۱۱۵۰۸۱
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

چرا برخی بازیگران با تیم ملی همراه نشدند؟

این روزها همه از جام‌جهانی حرف می‌زنند. به غیر از این تب و تاب جام‌جهانی که همه را درگیر خودش کرده، داستان «یار دوازدهم» هم نقل محافل فرهنگی و هنری است.

چرا برخی بازیگران با تیم ملی همراه نشدند؟
مجله زندگی ایده آل: این روزها همه از جام‌جهانی حرف می‌زنند حتی آنهایی که فوتبالی نیستند سعی می‌کنند اطلاعات فوتبالی‌شان را به رخ بکشند و خلاصه اینکه همه می‌گویند از بچگی‌شان فوتبال بازی می‌کردند و طرفدار تیم ایتالیا و اسپانیا بوده‌اند! به غیر از این تب و تاب جام‌جهانی که همه را درگیر خودش کرده، داستان «یار دوازدهم» هم نقل محافل فرهنگی و هنری است. «یار دوازدهم» عنوان پروژه‌ای است که کلید شروعش از اواسط بهمن زده شد. همان موقع بود که پچ‌پچ در مورد ساخت فیلمی مستند از پشت صحنه تیم ملی در برزیل و حضور بازیگران در این مستند شنیده می‌شد. با جدی‌تر شدن این پروژه تعدادی اسم از بازیگران اعلام شد و با نزدیک شدن به زمان جام‌جهانی تعدادی از آنها حضورشان را تایید و تعدادی هم تکذیب کردند. حالا این گزارشی است درباره همین موضوع؛ گزارش از پروژه «یار دوازدهم» و حمایت گروهی از بازیگران که قرار است برای پشتیبانی تیم ملی با کاروان تیم ملی همراه شوند!

چرا برخی بازیگران با تیم ملی همراه نشدند؟

کاروانی از حمایت

بعد از عید بود که خبر ساخت پشت صحنه جام‌جهانی همه گیر شد. همه از «یار دوازدهم» حرف می‌زدند و هر کسی یک جور از این ماجرا انتقاد می‌کرد. یکی در مورد خرج سرسام‌آورش حرف می‌زد و دیگری به انتخاب بازیگران اعتراض داشت! اولین خبر رسمی که روی خروجی خبرگزاری‌ها رفت، این‌طور بود: «قرار بر این است که عده ای از اهالی فرهنگ و هنر به همراه تیم ملی عازم برزیل شوند. برنامه‌ریزی‌ها برای ساخت فیلمی مستند از پشت صحنه حضور ایران در جام‌جهانی انجام شده و محمدحسین لطیفی، کارگردانی این فیلم را که قرار است در شبکه خانگی به نمایش دربیاید برعهده گرفته است.» محمدرضا گلزار‌، یکتا ناصر‌، کامران تفتی‌، حمید گودرزی‌، نیکی کریمی و سعید راد اولین اسامی از فهرست بلند و بالای ۵۰ نفره این کاروان بودند.

فهرستی که هر روز اسم‌های تازه‌ای به آنها اضافه و همچنان در انتها ذکر می‌شد که این اسامی قطعی نیستند و رسما از هیچ جایی اعلام نشدند! سی‌ام فروردین نشستی برگزار شد و از سیدجواد هاشمی در مقام تهیه‌کننده، محمدحسین لطیفی به عنوان کارگردان، الهام چرخنده مجری طرح و هومن طالبی سرمایه‌گذار نام برد.

چرا برخی بازیگران با تیم ملی همراه نشدند؟

کسی ضرر نمی‌کنه به جان خودم!

همین‌طور که به جام‌جهانی نزدیک می‌شدیم، اسامی بیشتری به این فهرست اضافه می‌شد و هر روز خبر تازه‌ای از «یار دوازدهم» به گوش می‌رسید و البته انتقاد جدیدی. حاشیه‌ها زمانی به اوج رسید که بودجه چهار میلیاردی برای تهیه این فیلم مستند تخمین زده شد و به دنبال آن اما و اگرها آمد. اعتراض‌هایی که نسبت به این پروژه اعلام می‌شد و خیلی‌ها خواهان تعلیق این پروژه بودند. یکی از اعتراض‌هایی که خیلی زود تبدیل به سرخط خبرها شد، صحبت‌های رئیس سابق فدراسیون فوتبال محمد دادکان بود. او در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی اعلام کرد:« فدراسیون فوتبال قرار است برای همراهی و روحیه دادن به بازیکنان تیم ملی ۱۵۰ نفر را با هزینه ۶ میلیاردی از اقشار هنری و خواننده معروف کشور همراه تیم ملی به جام‌جهانی بفرستد. حال سؤال اینجاست که این افراد با رفتن به جام‌جهانی چه دردی از تیم ملی دوا می‌کنند، آیا نمی‌توان به جای این هزینه کلان برای ازدواج جوانان کمک هزینه جهیزیه جمع‌آوری کرد، مطمئنا این‌گونه بازیکنان تیم ملی نیز روحیه بسزایی خواهند گرفت. برای این مسئله می‌گویند اسپانسر گرفته‌ایم اما اگر این افراد می‌خواهند به عنوان حامی به جام‌جهانی بروند خودشان هزینه کنند. دولت بگوید ما برای این کار پول نمی‌دهیم و مطمئنم این کار صورت می‌گیرد. افرادی که می‌خواهند سی‌دی تهیه کنند و آنجا ارائه دهند این کار را از هزینه شخصی خود انجام دهند. نمی‌دانم چرا رسانه‌ها به این مسئله نمی‌پردازند. از حضور مشوق چه چیزی عاید تیم ملی می‌شود. وقتی به من نامه دادند و برای حضور در جام‌جهانی دعوت شدم گفتم به جای اینکه ۴۰ میلیون پول برایم هزینه شود خانه می‌نشینم و ۳ مسابقه را از تلویزیون تماشا می‌کنم. بهتر نیست این پول‌ها هزینه خانواده‌های بی‌سرپرست شود. وقتی در این کشور سیب‌زمینی کیلویی ۴ هزار تومان به فروش می‌رسد آن وقت باید ۴۰ میلیون بدهیم و افراد را به جام‌جهانی اعزام کنیم. شاید من را تحریم کنند و بگویند دادکان از این پس به تلویزیون نیاید اما با این کارها من تحریم نمی‌شوم.» درست بعد از همین گفت و گو انفجاری از اعتراض‌ها اتفاق افتاد اما واکنش‌ها متفاوت بود. مهراب قاسمخانی یکی از هنرمندانی است که همراهی در این پروژه را قبول کرده است.

او بعد از شنیدن این اعتراض‌ها یادداشتی را در اعتراض به این‌گونه نقد‌ها در اینستاگرامش منتشر کرد:« در ضمن به دوستانی که ناراحت بودن و می‌گفتن اینا واسه چی باید با پول بیت‌المال برن برزیل باید عرض کنم که این پروژه تهیه​‌‌کننده شخصی داره که هزینه رو از جیبش میده و ما هم در برابرش در یک پروژه دیگه با ایشون همکاری می‌کنیم. هم امیدوارم ایشون سود کنن، هم ما یه کم بهمون خوش می‌گذره اگه کسی ناراحت نمیشه هم، چهار نفر میرن استادیوم تیم ایران رو تشویق می‌کنن شاید یه کم روحیه شون بهتر بشه. به کسی ضرر نمی خوره به جان خودم.»

گل به مسی!

هنوز سر و صداهای اعتراض به بودجه اختصاص یافته برای این پروژه تمام نشده بود که اعتراض جدیدی شکل گرفت؛ اعتراضی مبنی بر نحوه انتخاب و حضور هنرمندان. جرقه اولیه را هم نیوشا ضیغمی زد. زمانی که در یک گفت‌و گو در روزنامه​ای ورزشی گفت:«مگر چه می‌شود که ما یک گل به مسی بزنیم؟!» اینجا بود که همه معترضان می‌گفتند که اگر امیر جعفری و محسن تنابنده را با خودتان می‌برید هیچ اشکالی به آن وارد نیست، آنها هم فوتبال را می‌شناسند و هم در تیم هنرمندان فوتبال بازی کرده‌اند. به قولی فرق بین بازیکن حمله و دروازه‌بان را می‌دانند اما چرا نیوشا ضیغمی؟! در همین مقطع یکی از کارگردانان «یار دوازدهم» در یکی از گفت و گو‌ها اعلام کرد که نحوه انتخاب بازیگران به او و محمدحسین لطیفی هیچ ارتباطی ندارد و همه توسط هومن طالبی، سرمایه گذار این پروژه انتخاب می‌شوند.« تمام بازیگرانی که در این پروژه حضور دارند و برای تشویق تیم ملی فوتبال در جام‌جهانی به برزیل می‌روند توسط هومن طالبی، سرمایه‌گذار این مجموعه انتخاب شده‌اند و من و محمدحسین لطیفی که کارگردانی مستند حضور این هنرمندان در کنار تیم ملی فوتبال در جام‌جهانی را برعهده داریم، هیچ دخالتی در این انتخاب نداشتیم. نباید فراموش کرد که هومن طالبی سرمایه‌ قابل توجهی را برای حضور جمعی از هنرمندان و ورزشکاران کشورمان در برزیل در نظر گرفته است و این حق را دارد که بگوید چه کسانی در این برنامه حضور داشته باشند و انتخاب هنرمندان براساس خواست او صورت می‌گیرد. در حال حاضر مشغول جمع‌آوری مدارک لازم برای دریافت ویزای هنرمندان هستیم. امیدوارم بتوانیم با انرژی بالا برای تشویق تیم ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی برزیل حضور پیدا کرده و تیم فوتبال را برای صعود به مرحله بعدی تشویق کنیم.»

چرا برخی بازیگران با تیم ملی همراه نشدند؟

مجری طرح پرحاشیه

بسیاری تصورشان در این بود که با نزدیک شدن به جام‌جهانی، حجم اعتراض‌ها کمتر می‌شود، اما این طور نیست. هر روزجنجالی تازه بر سر جلو رفتن این پروژه وجود دارد. آخرین حاشیه مربوط به «یار دوازدهم» حضور یا عدم حضور الهام چرخنده است. از همان لحظات ابتدایی سال ۹۳ او تبدیل به یکی از چهره‌های پرحاشیه شده بود. اول به خاطر حضور در ویژه برنامه تحویل سال نو، بعد از آن حضورش در این پروژه به عنوان مجری طرح و دیگری شرکت در یک سمینار به مناسبت روز تولد حضرت علی(ع) و سخنرانی‌هایی که داشت، او را تبدیل به اولین چهره پرحاشیه سال ۹۳ کرد. به خاطر همین حاشیه‌ها بود که بسیاری از هنرمندان نسبت به حضور او به عنوان مجری طرح اعتراض داشتند و گفتند که اگر او مجری طرح باشد، ما در این پروژه شرکت نخواهیم کرد. الهام چرخنده هم به دلیل هجمه‌های فراوان از این سمت استعفا داد و گفت:«هدف موفقیت تیم ملی است و اگر با حضور من به پروژه ضربه وارد می‌شود، من کناره گیری می‌کنم.» تا زمان نوشتن این گزارش هیچ خبر رسمی مبنی بر حذف او از این پروژه نرسیده است و ما فرض را بر این می‌گذاریم که او اگر همسفر این گروه از هنرمندان باشد، سمتی در این پروژه نخواهد داشت!

تاییدها و تکذیب‌ها

درست بعد از تمام این قضایا بود که تعدادی از بازیگران از حضور در این پروژه سرباز زدند و کاملا همراهی با «یاردوازدهم» را منتفی اعلام کردند. نیکی کریمی، حمید گودرزی و همسرش از اولین نفراتی بودند که از حضور در این پروژه سرباز زدند. بعد از آن بهاره رهنما و پیمان قاسمخانی اعلام انصراف کردند. بهاره رهنما در یادداشتی که در یکی از صفحات شخصی‌اش منتشر کرده بود، نوشت:« دوستان و همراهان عزيزم من و پيمان قاسمخاني در برنامه سفر هنرمندان به برزيل حضور نخواهيم داشت خواستم به اين وسيله همه شك و شبهه‌هاي احتمالي در اين مورد را بر طرف كنم نه قضاوتي دارم و نه پيشداوري اما ترجيح داديم كه در برنامه اين سفر نباشيم ان‌شاءالله كه تيم ملي و همراهان روزهاي خوبي را پيش رو داشته باشند ضمنا برنامه سفر من به شهر كلن آلمان در طول ماه آينده براي اكران طبقه حساس هم از جانب من كنسل شده دلم نمي‌خواهد هموطنان خوبم را با خبر نادرست چشم به راه نگه دارند پس خودم اقدام به انتشار اين دو خبر كردم مي‌توانيد دوستان​تان را هم مطلع كنيد.»

مشغله کاری

بعد از آن نوبت به پژمان بازغی رسید. او دلیل انصرافش را مشغله کاری اعلام کرد و گفت به دلیل حضور در مجموعه «گذر رنج‌ها» به کارگردانی فریدون حسن‌پور، نمی‌تواند این کاروان را همراهی کند. بعد از او بهنوش طباطبایی و مهدی پاکدل حضورشان را تکذیب کردند. بهنوش طباطبایی اعلام کرد که او و همسرش قرار نیست همراه با این گروه به برزیل بروند. وی گفت:«تنها در جلسه‌ای که دو ماه پیش با مسئولان طرح «یار دوازدهم» داشتیم صحبت‌های ابتدایی انجام شد اما تصمیمی نگرفته بودیم و صحبت‌های نهایی و امضای قرارداد به جلسه‌های بعدی موکول شد.

چرا برخی بازیگران با تیم ملی همراه نشدند؟

پس از این جلسه هم تماسی با ما گرفته نشد و من وقتی اسمم را میان اسامی اعلام شده هنرمندان برای اعزام به برزیل دیدم، تعجب کردم!» امین حیایی یکی دیگر از بازیگرانی بود که نامش در این فهرست به چشم می‌خورد، هر چند حضورش در این پروژه منتفی است، اما نگاه متفاوتی نسبت به این حجم از اعتراضات دارد.

عشق به مردم

« ما به عشق مردم در این مملکت ماندیم و اگر بدانیم آنها ما را نمی‌خواهند یک درصد هم اینجا نمی‌مانیم و می‌رویم و به کفاشی و خیاطی می‌پردازیم. ظاهرا مردم دوست نداشتند که هنرمندان به این سفر بروند. این سفر قرار بود با هزینه اسپانسر انجام شود و آنها تمام هزینه‌های سفر را تقبل می‌کردند اما اسپانسر اولیه از انجام این کار منصرف شد و گویا یکسری از دوستان قرار است با اسپانسر جدیدی برای این مسابقه‌ها اعزام شوند اما من با توجه به بازی در فیلم جدید منوچهر هادی، نمی‌توانم به این سفر بروم چرا که قرارداد دارم. متاسفانه در خیلی از سایت‌ها دیدم که حرف‌های ناخوشایندی از طرف برخی مردم علیه بازیگران درباره چرایی انجام این سفر زده شده و آنها اعلام کردند که چرا بازیگران باید به این سفر بروند و اصلا چرا باید برای آنها هزینه شود و بسیاری نوشته بودند که این بازیگران ارزشش را ندارند که برای‌شان هزینه شود و به برزیل بروند. حتما ما اینقدر برای ملت‌مان بی‌ارزش شده‌ایم که دوست‌مان ندارند و نمی‌خواهند کسی از جمع ما به برزیل برود. شاید مردم احساس می‌کنند به ما خیلی خوش می‌گذرد و اگر آنجا برویم بیشتر از اینها به ما خوش می‌گذرد. هدف ما از انجام این سفر حمایت از تیم ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی بود، البته در این‌باره تبعیضاتی درباره هنرمندان انجام شد و هنرمندان اعتقاد داشتند که اگر قرار است اتفاقی بیفتد، باید برای همه هنرپیشه‌ها باشد و نبايد تبعیضی در این باره قائل شد اما خب پس ازاین اعتراضات، شرایط دیگری رقم خورد و اسپانسر تغییر کرد من نیز با مشاهده این وضعیت درگیر کار فیلمبرداری شدم و گفتم دیگر نمی‌توانم به برزیل بیایم. من از مردم دلخور نیستم اما نظرات مردم برای من بسیار جالب بود که چقدر به ما لطف دارند! از آن طرف به ما ابراز علاقه می‌کنند و از طرف دیگر در سایت‌ها نظرات دیگری می‌دهند. واقعا با دیدن این موارد دلزده شدیم، تا حالا انقدر به ما بی‌احترامی نشده بود. ما همیشه عشق به مردم داشتیم و در این مملکت با همه سختی‌ها ماندیم و به عشق مردم، خانواده و اطرافیان در اینجا ماندگار شدیم. اگر بدانیم مردم ما را نمی‌خواهند، یک درصد هم در اینجا نمی‌مانیم و می‌رویم یک جای دیگر، کفاشی و خیاطی می‌کنیم. هدف ما از سفر به جام‌جهانی حمایت از تیم ملی بود اما مردم دوست نداشتند که ما حمایتی از تیم ملی انجام دهیم به همین خاطر دیگر به این سفر نمی‌روم و از پای تلویزیون از تیم ملی حمایت خواهم کرد. البته برخی از دوستان دیگر با هزینه اسپانسر جدیدی که گرفته‌اند، به این سفر خواهند رفت اما من قطعا به برزیل نمی‌روم.»

۳ پروژه هــمزمان

«یار دوازدهم» تنها پروژه مربوط به جام‌جهانی نیست. دو پروژه دیگر هم به طور همزمان قرار است با همان حال و هوای جام‌جهانی ساخته شود. یکی از آنها «رؤیای مارسل» به کارگردانی علی اطیابی است. فیلمی که داستانش در برزیل و همزمان با مسابقات جام‌جهانی فیلمبرداری خواهد شد و با توجه به نوع داستان، اکثر بازیگران این فیلم سینمایی برزیلی هستند. تا به حال هنوز هیچ فهرست قطعی از بازیگران فیلم مشخص نشده است، اما تهیه کننده این پروژه اعلام کرده که رضا عطاران یکی از بازیگرانی است که به طور یقین از او استفاده خواهند کرد.

چرا برخی بازیگران با تیم ملی همراه نشدند؟

«روياي مارسل» يک کمدي اجتماعي است و خط اصلي قصه در مورد سبک زندگي ايراني- اسلامي است و فيلمبرداري اين کار همزمان با شروع بازی‌های جام جهاني در شهرهاي مختلف برزيل از جمله ريو دوژانيرو انجام خواهد شد.پروژه دیگر، فیلمی است به نام «رؤیای من برزیل» که به دلیل تشابه کارگردان خیلی‌ها را به اشتباه انداخت که ممکن است این همان «یار دوازدهم » باشد. در حالی که علیرضا عزیزی، تهیه کننده این فیلم تمام شفاف‌سازی‌های مربوط را انجام داد و بین این دو پروژه خط جدایی و تفکیک کشید. فیلم سینمایی با عنوان «رؤیای من برزیل» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و نویسندگی خسرو نقیبی با تهیه کنندگی علیرضا عزیزی و محمدحسین لطیفی در ایام جام‌جهانی ساخته خواهد شد که این فیلم با حمایت سازمان سینمایی ساخته می‌شود. همان اول هم گفتیم، یک جام‌جهانی است و یک دنیا. همه این روزها از جام‌جهانی و تیم‌های محبوب‌شان صحبت می‌کنند و باید دید سینمای ایران می‌تواند در جام‌جهانی کاری انجام دهد که نام ایران پررنگ شود یا نه؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج