جاباما
۱۱۵۰۹۴۶
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

۹خاصیت شگفت‌انگیز غذاهای تند که نمی‌دانستید

فرهنگ‌های بسیاری در سرتاسر جهان از ادویه‌ها و سس‌های تند، نه فقط برای مزه، استفاده کرده اند. تمام فواید و آثار مثبت محصولات با طعم تند در کپسایسین موجود در آنهاست. در این مطل به بررسی برخی خواص مواد غذایی تند پرداخته شده است.

ایرنا: فرهنگ‌های بسیاری در سرتاسر جهان از ادویه‌ها و سس‌های تند، نه فقط برای مزه، استفاده کرده اند. تمام فواید و آثار مثبت محصولات با طعم تند در کپسایسین موجود در آنهاست. در این مطل به بررسی برخی خواص مواد غذایی تند پرداخته شده است.

۹خاصیت شگفت‌انگیز غذاهای تند که نمی‌دانستید

کپسایسین ماده‌ای بی‌بو و بی‌مزه است و از نظر علمی ثابت شده است که در بسیاری از موارد از قبیل فشار خون، کلسترول، درد مفاصل، افسردگی و مشکلات گوارشی برای سلامتی مفید است. در اینجا به بررسی برخی خواص مواد غذایی تند پرداخته شده که شاید تابه حال از آنها اطلاعی نداشته‌اید.

کاهش وزن: کپسایسین موجود در فلفل عملکرد متابولیسم را سرعت بخشیده و به بدن کمک می‌کند تا کالری‌ها را سریع‌تر بسوزاند. این ترکیب شیمیایی با افزایش حرارت بدن نقش مهمی را در افزایش ضربان قلب ایفا می‌کند. علاوه برآن، تحقیقات نشان داده افرادی که غذاهای تند می‌خورند معمولا مقدار کمتری غذا می‌خورند و مقدار وزنشان را بیشتر تحت کنترل دارند.

افزایش سلامت قلب: غذاهای تند به خاطر این‌که می‌توانند از لخته شدن خون در رگ‌ها پیشگیری کنند برای قلب مفیدند. علاوه بر آن ترکیب کپسایسین در برابر التهاب (یکی از عوامل خطرساز برای حملات قلبی شناخته شده) موثر است.

بهبود گردش خون: غذاهای تند سرعت گردش خون را افزایش داده و فشارخون را کاهش می‌دهند. فلفل‌های چیلی از آن جا که حاوی ویتامین آ و ث هستند باعث تقویت دیواره رگ‌های خونی نیز می‌شوند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان: مصرف منظم غذاهای تند، احتمال خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. ترکیب کپسایسین رشد سلول‌های سرطانی را کند کرده و در بسیاری موارد، بدون آسیب رساندن به سلول‌های سالم اطراف، باعث از بین رفتن سلول‌های سرطانی می‌شود.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش: غذاهای تند با افزایش جریان خون در معده و نیز افزایش لایه موکوس باعث تقویت سیستم گوارشی می‌شوند. همچنین کپسایسین در نابودی باکتری اچ پیلوری (نوعی باکتری که باعث زخم معده می‌شود) موثر است.

پیشگیری از آنفلوآنزا: کپسایسین با افزایش تعریق بدن، نشانه‌های آزاردهنده آنفلوآنزا را از بین می‌برد. غذاهای تند، گرفتگی بینی را رفع کرده و سینوزیت و دیگر علائم آنفلوآنزا را کاهش می‌دهند.

بهبود کیفیت خواب: محققان استرالیایی طی تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند، افرادی که به طور منظم غذاهای تند مصرف می‌کنند، راحت‌تر به خواب رفته و زودتر و سرحال ‌تر، از خواب بیدار می‌شوند.

کاهش استرس و افسردگی: فلفل‌های قرمز، سطح هورمون اندورفین و سرتونین را افزایش داده و باعث حذف درد می‌شوند و به این ترتیب فرد احساس راحتی می‌کند. این هورمون‌ها ضد استرس و افسردگی هستند.

بهبود تنفس: غذاهای تند، مانند یک اکسپکتورانت عمل کرده و مصرف آن برای افرادی که مبتلا به آسم، برونشیت‌های مزمن، سینوزیت و دیگر بیماری‌های تنفسی هستند توصیه می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج