۱۱۵۴۰۱۳
۱۶ نظر
۵۰۱۵
۱۶ نظر
۵۰۱۵
پ

خروج ۷میلیارد دلار ارز برای خرید خانه در ترکیه

خرید خانه در ترکیه توسط ایرانیان رکورد شکست و در ماه آگوست به ۹۱۱ واحد خانه رسید. براساس داده‌های مرکز آمار ترکیه، طی سال‌های ۹۷ تا ۹۹ معادل ۷ میلیارد دلار ارز برای خرید خانه در ترکیه از کشور خارج شده است.

میدان: خرید خانه در ترکیه توسط ایرانیان رکورد شکست و در ماه آگوست به ۹۱۱ واحد خانه رسید. براساس داده‌های مرکز آمار ترکیه، طی سال‌های ۹۷ تا ۹۹ معادل ۷ میلیارد دلار ارز برای خرید خانه در ترکیه از کشور خارج شده است.

در حالی که بازار مسکن ایران با جهش بیش از سه برابری قیمت، در خواب زمستانی فرو رفته، طرح‌های مختلفی برای کنترل قیمت مسکن در کشور بیان شده اما هیچ‌کدام به مرحله اجرایی نرسیده است.

یکی از این طرح‌ها مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی بود که با رفت‌وبرگشت‌های بسیار تصویب شد اما در مرحله اجرایی پیش نرفت. تا آنجا که محمود علیزاده معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی به خبرگزاری ایسنا خبر داد که تاکنون هیچ اطلاعاتی از سوی سامانه املاک و اسکان مبنی بر خالی از سکنه‌بودن واحدهای مسکونی دریافت نشده است. تعداد خانه‌های خالی بین دو سرشماری سال ۱۳۸۵ و ۱۳۹۵ به بیش از ۴ و نیم برابر افزایش پیدا کرده است که ۱۱ درصد از کل واحد‌های مسکونی کشور را شامل می‌شود.

خروج ۷میلیارد دلار ارز برای خرید خانه در ترکیه

از سوی دیگر، مسکن مهر در دولت احمدی‌نژاد، مسکن ملی توسط حسن روحانی، و در دولت ابراهیم رئیسی طرح جهش تولید مسکن کلید خورده است. با این ادعا که روزانه ۲ هزار و ۷۴۰ واحد مسکن به متقاضیان تحویل داده شود. وعده‌ای که دولت روحانی نیز آن را در مهر ۹۸ کلید زد و قرار بود تا پایان دولت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تحویل دهد اما این طرح تنها ۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

طرح‌های مسکن اجتماعی در کشورهای مختلف در مقابله با بالا رفتن قیمت مسکن و داشتن حق سرپناه تعریف شده و با روش‌های گوناگون اجرایی می‌شود اما در ایران هیچ گونه طرح حمایتی برای فرودستان در نظر گرفته نشده است.

به گفته احسان سلطانی، تحلیل‌گر اقتصادی، ایران دارای پایین‌ترین میزان استطاعت پذیری مسکن در جهان است. براساس گزارش‌های مرکز ملی آمار در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ سهم مسکن از هزینه خانوار ۴۴ درصد اعلام شده، در سال ۱۳۹۷ این رقم به ۴۶/۸ درصد رسیده و در سال ۱۳۹۸ برابر با ۴۹/۹ درصد بوده است.‌ حالا این رقم در دو سال اخیر به ۵۵ تا ۶۰ درصد رسیده است. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که تمامی طرح‌های مذکور تاکنون شکست خورده‌اند و اراده‌ای برای تنظیم بازار مسکن وجود ندارد. بلکه دولت‌ها نقش تنظیم‌گری را در بازار رها کرده‌اند و مشاوران املاک و صاحبان اصلی خانه‌های خالی از جمله بانک‌ها که بیشترین مالکیت بر خانه‌های خالی دارند، در حال تنظیم قیمت مسکن هستند. بدین‌ترتیب، با نوسان‌قیمت‌های بازار مسکن در ایران و تشدید دیگر مشکلات اقتصادی و اجتماعی، افرادی که سرمایه‌ لازم را داشته باشند به خرید خانه در خارج از کشور رو می‌آورند.

از سوی‌دیگر، دولت فعلی به سیاق دولت‌های قبلی ساخت و ساز بیشتر را راهکار نجات مسکن قرار داده و وعده داده که سالی یک میلیون خانه ساخته شود، طرحی که به باور منتقدان بسیار تورم زاست. از طرف دیگر، تحلیل‌گران و کارشناسان حوزه مسکن معتقدند مشکل بازار مسکن نه کمبود مسکن بلکه میلیون‌ها خانه خالی، خرید خانه به قصد سرمایه‌گذاری، عدم نظارت بر قیمت‌گذاری‌ها و گرانی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بی نام

      کسی که شرایطش رو داره ازین کشور مهاجرت میکنه
      بدبختای مث ما هم باید بسوزیم و بسازیم
      لعنت به همتون که زنده زنده آبمون کردید.

      پاسخ ها

      • شهره

        طبق تحقییات شبانه روزی پی بردیم
        که تمام اقازاده ها خریداران خانه در ترکیه هستند

    • بدون نام

      ایران را جهنم کردین چیز عجیبی نیست

    • بدون نام

      خوب کاری کردن

    • بدون نام

      نه پس مسکن داغون گرون اینجا رو بخرن

    • بدون نام

      حتما مسکن مهر پانزده میلیونی زپرتی شده یک میلیارد با همسایه های بی فرهنگ رو بخرن

    • بدون نام

      پردیس پرند هشتگرد گیلاوند گرون بیخودی شده نخرید

    • بدون نام

      جای طرح چرت صیانت محدودیت نت به فکر گرونی مسکن مستاجرا باشند

    • بدون نام

      ایران مفت گرونه جالبه آزادی آرامش هم نیست توش

    • بدون نام

      از ترکیه بدم میامد اما شرف داره به ایران خرابه

    • پرویز

      تازه اولش فکر کنم هر کسی دستش به دهانش برسه از این مملکت برود سیاستی که باب میل افراطیون و اصولگرایان است

    • ایرانی

      نخبگان که رفتن حالا نوبت سرمایه ها است از کشور خارج بشود این مصیبت است برای کشوری مانند ایران که در تحریم است عوض اینکه سرمایه بیاد تو کشور سرمایه داره میرود از کشور سرمایه ملی است حیف است با این وضع بیکاری بیشتر میشه و عواقب بیکاری هم میدانید

    • سید

      بله سرتونو بلا بگیرید آقایون مسعولین کشور وقتی که تو کشور خودمان نه آرامش نه آسایش سر تو برمیگرودنی دوزدی اختلاص باند بازی پارتی بازی بیکاری مخصوصا خانه گران خوردوخوراگ گران نفس کشیدن سخت وووو بعد هم میخواهین مردم نروند رکورد خرید خانه رو تو ترکیه نترگوند بله باید هم اینجوری بشه دیگه ببینید به کجا رسیدن مردم حاضرند در ایران نماند از ترس بی خانگی گرسنگی وبیکاری بروند ترکیه ولی ایران نموند وای بر ما دیگه بدتر از این نمیشه

    • بدون نام

      والا اونا که همچین پولهایی دارن که برن ترکیه و دبی خونه بخرن قطعا ما نیستیم
      ما مردم عادی تو زندگی روزمره خودمون موندیم کجا از این پولها داریم بدیم ترکیه خونه بخریم؟

    • بدون نام

      منافع بعضی ها در ایران خروج ارز از کشور و خرید ملک در کشور های دیگر که سودش دوباره در حیب ابن افراد میرود

    • بدون نام

      اخه این مسعولین حوابیدنده اند که اینها ابنقدر دلار را از کشور خارج میکنند ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج