۱۱۵۴۸۰۶
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

معادله مجهول رایزنی‌های ایران و عربستان

رایزنی میان ایران و عربستان هنوز به مرحله‌ای نرسیده است که به صورت مشخص بتوان از داد و ستد در این عرصه صحبت به میان آورد.

سیدهادی سیدافقهی کاردار پیشین ایران در لبنان در روزنامه آرمان ملی نوشت: رایزنی میان ایران و عربستان هنوز به مرحله‌ای نرسیده است که به صورت مشخص بتوان از داد و ستد در این عرصه صحبت به میان آورد. مشخصا مقامات سعودی مسائلی دوجانبه در دیدار با مقامات ایران مطرح کرده‌اند. این مسائل دوجانبه از پیچیدگی خاصی برخوردار نیست و به احتمال زیاد قابل حل هستند اما از این مهم‌تر، پرونده‌های منطقه‌ای است که مورد مناقشه طرفین است.

در این میان جنگ یمن از سایر مسائل مهمتر است و عربستان سعودی در یمن به آخر خط رسیده و عملا توان عربستان و امارات در یمن به شماره افتاده است. مشخصا اگر مارب را نیروهای ائتلاف عربی از دست دهند، دیگر نمی‌توانند اقدام خاصی در یمن انجام دهند. مارب آن نقطه ای بود که به‌واسطه آن می‌توانستند به صنعا فشار وارد کنند و امروز این شهر به محاصره نیروهای انصارالله درآمده و اگر تصرف شود، نیروهای وابسته به عربستان محدودتر می شوند.

بنابراین عربستان سعودی از یک سو با بحران های داخلی مواجه است و از سوی دیگر درگیر چنین مسائل منطقه‌ای بوده و در ورای این چالش‌ها، با مسائل بین المللی نیز دست و پنجه نرم می کند. عقب نشینی موشک‌های پاتریوت آمریکا از عربستان، یک اتفاق بسیار معنادار است که در چند روز اخیر رقم خورد و عملا در بازه زمانی که عربستان زیر فشار است این اتفاق رقم خورده است. پس از این اتفاق آمریکا به عربستان پیام داده است که برای جایگزینی این سامانه موشکی به سمت اسرائیل برود و عربستان نیز در راستای این که به صورت شفاف در این عرصه عمل نکند و زیر سوال نرود، در قالب یک شرکت یونانی اقدام به این کار کرده است.

عربستان به صورت مشخص نمی‌خواهد با اسرائیل وارد رابطه شود زیرا براین باوراست که اعتبارش به این واسطه خدشه‌دار می‌شود. عربستان امروز این برنامه را در پیش گرفته است که به شرق پناه ببرد تا قدرت خود را حفظ کند. آنها می‌خواهند خلأ خروج آمریکا از منطقه را به نحوی جبران کنند و در همین راستا پای اروپا را نیز به این عرصه باز کرده اند. عربستان به همین علت به دنبال این است که مشکل خود را با ایران حل و فصل کند، زیرا به دنبال حل مشکل عربستان با ایران، عربستان با چند کشور دیگر نیز مشکل نخواهد داشت.

باید توجه داشت تا زمانی که موضوعی به صورت مشخص از سوی یک مقام رسمی مطرح نشود، نمی‌توان به صورت دقیق در خصوص نتایج مذاکرات ایران و عربستان صحبت کرد اما مشخصا دور چهارم مذاکرات ایران و عربستان بسیاری از ابهامات را برطرف می کند. این که طرفین به دنبال برگزاری دور چهارم گفت و گوها هستند خود این معنا را می دهد که یک اراده برای حل و فصل اختلافات وجود دارد. مشخصا ایران امروز در رایزنی با عربستان دست بالا را دارد و این نه شعار است و نه خوش خیالی زیرا عربستان حتی دیگر آمریکا و امارات را نیز در کنار خود نمی‌بیند و تنهای تنهای تنها مانده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج