۱۱۵۴۴۸۸
۱۴ نظر
۵۰۱۲
۱۴ نظر
۵۰۱۲
پ

۲۵درصد ایرانی‌ها حداقل یک اختلال روانی دارند

روزنامه شرق در مطلبی در مورد خطرات روانی افزایش شکاف در پاندمی کرونا در ایران هشدار داد.

روزنامه شرق در مطلبی در مورد خطرات روانی افزایش شکاف در پاندمی کرونا در ایران هشدار داد.

۲۵درصد ایرانی‌ها حداقل یک اختلال روانی دارند

سیدحسن موسوی‌، چلک رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران:

*(در پاسخ به اینکه آیا بعد از کرونا ما دچار پاندمی بیماری‌های روانی خواهیم شد؟): «طبق بررسی وزارت بهداشت حال سلامت روان ما خوب نیست و ۲۳ تا ۲۵ درصد مردم حداقل یک اختلال روانی داشتند که طبیعتا بحران‌ها تشدید‌کننده این اختلال‌ها خواهد شد و بسته به زمان، قدرت، گستردگی و مسائل دیگر شدت آن کم و زیاد می‌شود و در این یک‌سال‌ونیم هیچ سازوکاری برای جلوگیری از این وضع ایجاد نشد و سازمان‌های مسئول در این حوزه باید آمادگی پاسخ‌گویی به مطالبات مردم در حوزه سلامت روان را داشته باشند که فعلا نشانه‌ای از این آمادگی دیده نمی‌شود».

* (درمورد خطرات افزایش شکاف طبقاتی در پاندمی کرونا، بین اقشار پایین و بالای جامعه در نوع زیست این یک‌سال‌ونیم که افراد داشتند): «افرادی که در طبقات بالای جامعه هستند سبک زندگی و اقتضائات خودشان را دارند و از یک زاویه دیگر به جامعه نگاه می‌کنند، آنهایی هم که در طبقات پایین‌تر جامعه هستند از زاویه خودشان به اتفاقات جامعه نگاه می‌کنند.

* حال در دوران کرونا استراتژی فاصله‌گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌هایی تعریف شد که همه اقشار از پولدار و بی‌پول همه موظف به رعایت آن شدند و بنابراین حق نداریم هیچ‌کدام در هر طبقه که هستیم نسبت به اینها بی‌توجه باشیم. تقریبا شیوع کرونا به دو سال می‌رسد و تقریبا مردم در این مدت صبوری کردند، این در حالی است که می‌بینیم برخی دیگر کشورها همه واکسن زدند و در مسابقات فوتبال، تماشاچی‌ها کنار هم برای تماشای فوتبال نشستند.

* از این جهت می‌گویم مردم صبوری کردند، چون اگر از همه ظرفیت‌ها برای واکسن استفاده می‌شد الان محدودیت‌ها این‌قدر طولانی نمی‌شد و این مشکلات اقتصادی را تجربه نمی‌کردند. از طرفی در کنار تحریم‌ها، نظام تأمین اجتماعی هم آن‌قدر قوی نیست که در این شرایط مردم را مورد حمایت قرار دهد تا مردم بدون دغدغه مالی باشند».

* (ضمن اشاره به اینکه کاهش ارتباط‌ها و تفریح روی بروز هیجانات اثر گذاشت): «کاهش امکان تخلیه هیجانات در کنار مرگ‌و‌میرهایی که روزانه می‌بینیم، همچنین مشکل تأمین واکسن، همه‌ روی روان مردم اثر خواهد داشت، با وجودی که گفته می‌شد واکسن کرونا از مرگ پیشگیری می‌کند، اما جزء کشورهایی بودیم که پایین‌ترین واکسن را تزریق کردیم، حتی خبرهایی همچون خرید صندلی به جای واردات دارو، روی روان من و شما به‌عنوان شهروند اثر می‌گذارد و باید یک جایی خودمان را تخلیه کنیم که در مقابل قانون و مقررات این فرصت تخلیه پیش می‌آید، مثلا در تعطیلی کرونا، بازارها باز بود و خیابان و مترو هم شلوغ بود، چون مردم خسته شدند و یک‌سال‌و‌نیم است رنگ آرامش را ندیده‌اند». رئیس انجمن مددکاری اجتماعی می‌گوید: «اما در کل می‌خواهم بگویم که ما در قبال خودمان، اطرافیانمان و جامعه مسئول هستیم، باید مقررات را رعایت کنیم.

* اینکه فرد از طبقه مرفه یا غیرمرفه باشد مهم نیست، بلکه با وجودی که دولتمردان باید کار خودشان را انجام دهند، من و شما به‌عنوان شهروند اگر مقررات را رعایت نکنیم دودش به چشم خودمان و عزیزانمان می‌رود».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لابد 75درصد بقیه بیشتر از یکی دارن که حتما نویسنده خودش را جزو هیچکدام نمیدونه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لایک

      • بدون نام

        درسته ۷۵ درصد هم بیش از یک اختلال دارند

      • بدون نام

        نویسنده خودش روانیه خخخ

    • بدون نام

      من وسواس فکری عملی دارم و خیلی از این بابت ناراحت و عصبی هستم .

    • لاکپشت آبی

      امار جدید نشون میده 95 درصد اختلال روانی دارن خود من هم یکیشون شدم

    • بدون نام

      باور کنید 70درصد مردم این مشکلات دارند در کوچه وخیابان نگاه کنید انسان شاد وسرزنده می بینید گرانی از یک طرف تحریمها از طرف دیگر که مشکلات اصلی هستند بی کاری فقر مشکل مسکن از طرف دیگر همه در گیر هستند کرونا از یک طرف دیگر مسئولین به فکر مشکلات مردم باشید تا کی وچه وقت مردم باید تحمل کنند

    • بدون نام

      اعصاب برای ملت باقی نزاشتید شما که

    • انصـاری خـزرج

      ڪل ملتــ اختـلال روانـی دارن بـا ایـن وضعیتــ گـرونـی ڪه روحـانـی بـه بـار گـذاشتــ جـز دار و دستـش و پـولـدارا.

    • بی نام

      این اعصاب ی موقع فواران میکنه
      اون موقع کی جمعش میکنه

    • ب

      ۲۵درصدندارن اونم مسولین هستن ۷۵درصدمردم بیچاره هستن اشتباه نوشتی عینک بزن

    • بدون نام

      مسئولین باعش شدن

    • بدون نام

      90درصد مردم اعصابشان خرابه.روانشان پریشان هست.جیب وقتی خالی باشه دیگه مغز کار نمیکنه.شکم وقتی گرسنه باشه.انسان فکرهای عجیب و غریب میکنه.یکدفعه چشمهایش را باز میکنه و دستبند رو دستانش میبینه.خلاصه حال و روان مردم خوب نیست.وضع مردم ایران فاجعه بار است.

    • بدون نام

      وقتی مردم میبینند همه کشورها مردمان خودشان را واکسینه کردن و در ورزشگاهها فوتبال نگاه میکنن.معلومه که سرخورده میشن.ناراحت میشن.اعصاب و روانشان به هم میریزه.کشور ایران از درون نابود شده.و مسعولین هیچ کاری نمیتونن انجام بدن.مردم از فقر وبیکاری و گرانی کالا کلافه و بیما روانی شدن.شما بر تو مترو .اگر دیدی یک نفر بخنده.مگه دیوانه باشه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج