۱۱۵۳۴۸۵
۹۵ نظر
۵۰۶۴
۹۵ نظر
۵۰۶۴
پ

پایان دعوا! مجلس برای مهریه سقف می‌گذارد

برخی از نمایندگان مجلس به دنبال تعیین حداکثر ۱۴ سکه برای مهریه هستند و می‌گویند طرح آن را تا ۲ هفته دیگر در صحن علنی مجلس مطرح خواهند کرد؛ طرحی که فعالان حقوق زنان معتقدند در صورت اصلاح نشدن دیگر قوانین ازدواج، زنان را در تنگنا قرار خواهد داد

روزنامه همشهری - نیما شایان: در روز‌های گذشته یک‌بار دیگر موضوع تعیین سقف برای مهریه از سوی برخی از نمایندگان مجلس مطرح شده و این‌بار آن‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که به‌دنبال تصویب حداکثر ۱۴ سکه در ازدواج‌های ایرانی هستند و به‌زودی آن را در صحن علنی مجلس مطرح خواهند کرد؛ طرحی که موافقان آن می‌گویند در جهت کاهش فشار روی مردان هنگام پرداخت مهریه بسیار کاربردی است و مخالفان آن معتقدند که وضع این قانون درصورت اصلاح نشدن دیگر قوانین ازدواج، آسیب‌های سنگینی را به زنان وارد می‌کند.

پایان دعوا! مجلس برای مهریه سقف می‌گذارد

ایده اولیه از کجا آمد؟

زمستان سال ۱۳۹۹ بود که طرح اصلاح قانون مهریه با این استدلال که مردان به‌دلیل افزایش سرسام‌آور و مستمر قیمت سکه توان پرداخت ندارند، وارد دستور کار کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شد. طراحان این طرح که ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد است. موافقان این طرح، به‌دنبال محدودکردن سقف تعداد سکه طلا در مهریه و همچنین تعیین راهی جز دادگاه‌رفتن برای وصول مهریه و حذف فرایند دادرسی در پرونده‌های اینچنینی هستند. ابوترابی، طراح اصلاح قانون مهریه، می‌گوید: «چنانچه این طرح تصویب شود، حداکثر ۱۴سکه برای مهریه می‌توان پیش‌بینی کرد تا از روند افزایشی آن جلوگیری شود و درصورتی‌که زوجه خواهان دریافت مهر خود باشد با مراجعه به واحد اجرای احکام نسبت به تقاضای خود اقدام کرده و دیگر نیازی به بررسی پرونده در دادگاه نخواهد بود.»

موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

رئیس فراکسیون زنان مجلس یکی از مخالفان طرح تعیین سقف ۱۴ سکه برای مهریه است. فاطمه قاسم‌پور در این‌باره می‌گوید: «مسئله تعیین میزان سکه مورد نظر نیست. مسائل زنان و خانواده در موازنه حقوق باید توأم با رویکرد اصولی، منطقی و کارشناسی دنبال شود.»

در مقابل، فاطمه مقصودی، دیگر عضو هیأت رئیسه فراکسیون زنان مجلس ازجمله موافقان طرح تعیین سقف برای مهریه است. او از احتمال بررسی این طرح در صحن علنی مجلس تا دوهفته دیگر خبر داده و در گفتگو با ما می‌گوید: «تلاش طراحان اصلاح قانون مهریه این است که برای تعداد سکه سقفی درنظر گرفته و به‌طور قانونمندانه به این موضوع نظمی داده شود. هنوز مشخص نیست سقفی که برای تعداد سکه مهریه قرار است تعیین شود چقدر است، اما از ۱۴ سکه تا اعداد دیگر مطرح شده. به‌نظر خودم هم با توجه به تورم و مشکلاتی که وجود دارد اگر برای مهریه سقفی درنظر گرفته شود و معین و محدود باشد، شاید پیامد‌های ناشی از مهریه‌های سنگین، قدری تعدیل شود.»

پایان دعوا! مجلس برای مهریه سقف می‌گذارد

یکی از کمیسیون‌هایی که می‌تواند روی نظر نمایندگان جهت تصویب یا رد طرح اصلاح قانون مهریه تأثیرگذار باشد، کمیسیون اجتماعی مجلس است که کمیته تخصصی جایگاه و منزلت زنان در این کمیسیون فعال است و از همان روز‌های آغازین بررسی تعیین سقف برای مهریه در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، آن‌ها نیز موضوع را بررسی می‌کنند.

خلیل بهروزی‌فر، دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس، در گفتگو با ما درباره اینکه بررسی طرح اصلاح قانون مهریه در چه مرحله‌ای قرار دارد، اعلام کرد: «اصلاح قانون مهریه هنوز در دستور کار کمیسیون اجتماعی مجلس قرار نگرفته است، منتهی اواخر سال ۹۹ که این طرح به کمیسیون رفت، قرار شد به کمیته جایگاه و منزلت زن برود و در آنجا از کارشناسان مربوطه دعوت شود و کار کارشناسی لازم روی آن انجام گیرد.» بهروزی‌فر افزود: «بررسی و جمع‌بندی نظر عمومی مجلس بر سر اهدافی که طراحان این طرح دنبال می‌کنند خیلی زمان‌بر است و به این زودی‌ها به نتیجه نمی‌رسد.

برای تصویب این طرح باید دقت بیشتری با نگاه کارشناسان و اهل فن صورت گیرد و شتابزده عمل نشود. ما نباید در زمینه حقوق زنان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و در حوزه‌های مختلف در نظام حاکمیتی و غیرحاکمیتی و فرزندپروری دارای نقش بسیار مهم و مؤثری هستند با عجله تصمیم‌گیری کنیم.»

مهریه به نرخ روز عقد به اضافه سود بانکی

همچنین علی بابایی کارنامی، نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره این طرح به ما گفت: «شخصا طرفدار این هستم که مجلس درباره تعداد سکه‌ای که زوجین برای تعیین مهریه به توافق می‌رسند دخالتی نکند، اما در راستای منطقی کردن موضوع مهریه پیش برود.

معتقدم برای اجرای مهریه، هر تعداد سکه که زن و مرد در زمان عقد توافق کردند، مبنا باشد؛ ولی از طرفی هم با توجه به افزایش قیمت افسارگسیخته سکه در طول زمان، وقتی مهریه به اجرا گذاشته می‌شود، به نرخ سکه در همان روز جاری شدن عقد به اضافه سود بانکی آن محاسبه و پرداخت شود.» بابایی کارنامی افزود: «از یک طرف حقوق زنان به‌عنوان یکی از ارکان تشکیل خانواده مهم است، ولی از طرف دیگر باید در تصویب قوانین دقت داشت که مهریه، مشوقی برای انگیزه‌های اقتصادی و طلاق نشود. افزایش نرخ افسارگسیخته قیمت سکه در طول زمان منجر به این نشود که دیوار تعامل زن و مرد در خانواده از منظر فرهنگی و اجتماعی آسیب ببیند. یعنی بهای مهریه نباید عامل فشار بر مردان یا غیرمتوازن شدن مواضع و نقش زن و مرد در خانواده شود.»

پایان دعوا! مجلس برای مهریه سقف می‌گذارد

آن طور که به‌نظر می‌رسد تعداد موافقان طرح تعیین سقف ۱۴ سکه برای مهریه در کمیسیون‌های تخصصی بیشتر از مخالفان است و آن‌ها مصمم هستند که آن را به‌زودی تصویب کنند درحالی‌که هیچ توضیحی درباره اصلاح دیگر قوانین ازدواج همچون حق طلاق، حق خروج از کشور، حق حضانت فرزندان ارائه نمی‌دهند. حسن نوروزی، نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در این‌باره گفت: «اراده ما در این طرح بر این است که مهریه به‌صورت نقد در همان ابتدای عقد دریافت شود، اما اگر دو طرف قصد داشتند مهریه را سکه و به‌صورت عندالمطالبه پرداخت و دریافت کنند، دیگر زندان در این موضوع به‌صورت کلی حذف می‌شود و موضوع به‌گونه‌ای خواهد شد که حکومت اسلامی و دادگاه‌ها گرفتار این امر نباشند. یعنی دیگر تعیین هزار سکه و درگیر کردن دادگاه‌ها معنایی ندارد.»

حمایت یک‌طرفه از مردان در طرح تعیین سقف مهری

برخی از فعالان حقوق زنان و وکلای دادگستری معتقدند که به استناد قانون، مجلس نمی‌تواند طرح تعیین سقف برای مهریه را تصویب کند. مرضیه محبی، فعال حقوق زنان و وکیل پایه یک دادگستری در این‌باره به ایسنا گفت: امروز سخن از تعیین سقف و تحدید میزان مهریه است، اما ماده ۱۰۸۰قانون مدنی که به روشنی محصول مباحثات تاریخی فقهی و حقوقی درباره مهریه است، چنین می‌گوید که «تعیین میزان مهر منوط به تراضی طرفین است». در واقع تنها اراده مشترک زن و شوهر در هنگام عقد، می‌تواند در میزان مهر مؤثر باشد، زیرا مهریه یک قرارداد تبعی است که به عقد ازدواج پیوند می‌خورد و طرفین در تعیین میزان، جنس و چگونگی پرداخت آن مخیرند و هیچ قدرتی خارج از اراده طرفین نمی‌تواند در این تصمیم مداخله کند.

بی‌اثر کردن مهریه در تعاملات زوجین به‌عنوان تنها حق قانونی زنان در ازدواج نیز باعث نگرانی فعالان حقوق زنان شده است. محبی در این‌باره گفت: البته قانون می‌تواند آثار خود را بر مهریه‌های افسانه‌ای که مبین تسلیم طرفین عقد به یک دروغ است، بگذارد و مثلا از باب تسلیم یا عدم‌وجود قصد آن را از اعتبار بیندازد، اما امروز قانونگذار اساسا نمی‌تواند با وجود صراحت قانون مدنی و مباحث فقهی پشتیبان آن، وارد عرصه روابط خصوصی زوجین شود و به حمایت از یکی از طرفین عقد یعنی مردان، بپردازد و بی‌آنکه خلأ حقوقی ناشی از حذف مهریه برای زنان را جبران کند برای مهریه حد، مرز و سقف تعیین کند.

پایان دعوا! مجلس برای مهریه سقف می‌گذارد

او ادامه داد: فرایند دادرسی مهریه هم که پیش‌تر به واسطه قانون برنامه ششم توسعه و با اجبار زنان به مراجعه به ادارات اجرای ثبت، به جای محاکم خانواده، عملا حذف شده است و گمان نمی‌رود پس از این، اقدام دیگری جهت حذف بیشتر زنان از روند‌های قضایی متصور باشد. این فعال حقوق زنان تصریح کرد: هرچند مهریه، زندگی مشترک را به میدان جنگ بدهکار و طلبکار بدل می‌کند و بنیان‌های انسانی و عاطفی آن را به حساب و کتاب‌های پایان ناپذیر تقلیل می‌دهد، اما حذف آن به منزله تضعیف جدی موقعیت حقوقی زنان و حذف همه امکانات آن‌ها برای چانه زنی در دادگاه‌های خانواده است، چرا که زنان هنگام طرح دعوای طلاق، حضانت فرزند، تحصیل، اشتغال، خروج از کشور و هنگام مقابله با ازدواج مجدد شوهر و یا مواجهه با خیانت وی است که سکه‌های مهریه را برای جبران موقعیت فرودست خود در قوانین خرج می‌کنند. گرفتن این امکان بدون جبران آن در سویه زنان درست نیست. این وضعیت فقط تضاد‌های اجتماعی را جدی‌تر و ورطه تقابل بین زنان و مردان را عمیق‌تر و جامعه را دستخوش دعوای بی‌پایان جنسیتی می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعا مهریه ایی که در توان مرد نباشه حلال نیس
      مهریه درست اونه ک همون موقع مرد از جیبش در بیاره بده
      توروخدا مهریه زناتونو بدین

    • افشار

      آب در دل مرد ایرانی تکان نخورد، زن بدبخت با هر خفتی در زندگی بماند و فرزند پروری کند

    • رضا

      مهریه امروزه تبدیل به تجارت وکاسبی بعضی اززنان شده پسرها چراازدواج نمی کنند.گناه زیادشده .شما رابخدا فکری کنید نماینده گان عزیز.

    • امیر

      طرح خوبیه. خانواده خانم ها ابتدای ازدواج شروط قانونی بگذارند تا از حقوق دختر در ازدواج صیانت شود. الان که شده تجارت

    • حق زن

      مهریه حق زن است طبق شرع و عرف و قوانین. چیزی را که دو نفر یا دو خانواده به تفاهم رسیده اند حالا چرا قانون به نقض آن دامن می‌زند. حق زن در این مملکت هیچ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اشتباه مثبت دادم منففففففی

    • مرد

      طلاق هم توافقی کنید که حقوق زنان پای مال نشه

    • بی نام

      متفکران راهکار دادند مثلا. پرداخت مهریه زن براساس قیمت روزی که توافق کردند بعلاوه سود بانکی. اون روز سکه ۱۲۰۰۰ تومان بود بعلاوه سود بانکی چندرغاز چقدر میشه. تورم را نمیبینید حتی نمیشه یک اطاق اجاره کرد. اون زن بدبخت بعد از طلاقش باید چکار کنه تا امرار معاش کنه؟؟؟؟؟

    • MOHAMMAD

      بعضی ها انگار خیلی بهشون فشار میاد که از مردا حمایت میشه.بنظرم کلا ازدواج رو تو ایران ممنوع کنید همش جمع بشه دیگه.حیف اون بچه ای که داخل ایران به دنیا میاد.

    • بینام

      مجلسی ها لطف کنند قوانینی وضع کنند که باعث توسعه شغلی و توانمندی مردان در اجرای وظایف و دیونشون شوند نه صورت مسئله را پاک کنند. به کیا رای دادیم!!!

    • بدون نام

      این یک حق خانمهارو هم ازشون بگیرید تا دیگه کاملا ثابت شود در ج ا زن شهروند درجه دو هست

    • بدون نام

      دوستان گرامی چه خانم و چه آقا چه درگیر مهریه چه فارغ از اون محبت کنید برای گره گشایی از کار خلق و کاهش رنج همدیگه به صفحه اختصاصی حاج اقا اژه ای در اینستا برید به آدرس ejeii_org و درخواست بدید اقلا نیم ارش که حق الزحمه اجرای احکام دادگستری برای گرفتن و دادن سکه طلا و مهریه است رو به نرخ روز سکه محاسبه نکنند. این استرس دوبرابر میده که هرقدر سکه بالاتر میره باید پول بیشتری هم به دادگستری بدیم که واقعا غیرمنصفانه است. خواهش می کنم پیام بذارید اونجا

      پاسخ ها

      • رضا

        نیم عشر درست است که میشود 5 درصد

    • مرضیه

      علاوه بر مهریه، حق طلاق و حضانت فرزند و خروج از کشور و زورگویی مردان را هم اصلاح کنید

    • بدون نام

      اکثر پسران بخاطر مهریه بالا ازدواج نمیکنن.

    • ناشناس

      مهریه باید سقف داشته باشد ولی 14تا کمه باید زیر 30عدد باشد، تا هم مشکل مردها حل بشه و هم حق زن ها پایمال نشه،، مهریه بیشتر 30سکه ظلم و ستم در حق مردانه و بر خلاف شرع اسلامه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کلا باید حذف بشه

    • کجاست عدالت؟؟؟

      زنی که تحمل کرد تا شوهرش پزشک متخصص بشه و الان کلی به پول و دارایی رسیده و نگذاشت زنش کار کنه و فقط خانه داری و نگهداری بچه رو تنهایی به دوش کشید و آقا همه فداکاریهای زن را یادش رفت و الان هر روز با یک خانمی توی رابطه ست. بداخلاقه، گاها خسیسه و دیروقت میاد خونه و..... حالا زن بیچاره باید بشینه ظلمهای آقارو تحمل کنه و مهریه اش هم بشه ۱۲ سکه و آقا پولدار و خوش بگذراند. عجب عدالتی. بیچاره زنان این مملکت که شما با خردجمعی دارید چنین تصمیمات دور از عدالتی را برای آنان میگیرید

    • بدون نام

      حالا یکی میخواد سه دونگ خونه بزنه به اسم زنش چه عیبی داره، سکه که بدرد نمیخوره، من خودم یه نفرو میشناسم که جدا شده سالی چهار تا ربع سکه دادگاه تعیین کرده بهش میدن، مهریه اش ۱۰۰ تا سکه بوده، مجلس ماشاالله مردسالاری شده و تمام مصوبات به ضررشان خانم ها هست ، اون از طرح قطع کردن حقوق پدر برای دختر ها اینم از این

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آخی مرد سالاری. این که زنان مهریه رو میخوان حق حضانت و حق تحصیل و حق خروج از کشور و نفقه بعد از طلاق رو میخوان هم نشان از مرد سالاریه و اصلا نشان فمنیسم و زن سالاری نیست

      • بدون نام

        برو بابا

      • بدون نام

        گویا خیلی با مهریه همسرت حال میکنی مرد فیمنینسیت

      • بدون نام

        زنها اگه برابری میخوان باید از خروس خون تا بوق سگ کار کنند هر کاری! سربازی هم باید برن

      • بدون نام

        میخوان دخترها مجبور شن ازدواج کنن و مجبور شن توی همون زندگی بمونن

      • بدون نام

        اونی که به خاطر سه دونگ زن مردی میشه اونو واسه پول میخواد خونه پدرش گشنگی کشیده اومده مرده بیچاره رو بدوشه و چیزی هم به حانوادش برسه.بله خانم,اینه جریان...

      • بدون نام

        اونی که به خاطر سه دونگ زن مردی میشه اونو واسه پول میخواد خونه پدرش گشنگی کشیده اومده مرده بیچاره رو بدوشه و چیزی هم به حانوادش برسه.بله خانم,اینه جریان...

    • نرگس

      ولی حقوق زن ها چیه ؟! تو این مملکت پشیزی ارزش ندارد
      مگه زنی که حقوق داره سرکار میره از پس زندگیش بر میاد دیوانه است که با هر انسان فاقد انسانیتی ازدواج کنه صرفا فقط برای ازدواج

    • بدون نام

      احسنت به مجلس انقلابی

    • ایرانی

      فرض کنیم که آقایی خانمش راطلاق دادوتعداد14سکه رایکجاپرداخت کرد.بانرخ روز قیمت 14سکه میشود140میلیون تومان،آیا خانم میتواند با این مبلغ به زندگی سروسامان دهد؟خانه اجاره کند؟امرارمعاش کند؟؟؟بیش از140میلیون تومان فقط جهازیه اش درخانه ی همسرش ازبین رفته.برای ازدواج هزینه کرده...این دیگر خیلی بی تدبیری است بااین تورم افسارگسیخته ورهاشده ی کشور که یک ساعت ثبات اقتصادی ثابت ندارد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مهریه پولی برای سر و سامان دادن به زندگی زن نیست. زنان در ایران بعد از ازدواج کار میکنند و در آمدشون رو برای خودشون نگه میدارن. چه کسی زندگی مرد رو سر و سامان بده؟

      • بدون نام

        140 تومن رو بگیره بگه خداروشکر

      • سعید

        اگر اون خانم ازدواج نمی کرد چطوری به زندگیش سر و
        سامان میداد

      • بدون نام

        اگر این طرح تصویب بشه به همراه منطقی کردن حق طلاق و حضانت و... اتفاقا بسیار خوبه برای متعادل کردن و منطقی کردن ازدواج ها... کی گفته در همه جای کشور جهیزیه رو خانما میدن شما یه سر به جنوب کشور بزن همه هزینه های عروسی و زندگی و حتی جهیزیه به عهده پسر هست(البته الان کمیمتعادل تر شده) ... میتونید تحقیق کنید

      • فامیل دور

        مشکل اینجاست که شما انتظار داری خرج زندگی زنو رو بعد از طلاق مرد بده.. کی همچین حرفی زده.. مگه زن خودش نمیتونه بره کار کنه و خرج خودشو دربیاره.. میخوایید اینقدی سکه بگیرید که تا اخر عمر راحت زندگی کنید؟؟

      • بدون نام

        مشکل خودتونه

      • بدون نام

        مشکل خودشونه

      • بدون نام

        اکثر کسایی که مهریه شون یه عدد معقوله الان دارن به خوبی و خوشی زندگی میکنن ..دختره میبینه مهریه اش زیاده هوایی میشه می‌ره الکی میزاره اجرا که پسر مردم رو بدبخت کنه و پولاشو بزنه به جیب

      • منطق

        آیا مرد می تواند امرار معاش کند وقتی مبلغ سنگینی برای مهریه باید پرداخت کند؟ همه مردهایی که گرفتار معضل مهریه شدند زندگیشون از بین رفته 2 وقتی دم از برابری زن و مرد میزنند اینجام باید اعمال بشه الان که کارو تصیل واسه زنهام به اندازه مردها هست و بلکم بیشتر

      • ازغر اقا

        حالا شما فرض کن بیشتر از ۱۴۰ میلیون باشه، مرد باید ازکجا بیاره تا زن مطلقه شو توی رفاااااه کامل بزاره و ترکش کنه؟
        باید برای رفاه زنی که ازش جدا شده تا اخر عمر قسط بده؟؟؟
        یا خودشو به فلاکت بندازه که زن مطلقه اش اب توو دلش تکون نخوره؟
        درضمن زنه هر لحظه میتونه ازدواج کنه و تامین بشه ادامه زندگیش
        اما مرد بدبخت رو کی تامین میکنه؟؟؟؟
        از صفر باید شروع کنه

      • بدون نام

        خب حالا فرض کن ۱۴۰۰ سکه مهر کنه و مرد توان مالی پرداخت نداره و میره زندان اونوقت رفتن زندان مرد برای زن خونه و تامین آینده میسازه

      • سهیلا

        خب انصاف داشته باشید اون مرد از کجا باید تامین کند

    • بدون نام

      دست و پای زن را با طناب می بندند و بعد میندازن توی اقیانوس و میگن اگر ادعا داری شنا کن وگرنه ضعیفه ای و باید زن شماره ی ۲و ۳ و ۴ و ... یا موقتی و ساعتی اقا ی مرد شو ی !!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همینطوره درسته

    • ناشناس

      متاسفم براي موافق طرح خانم فاطمه مقصودی، دیگر عضو هیأت رئیسه فراکسیون زنان مجلس ناعادلانه و زن ستيز كه به عنوان يك زن از مشكلات زنان كه كم نميكند بار را سنگين تر هم ميكند اي كاش اين گونه زنان هيچگاه در هيچ مقام دولتي نباشند چون بدتر از درد تصميم مردان اينچنني در دل جامعه زنان بيپناه در حال طلاق درد توليد ميكنند ، اي كاش فرزندانشان به اين درد دچار شوند تا انقدر راحت تصميمات مهم را با دلي خوش و راحت نگيرند ..............

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما هم متاسفیم از مغز فندقی هایی مثل شما

    • ایران بانو

      مهریه هم خوبه هم بد خوب به خاطر اینکه زن بعد از طلاق یه پشتوانه داشته باش ودر زندگی متاهلی بهش ظلم شده باشه مثل همسرش خیانت کرده باشه ولی در یه سری موارد دیگه اینکه زن با اهرم مهریه به شوهرش برای رسیدن به خواستها خودش فشار میاره .و مرد بدبخت از ترس مهریه دم نمیزنه .

    • امیر بناب

      بهترین قانونی که طی چند دهه میتونه خانواده ها را از فروپاشی نجات بده و باعث کاهش طلاق بشه همین تعیین حداقل سقف برای مهریه میتونه باشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا.بهترش اینه که مهریه و نفقه و سربازی کامل حذف بشه و حق خروج از کشور و حق تحصیل و حق اشتغال به زن داده بشه و مرد هم قانونا موظف به تامین هزینه زندگی نباشه و مجاز به تعدد زوجین نباشه. اون موقع مرد و زن میدونن که چه کار باید بکنن و زن و مرد نمیتونن بگن در حق ما اجحاف شده

      • بدون نام

        به جای بحث روی تعدادسکه‌ها بهتر است قانونی وضع کنید که مرد را موظف کند به وعده سر عقد که از همان اول مهریه را چه نقدا چه قسطی پرداخت کند که هم حق زن را داده باشد، هم به خاطر مهریه به زندان نرود و شخصیت خانم در راهروهای دادگاه زیرسوال نرود. مردی که توان پرداخت 10سکه را هم ندارد چطور 100سکه را تقبل میکند،به امید اینکه کی مهریه داده کی گرفته بعد هم قیافه حق به جانب میگیرد که نمیتوانم مهریه را پرداخت کنم.هنوز هم ظلم به زن!بس کنید دیگر.

      • بدون نام

        کاهش طلاق به قیمت ماندن در یک زندگی جهنمی که هر لحظه آرزوی مرگ طرف مقابل را میکنی و برای هر جنایت و خیانتی آماده ای! بله عجب زندگی ای شود

      • بدون نام

        از يك بعد به اين قضيه نگاه نكنيد لطفا
        خيلي ها با مهريه اي خيلي خيلي سنگين هم زندگي عالي دارن و خشبختن و بالعكس
        بستگي به طرف زندگي داره ...

      • بدون نام

        میتونی توضیح بدی چجوری باعث نجات خانواده میشه؟

      • بدون نام

        چرت نگو. فقط یه طرف قضیه رو که به نفع خودته داری میبینی. زنایی که تو خونه کتک میخورن مورد سو استفاده و بدرفتاری قرار میگیرن خیانت میبینن و خیلی مسایل دیگه جز مهریه دستشون به کجا بنده. پس اگه عقل حرف زدن ندارز دهنتو بسته نگه دار

    • بدون نام

      باسلام اشکالی ندارد
      ینی هر چی به ضرر اقایونه خانوما میخان
      اگه حق طلاق دسته خانوما باشه و مهریه هم واسه اقایون باشه بازم خانوما اینو قبول دارن اینقدر مهریه سنگین رنگین باشه به نظرم مجلس به جای تصویب این ماجرا بیاد جای مهریه رو عوض کنه حق طلاقم دست خانوما باشه به جای اقایون

    • بدون نام

      جواب نمیده

    • بدون نام

      همسر من الان مجبوره مهریه بده به زن قبلیش، در حالیکه از تامین مایحتاج اساسی من و یه دونه بچمون عاجزه، زن قبلیش ،هم از ما سکه میگیره هم کارمند دولته، اگه این قانون تصویب بشه ما هم بعد از چند سال فقر و بدبختی حداقل مایحتاج اساسی را تامین میکنیم

    • بدون نام

      جایی که فقط رجل سیاسی دارند غیر از این انتظاری نیس که حقوق نیمی از جمعیت اینجوری ضایع بشه، ماشالا در جهت منافع خودشون هم خیلی سریع فوری انقلابی عمل میکنن، و اون ۴ یا ۵ تا خانم مجلس هم نمایشی هستند

    • محمد ایمانی

      به نظرم برای عموم باید سقف داشته باشه حالا نه ۱۴ تا. میتونه یخورده بیشتر باشه ولی اگر کسی بخواد بیشتر از سقف مهر کنه باید گواهی تمکن مالی ارائه کنه.

    • بدون نام

      مهریه اجباری را جمع کنید

    • بدون نام

      مهریه را حذف کنید

    • بدون نام

      مهریه را بردارید

    • بدون نام

      مهریه باید حذف شود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پس تمام حقوق آقایان هم باید برداشته شود

    • بدون نام

      مهریه باید حذف شود

    • بدون نام

      مهریه باید برداشته شود

    • بدون نام

      مهریه را جمع کنید

    • بدون نام

      مهریه بی مهریه

    • اصیل زاده

      باید مانند کشورهای اروپایی و آمریکایی عمل کنیم یعنی قانون این باشد که بعد از طلاق تمام دارایی مرد بصورت مساوی بین زن و مرد تقسیم شود و این قانون مهریه و نفقه برداشته شود چراکه خیلی ایراد دارد و به کانون خانواده آسیب شدیدی میزند

    • بدون نام

      دیگه مهریه بی مهریه

    • بدون نام

      مهریه بای بای

    • بدون نام

      جامعه مردسالار همیچین قوانینی داره
      14 تا سکه؟
      حق طلاق، حضانت فرزندان، خروج از کشور و ... همه برای آقایون
      هرگز زیر باز همچین شرایطی برای ازدواج نخواهم رفت

    • بدون نام

      باید هم این کار را بکنم نمایندگان اکثرا مرد هستن و به نفع خودشون کار میکنم الآنم که جیباشون پر دوره و راحت چهارده تا سکه مهر زناشون را میدم و با حقوق مفتی که میگی ن میرم دنبال خوش خوشانشون.

    • بدون نام

      کاش یه قانونی هم تصویب میشد که از حقوق زنان دفاع کنه مهریه تنها حقی هست که زن داره در مقابل حقوقی که به مرد داده شده امیدوارم کسانی که به راحتی این قانون را تصویب میکنن دخترانش در موقعیت زنانی قرار بگیره که تنها وسیله دفاع از حق قانونیشون همین مهریه هست.

    • بدون نام

      کاش یه قانونی هم تصویب میشد که از حقوق زنان دفاع کنه مهریه تنها حقی هست که زن داره در مقابل حقوقی که به مرد داده شده امیدوارم کسانی که به راحتی این قانون را تصویب میکنن دخترانش در موقعیت زنانی قرار بگیره که تنها وسیله دفاع از حق قانونیشون همین مهریه هست.

    • بدون نام

      بعد می گن چرا مهاجرت می کنید!!!!!!

    • بدون نام

      مهریه زیاد فقط گند میزنه به زندگی و لعنت و نفرین پشت خانواده عروس میاره

    • بدون نام

      مهریه دختر عموم 1000 سکه بود تفاهم نداشتن بعد از دو سال جدا شدن داماد محترم و پولدار تمام و کمال مهریه رو داد

    • درخشان

      بی خود خدا اگر می خواست خودش سقف تعیین می کرد برای مهریه ، هر دختری باتوجه به جایگاه و موقعیت وتوافق باطرف مقابل مهریه اش رو تعیین میکنه حتی پدر دختر هم حق دخالت نداره ... این طوری باشه مردها سالی یک زن عوض می کنند

    • سهیلا

      مهریه رو حذف کنید ولی قوانین ارث رو تغییر بدین
      و حق طلاق رو به طرفین بدین

      برای فرزندان هم حضانت طبق خواسته فرزند باشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مرحبا درست ترین کار وعلمی ترین کار همینه.

    • پدرام

      بسیار عالی
      بهترین کار برای استحکام کانون خانواده به معنی واقعی کلمه ازدواج
      اولاً مگر از اول جهت طلاق ازدواج کرده بودند؟ دوم راه کاسبی از طریق مهریه یک عده سودجو بسته میشه
      سوم- حالا هردو برابر کار کنند برای چرخاندن چرخ زندگی اینگونه هیچکدام منتی بر سر دیگری ندارد
      درضمن نگاه داد و ستد گونه پدر و مادر عروس برداشته میشود همچین میگن دختر مون از سر راه نیاوردیم و ......غیره که انگار خانواده داماد پسرشون را از تو کوچه پیدا کردن!
      لطفاً بس کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اون برابر کار کردن رو خوب اومدی منظورت همون کارهای خونه وبارداری وزایمان ودوسال شیردهی وپوشک عوض کردن وبچه داری هرلحظه وهرروز .

    • بدون نام

      مهریه حق زن نیست

    • بدون نام

      مهریه از حقوق زنان نیست

    • بدون نام

      مهریه حق زنان نیست

    • بدون نام

      مهریه مال زنان نیست

    • بدون نام

      دوران طلاق بخاطر وسوسه هاي سكه هاي مهريه به پايان ميرسد

    • بدون نام

      بهترین پیشنهاد
      اساس قیمت سکه بر مبنای روز عقد و محاسبه سود بانکی تا به امروز باشد

    • بدون نام

      مگر چه آپشنی به زنان اضافه شده که سکه 100هزارتومانی رو باید 12میلیون محاسبه کنند

    • بدون نام

      جوونا ازدواج نکنید وتن به این مهریه های ننگین ندهید تا دخترا توخونه ترشیده بشن اونوقت خودشون دنبالتون میفتن به التماس

    • بدون نام

      زنی که به فکر گرفتن مهریه است به دونه سکه همبراش زیاده

    • بدون نام

      حداکثر به تعداد انگشتان دست وپا ۲۰ سکه خوبه

    • بدون نام

      دادن کارنامه به زنان : ممنوع
      مهریه : محدود
      ‌....یه دفعه بگین مرد سالاری

    • بدون نام

      اوکی مهریه اصلن حذف شه.یه چک سفید امضا از طرفم میگیرم بعد زنش میشم. هروقت دست از پا خطلا کرد میزارم اجرا. مثل مهریه هم ادا و اطوار نداره. هرکیم قبول نکرد خیر پیش. شکر خدا خانمای امروزی همه دست تو جیب خودشونو و عاقل و فهمیده ان. ازدواج نکنن هم چیزی از دست ندادن

    • م،ش

      بهترین قانون میشه. اگه سقف مهریه 14 سکه بشه. قبل ازدواج بیشتر تحقیق می‌کنند و درصورتی که تفاهم داشتند ازدواج می‌کنند، نه اینکه بعد ازدواج بفهمند تفاهم ندارند و بعد با مهریه دکان باز کنند. و زحمت کش خانواده را تحت فشار قرار بدهند. زنها که تمایل دارند بین زن و مرد فرقی نداره و باید برابری باشه، نباید از این مورد شاکی باشند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج