جاباما
۱۱۴۲۴۶۶
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

بدون‌ریسک و با همان فرمان تا قطر

تیم ملی فوتبال ایران در دور نهایی مرحله مقدماتی جام جهانی با تیم‌های کره جنوبی، عراق، سوریه، لبنان و امارات هم‌گروه است. دراگان اسکوچیچ چندروزی است از مرخصی به تهران برگشته و درحال برنامه‌ریزی برای تیم ملی فوتبال است. به‌نظر می‌رسد اسکوچیچ با توجه به نداشتن فیفا دی و همچنین طولانی شدن لیگ برتر می‌خواهد بازیکنان فعلی حاضر در لیگ حداقل ۱۴ روز استراحت داشته باشند و سپس اردوی تیم ملی را آغاز کنند.

فرهیختگان: تیم ملی فوتبال ایران از یازدهم شهریور سال‌جاری رقابت خود در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی قطر را از دیدار مقابل سوریه درحالی آغاز خواهد کرد که طبق شواهد به احتمال زیاد تهران و ورزشگاه آزادی میزبان این دیدار خواهد بود. برهمین اساس طی روزهای گذشته نماینده کنفدراسیون فوتبال آسیا با حضور در تهران از استادیوم آزادی و امکانات آن بازدید کرد. این نماینده آلمانی تمامی امکانات و شرایط استادیوم را مورد بررسی قرار داد و گزارش خود را به کنفدراسیون ارسال کرد که قرار است درمورد میزبانی کشورمان برای رقابت‌های مقدماتی جام جهانی -که درخواست رسمی آن به کنفدراسیون آسیا ارسال شده- به‌زودی تصمیم‌گیری شود.

در همین بین دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی نیز با توجه به برگزاری چهار دیدار خارج از خانه در مرحله دوم، به‌شدت خواهان جلب‌نظر مسئولان فیفا و AFC برای میزبانی در تهران است. اسکوچیچ به‌خوبی می‌داند که برای رویارویی با رقیبان قدرتمندی مانند کره جنوبی، امارات، عراق و سوریه میزبانی در تهران ارزشمند است. گرفته شدن این حق مسلم تیم ملی فوتبال کشورمان در رقابت‌های دور ابتدایی مقدماتی جام جهانی در نهایت باعث شد دیدارهای دور برگشت در حالی‌که تیم ملی سه بازی مهم مقابل عراق بحرین و هنگ‌کنگ را به‌جای تهران در بحرین برگزار کند و همین مساله عاملی شده است تا بیشترین نگرانی برای کادر فنی تیم ملی و مسئولان فدراسیون فوتبال در این برهه زمانی به‌وجود بیاید تا آنها در این مدت هر کاری را که لازم باشد برای گرفتن میزبانی انجام دهند.

بر همین اساس چند روز پیش نیز کنفدراسیون فوتبال آسیا از اعلام فدراسیون فوتبال به‌منظور میزبانی ورزشگاه آزادی برای دیدارهای تیم ملی در این رقابت‌ها خبر داد و حالا این کنفدراسیون آسیا خواهد بود که در این خصوص تصمیم‌گیری کرده و نظرنهایی خود را به‌زودی اعلام خواهد کرد. از همین رو اسکوچیچ در دیدار اخیر خود با کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال جویای این موضوع شده و امیدوار است در نخستین هفته از بازی‌ها در تهران به‌مصاف سوریه برود.

ادامه‌ همکاری آقاکریم در ابهام

تیم ملی تا کمتر از یک‌ماه دیگر کار خود برای صعود به جام جهانی را آغاز خواهد کرد. این درحالی است که بسیاری از مسائل تا آن زمان در ابهام قرار دارد؛ از برنامه‌های آماده‌سازی تیم ملی گرفته که البته دیر به اتمام رسیدن فصل فوتبالی ایران و تعیین تکلیف دیرهنگام به منظور ادامه همکاری سرمربی کروات با تیم ملی و برخی مسائل دیگر در این موضوع تاثیر بسزایی گذاشته و این درحالی است که هنوز تکلیف برخی از اعضای کادر فنی تیم ملی نیز مشخص نیست.

طبق شنیده‌ها اسکوچیچ خواستار ادامه همکاری با دستیارهای داخلی و خارجی خود شده که یکی از این گزینه‌ها کریم باقری است که در اردوی بحرین هم به‌طور موقت همراه با کاروان ایران به این کشور رفت ولی باقری با پرسپولیس قرارداد دارد و برای قطعی شدن همکاری با تیم ملی باید از کادرفنی پرسپولیس خارج شود تا مصوبه هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال برای مربیان ملی نقض نشود. اگرچه برخی اخبار طی روزهای گذشته حاکی از خداحافظی افشین پیروانی و کریم باقری از جمع پرسپولیسی‌ها بعد از گلت قهرمانی این تیم در لیگ بود اما حالا سرخپوشان در آستانه دیدار حساس مقابل استقلال تاجیکستان از مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا با یک چالش بزرگ دیگر در خصوص کادرفنی خود مواجه شده‌اند، هرچند در این مورد تجربه قبلی ثابت کرده که خود کریم باقری حرف اول و آخر را زده و می‌تواند در این خصوص تکلیف را روشن کند.

با این حال هنوز ادامه همکاری باقری با تیم ملی مشخص نیست و باید دید او فعلا در دو بازی حساس با سوریه و عراق هم این تیم را همراهی خواهد کرد یا خیر. قرارداد باقری با پرسپولیس هم به‌اتمام رسیده و با وجود اینکه مدیران این تیم از ارائه پیشنهاد به باقری برای تمدید خبر داده‌اند اما وی که به‌خاطر برخی حواشی در جشن قهرمانی سرخپوشان نیز حضور نداشت فعلا واکنشی درباره قرارداد با قرمزها نشان نداده و احتمالا بر سر دوراهی تیم ملی و پرسپولیس گیر کرده است.

اسکوچیچ به ترکیب برنده دست نمی‌زند

نکته دیگر اینکه با توجه به فاصله کم باقی‌مانده تا دیدار مقابل سوریه و سپس عراق که طبق برنامه فعلی به میزبانی تهران و قطر این ۲ مسابقه برگزار خواهد شد، اسکوچیچ قصد ندارد تا ترکیب کادر فنی و حتی شاکله اصلی تیم ملی را تغییر داده و به‌نظر می‌رسد درصورتی‌که کریم باقری نیز به جمع اعضای کادر اضافه شود تیم ملی با همان کادر که البته وحید هاشمیان هم به‌عنوان یکی از مربیان ایرانی در آن حضور دارد کار خود را از دیدار مقابل سوریه آغاز می‌کند، با این حال نکته قابل‌توجه اینکه در جمع بازیکنان هم بعید است شاهد حضور نفرات جدیدتر به نسبت دیدارهای بحرین باشیم؛ چرا که به‌نظر نمی‌رسد در این فاصله دست زدن به ترکیب برنده از سوی کادر فنی منطقی باشد.

تیم ملی کی استارت می‌زند؟

تیم ملی فوتبال ایران در دور نهایی مرحله مقدماتی جام جهانی با تیم‌های کره جنوبی، عراق، سوریه، لبنان و امارات هم‌گروه است. دراگان اسکوچیچ چندروزی است از مرخصی به تهران برگشته و درحال برنامه‌ریزی برای تیم ملی فوتبال است. ظاهرا برنامه‌ریزی‌ها به‌شکلی است که تیم ملی از روزهای ابتدایی شهریورماه اردوی خود را در تهران برای بازی روز ۱۱ شهریور مقابل سوریه آغاز کند. به‌نظر می‌رسد اسکوچیچ با توجه به نداشتن فیفا دی و همچنین طولانی شدن لیگ برتر می‌خواهد بازیکنان فعلی حاضر در لیگ حداقل ۱۴ روز استراحت داشته باشند و سپس اردوی تیم ملی را آغاز کنند.

البته این استراحت ۱۴روزه شامل حال نمایندگان ایران در آسیا نشده و بازیکنان استقلال، تراکتور و پرسپولیس مطمئنا با دستور کادر فنی تیم‌های خود بعد از چند روز کوتاه استراحت به کار برای آماده‌سازی به‌منظور حضور در مسابقات مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا ادامه خواهند داد.

نکته دیگر اینکه در این بین تنها شانسی که اسکوچیچ آورده این است که تیم ملی با وجود همه ناهماهنگی‌های موجود و ابهام در برنامه‌های پیش‌رو کار خود را در دیدار با یکی از تیم‌های ضعیف این گروه یعنی سوریه آغاز خواهد کرد و جالب اینکه شاگردان اسکوچیچ فروردین سال جاری در دیداری دوستانه مقابل تیم ملی سوریه به‌میدان رفتند و اتفاقا کادرفنی ایران شناخت خوبی از این حریف دارد. با این حال مساله پراهمیت آن است که تیم ملی کشورمان احتمالا بعد از این بازی باید سریعا راهی قطر شود تا دیدار دوم خود از مرحله گروهی مقدماتی جام جهانی را دربرابر عراق برگزار کند.

با این‌حال درحالی‌که تیم ملی فوتبال عراق پیش از شروع بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ در اسپانیا اردو خواهد زد، ایران برنامه‌ای برای برپایی اردو در خارج از کشور ندارد و به احتمال زیاد کار در همین تهران آغاز و پیگیری خواهد شد. تیم ملی در بازی نخست خود ۱۱ شهریور در استادیوم آزادی میزبان سوریه خواهد بود و ۵ روز بعد از این بازی باید در دوحه به‌مصاف تیم ملی عراق برود.

رباط‌پاره‌ها تکلیف را روشن کردند!

تا قبل از اعزام تیم ملی به بحرین گمانه‌زنی‌ها مبنی‌بر آن بود که قرار است مرتضی پورعلی‌گنجی پس از نمایش خوب در تیم شنزن دوباره به جمع ملی‌پوشان برگردد و رقابت در قلب خط دفاعی تیم ملی برای دو نفر اصلی دشوارتر شود. این اتفاق افتاد اما اطمینان اسکوچیچ به دو مدافع اصلی خود یعنی شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان دستخوش تغییر نشد، هرچند پورعلی‌گنجی به‌همراه مجید حسینی نیز در برخی دقایق شانس حضور در میدان را پیدا کردند. با این‌حال مصدومیت بلندمدت پورعلی‌گنجی و عارف غلامی دو مدافعی که سرمربی کروات در این مدت نشان داده در اولویت دوم به آنها اطمینان دارد، باعث می‌شود تا ترکیب خط دفاعی با حضور نفراتی مثل کنعانی‌زادگان و شجاع خلیل‌زاده تقریبا از حالا قطعی باشد اما اینکه چه بازیکنان دیگری در این پست به‌جای پورعلی‌گنجی و غلامی به تیم ملی دعوت شوند باید تا روز انتخاب نفرات و اعلام رسمی فهرست تیم ملی صبر کرد. البته حضور سیدمجید حسینی از حالا در فهرست نهایی قطعی به‌نظر می‌رسد اما دعوت از بازیکنانی مانند سیاوش یزدانی و فرشاد فرجی نیز با توجه به درخشش در ترکیب تیم‌های استقلال و پرسپولیس در این مدت اخیر نمی تواند دور از ذهن باشد. در خصوص مصدومان تیم ملی شنیده می شود عارف‌ غلامی احتمالا زانوی خود را در قطر به‌دست جراحان خواهد سپرد و این درحالی است که پورعلی‌گنجی به‌زودی راهی تهران می‌شود تا در کشورمان عمل جراحی رباط‌پاره خود را انجام دهد.

برنامه بازی‌های تیم ملی ایران در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی به شرح زیر است:
* ایران - سوریه، ۱۱ شهریور ۱۴۰۰
* عراق - ایران، ۱۶ شهریور ۱۴۰۰
* امارات - ایران، ۱۵ مهر ۱۴۰۰
* ایران - کره جنوبی، ۲۰ مهر ۱۴۰۰
* لبنان - ایران، ۲۰ آبان ۱۴۰۰
* سوریه - ایران، ۲۵ آبان ۱۴۰۰
ایران - عراق، ۷ بهمن ۱۴۰۰
* ایران - امارات، ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
* کره جنوبی - ایران، ۴ فروردین ۱۴۰۱
* ایران - لبنان، ۹ فروردین ۱۴۰۱ ‌

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج