۱۱۴۰۴۳۲
۱۲ نظر
۵۱۲۳
۱۲ نظر
۵۱۲۳
پ

محبوب‌ترین غذا‌های محلی ایران: هرمزگان

این روز‌ها مزه کردن غذا‌های محلی هر منطقه در سفر، بخشی جدانشدنی از یک تجربه کامل گردشگری به شمار می‌آید و گردشگران علاقه‌مند به غذا حداقل یک یا چند وعده را در رستوران‌های محلی غذا می‌خورند تا با آشنایی بیشتر با فرهنگ غذایی هر شهر، سفری لذت‌بخش‌تر برای خود رقم بزنند.

برترین‌ها: این روز‌ها مزه کردن غذا‌های محلی هر منطقه در سفر، بخشی جدانشدنی از یک تجربه کامل گردشگری به شمار می‌آید و گردشگران علاقه‌مند به غذا حداقل یک یا چند وعده را در رستوران‌های محلی غذا می‌خورند تا با آشنایی بیشتر با فرهنگ غذایی هر شهر، سفری لذت‌بخش‌تر برای خود رقم بزنند.

کشور ایران دارای ۳۱ استان است که هر یک، ده‌ها غذای محلی و اصیل مخصوص به خودشان را دارند. در این سری مطالب آشپزی قصد داریم شما را با غذای محلی استان‌های مختلف آشنا کنیم.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با مشهورترین غذا‌های لذیذ محلی هرمزگان آشنا کنیم.

سفر به شهرهای جنوبی ایران سفری پر از مزه‌های بی‌نظیر است و چشیدن غذاهای محلی در این منطقه، لذت سفر را دوچندان می‌کند. استان هرمزگان به‌دلیل شرایط خاص آب‌و‌هوایی و خصوصیات اقلیمی که دارد، دارای غذاهای متنوع و خوش آب و رنگ است. بسیاری از ادویه‌های این منطقه هندی است و تاثیر بسیاری از غذاهای هندی بر غذاهای محلی این منطقه به وضوح قابل‌مشاهده است. این استان زیبا با شهرهای دیدنی و مردمان خون‌گرمی که دارد، با غذاهای خوش‌طعم و به‌خصوص غذاهای دریایی از ماهی کبابی تا سس‌های مختلف با نان‌های گرم از مهمانان خود پذیرایی می‌کند.

هزاری

پلو هزاری یا هواری یکی از غذاهای سنتی جنوبی است که اصالت آن به بندرعباس می‌شود؛ البته هزاری در استان‌های مختلف کشور با مواد و دستورهای متنوعی تهیه می‌شود. برای تهیه این غذا می‌توان از انواع ماهی‌های جنوبی از جمله سالمون، رشکو، سرخو و شیر یا حتی قزل آلا استفاده کرد. از دیگر مواد تشکیل‌دهنده هزاری می‌توان به پیاز، برنج، گرد لیمو و ادویه‌جات اشاره کرد.

محبوب‌ترین غذا‌های محلی ایران: هرمزگان

مواد لازم برای شش۶ نفر

  • ماهی: ۷۰۰ گرم
  • گرد لیمو: یک قاشق مرباخور
  • فلفل دلمه ای خرد شده: یک قاشق مرباخوری
  • برنج: ۳۵۰ گرم
  • پیاز: ۲ عدد

طرز تهیه

برنج را از چند ساعت قبل بشویید و آن را در آب و نمک خیس کنید. ماهی را تمیز کنید و قبل از شستن، به آن مقداری نمک و زردچوبه بزنید و بعد از گذشت ۳۰ دقیقه ماهی را بشویید و به‌صورت فیله‌ای خرد کنید. پیازهای خرد شده را در یک تابه سرخ کنید تا نرم و سبک شوند. سپس فلفل دلمه‌ای خرد شده را به پیازها بیفزایید و آن‌ها را نیز تفت دهید. در ادامه فیله‌های ماهی را در روغن بریزید و کمی سرخ کنید.

نمک، فلفل و زردچوبه را به ماهی سرخ شده اضافه کنید و آن‌ها را با هم تفت دهید. آب برنج خیس خورده را خالی کنید و آن را در یک قابلمه آب جوش بریزید تا مغز دانه‌های آن نرم شود. سپس آن را آبکش کنید. ته‌دیگ مورد نظر خود را با کمی روغن در کف یک قابلمه بچینید. سپس مقداری از برنج آبکش کرده را در قابلمه بریزید و یک لایه از مخلوط ماهی سرخ شده را روی آن قرار دهید. این لایه‌ها را تکرار کنید تا مواد تمام شوند. پس از بخار کردن برنج، شعله گاز را کم کنید و دم‌کنی بگذارید تا هزاری دم بکشد.

نکات مهم

برخی افراد در ابتدا ماهی را با سیر خرد شده، زردچوبه، فلفل قرمز، نمک، پودر زنجبیل، روغن زیتون و آب لیمو ترش مخلوط می‌کنند و برای یک ساعت در یخچال قرار می‌دهند تا ماهی کاملا مزه‌دار شود.

پلو عربی

پلو عربی، یک غذای مجلسی است که با مرغ، گوشت، میگو و ماهی درست می‌شود. پلو عربی، مجبوس، مچبوس یا مکبوس عربی یک غذای بسیار لذیذ و خوشمزه است که اصالت آن به کشور عربستان برمی‌شود. لبنانی‌ها و عربستانی‌ها این غذا را با نام «کبسه» می‌شناسند. پلو عربی، یک غذای مجلسی است که با مرغ، گوشت، میگو و ماهی درست می‌شود. طرز تهیه تمام انواع مجبوس در همه‌ کشورهای عربی یکسان است.

محبوب‌ترین غذا‌های محلی ایران: هرمزگان

مواد لازم برای چهار نفر

  • گوشت گوسفند: ۴۰۰ گرم
  • پیاز: ۳ عدد
  • گوجه فرنگی: ۳ عدد
  • لپه: یک لیوان فرانسوی
  • برنج: ۲ لیوان فرانسوی
  • ادویه مجبوس: (ادویه کاری، فلفل قرمز، میخک، هل، دارچین، تخم گشنیز، رازیانه، پودر زنجبیل، زردچوبه) به مقدار دلخواه
  • نمک: به مقدار لازم

طرز تهیه

برنج را از چند ساعت قبل با آب و نمک خیس کنید. تکه‌های گوشت را با ادویه‌ها و یک عدد پیاز خرد شده در یک کاسه بریزید و با دستانتان گوشت را به این مواد آغشته کنید. سپس روی ظرف را سلفون بکشید و اجازه دهید تا گوشت برای چند ساعت در یخچال مزه‌دار شود. یک عدد پیاز نگینی خرد شده را در روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود. سپس گوشت مزه‌دار شده را با پیازها تفت دهید تا رنگ آن‌ها تغییر کند. در ادامه پوره گوجه‌فرنگی را به آن‌ها بیفزایید و اجازه دهید تا این مخلوط روی حرارت ملایم گاز با هم بپزند و آب گوجه‌فرنگی کاملا کشیده شود.

روی گوشت چند لیوان آب جوش بریزید تا بپزد. توجه داشته باشید که مقدار آب باید به حدی باشد که وقتی گوشت کاملا پخت، آب برای کته کردن برنج هم باقی مانده باشد. در این حین لپه‌ها را نیم‌پز کنید. یک عدد پیاز باقی‌مانده را رنده درشت کنید و در روغن تفت دهید تا طلایی شوند. سپس لپه‌های نیم‌پز شده را با پیاز تفت دهید. در ادامه یک قاشق غذاخوری از ترکیب ادویه‌ها را به این مواد اضافه کنید و کمی تفت دهید تا طعم خامی ادویه گرفته شود.

آب برنج را خالی کنید. تکه‌های گوشت را از قابلمه دربیاورید. سپس برنج را در آب گوشت باقی‌مانده در قابلمه بریزید و برنج را به‌صورت کته دم ‌کنید. در زمان سرو، برنج را ظرف بکشید و روی آن را با لپه تفت داده شده تزئین کنید. تکه‌های گوشت را نیز جداگانه سرخ کنید و روی برنج بچینید.

نکات مهم

یک روش دیگر طبخ این است که تکه‌های گوشت را از آب گوشت خارج نکنید و برنج را با همان آب گوشت و تکه‌های گوشت و یک عدد لیموعمانی دم ‌کنید.

در برخی از طرز تهیه‌ها لپه حذف می‌شود و به‌جای آن از کشمش و سیب‌زمینی استفاده می‌شود.

به‌جای لپه می‌توان از عدس سبز استفاده کنید.

عرب‌ها معمولا این غذا را با بادام هندی تفت داده شده تزئین می‌کنند.

شما می‌توانید از رب گوجه‌فرنگی نیز برای خوش‌رنگ کردن پلو عربی استفاده کنید.

پلو عربی را می‌توان با مرغ، ماهی و میگو نیز درست کرد.

عنکاس

ماهی مرکب با گوشت سفید و بی‌استخوان، یکی از ماهی‌های کمیاب در ایران است؛ زیرا بیشتر صادر می‌شود. در استان هرمزگان، یک خوراک بسیار خوشمزه با ماهی مرکب درست می‌شود که نام آن عنکاس یا انکاس است.

محبوب‌ترین غذا‌های محلی ایران: هرمزگان

مواد لازم برای دو نفر

  • انکاس: ۲۵۰ گرم
  • پیاز: ۲ عدد
  • خرما: ۳ تا ۴ عدد
  • روغن: به مقدار لازم
  • رب گوجه: یک تا ۲ قاشق غذاخوری
  • ادویه نصف قاشق مرباخوری
  • نمک و فلفل: به مقدار لازم
  • زردچوبه: نصف قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

عنکاس را تمیز کنید و بشویید. سپس آن را به مکعب‌های کوچک برش بزنید و با خرماها در یک قابلمه آب بریزید. عنکاس‌ها را برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بجوشانید تا نرم و خوش‌رنگ شوند. پیازهای خلالی خرد شده را در روغن تفت دهید تا طلایی و سبک شوند. سپس عنکاس آب‌پز شده و زردچوبه را به پیازها اضافه کنید و برای دو تا سه دقیقه تفت دهید. در ادامه رب گوجه‌فرنگی، نمک، فلفل و ادویه را در تابه بریزید و همه مواد را خوب با هم مخلوط کنید.

یک پیمانه آب در تابه بریزید و اجازه دهید تا به جوش آید. سپس شعله گاز را کم کنید و درب تابه را ببندید تا خوراک برای ۱۵ دقیقه بپزد. برای سرو، عنکاس را در ظرف بکشید و دور آن را با پیاز و تربچه تزئین کنید.

نکات مهم

شما می‌توانید نصف پیمانه فلفل دلمه خرد شده و قارچ تفت داده شده را نیز به این خوراک اضافه کنید.

برخی افراد نصف پیمانه سبزی ماهی نیز به این خوراک اضافه می‌کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اس اس

      اولی اسمش هواریه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا هواری هم ماهی و هم میگو

    • بدون نام

      عکاسا خیلی خوشمزه هست

    • عین الله باقر زاده

      پول نیست مردم ایران گورشان کجا بود که کفنشان باشد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به لطف خدا امیدوار باشیم

    • بدون نام

      چه جالب

    • بدون نام

      ممنونم که ماروباغذاهای محلی آشنامیکنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قلیه؟

    • بدون نام

      گوگولی و قلیه ماهی خیلی معروف تر بودن

    • بندرعباسی

      طرزتهیه ی هواری که گفتین کاملا باروشی که در اصل درست میشه تفاوت داره وباسبزی ماهی درست میشه ک شامل گشنیزوکمی شنبلیله هست وباپیازوسیرچرخ میشه وبادستوری کاملا متفاوت درست میشه لطفا اطلاعات صحیح بدید ممنون

    • بندرعباسی

      درضمن توی هواری به هیچ عنوان ازفلفل دلمه استفاده نمیشه امااز فلفل سبز تند استفاده میشه

    • بدون نام

      ماهی مرکب که حرام گوشته!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج