۱۱۳۷۱۳۳
۲۳ نظر
۵۱۳۵
۲۳ نظر
۵۱۳۵
پ

وقتی سمند را به اسم خزر صادر می‌کنند!

محصول تولیدی ایران خودرو در آذربایجان چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

برترین‌ها: روز گذشته تصاویری از «الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان پشت فرمان خودروی سواری «خزر» تولید مشترک ایران و جمهوری آذربایجان منتشر شد که واکنش‌های زیادی را به همراه داشت.

وقتی سمند را به اسم خزر صادر می‌کنند!

روزنامه خراسان در این باره نوشت: از قرار معلوم روز پنج شنبه ۲۴ تیر رئیس جمهور آذربایجان به خانواده‌های قربانیان و معلولان آذربایجانی جنگ قره باغ، خودروی سمند که در جمهوری آذربایجان با نام «خزر» شناخته می‌شود اهدا کرده و خودش هم برای آشنایی با وضعیت فنی خودرو پشت فرمان نشسته است. برای این که بیشتر درباره این محصول مشترک بدانید با ما همراه باشید.

خودروسازی مشترک ایران و آذربایجان

همین ابتدا باید بگوییم که خودروی خزر همان خودروی سمند است که با لوگوی اختصاصی در کارخانه مشترک خودروسازی ایران خودرو و آذرماش در جمهوری آذربایجان تولید می‌شود. این کارخانه مشترک خودروسازی در شهرک صنعتی «نفت چالای» این کشور در ۱۶۸ کیلومتری جنوب باکو، در سال ۲۰۱۶ میلادی راه‌اندازی شده است. این کارخانه از بزرگ‌ترین واحد‌های تولیدی این شهرک صنعتی به حساب می‌آید و ظرفیت تولید آن ۱۰ هزار خودروی سواری شامل مدل‌های مختلف در سال است و شرکت ایران خودرو در این واحد تولیدی ۲۵ درصد سهم دارد. این کارخانه سال ۱۳۹۷ در سفر حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان به جمهوری آذربایجان افتتاح شد. سهم گروه صنعتی ایران خودرو ۲۵ درصد و شامل خدمات فنی و مهندسی بود. مقرر شده بود در این کارخانه خودرو‌های رانا، سمند، دنا، پژو ۲۰۶ و ۲۰۷، رنو پیکاپ و رنو تندر تولید شود. میزان سرمایه‌گذاری در کارخانه مشترک خودروسازی ایران و جمهوری آذربایجان ۲۴ میلیون منات بود و با آغاز فعالیت این واحد تولیدی ۳۰۰ نفر در آن مشغول کار شده‌اند.

وقتی سمند را به اسم خزر صادر می‌کنند!

روشی برای بازاریابی

در برنامه استراتژیک صنعت خودرو، صادرات سالانه تعداد مشخصی پیش‌بینی شده که معمولاً دو شیوه به کار گرفته می‌شود که یکی از آن ها، صادرات خودرو و دیگری تولید خودرو در کشور مقصد است که با صادرات قطعه به کشور مقصد موجب رشد صنعت قطعه سازی کشور نیز خواهیم شد، اما در همان سال افتتاح کارخانه، رئیس انجمن قطعه‌سازان همگن و عضو اتاق بازرگانی تهران گفته بود بخش بزرگی از قطعه‌سازی کشور که عضو تشکل همگن هستند هیچ نقشی در این قرارداد ندارند.

وقتی سمند را به اسم خزر صادر می‌کنند!

تولید خودروی ایرانی در دیگر کشور‌ها

شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو از سال‌ها قبل به دنبال ایجاد سایت‌های تولیدی در کشور‌های دیگر بودند. منوچهر منطقی، مدیرعامل وقت ایران خودرو، در سال ۱۳۸۵ گفته بود: «قصد داریم تا سال ۲۰۱۰ خطوط تولید سمند در بلاروس، مصر، سنگال، چین و ونزوئلا را به همراه آذربایجان راه‌اندازی کنیم و به ظرفیت مناسبی برسانیم.»، اما بنا بر آن چه در رسانه‌ها آمده در میان سایت‌های ایران‌خودرو، تنها سایت‌های تولیدی در سوریه و عراق و تا حدی آذربایجان توجیه اقتصادی داشتند که خط تولید سوریه هم با هجوم داعش تعطیل شد. با این حال، خودروسازان ایرانی در کشور‌هایی مثل: جمهوری آذربایجان، سوریه، عراق، ونزوئلا، سنگال، بلاروس و ... خط تولید خودرو را راه اندازی کردند که بخشی از آن‌ها به دلیل نبود زیر ساخت و برخی هم به دلیل به روز نبودن فناوری در خودرو‌های ایرانی تعطیل شدند.

وقتی سمند را به اسم خزر صادر می‌کنند!

کاربری با نام جهان نوشت:‏⁧‫ ایران خودرو‬⁩ تو آذربایجان خط تولید زده و سمند و دنا رو به اسم ⁧‫خزر‬⁩ تولید میکنه جالبه که دنا پلاس اتومات با کروز رو گذاشته ۵۶۰۰ دلار، یعنی ۱۴۰ میلیون. البته از دم قسط هم میتونی بخری همین ماشین داخل ایران بالای ۴۰۰ میلیون به مردم فروخته میشه و خودروساز می‌ناله که تو ضرره.

عباد گرگاری نوشت: ‏این دومین تجربه تولید محصولات ایران‌خودرو در جمهوری آذربایجان بعد از ورشکستگی تجربه اول در شهر شاماخی آن کشور است که از سال ۸۵ سمند را با نام آذسمند مونتاژ میکرد. کارخانه جدید در نفچالا غیر از سمند، دنا و سمند سورن نیز مونتاژ می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بدبختا شما هم به جمع فرغون سوارا خوش اومدین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دریغ از کمی عرق ملی و وطن دوستی در نسل جدید

      • بدون نام

        خوبیش اینه پول همون فرغون رو میدن نه ماشین رو

      • بدون نام

        عرق ملی یعنی تو ایران چهارصد میلیون
        تو آذربایجان صد و چهل تومن؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      صادرات همینه دیگه ....کاری کنین که آذربایجان منصرف بشه .....مگه ایران ، هیلمن رو به اسم پیکان مونتاژ نمی کرد ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قطعه ساز دروغ میگه فقط میخواهند. مردم رو. بچاپند

      • man

        ایران کل شرکت ورشکسته شده هیلمن انگلیسو خریداری کرد, مشترک ومونتاژ نبود.

    • sajad

      ببین اونا دیگه چقدر بدبختن

    • بدون نام

      ظاهرش قشنگتر شده. کاش داخلی هم با همین شکل تولید کنن.

    • man

      سایپا وایرانخودرو ضررهایی که توبازارای خارجی میکنن, و ورشکستگیهاشونو از جیب مشتریهای وطنی جبران میکنن. درواقع مردم ما دارن غیرمستقیم به کشورهای دیگه یارانه میدن!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا فقط بلدن به عراقیا و سوریها و آذرباییجانیها ارزون بدن ،جبرانش از جیب ماست

      • بدون نام

        جالبه بدونیدزمان مموتی تو
        سنگال خطتولیدایران خودرو
        راه اندازی شدسوله سازی و
        نصب خط تولیدو......آخرسر
        دیدند برق محل مناسب تولید
        نیست کلی ضررنصیب سهام
        داران ایرانی شد

    • بدون نام

      کاش دکوراسیون داخلی هم دستی میکشیدن. به نظرم داشبورد های جدید یا سورن برای این قشنگتر بود.

    • بدون نام

      با چه قیمتی دارن اونجا ماشینو میفروشن مهمه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        صد و چهل میلیون مطلب را کامل بخون نوشته

      • بدون نام

        مثل عراق و سوریه ارزون میدن به آذرباییجان چند برابر قیمتی که به آذرباییجان و عراق و سوریه میدن با ما تو ایران حساب میکنن

    • kami

      خودروهارو باقیمت خیلی پایین به کشورهای همسایه میفروشن اونوقت مابه التفاوفتش قیمتشو ازما میگرین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کوفت همسایگان و خودروسازان بشه ان شاءالله ، پولهایی که از ما بهشون میرسه

    • بدون نام

      هیس!!! صداشو درنیار

    • فهیم

      اینا چه بدبخت دیوونه از جونتون سیر شدی لامصبا این فرغونای قراضه رو سوار میشین البته که خود ملت همینشم ندارن

    • بدون نام

      خودمون انتخاب کردیم این زندگیرو

    • د.ن

      من خودم سمند دارم قشنگ کیفیت داشبوردش از برای بهتر بود تو عکس مشخصه

    • بدون نام

      باور کن اون ۱۴۰ میلیون قسط هم کلی حرف و حدیث داره. مفت درنیاد بنز و بی ام و سال ۲۰۰۰ رو ول نمیکنن بیان اینارو سوار بشن. تو گرجستان که تاکسی هاش هم بنز و بی ام و ۲۰ سال پیشه که مرگ نداره و خیلی سرتره.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج