جاباما
۱۱۴۹۳۸۳
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

امتیاز مجلس به دوستان دوران تحریم

۵۹ نماینده مجلسی طرحی را امضا کرده‌اند که اگر تصویب شود احتمالا شرکت‌های چینی برای فعالیت در ایران، هم معافیت مالیاتی می‌گیرند و هم مشمول برخی از مشوق‌ها می‌شوند.

تجارت‌نیوز: ۵۹ نماینده مجلس طرحی با عنوان «ﺣﻤﺎﯾﺖ ﺍﺯ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬﺍﺭﯼ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﺿﺪﺗﺤﺮﯾﻤﯽ» را امضا کرده و برای طی مراحل قانونی به رئیس مجلس تحویل داده‌اند.

خلاصه این طرح این است که شرکت‌های خارجی که از تحریم‌های آمریکا پیروی نکرده‌اند و در زمان تحریم‌ها بیشترین همکاری را با ایران داشته‌اند، بعد از این هم برای سرمایه‌گذاری و همکاری با ایران مشمول معافیت و مشوق می‌شوند و در جریان سرمایه‌گذاری خارجی در اولویت هستند.

اما شرکت‌هایی که در این دوره به تحریم‌ها تن داده‌اند و از بازار ایران رفته‌اند، ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺘﻨﺒﻪ ﺷوند. بازگشت آنها به بازار ایران ﻣﺸﺮﻭﻁ ﺑﻪ ﺗﻌﻬﺪ ﻭ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﺧﺴﺎﺭﺕ است و باید جریمه بدهند.

در این طرح مشخصا به خروج توتال فرانسه از پارس جنوبی اشاره شده و گفته این شرکت با خروج از ایران به کشور خسارت وارد کرد که نباید از این موضوع به سادگی گذشت.

اگرچه در این طرح مستقیما از چین نامی برده نشده است، اما ناگفته پیداست که منظور نمایندگان مجلس حمایت از سرمایه‌گذاران چینی در ایران است. به خصوص زمانی که نام توتال و پارس جنوبی به میان می‌آید.

مجلس علیه سرمایه‎‌گذاری خارجی؟
از سال ۹۷ به بعد و همزمان با تشدید تحریم‌ها شرکت‌های بسیاری یکی یکی از ایران خارج شدند. از جمله شرکت‌های خودروسازی و لوازم خانگی و حتی شرکت‌های فعال در حوزه نفت و گاز.

نتیجه این بود که چین جای این شرکت‌ها را در حوزه‌های مختلف گرفت. از پارس جنوبی گرفته تا بازار خودرو موبایل ایران. حالا اگرچه هنوز مساله رفع تحریم‌ها در هاله‌ای از ابهام است، اما نمایندگان مجلس پیش‌دستی کرده‌اند که مبادا شرکت جدیدی وارد بازار ایران شود.

طرح جریمه شرکت‌های خارجی برای ورود به بازار ایران در حالی است که کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) اعلام کرده میزان سرمایه‌گذاری‌ مستقیم خارجی در ایران در سال ۲۰۲۰ گذشته به ۱.۵ میلیارد دلار رسیده که کمترین رقم طی ۱۷ سال گذشته (از سال ۲۰۰۲) است. همچنین این گزارش می‌گوید در چهار سال گذشته سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران در ۲۷ پله افت کرده است.

از طرف دیگر کارشناسان می‌گویند منابع داخلی ایران برای ایجاد رشد اقتصادی در کشور کافی نیست و ایران به جذب سرمایه خارجی نیاز دارد. اما هنوز تحریم‌ها برطرف نشده و شرکت‌های خارجی برای حضور در ایران اعلام آمادگی نکرده‌اند. اما مجلس طرح جریمه آنها را در دست بررسی دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مجلسی ها دیگر به چه زبانی باید حالی مردم کنند که آنها نماینده کاسبان تحریم و رفقایشان هستند و هیچ ارزشی برای مردم و کشور ایران قائل نیستند؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج