۱۱۵۵۶۵۳
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

مرزبان: سپاهان جزء مدعیان قهرمانی است

ما هنوز خود را یکی از مدعیان قهرمانی می‌دانیم. در لیگ ایران تیم‌های فوق‌العاده قوی وجود دارند که با کیفیت کار می‌کنند و بازیکنان خوبی دارند. ما خود را جزء این تیم‌ها می‌دانیم و این درایت را داریم که جزء مدعیان قهرمانی باشیم.

فرهیختگان: تیم سپاهان در آخرین هفته از رقابت‌های لیگ فصل قبل از قهرمانی باز ماند و شاید کسب سهمیه تنها دلخوشی شاگردان محرم نویدکیا باشد. آنها هرچند قهرمان نشدند ولی عملکرد خوبی داشتند. بدون‌شک محرم نویدکیا در اولین فصل مربیگری خود همچون دوران بازی‌اش نشان داد توانایی‌های زیادی دارد.

هرچند در این بین نباید منکر توانایی و حمایت‌های دستیاران وی باشیم. قطعا علیرضا مرزبان در موفقیت‌های نویدکیا و تیم سپاهان نقش پررنگی ایفا کرد و نباید منکر تاثیر‌گذاری او باشیم. این‌بار هم برای اطلاع از آخرین وضعیت آماده‌سازی سپاهان با مرزبان هم‌کلام شدیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با علیرضا مرزبان را در ادامه می‌خوانید.

از روند آماده‌سازی تیم سپاهان پیش از شروع فصل راضی هستید؟

قبل از شروع تمرینات، سعی کردیم بررسی و آنالیز عمومی از شرایط فصل قبل داشته باشیم. به همین دلیل تیم را از نظر تاکتیکی، بدنسازی و عملکرد بازیکنان مورد بررسی قرار دادیم و نقاط ضعف و قوت را شناسایی کردیم و مشکلات را مطرح کرده و راجع به این ضعف‌وقوت‌ها به جمع‌بندی رسیدیم. در ادامه قرار شد تمرینات را به شکلی برگزار کنیم که مشکلات تیم به شکل کاملا حرفه‌ای حل شود. از طرفی به این نتیجه رسیدیم که فقط درمورد مشکلات حرف نزنیم بلکه برای حل آنها برنامه داشته باشیم.

برای رسیدن به این مهم به یک آنالیز خوب از اتفاقات فصل قبل نیاز داشتیم. پس بررسی هر بازیکن و پستی که در آن بازی می‌کند، مسائل تاکتیکی فردی و گروهی تیم و تحلیل استراتژی عمومی تیم لازم بود. درنهایت موفق شدیم مسائل را روشن کرده و حالا تمرینات تیم سپاهان براساس همین معیار‌ها برگزار می‌شود. می‌توانم بگویم تقریبا خیلی خوب تمرین می‌کنیم و از نظر تاکتیکی و روحی در شرایط خوبی هستیم.

یارگیری خوبی داشتید و به نظر می‌رسد باید منتظر سپاهان قدرتمندتری باشیم؟

سه بازیکن ملی‌پوش را از دست دادیم. در فصل پیش‌رو احسان حاج‌صفی، پیام نیازمند و محبی را دیگر در اختیار نداریم. درنتیجه لازم بود فضا را با بازیکنانی پر کنیم که کیفیت بازی خوبی دارند و از نظر شخصیتی قوی هستند و می‌توانند ما را در مسائل تاکتیکی و درون‌گروهی قوی‌تر کنند. خوشبختانه بازیکنان که به خدمت گرفتیم از با شخصیت‌ها بوده و کیفیت فنی خوبی دارند. ما براساس معیارهای فنی خودمان این نفرات را انتخاب کردیم تا مسائل درون‌گروهی را خوب پوشش داده و بتوانیم معیارهای تاکتیکی خود را بهتر کنیم. لازم بود در فاز حمله و دفاع بهتر کار کنیم و این نفرات بازیکنان با کیفیتی هستند و انتظار می‌رود نتایج خوبی بگیریم.

جذب بازیکنانی از استقلال و پرسپولیس برای هواداران این دو تیم ناراحت‌کننده بود؟

همان‌طور که ما ۳ ملی‌پوش از دست دادیم باشگاه‌های دیگری هم هستند که بازیکنان خوب خود را از دست دادند ولی بازیکنان خوبی دوباره به خدمت گرفتند و این نقل و انتقالات در همه جای دنیای فوتبال وجود دارد. فوتبالیست‌ها به دنبال اهداف جدید هستند، باشگاه‌ها براساس نیاز تیم‌شان نقاط ضعف را با جذب بازیکنان جدید ترمیم می‌کنند. این موضوع مختص ما نیست بلکه برای همه شرایط یکسان است و همه در جهت رفع و ترمیم نقاط ضعف تیم خودشان تلاش می‌کنند.

هدف سپاهان در فصل پیش‌رو چیست؟

ما هنوز خود را یکی از مدعیان قهرمانی می‌دانیم. در لیگ ایران تیم‌های فوق‌العاده قوی وجود دارند که با کیفیت کار می‌کنند و بازیکنان خوبی دارند. ما خود را جزء این تیم‌ها می‌دانیم و این درایت را داریم که جزء مدعیان قهرمانی باشیم. این توانایی را کتمان نمی‌کنیم و خیلی راحت این ادعا را مطرح می‌کنیم. از این‌رو تلاش می‌کنیم بین تیم‌های قدرتمند لیگ ایران به این مهم برسیم. اینکه خود را تنها مدعی قهرمانی در لیگ بدانیم تفکر اشتباهی است از این‌رو همه سعی و تلاش خود را به کار می‌گیریم تا بین مدعیان، قهرمان شویم.

جای خالی پیام نیازمند با خرید جدیدتان پر می‌شود؟

بعد از اینکه نیازمند ما را ترک کرد برای پیدا کردن جانشین او خیلی تلاش کردیم. ما گلر باکیفیتی چون علی کی‌خسروی داریم که هرچند جوان است ولی کیفیت فنی خوبی دارد و از آینده‌داران فوتبال ایران است. درکنار او نیما میرزازاد را از تیم نساجی به خدمت گرفتیم. کریستوفر کنت دیگر دروازه‌بانی است که از لیگ یونان می‌آید و بسیار با کیفیت است. از این‌رو بسیار خوشحالیم که ۳ دروازه‌بان واقعا باارزش داریم که می‌توانند جای پیام را پر کنند. البته جای این بازیکن به دلیل شخصیت خوب و عملکرد حرفه‌ای‌اش پیش ما خالی است ولی سه گلری که به خدمت گرفتیم کیفیت کاری خوبی دارند و از خرید آنها راضی هستیم.

از عملکرد سپاهان فصل قبل راضی بودید؟

ما سعی می‌کنیم کیفیت کاری خود را ادامه دهیم. فصل قبل موفق شدیم برای سپاهان ۶۵ امتیاز بگیریم که در تاریخ باشگاه سپاهان بی‌سابقه بود. کیفیت خوبی از خود نشان دادیم و تا روز آخر شانس قهرمانی داشتیم. سهمیه آسیایی که گرفتیم ما را خیلی خوشحال کرد و از بابت موفقیت‌هایی که به دست آوردیم راضی هستیم. عملکرد فصل قبل ما را امیدوار کرد که در فصل آینده هم می‌توانیم عملکرد خوبی داشته باشیم و به جایگاه خوبی برسیم. مهم‌تر از امتیازاتی که می‌گیریم این است که فوتبال تماشاگرپسند بازی کنیم. فوتبال نفوذی با کلاسی به نمایش گذاشتیم. فوتبال زیبایی بازی کردیم که فاکتورهای فوتبال اروپایی را در خود داشت و این خوشحال‌کننده است.

از تیمی که بستید راضی هستید؟

از تیمی که داریم راضی هستیم؛ چراکه تیم کاملی است و در هر پست دو بازیکن با ارزش داریم. بازیکنان با شخصیتی داریم که به نوعی کلاسیک هستند. در کنار بازیکنان باتجربه جوان‌ها را قرار دادیم که همگی می‌توانند تیم قوی را ساخته و روانه مسابقات کنیم.

خیلی‌ها مدعی هستند سپاهان به‌عنوان تیمی دولتی برای جذب بازیکن موردنظرش هزینه زیادی می‌کند.

اگر به اطراف خود نگاه کنیم می‌بینیم تیم‌هایی چون استقلال، پرسپولیس، فولاد، پیکان، مس و همه تیم دولتی هستند و می‌توان گفت ۹۵ درصد تیم‌های حاضر در لیگ ما ریشه صنعتی و در نتیجه دولتی دارند. این باید روشن شود که فوتبال ایران تا مرز خصوصی‌سازی راه طولانی در پیش دارد. فوتبال ایران از نظر مارکتینگ بسته است و تیم‌ها و باشگاه‌ها قدرت انتخاب درمورد مارکتینگ، پخش تلویزیونی و مجوزهایی از این قبیل را ندارند.

از این‌رو بخش بزرگی از تیم‌های ما با طناب به دولت وصل هستند و باید روشن بگویم این موضوع وجود دارد. امیدوارم بحث خصوصی‌سازی خوب پیش برود. لازم است تبلیغات محیطی، پخش تلویزیونی و دیگر امتیازات که درحال حاضر مشکل است حل شود. سازمان لیگ باید از فدراسیون تفکیک شود درحالی که این مهم انجام نمی‌شود. فدراسیون فوتبال باید مرزهای خود را با سازمان لیگ مشخص کند.

فکر می‌کنید تفکیک این دو با توجه به وابستگی تیم‌های لیگ برتر به جیب دولت امکان‌پذیر باشد؟

سازمان لیگ باید برگزارکننده مسابقات باشد. لازم است سازماندهی بخش تبلیغات، حق پخش و سازماندهی این مجموعه‌های لیگ برتر و لیگ یک متحد باشد تا درمورد بحث حرفه‌ای بودنش مسئولیت داشته باشد. درکنار آنها فدراسیون فوتبال باید بخش تیم ملی و دپارتمان‌ها را داشته باشد که این مسائل در ایران با هم ترکیب شده و دو نهاد در امور هم دخالت می‌کنند. به‌عنوان مثال کمیته آموزش برای فدراسیون فوتبال فعالیت می‌کند ولی سازمان لیگ در آن دخالت‌هایی دارد. چون انتخاب شرایط و تاریخ‌های فیفا‌دی را برعهده دارد.

از این‌رو تداخل رخ می‌دهد. واقعیت این است که سازمان لیگ فوتبال ایران نمی‌تواند بدون فدراسیون به حیات خود ادامه دهد؛ چراکه با دستان خودشان شرایط را پیچیده کردند و همچنان معضل بزرگ فوتبال ایران عدم‌مسئولیت‌پذیری و ادغام این دو نهاد است. این ارتباط مستقیم شرایطی را به وجود آورده که انگار سازمان لیگ دپارتمانی از فدراسیون فوتبال است و درنتیجه هزاران کیلومتر با تفکرات حرفه‌ای فاصله دارد. تا زمانی که این مشکل حل نشود ما در تاریخ‌های فیفا و بحث مارکتینگ و خصوصی‌سازی این مشکلات را به دنبال خودمان داریم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج