۱۱۵۵۱۶
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

تفریح خطرناک فوتبالیست‌ ها و دانشجویان

یک وکیل دادگستری گفت: قلیان که زمینه ساز اعتیاد است به تفریح جوانان،دانشجویان و فوتبالیست ها تبدیل شده و برخورد با این پدیده مقطعی است.

خبرگزاری مهر: عبدالصمد خرمشاهي وکیل دادگستری با ابراز نگرانی از وضعیت اعتیاد اظهار داشت: تمامي دستگاه‌ها امكانات كافي براي آگاه كردن مردم را دارند. ولي نتوانستند از ابزارهايي كه در اختيار دارند به درستي استفاده كنند. مسئولان اين موضوع را ساده‌ گرفته بودند در صورتي كه مواد مخدر ، منشا خيلي از مشكلات و مسائل در كشور است.

وي در ادامه با انتقاد از عملكرد تمامي دستگاه‌هاي مربوطه گفت: موادمخدر زاييده معلول ديگري است كه رشد پيدا كرده است. عوامل گرايش جوانان به موادمخدر را همه مي‌دانند. مواردي مانند عدم سرگرمي كافي و امنيت شغلي، بيكاري و... جزئي از اين عوامل هستند.

اما موضوعي كه به تازگي به فرهنگ تبديل شده و جوانان از آن بسيار استقبال مي‌كنند، كشيدن قليان است. قليان خود مقدمه اعتياد است اما هنوز اين معضل جدي گرفته نشده است. چندين بار آيين‌نامه و بخشنامه در اين مورد تهيه شد اما بعد از گذشت چند روز مبارزه با آن متوقف و كشيدن قليان دوباره شايع شد. همين مستمر نبودن برخورد، باعث شده كه قبح مصرف آن از بين برود و قليان به تفريح دانشجويان، فوتباليست‌ها، جوانان و... تبديل شود.

خرمشاهي با اشاره به اين كه در برخي موارد خانواده‌ها خود سرمنشاء مشكل هستند، تاكيد کرد: آيا اين ايده‌آل است كه خانواه‌ها فقط نقش پند دهنده را ايفا كند؟ به آمار طلاق نگاه كنيد. در بسياري موارد طلاق به استفاده از موادمخدر باز مي‌گردد. خانواده‌ها آموزش كافي نديده‌اند و در بسياري مواقع كاري از دستشان برنيامده است.

در اين مورد بار عمده به عهده دولت است. خانواده‌ها از دولت تاثيرپذيرند، اما دولت‌ها تاكنون از اين مهم استفاده بهينه نكرده‌اند كه فرهنگ لازم را در خانواده‌ها جا بيندازند.

اين وكيل دادگستري افزود: اعتياد همه اقشار را خواسته يا ناخواسته درگير خود مي‌كند و صدا و سيما و رسانه‌ها تاثير بسيار مهمي در مبارزه با آن دارند اما ذره اي از اين پتانسيل استفاده نمي‌شود.

۹۰ درصد جرايمي كه اتفاق مي افتد ناشي از فقر يا موادمخدر است. چقدر زنداني موادمخدر داريم كه خانواده‌هاي اين افراد هم ناخواسته درگير مواد افيوني مي‌شوند؟

خرمشاهي با اشاره به علل گرايش جوانان به موادمخدر ادامه داد: جواني كه با مشكلات عديده‌اي دست و پنجه نرم مي‌كند، امنيت شغلي، سرگرمي و تفريح كافي ندارد و دلهره‌هاي زندگي به او فشار مي‌آورد، گاهي راحت‌ترين كار يا همان مصرف موادمخدر را انتخاب مي‌كند تا سختي‌هاي خود را به فراموشي بسپارد.

درواقع اين پناه بردن به مأمني زودگذر و خانمانسوز است. ضمن آن كه اعتياد كل جامعه را فلج مي‌كند. زيرا جوانان نيروي عظيم كار يك كشور هستند و با گرايش آنها به موادمخدر جامعه فلج مي‌شود.

وي با تاكيد بر اين كه راهكار پيشگيري از گرايش به موادمخدر مشخص است،گفت: بخش عمده‌اي از جرم زندانيان كشورمان موادمخدر است. زماني كه بيكاري در جامعه وجود داشته باشد جوانان بالاجبار راحت‌ترين راه درآمد را انتخاب كرده و به پخش موادمخدر به عنوان پادو مي‌پردازند و خود و خانواده‌هايشان در باندهاي مافيايي اسير مي‌شوند.

مسئولين ما هنوز اين قضيه را جدي نگرفته اند. عليرغم راهكارهايي هم كه ارائه شده ، هنوز قدم جدي برداشته نشده و به نظر من اولين قدم برچيده شدن نمايش مسخره قليان كشيدن در اماكن عمومي است.

اين وكيل دادگستري با اشاره به اين كه جوانان از اعتياد به قرص اطلاع ندارند و بايد به فكر كاهش تقاضا باشيم، افزود: تا زماني كه تقاضا نباشد عرضه‌اي هم نخواهد بود. لذا تنها راه اين است كه با اجتماعي كردن مسئله اعتياد زمينه‌هاي تقاضا را از بين ببريم. بايد جوانان را در مورد مضرات خطرات مصرف قرص آگاه كرد تا جوان ما بداند اگر قرصي براي تمركز، كم‌خوابي و... به او پيشنهاد مي‌شود براي يك دوره كوتاه تاثير خواهد داشت و بعد از آن فقط اعتياد و مشكلات روحي و رواني اعتياد برايشان خواهد ماند.

علاوه بر آن بايد خانواده‌ها هم به آثار موادمخدر پي ببرند و آموزش‌هاي لازم را ببينند. متاسفانه بخشي از خانواده‌ها درگير معضل موادمخدر هستند ولي نمي‌دانند چگونه با اين مسئله برخورد كنند، مسلما با نصيحت نمي‌توان به جنگ اعتياد رفت بلكه نياز به عزم ملي دارد.

مسئولان سه قوه، مردم، كارشناسان و... بايد براي ريشه‌كني توزيع موادمخدر و پخش آن، اطلاع‌رساني و آگاه‌سازي جوانان و نوجوانان، حل بيكاري، عدم امنيت شغلي، سرگرمي، پديده‌هايي مثل طلاق و... راهكارهاي اجرايي و اصولي را ارائه كنند.

وي با اشاره به اين كه سوداگران مرگ سود كلاني به جيب مي‌زنند و مبارزه با آنها بسيار سخت و دشوار است، تاكيد کرد: مادامي كه پاي پول ميان باشد و باندهاي مافيايي سودهنگفت از ترانزيت به دست مي آورند، ساير مسايل فرعي مي‌شود. مافياي موادمخدر باندهاي عظيمي دارد كه همه جور امكاناتي دارند و حتي در مسير ترانزيت خود در همه كشورها پمپ بنزين زيرزميني دارند.

اين امكانات باور نكردني كه باندهاي قاچاق موادمخدر ‌دارند، برخورد و مبارزه را خيلي مشكل مي‌كند. اما بايد مبارزه در تمام بخش‌ها با هم پيش برود نه اينكه صرفا توجه به خانواده‌ها كنيم و موادمخدر به راحتي و در عرض ۵-۶ دقيقه در دسترس قرار گيرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج