۱۱۴۱۱۴۴
۴۰ نظر
۵۰۱۴
۴۰ نظر
۵۰۱۴
پ

مقام آمریکایی: اطرافیان رئیسی دچار اشتباه شده‌اند

یک دیپلمات ارشد آمریکایی گفت که ایالات متحده به جای تلاش برای تفسیر سیگنال هایی که از ایران دریافت می کند، تا بعد از مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی در هفته جاری منتظر خواهد ماند تا ببیند که آیا ایران آماده بازگشت به اجرای کامل توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ هست یا خیر.

انتخاب: خبرنامه «دیپلماتیک» متعلق به لارا روزن خبرنگار امریکایی نوشت: یک دیپلمات ارشد آمریکایی گفت که ایالات متحده به جای تلاش برای تفسیر سیگنال هایی که از ایران دریافت می کند، تا بعد از مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی در هفته جاری منتظر خواهد ماند تا ببیند که آیا ایران آماده بازگشت به اجرای کامل توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ هست یا خیر.

در ادامه این مطلب آمده است: وی افزود: اما اگر تیم جدید ایرانی فکر کند که می تواند از طریق برنامه هسته ای خود به عنوان اهرم فشار، امتیازات بیشتری به دست آورد، این یک توهم خطرناک خواهد بود.

مقام آمریکایی: اطرافیان رئیسی دچار اشتباه شده‌اند

این دیپلمات ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، تاکید کرد: این باور مقامات تهران که می توانند به توافق بهتری دست یابند و با گسترش برنامه هسته ای خود اهرم فشاری برای خود ایجاد کنند، خطرناک است.

این مقام دولت بایدن اضافه کرد اگر آمریکا تشخیص دهد که ایران آمادگی بازگشت به توافق را به گونه ای که به طور کامل آن را اجرا کند، ندارد یا برنامه هسته ای ایران تا حدی پیش رفته است که محدودیت های عدم اشاعه در توافق قابل بازگشت نیست، گزینه هایی از جمله تشدید تحریم های اقتصادی را بررسی می کند، اما امیدوارم که واشنگتن به این نتیجه نرسد.

وی با اشاره به نام رسمی توافق یعنی برنامه جامع اقدام مشترک، ادامه می دهد: همانطور که گفتیم، ممکن است به نقطه ای برسیم که دیگر راه برگشت ندارد، چراکه در آن زمان بازگشت به برجام دیگر مزایای عدم اشاعه را که بخشی از توافق بود، به همراه نخواهد داشت.

این دیپلمات تصریح کرد: ما ضرب الاجل نداریم... زمانی وجود خواهد داشت که پس از آن دیگر قسمت عدم اشاعه توافق قابل بازیابی نیست.

وی گفت: کارشناسان هسته ای آمریکا باید مشخص کنند که چه زمانی به این نقطه می رسیم. البته امیدوارم هرگز آن روز فرا نرسد.

این دیپلمات از بیان اینکه ایالات متحده در صورت عدم دستیابی به توافق، چه گزینه هایی را فراتر از تشدید تحریم های گسترده آمریکا علیه ایران مد نظر خواهد داشت، طفره رفت. او گفت: من قصد ندارم بحث را از این بیشتر باز کنم. تحریم های ما هنوز به قوت خود باقی است.

وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا در سفر به چین در روز 26 جولای، به گفتگو درمورد احتمال تشدید تحریم ها علیه کمپانی های چینی وارد کننده نفت از ایران در صورت عدم احیای برجام پرداخت.

یک دیپلمات آمریکایی گفت: ما امیدوار بودیم که در صورت دستیابی ایران و آمریکا به توافق بتوانیم تحریم ها را در بخش های انرژی و بانکی ایران و از جمله در مورد شرکت های چینی که نفت ایران را خریداری می کنند، برداریم.

او تصریح کرد: اما اگر امکان بازگشت به برجام وجود نداشته باشد... و اگر در یک دوره طولانی بدون بازگشت به برجام به سر ببریم، در وهله ی اول ما سیاست اعمال فشار با تحریم های خود را بررسی می کنیم.

وی گفت: این مسیر مورد علاقه ما نیست که بخواهیم در آن پیش برویم. یک پاسخ آسان به مشکلات وجود دارد و آن اینکه به توافق برگردید. ما آمادگی داریم همه تحریم هایی را که با این توافق مغایر است، لغو کنیم.

گفتنی است، فرانسه نیز این هفته فشار آورد تا ایران به سرعت به میز مذاکره بازگردد. ششمین دور مذاکرات بین المللی در مورد بازگشت به توافق در اواسط ماه ژوئن در وین به پایان رسید. انتظار نمی رود که دور هفتم قبل از اواسط آگوست تشکیل شود.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز دوشنبه (26 ژوئیه) در یک نشست خبری گفت: بازگشت فوری ایران به میز مذاکره ضروری است. وی افزود: پیشرفت هایی در شش جلسه مذاکره صورت گرفته است، اما ایران با اقدامات خود به تشدید وضعیت هسته ای ادامه می دهد. اگر تهران این مسیر را ادامه دهد، نه تنها زمان دستیابی به توافق درباره ی لغو تحریم ها را به تأخیر می اندازد، بلکه می تواند احتمال نهایی شدن مذاکرات وین و بازگرداندن برجام را هم به خطر بیندازد.

این مقام وزارتخانه فرانسه ادامه داد: ما با هدف مشترک از سرگیری مذاکرات در اسرع وقت و دستیابی به توافق در حال رایزنی دقیق درباره این وضعیت با شرکای اروپایی خود شامل انگلیس و آلمان و سایر شرکت کنندگان برجام از جمله ایالات متحده هستیم.

اریک بروئر، یکی از مقامات سابق اداره عدم اشاعه سلاح های هسته ای شورای امنیت ملی آمریکا گفت: به وضوح ثابت شده است که این نظریه که طرفین قادر خواهند بود پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در 18 ژوئن به سرعت در مورد بازگشت دوجانبه به برجام به توافق برسند، صحیح نیست.

بروئر گفت: پس از شش دور مذاکره در وین، اختلاف نظرها اکنون در مورد مجموعه ای از مسائل کوچک اما بسیار مهم وجود دارد. اما اگر دولت جدید ایران کمی بیشتر تعلل کند، حل و فصل این مسائل بسیار دشوار می شود.

وی افزود: اگر طرفین نتوانند در کوتاه مدت به توافقی دست یابند، آنها به نقطه ای می رسند که وقفه یک ساله غیرقابل جبران می شود [یا] برای جبران آن نیاز به تغییرات قابل توجهی در برنامه هسته ای ایران است. ... البته متقاعد کردن ایران به اینکه به این تغییرات تن دهد، سخت است.

هنری رُم، تحلیلگر مسائل ایران در گروه اوراسیا گفت: آنچه من را در مورد آن مسأله زمانی نگران می کند، این است که هر چه زمان می گذرد، برنامه هسته ای ایران تا چه حد به طرزی برگشت ناپذیر پیش می رود، به گونه ای که جبران این وقفه ی یک ساله غیرممکن می شود.

رُم ادامه داد: من فکر می کنم در این مرحله، برای ایالات متحده راه دیپلماتیک بیشترین مزیت را دارد و البته بسیاری متعهدند که این گزینه های دیپلماتیک را از بین ببرند. اما من فکر می کنم در نهایت آمریکا نمی تواند توقع زیادی در این زمینه از ایران داشته باشد و باید به مزایایی که ایران با اقداماتش در اختیار ایالات متحده می گذارد، قانع باشد.

در همین حال یک مقام دولت بایدن گفت که اطرافیان رئیسی احتمالا درمورد فشارهای اقتصادی و دیپلماتیکی که ایران ممکن است در صورت ایجاد اجماع بین المللی که تصمیمات تهران عامل ناکامی مذاکرات است، مواجه شود، دچار سوء محاسبه هستند.

وی افزود: شرایط اجماع بین المللی با شرایطی که ترامپ از توافق در سال 2018 خارج شد، متفاوت است، چراکه در آن زمان، عمده ی جهان مخالف «فشار حداکثری» آن هم باوجود اجرای برجام توسط تهران، بودند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      راه نجات ملت ایران تعامل و دوستی با امریکا و همسایه هاست

      پاسخ ها

      • مظفر زرگنده

        کشور و دوست و رفیق فقط چین و روسیه

      • بدون نام

        فقط آمریکا

      • بدون نام

        از سوریه و عراق چیزی عایدتون نمیشه

      • بدون نام

        امریکاییها کودک کش از بالا به پایین به همه نگاه میکنند نه همانند دوست

    • naser

      فقط تعامل باامریکامیتونه باعث نجات ایران ازاین اوضاع بشه وخلاص

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از نظر شما بله

      • بدون نام

        آمریکا اهل تعامل نیست اهل ریا و دروغه

    • بدون نام

      مذاکره میکنند مجبورن اقتصاد ایران داغونه

      پاسخ ها

      • محمد

        هیچم مجبورنیستندوقتی خودمون سرهم کلاه میذاریمدیگه ازدیگران چه انتظاری داری وقتی من مثلا میوه رومیخرم پانزده تومن ومیخوام سیوپنج تومن بفرسم وسرمردم کلاه بزارم درحالیکه میتونم بفروشم۱۷تا۲۰تومن بس خوشط

      • محمد

        اگه مردم طمعشونوکم کنندوبه کم قانع باشنداونوقت میبینی همه ازهمدیگه راضی وزندگی مشکلاتش کمترمیشه واتکاهگردیگه بیخیال کم کردن محصول ازبازارمیشه وهمه چی به وفورپیدامیشه بهمین راحتی باورکن

    • بدون نام

      خلاصه اش کن جوان.

    • محمد خواجه نوری

      امریکا هنوز درک نکرده ک این امریکا بوده ک از برجام خارج شده،واول خودشون باید ب برجام باز گردنند سپس ب ایران بگند ک حالا ک ما ب برجام برگشتیم،ایران نیز اقدامات انجام شده را متوقف کند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درود

    • بی نام

      آخ که جوونیمون با برجام و این چرت و پرتا گذشت
      خدا لعنتتون کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الهی آمین

    • بدون نام

      ظاهرا مقاومت داره نتیجه میده
      نباید از این تهدیدها ترسید و اشتباه کرد
      اونا بیشتر دنبال توافق هستند یعنی یک چیزی داخلش هست که براشون ارزشمنده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

      • ذهن زیبا

        مقاومت برای شما نون داره واسه ما درد و رنج و فلاکت داره،

      • بدون نام

        یه سر بورو بین مردم خواب زده اون وقت متوجه میشی کی لنگ کیه

      • بدون نام

        کدام مقاومت تو در مورد خرید منزل خبر دارید یا منافع خانواده شما در تحریم هست

    • بدون نام

      ایران همچنان محکم وبا اراده واستوار وثابت قدم هرگز امتیاز نخواهد داد بلکه امتیاز خواهد گرفت آمریکایی ها احمقند که تا بحال .طوری دیگر فکر کردند!!!!!!!

      پاسخ ها

      • ذهن زیبا

        ساقیت کیه ؟

    • بدون نام

      داره جنگ نزدیک میشه . اصلا دلیل تصمیم مجلس برای قطعی اینترنت همینه . مردم تعلل کنند گریبانگیر یک جنگ ناخواسته خواهند شد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برو بابا

    • بدون نام

      برو بابا.

    • فرشاد

      دیگه با پایان دولت روحانی وقت دفن برجام در زباله دان تاریخ، تا تاریخ تاریخه فرا رسیده.

    • Saeed

      توافق کنین دیگه بابا، مردم نمیتونن نفس بکشن
      خدا ازتون نگذره، تو ثروتمند ترین کشور دنیاییم و داریم گدایی میکنیم

    • بدون نام

      وای دوباره ۸ سال پول و انرژی مملکت صرف ی مشت حرف مفت میشه هی برن هی بیان مملکتم بی صاحب خدایا بداد برس

    • بدون نام

      احسنت

    • بدون نام

      فقط رفع کامل تحریم ها زیاده گویی موقوف

    • بدون نام

      معلومه حسابی حساب باز کردن و دیگه با ساده لوحان سر و کار ندارن

    • بدون نام

      کاش با همون تیم قبلی به نتیجه می رسید

    • بدون نام

      بایدن نکنه منظورت افغانستان هست، آخه تو اختلال ذهنی داری.
      به یه روانشناسی،... خودت رو نشون بده.

    • بدون نام

      یاخدا به دادمون برسد囧

    • بدون نام

      لطفا توافق را بیخیال شوید وچیزی از آن در نمی اید

    • بدون نام

      امریکا عهد شکنی کرد و این بدعت زشتی بود که از یک ابر قدرت مدعی ازادی و پیشرو بعید بود و اینک بجای جبران در حال چانه زنی بمنظور چیزی بیش از برجام هستند .دست بردارید .ایران لیبی نیست.

    • ابراهیم

      هموطنان عزیز و گرامی ام نترسید که پیروزی خیلی خیلی نزدیک است. لا تخف و لا تحزن ان الله معنا

    • بدون نام

      تعامل با همه دنیا بجز اسراییل

    • سعید

      با همین فرمون پیش بریم و مقاومت کنیم،یانکی ها حساب کار دستشون میاد.خیلی دارن دست وپا میزنن که ایران توافق کنه.ولی دیگه از یه سوراخ دوبار گزیده نمیشیم.این ضرب المثل باید تو دنیا ی سیاست جا بیفته و یه شعار سیاسی بشه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج