسی اولین گامش افزایش قدرت خرید آحاد ایرانی است
      فقط باید به فکر فلاح و آسایش ایرانیان باشند و از تمرکز به دیگر کشورهائی که به هر دلیلی پول میدادند دست بردارند وگرنه ایران آبستن حوادث جبران ناپذیر.
      زمان را دریابید

    • ............

      قبلا گرفتن اینم نتیجه شه

    • ناشناس

      از ناتوانان و نابخردان انتظار اصلاح داری؟

    • بدون نام

      ساعت خواب! مسئولین ما، مسئولین ما نیستند.مسئولین لبنان و عراق و سوریه و یمن و ... هستند!

    • بدون نام

      با وام ندادن و سیستم کاداکس مشکل
      کشور ماندگار است ، چون نه بانک مرکزی
      وام اسان میدهد و نه کسی زمین میدهد
      برای کار و تولید .

    • بدون نام

      کاسه صبرمردم خییییییلی وقته لبریزه

    • بدون نام

      چرا انقدر تفاوت طبقاتی تا این حد زیاد است. به چشم خود در خیابانهای شمال شهر ماشینها و نحوه زندگی عجیب و غیر قابل تصوری را دیدم. باور نکردم که در این زمانی افرادی که لنگ پول نان ساده روزانه هستند، اینطور هم باشد. چرا اینطور شده

    • بدون نام

      بهتره گوش کنن

    • آرش*

      تا وقتی که بعضی ها از زندگی فقط دندان میخوان و نان،اوضاع همین هست،یعنی انقدر درمانده که حتی برای خود ساده ترین حقوق زندگی اجتماعی را متصور نیستند...

    • بدون نام

      ایران کره شمالی نیست ونزوئلا نیست اونایی که نمی فهمن بفهمن

    • بدون نام

      ایران همیشه قدرتمند شجاع بود هست ولی دراین هشت سال قارت کردنند سرمایه ایران رابرباددادنندنتیجه هشتساله

    • بدون نام

      بابا چرت نگید الکی تقسیم بندی میکنید چرا آخه کلا دوجور قشر دازیم یک پولدار دوم فقیر کشور ما دقیقا همین شده

    • الکی خوش

      تحلیل درست ولی برای مسولان غیرقابل باوراینها هنوز درک صحیحی ازتوضاع ندارند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج