۱۱۴۶۳۹۵
۵۰۱۶
۵۰۱۶
پ

آمریکا به فکر بازگرداندن حزب بعث در عراق است؟

بازگشت مجدد طالبان بعد از ۲۰ سال به قدرت در افغانستان، به شدت عراقی ها را از نقشه های آمریکا برای بازگرداندن حزب منحل بعث به قدرت در کشورشان نگران کرده است.

ایرنا: بازگشت مجدد طالبان بعد از ۲۰ سال به قدرت در افغانستان، به شدت عراقی ها را از نقشه های آمریکا برای بازگرداندن حزب منحل بعث به قدرت در کشورشان نگران کرده است.

صاحب نظران مختلفی در عراق معتقدند که شرایط امروز کشورشان پذیرش افکار گروه تروریستی داعش را ندارد اما حزب منحل شده بعث با وجود گذشت ۱۸ سال از سقوط رژیم بعث، همچنان طرفدارانی در نظام سیاسی کشور و اقشار خاص دارد و از همه مهمتر کشورهای مهمی در منطقه و در بین همسایگان عراق از عناصر این حزب در اراضی شان پذیرایی و از آن حمایت می کنند.

آمریکا به فکر بازگرداندن حزب بعث در عراق است؟

فضای رسانه ای وسیعی که اخیرا رسانه های کشورهای عربی به ویژه سعودی ها و اماراتی ها (متحدان آمریکا) برای بعثی ها فراهم کرده و مصاحبه جنجالی «رغد» دختر صدام دیکتاتور پیشین عراق در اواخر بهمن ماه ۹۹ از جمله اتفاقات مهم بعد از ۱۸ سال از سقوط رژیم بعث در عراق به شمار می رود.

تعدادی از رسانه های عراقی نیز در جریان سفر «محمد الحلبوسی» رییس پارلمان و رهبر ائتلاف انتخاباتی «التقدم» به اردن در اوائل اوت (دهم مرداد۱۴۰۰) گفتند که با تعدادی از سران حزب منحله بعث در «امان» دیدار کرده و به آنها وعده داده در صورت حمایت از او در انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر آتی (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰)، قانون ریشه کنی حزب بعث را باطل کند.

از این رو مشاهده تحولات افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، بر آستانه نگرانی ها از احتمال بازگشت حزب بعث در عراق افزوده است.

«فلاح مشعل» روزنامه نگار برجسته عراقی در دو توئیت به احتمال نقشه آمریکا برای بازگرداندن مجدد حزب بعث به قدرت اشاره کرده است.

وی نوشته است: آمریکا افغانستان را ۲۰ سال قبل اشغال و رژیم طالبان را سرنگون کرد و بعد از دو سال عراق را اشغال و رژیم صدام و حزب بعث را برانداخت اما الان به خاطر ناکامی در ایجاد ساختار دمکراسی در افغانستان، حاکمیت را دوباره به طالبان برگردانده است.

مشعل سپس این جمله را اضافه کرده است که آمریکا در عراق نیز در ایجاد ساختار دمکراسی ناکام مانده است!

وی در توئیت دیگر خود گفته است: این سوالات در اذهان بسیاری از عراقی ها مطرح است که آیا نقشه افغانستان در عراق نیز به اجرا گذاشته می شود و اگر اجرا شود، آمریکایی ها، قدرت را تحویل چه کسی خواهند داد؟

وی می پرسد: آیا شرایط را به قبل از ۲۰۰۳ بر می گردانند یا اینکه نقشه ای دیگر متناسب با اهمیت عراق از حیث منابع نفتی و موقعیت اثرگذار جغرافیایی آن خواهند چید؟

المشعل تاکید کرده است که در همه این نقشه ها، ملت های این دو کشور هیچ اهمیتی ندارند.

از این خطرناکتر، دیدگاه «محمد صاحب الدراجی» از شخصیت های سیاسی و وزیران سابق عراقی است که با قاطعیت گفته است: سناریوی تونس در عراق اتفاق نمی افتد، آنچه اتفاق خواهد افتاد، سناریوی افغانستان است.

وی اینگونه در صفحه شخصی اش نوشته است: حقیقت این است که آمریکا مانند زنی است که فرزندی به دنیا آورد تا او را در برابر «اتحاد جماهیر شوروی سابق» یاری کند اما این فرزند در ۲۰۰۱ مرتکب اشتباه شد و مادر او را مؤاخذه کرد و بعد از ۲۰ سال، عاطفه مادر بر فرزند دوباره گل کرده و او را برگردانده است.

وی ابراز نگرانی کرده است: «از این بیمناکم که آمریکا در عراق نیز بر فرزندانش (حزب منحله بعث)، عطوفت کند.»

«عدنان الفیحان» رییس فراکسیون «الصادقون» وابسته به گروه مقاومتی - سیاسی عصائب اهل الحق نیز در توئیتی با اشاره به بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، تاکید کرده است که آمریکا درصدد تحویل دادن مجدد عراق به بعثی ها است.

روزنامه نگار سرشناس عراقی نیز در یادداشتی با اشاره به طرح ها و نقشه های آمریکا در عراق از احتمال بازگرداندن بعثی ها به قدرت هشدار داده است.

«محمد عبدالجبار الشبوط» سردبیر سابق روزنامه دولتی «الصباح» نوشته است: «بازگشت طالبان بعد از ۲۰ سال، نگرانی هایی در عراق به دنبال داشته هرچند شرایط دو کشور با هم متفاوت است اما با توجه به شکنندگی اوضاع داخلی عراق و سست بودن زیرساخت های امنیتی و ناکامی دمکراسی مورد ادعا در جذب اعتمادی مردمی، تردیدهایی را به دنبال داشته و الزاما بحث خطر داعش مطرح نیست؛ ممکن است بازگشت بعثی ها به طور جدی مطرح باشد.»

وی ادامه داده است: نباید به این قانع شد که حزب منحله بعث تمام شد زیرا هنوز شخصیت های مختلف که می توانند این حزب را برگردانند در صحنه موجود هستند و احتمال دارد با پاره ای پشتیبانی ها، بار دیگر قدرت را به دست بگیرند.

شخصیت هایی مانند «عزت الشابندر» فعال سیاسی برجسته عراقی نیز معتقدند که گرچه افغانستان و عراق با هم متفاوت هستند اما آمریکا در هر دوی آنها، یکی است و نقشه های واشنگتن نیز متفاوت نیست.

از این رو، بسیاری اعتقاد دارند که برای ایمن ماندن از طرح های شیطانی آمریکا باید هرچه زودتر نظامیان آمریکا را از کشور بیرون رانده و بر نیروهای مسلح بومی اتکا شود.

برخی از صاحب نظران حتی آموزش ها و مشورت های نظامی آمریکا را برای نیروهای مسلح عراق بی فایده و بلکه مضر دانسته اند.

به گفته آنها، آمریکا برای ۲۰ سال نیروهای مسلح افغانی را آموزش داد اما این نیروها ظرف ۴۸ ساعت در برابر حمله طالبان از هم پاشیدند.

برهمین اساس، فراخوان ها در روزهای گذشته در سطح رسانه ها و شبکه های اجتماعی در عراق برای حفاظت از الحشد الشعبی به عنوان یک نیروی بومی و پشتیبان مطمئن برای دیگر نیروهای مسلح عراق به طرز گسترده ای افزایش یافته است.

از این رو «احمد الاسدی» از فرماندهان پیشین الحشد الشعبی و رییس گروه سیاسی «السند الوطنی» در توئیتی گفته است که از الحشد الشعبی حفاظت کنید زیرا مطمئن ترین پشتیبان برای عراق است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج