۱۱۳۹۶۱۲
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

بازتاب عملکرد ورزشکاران ایرانی در المپیک

نمایندگان ایران در نخستین روزهای المپیک ۲۰۲۰ توکیو موفقیت‌‌های ارزشمندی کسب کردند که مهم‌ترین آنها برتری تیم ملی والیبال در نخستین دیدار خود برابر لهستان و همچنین مدال طلای جواد فروغی بود که برای نخستین‌بار در المپیک و در رشته تیراندازی کاروان ایران را صاحب مدالی زرین کرد.

فرهیختگان: نمایندگان ایران در نخستین روزهای المپیک ۲۰۲۰ توکیو موفقیت‌‌های ارزشمندی کسب کردند که مهم‌ترین آنها برتری تیم ملی والیبال در نخستین دیدار خود برابر لهستان و همچنین مدال طلای جواد فروغی بود که برای نخستین‌بار در المپیک و در رشته تیراندازی کاروان ایران را صاحب مدالی زرین کرد. از طرف دیگر ملی‌پوشان بسکتبال در نخستین دیدار خود در این مسابقات برابر جمهوری چک مغلوب شدند و حالا باید در دومین مسابقه خود مصافی دشوار را برابر ستارگان تیم ملی آمریکا برگزار کنند.

بازتاب عملکرد ورزشکاران ایرانی در المپیک

نقاط قوت ایران

تیم ملی والیبال که در رقابت‌های لیگ ملت‌ها نمایش خوبی نداشت و مورد انتقادهای زیادی قرار گرفت در المپیک شروعی عالی داشت و موفق شد لهستان را با نتیجه 3 بر 2 شکست دهد. شاگردان ولادیمیر آلکنو در این دیدار عملکرد خوبی از خود به‌نمایش گذاشتند و سایت فدراسیون جهانی والیبال در این باره نوشت: «تیم ملی ایران در اولین بازی خود در المپیک 2020 توکیو توانست انتقام شکست برابر لهستان در دوره قبلی این رقابت‌ها را بگیرد و با همان نتیجه‌ای که در ریو 2016 به این تیم باخته بود، حریف خود را شکست دهد.

این دیدار جذاب و تماشایی که بین دو تیم قدرتمند و مدعی ایران و لهستان برگزار می‌شد توانست رکورد طولانی‌ترین مسابقه والیبال المپیک (از المپیک 2000 سیدنی که سیستم امتیازدهی در والیبال تغییر کرد) را جابه‌جا کند و 2 ساعت و 37 دقیقه به‌طول انجامید. در همین روز دیدار ایتالیا و کانادا 2 ساعت و 17 دقیقه طول کشیده بود و این مسابقه خیلی زود توانست این رکورد را جابه‌جا کند.

رکورد قبلی هم مربوط به مسابقه آمریکا و یونان در المپیک 2004 آتن بود که 2 ساعت و 16 دقیقه به درازا کشیده بود. امیر غفور، میثم صالحی و میلاد عبادی‌پور سه‌ستاره تیم ایران در این دیدار بودند که به ترتیب 19، 18 و 17 پوئن برای تیم خود کسب کردند تا ویلفردو لئون و بارتوژ کورک با وجود به‌دست آوردن 23 و 17 امتیاز برای لهستان نتوانند مانع از شکست تیم خود شوند. غفور در پایان این دیدار با ابراز رضایت از عملکرد تیمش گفت: «بسیار خوشحالم که توانستیم چنین بازی دشواری را ببریم. فکر می‌کنم حتی اگر این بازی را می‌باختیم هم هواداران ما به عملکرد تیم افتخار می‌کردند؛ چراکه به‌خوبی دیدند که با تمام وجود بازی کردیم.»

لهستان با نمایش خوب لئون و کورک بازی را خوب شروع کرد و ست نخست را هم به سود خود خاتمه داد اما تیم قدرتمند آسیایی در دو ست بعدی نمایشی خوب داشت و توانست بازی را به سود خود عوض کند. نقطه قوت تیم ایران در این دو ست دفاع بسیار خوب روی تور و همچنین پاس‌های فوق‌العاده‌ای بودند که سعید معروف برای غفور، عبادی‌پور و صالحی فراهم کرد. در ست چهارم لهستان به ریتم خوب خود برگشت و بازی را به تساوی کشاند اما درنهایت این ایران بود که با عملکرد خوبی که در ست پنجم داشت و در یک مسابقه طولانی که با بلاک ضربه کورک توسط عبادی‌پور به پایان رسید، توانست تیم پیروز این مسابقه لقب بگیرد.

عبادی‌پور هم در پایان مسابقه گفت: «دفاع خوب ما در این مسابقه سبب شد بتوانیم این دیدار حساس را ببریم و در زمانی که فشار زیادی روی ما بود بتوانیم به موفقیت برسیم. هر دو تیم بازی فوق‌العاده‌ای انجام دادند و فکر می‌کنم ما از فرصت به‌دست آمده به‌خوبی استفاده کردیم و بازی را بردیم.» در دیدارهای روز شنبه هر سه‌تیمی که در المپیک ریو روی سکو قرار گرفته بودند به پیروزی رسیدند. دیدارهای دوشنبه نیز با مسابقه ایران برابر ونزوئلا آغاز می‌شود.»

تیم ملی والیبال ایران در گروه یک این رقابت‌ها قرار دارد و ایتالیا دیگر حریف قدرتمند شاگردان آلکنو در راه صعود به یک‌چهارم نهایی خواهد بود.

رسانه‌های این کشور هم پس از برتری تیم ایران برابر لهستان به تحلیل این مسابقه پرداختند. سایت «والیبال‌مگزین» این کشور درباره این مسابقه نوشت: «شکست در نخستین دیدار المپیک پایان کار نیست اما لهستان به‌عنوان قهرمان جهان شروعی دور از انتظار در المپیک توکیو داشت و در گام نخست به ایران باخت. شاگردان ایران ولادیمیر آلکنو در این مسابقه 3 بر 2 به برتری رسیدند. دیداری که بسیار سخت و نفسگیر دنبال می‌شد و هر دو تیم به‌سختی تلاش کردند بازی را به سود خود خاتمه دهند. برای ایتالیا که در نخستین‌ بازی خود برابر کانادا توانست کامبک بزند و برد ارزشمندی را کسب کند، شکست یکی از مدعیان می‌تواند خبر خوبی باشد اما از طرف دیگر ایران هم می‌تواند دیگر تیم مدعی این گروه باشد که جایگاه ایتالیا در جدول را دچار تغییر کند.»

وضعیت پیچیده گروه

ایتالیا هم مثل ایران در نخستین بازی خود تنها به دو امتیاز رسید و در دیداری دشوار کانادا را 3 بر 2 شکست داد تا در پایان روز نخست این ژاپن میزبان باشد که به‌لطف برتری برابر ونزوئلا و با 3 امتیاز صدرنشین این گروه باشد.

سایت «اُ آ اسپورت» ایتالیا درباره این دیدار و وضعیت گروه یک این رقابت‌ها در گزارشی آورد: «ایتالیا در بازی اول خود در المپیک 2020 موفق شد بردی ارزشمند را برابر کانادا کسب کند اما اتفاق مهم پس از این دیدار رخ داد که تیم ایران در تای‌بریک موفق شد شگفتی‌ساز شده و لهستان را از پیش رو بردارد. ایرانی‌ها درحالی این مسابقه را 3 بر 2 بردند که بازی 154 دقیقه طول کشید و معادلات این گروه را تا حدودی برهم زد. قهرمان جهان پیش از شروع این مسابقه شانس اصلی برتری بود اما حالا با این نتیجه ویلفردو لئون و همبازیانش اگر می‌‌خواهند صدرنشین این گروه شده و در مرحله یک‌چهارم نهایی رقیب راحت‌تری را پیش رو داشته باشند دیگر فرصت هیچ ‌اشتباهی ندارند. این نتیجه برای ایتالیا نیز مطلوب بود؛ چراکه آنها اگرچه اکنون درکنار ایران و پشت سر ژاپن در رتبه دوم گروه قرار دارند اما دیدارهای روز دوشنبه می‌تواند سرنوشت این گروه را تا حد زیادی مشخص کند. برد ایران برابر ونزوئلا بسیار قابل‌پیش‌بینی است و در چنین شرایطی دیدار حساس لهستان و ایتالیا می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد. لهستان دوست ندارد شکست دیگری را متحمل شود و ایتالیا هم به‌دنبال بردی شیرین است تا شانس صدرنشینی خود را افزایش دهد. در شرایط کنونی شانس صعود ایران هم تا حد زیادی افزایش پیدا کرده است. پسران آلکنو بار دیگر توانایی‌های خود را نشان دادند و دیدار رودرروی آنها با ایتالیا می‌تواند بسیار مهم باشد. از طرف دیگر یک کانادای جسور هم در این گروه حضور دارد که در بازی نخست خود برای ایتالیا دردسرساز شد. ژاپن با وجود برد روز نخست بعید است برابر این مدعیان حرفی برای گفتن داشته باشد و ونزوئلا که ضعیف‌ترین تیم گروه است، نمی‌تواند مشکل خاصی برای مدعیان ایجاد کند. از این مرحله 4 تیم راهی یک‌چهارم نهایی خواهند شد و باید با 4 تیم برتر گروه B که احتمالا برزیل، آمریکا، روسیه و فرانسه خواهند بود دیدار کنند.»

روز خوب یخچالی، روز بد ایران

برخلاف والیبال، دیگر ورزش تیمی ایران مسابقات خود را با شکست آغاز کرد. بسکتبالیست‌های ایران در گام نخست برابر جمهوری چک به‌میدان رفتند و بازی را 84 بر 78 به حریف اروپایی خود واگذار کردند.

سایت «CBC» درباره این دیدار نوشت:«جمهوری چک نخستین برد خود در بسکتبال المپیک توکیو را در حالی جشن گرفت که ایرانی‌ها در آخرین دقیقه بازی اختلاف خود را به 4 امتیاز کاهش داده بودند و امیدوار بودند که بتوانند بازی را به تساوی بکشانند. بهنام یخچالی در لحظات پایانی با یک پرتاب سه امتیازی امید را به اردوی کشورش آورد اما درنهایت این بازیکنان چک بودند که در پایان بازی جشن پیروزی گرفتند. تیم ایران حساب ویژه‌ای روی یخچالی داشت و این بازیکن به‌تنهایی 23 امتیاز برای تیمش کسب کرد. با این‌حال عملکرد تهاجمی خوب تیم حریف و همچنین اشتباهاتی که بازیکنان ایران داشتند درنهایت سبب شد در این بازی بازنده شوند. می‌توان گفت ایران به‌نوعی به خودش باخت؛ چراکه در این دیدار توپ‌های زیادی را لو دادند که باعث شد حریف 31 امتیاز کسب کند و همچنین 16 بار جمهوری چک در ریباند به امتیاز رسید که نشان می‌داد تیم ایران به‌راحتی فرصت استفاده از توپ‌های دوم را به حریف خود می‌دهد. با وجود این تلاش‌های ایران در کوارتر چهارم و عملکرد خوب این تیم مانع از شکست آنها نشد و این تیم بازی نخست خود را با شکست پشت سر گذاشت.»

با این شکست تیم ایران امید زیادی برای صعود از گروهی که تیم‌های قدرتمند آمریکا و فرانسه در آن حضور دارند، ندارد و بعید است بتواند یکی از دو تیم صعود کننده از گروهش لقب بگیرد.

پرستار قهرمان

نخستین طلای ایران در این مسابقات را ورزشکاری به‌دست آورد که امید زیادی به مدال‌آوری او نبود اما در کمال شگفتی و با ثبت رکوردی تازه در المپیک، تیراندازی را نیز به‌جمع رشته‌های مدال‌آور ایران در این بازی‌ها اضافه کرد. جواد فروغی در رشته تپانچه 10 متر موفق شد در جایگاه نخست قرار گرفته و مدال طلا را به گردن آویزد. او که شغل اصلی‌اش پرستاری است و در بیمارستانی در تهران مشغول به‌کار است، پس از کسب این مدال و با توجه به اینکه ازجمله افرادی است که در صف نخست مبارزه با بیماری کرونا قرار دارد مورد توجه رسانه‌های مختلف دنیا قرار گرفته است.

سایت «اوتلوک» هند در این باره نوشت: «او خودش را سرباز وطن می‌خواند و توانست در المپیک توکیو مدال طلای رشته تیراندازی را برای خود کسب کند. جواد فروغی که یکی از مدال‌آوران المپیک 2020 است درحالی در این رقابت‌ها شرکت کرده که در کشورش به شغل پرستاری مشغول است و در این ماه‌ها مشغول مبارزه با ویروس کرونا و کمک به بیماران بوده است.

فروغی 41ساله درباره این موفقیت گفت: «بسیار خوشحالم؛ چراکه نخستین ایرانی هستم که توانسته‌ام مدال طلای رشته تفنگ و تپانچه را کسب کنم. ایران پیش از این هیچ‌مدالی در این رشته کسب نکرده بود و حالا من صاحب مدال طلا شدم. بسیار خوشحالم که به‌عنوان سرباز وطنم توانستم عملکرد خوبی داشته باشم.» او در ادامه گفت که در خارج از ورزش به پرستاری مشغول است و حتی سال گذشته به بیماری کرونا مبتلا شده بود که درنهایت بهبود پیدا کرد. او پس از اینکه بیماری‌ای بهبود پیدا کرده دوباره تمریناتش را برای حضور در المپیک دنبال کرده و حالا به‌عنوان قهرمانی این رقابت مهم نیز دست‌یافته است. البته او در جریان تمریناتش دوباره تست کرونایش مثبت شده و یک ماه از تمرینات دور بوده اما انگیزه‌اش را برای حضور در این مسابقات از دست نداده تا اینکه سرانجام با قدرت بر سکوی نخست ایستاده است. او در پایان مصاحبه‌اش توصیه‌ای به‌عنوان یک پرستار به مردم جهان دارد: «به عنوان یک تیرانداز و همچنین پرستار به همه توصیه می‌کنم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و مراقب سلامت خود و همدیگر باشند. خیلی خوشحالم که این ویروس نتوانست المپیک را لغو کند.» او که 41 سال دارد تنها چندسال از فعالیتش در ورزش تیراندازی می‌گذرد اما در این مدت پیشرفت بسیار خوبی داشته و تا قهرمانی در المپیک هم پیش‌رفته است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج